Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
De mannen worden nu vaak verkozen boven de vrouwen omdat vrouwen in de toekomst kinderen kunnen gaan krijgen en dan misschien hiervoor gaan zorgen en daardoor minder gaan werken. De werkgevers nemen daarom liever mannen aan dan vrouwen en dus zou door positiefe discriminatie het evenwicht wat meer kunnen worden hersteld.
Mijn vraag is wat jullie daarvan vinden?
||
Citaat:
||
Citaat:
Bijv een werkgever die moet kiezen tussen een man en vrouw, met dezelfde kwaliteiten. En hij kiest de vrouw als vorm van positieve discriminatie? Is het dan ook misselijk?
||
Citaat:
ik snap wel dat er rekening wordt gehouden met zwangerschap, eigenlijk. Maar ik zie niet waarom het evenwicht dan hersteld moet worden, als er een logische verklaring is voor het feit dat het evenwicht er niet is. ik kan me goed voorstellen dat een vrouw geen zin heeft in een of ander fallisement als ze net een baby heeft. van de vader trouwens ook eigelijk.
||
Citaat:
En als het inderdaad zo is dat ze liever mannen aannemen, dan moet daar iets aan gedaan worden en niet een of andere positieve discriminatieregel komen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mocht het toch bestaan, waarom de vrouw, waarom niet de man, wat is er mis met mannen? Discriminatie gaat altijd ten nadele van iemand anders. Als alle mensen gelijk zijn moet er geen verschil worden gemaakt tussen man en vrouw. En zoals ik al zei, geen 2 mensen zijn even goed voor bepaalde functies, dus het zal zich niet voordoen. Als de vrouw beter is, dan word de vrouw het, als de man beter is, dan word de man het. |
![]() |
|
HEt leuke aan positieve discriminatie is dat het gewoon normale discriminatie is.
Nem nou voorbeeld man en vrouw. Men trekt de vrouw voor bij positieve discriminatie, EN DUS is het 'negatief discriminerend' jegens de man. Dus in dit geval wordt de man gewoon gediscrimineerd, dus is het fout. Anders kun je ook wel zeggen "autochtonen worden positief gediscrimineerd" ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben tegen positieve discriminatie van vrouwen, het gaat tegen het hele gelijke rechten gebeure in waar zo lang voor gestreden is. Verder laat ik me er niet over uit, anders wordt gatara boos ![]() ![]()
||
Citaat:
Ze zien een aantal kenmerken van de ene persoon, en een aantal kenmerken van de andere persoon en die kenmerken kunnen best overeenkomen, of kunnen kwalitatief even hoog gewaardeerd worden. Dat komt wel degelijk voor. (Zie ook het sociologisch onderzoek van De Wolf over selectiecriteria op de academische arbeidsmarkt).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
En als er twee personen gesolliciteerd hebben voor een baan met dezelfde cv en dezelfde kwaliteiten alleen 1 daarvan is een vrouw en die ander een man. Dan neemt 9 van de 10 keer een bedrijf de man aan omdat deze in de toekomst niet zwanger wordt en voor zijn kinderen hoeft te zorgen. Als dat steeds vaker voorkomt gaan vrouwen niet meer solliciteren en leggen ze zich er bij neer waardoor de kosten die de overheid heeft gemaakt om de vrouw goed te scholen dan beschouwd kunnen worden als weggegooid geld en dat is ook niet helemaal de bedoeling toch?
|
Nee, dat is dus inderdaad niet de bedoeling. Maar je moet een regeling zien te verzinnen die gelijke rechten geeft en niet een regeling die de vrouw meer rechten geeft.
Ik weet zo even niets goeds, maar misschien zou er meer toezicht kunnen komen op wie worden aangenomen/gepromoveerd. Dat zou discriminatie misschien kunnen voorkomen.
|
Ik zie het als een noodzakelijk kwaad.
Zolang hier nog geen Zweede regeling is met betrekking tot zwangersschapsverlof (dat daar verplicht is voor vrouw, maar OOK voor de man!), ben ik streng voor. En zolang de mentaliteit ten op zichte van vrouwen nog steeds niet veranderd is; ben ik ook voor.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens kunnen oudere kinderen makkelijker voor zichzelf zorgen ![]() Het gaat meer om de cruciale fase (eind twintig, begin dertig) van de vrouw wanneer haar biologische klok begint te tikken. En wil het dan net zo zijn dat je ongeveer dan aan een goede baan begint. Tenminste; als je wat gestudeerd hebt.
|
![]() |
Ik heb absoluut geen begrip voor positieve discriminatie. Het werkt stigmatiserend tegenover vrouwen, omdat het er vanuit gaat dat de vrouw niet de kracht en het talent heeft om zonder hulp een baan te vinden. Bovendien werkt het discriminerend tegenover de autochtone man. Hij moet door positieve discriminatie altijd meer zijn best doen dan de vrouw of de allochtoon om in eenzelfde functie terecht te komen. Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw wordt niet bereikt door de man in een kansarme positie te brengen, maar alleen door mensen te beoordelen zonder naar geslacht te kijken.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Naam: P. Janssen Adres: Kerkstraat 16 postcode: [postcode die ik niet weet] plaats: Amsterdam Geboren: 14-02-1975 (ivm met relatieve ervaringsbenadering. Anders kun je niet zien binnen hoeveel jaar iemand die bepaalde ervaring heeft opgedaan) Opleiding: Informatica etc --- alleen, tsja, dat sollicitatiegesprek, he ![]() ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Wat me hier wel opvalt, is dat meer mannelijk leden dan vrouwelijke leden hebben geantwoord
![]() Ik ben ook tegen de positieve discriminatie van zowel mannen en vrouwen. Maar we kunnen er natuurlijk nie naast kijken dat er verschillende geslachten zijn. En voor het moment zitten we nog een beetje vast in het rollenpatroon, maar naar verloop van tijd zou dat toch moeten verdwijnen en dan gaat er niet zoiets zijn als negatieve of positieve discriminatie. Het wordt tijd dat mensen naar hun kwaliteiten worden beoordeeld. Of ze nu geen kinderen hebben of een stuk of 6... En als een vrouw op een topfunctie gekozen werd omdat ze vrouw is en niet omdat ze de nodige kwaliteiten heeft, zal ze daar ook nie lang blijven. Hetzelfde geld voor een man. De nieuwe man is ook geboren. Er zijn ook veel vrouwen die kiezen tussen carrière of kinderen (wat ik eigenlijk persoonlijk jammer vind, maar ik kan er nog nie over meespreken. Te jong, jammergenoeg). |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat vrouw'positieve' discriminatie komt wel door dat vrouw'negatieve' discriminatie. Vrouwen werden vroeger minder snel aangenomen omdat ze misschien later zwanger werden. Dus als een vrouw weer eens niet werd aangenomen was het gelijk discriminatie. Om dat te voorkomen gaan de werkgevers de vrouw maar voortrekken. Helaas is het gevolg ervan dat nu de mannen 'negatief worden gediscrimineerd. Als een man en vrouw alletwee voor de zelfde baan gaan soliciteren en die een wordt aangenomen, dan is de kans groot dat de ander gaat roepen dat het discriminatie is.
||
Citaat:
![]() ![]() Hoe verklaar je bv. dat in sectoren of bedrijven waar meer vrouwen werken, de mensen minder verdienen? Is een werk door een vrouw soms minder waard? Dat vind ik een grotere discriminatie dan een minder bevoorrechte positie als gevolg van noodzakelijke positieve discriminatie van vrouwen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Werk van vrouwen is niet minder waard, maar het werk van mannen ook niet. Hoe kunnen mensen nou gelijk zijn als vrouwen op grond van geslacht worden voorgetrokken op de mannen. Dat is in strijd met mijn rechten. Ik als man wil gelijk zijn aan een vrouw en niet ondergeschikt, net zoals een vrouw niet ondergeschikt wil zijn aan de man. Mensen kunnen alleen gelijk zijn als ze de gelijke rechten krijgen toegekent, en daarvan is in het geval van positieve integratie geen sprake. Ik vind het ook zeer bekrompen om ervan uit te gaan dat vrouwen in hogere functies en dergelijke veel minder vaak voorkomen om het feit dat ze vrouw zijn. Dit is nooit bewezen, maar word alleen gesteld door de vrouwen zelf, die het aannemelijk kunnen maken, maar het niet kunnen bewijzen. |
![]() |
|||
Citaat:
Vrouwen worden nog steeds niet als gelijke behandeld en worden daarom door de wet geholpen. Eerst moet er een mentaliteitsverandering plaatsvinden (weg met dat rollenpatroon denken; weg met paternalisme; en een zweeds model a la zwangersschapsverlof overnemen) en dan mag dat van die positieve discriminatie ook weg van mij. Want natuurlijk is het niet eerlijk wanneer de voorkeur uitgaat naar een vrouw bij dezelfde kwaliteiten; maar het zal nog oneerlijker zijn , wanneer dit weggenomen wordt; omdat dan vaker gekozen zal worden voor een man (door mentaliteitsdenken en biologische klok) zelfs wanneer de vrouw over veel grotere kwaliteiten beschikt. (tenzij ze echt uitblinkt ![]() Citaat:
![]() Maar daar komt nog wel verandering in, hoor. Let maar op! ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Die mentaliteitsverandering heeft allang plaatsgevonden, en ik denk dat er wel meer oorzaken te bedenken zijn behalve mentaliteit. En er zal altijd voor de vrouw gekozen worden als deze beter is, daar hebben bedrijven zelf ook belang bij. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
kunstmatig als middel ja, maar niet kunstmatig vanuit indoctrinatie wat wel zo zou zijn als er geen positieve discriminatie zou zijn. Citaat:
Nee hoor. Kom het nog ontzettend vaak tegen dat rollenpatroondenken. Citaat:
Niet als ze binnen een jaar zwanger wordt ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Nee, ik geef toe dat zwanger worden voor de vrouw een probleem is. Maar het is en blijft een keuze. Verder is het ook geen gegronde motivatie om vrouwen voor te trekken op mannen in mijn ogen. Ook in dat geval maak je discriminatie op grond van geslacht. ![]() |
![]() |
|
Positieve discriminatie helpt helemaal niet.
De meeste vrouwen willen liever parttime werken en omdat de meeste directiefuncties niet parttime worden aangeboden komen vrouwen meestal niet in deze functies terecht. Bovendien vinden mannen het veel belangrijker om promotie te krijgen dan vrouwen, zij zullen sneller tevreden zijn met de baan die ze hebben, de baan die makkelijk te combineren is met huishouden en gezin. Waar de man alles uit het oog verliest en zich helemaal stort op zijn werk zal de vrouw over het algemeen haar gezin nooit uit het oog verliezen. Ik denk dus dat vrouwen en mannen helemaal niet dezelfde belangen hebben en dat het voor een deel ook hierdoor komt dat er meer mannen en vrouwen zijn die topfuncties bekleden. Positieve discriminatie van de vrouw mag van mij dus worden afgeschaft. Mede doordat ik denk dat de vrouwen die die top echt willen bereiken dit ook wel kunnen zonder discriminatie.
||
Citaat:
Zo. Dat vind ik altijd zó gek. Kijk, bij allochtonen kan ik het me nog voorstellen, omdat een geheel "blank" bedrijf eerder een "blanke" minder geschikte man aanneemt dan een "kleurling" omdat zo'n "blanke" vent zich eerder identificeert bij een andere "blanke". (Do you smell the irony? ![]() Nee, maar in principe snap ik niet waarom mensen niet gewoon de meest geschikte kandidaat uitkiezen. Bij respresentatieve banen moet het natuurlijk iemand zijn die een soort van verpersoonlijking van het desbetreffende bedrijf is. (Dus een vrouw als directrice voor een emancipatiebedrijf ofzo. Ik roep maar wat.) Maar verder vind ik het allemaal onzin. Je wilt toch geen baan krijgen alleen maar om je geslachtsorgaan of achtergrond? ![]()
|
als je meer competenties hebt voor een bepaalde baan dan een ander heb je er in mijn ogen meer recht op. Als dat betekent dat in de ene sector mannen geschikter zijn en in een andere vrouwen vind ik dat oke! Wees dan lekker gelukkig met de talenten die je hebt. Ik hou dus niet zo van die positieve vrouwen discriminatie
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik deed vorig jaar ICT en er zaten 2 meisjes in mijn klas en de rest waren jongens. En die twee meisjes kwamen bijna nooit dus was ik meestal het enige meisje.
En dan was het zo van als een van de jongens 3 minuten te laat kwam mocht hij er niet meer in, en als ik dan een andere keer 7 minuten ofzo te laat kwam mocht ik er wel in. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Vreemd....Jarenlang worden mannen positief gediscrimineerd en vrouwen dus niet. Wordt dat evenwicht voor het eerst in jaaaaaren weer herstelt (omdat vrouwen nou eenmaal niet minder zijn dan mannen...duh!), gaat iedereen een beetje lopen zeiken dat het niet eerlijk is tegenover die arme mannen (die tenslotte al jarenlang worden voorgetrokken en dus niet weten hoe het is om te moeten vechten voor je status.....ach gut!)
Laten we wel wezen.....Dit is toch zo???? Hetzelfde effect: Altijd zijn meisjes "slechter" geweest op school. Ze werden naar lagere vervolgopleidingen gestuurd omdat ze toch later thuis voor de kids zouden gaan zorgen. En geen haan di ernaar kraaide. Wordt laatst bekend gemaakt dat meisjes het op dit moment beter doen dan de jongens, staat de halve wereld op zijn kop (wat moeten we eraan doen, help help!!!) Dát vind ik misselijk!
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder waren vrouwen in de jaren 50 en 60 nog redelijk onderdrukt, maar na de jaren 70 en 80 kun je daar gewoon niet meer van spreken. De emancipatie van de vrouwen is voltooid. Tegenwoordig zijn mannen en vrouwen gewoon gelijk voor iedereen. Ik snap niet waar tegenwoordig nog individuen vandaan komen die menen dat ze onderdrukt worden ![]() Deze mensen plaatsen zichzelf gewoon in die positie in mijn ogen. |
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]Gauloises schreef op 03-11-2003 @ 14:13:
[B]Ik vind jou misselijk, mannen zijn nooit positief gediscrimineerd ![]() Verder waren vrouwen in de jaren 50 en 60 nog redelijk onderdrukt, maar na de jaren 70 en 80 kun je daar gewoon niet meer van spreken. De emancipatie van de vrouwen is voltooid. Waarom werden meisjes dan in de jaren 70 nog steeds naar de huishoudschool gestuurd ondanks een VWO-advies van de CITO-toets? Om maar een voorbeeld te noemen! En dat waren geen uitzonderingen. Zelfs in "mijn tijd" werd ik nog raar aangekeken omdat mijn moeder inderdaad in een topfunctie zat. Raar? Ja! De emancipatie was zelfs in de jaren 90 nog lang niet voltooid!!! Mannen en vrouwen zijn inderdaad gelijk, daar heb je gelijk in, maar daar is helaas nog niet iedereen van overtuigd...
||
Verwijderd
|
[QUOTE]fabulous memory schreef op 03-11-2003 @ 15:31:
[B] Citaat:
![]() En door discriminatie zul je die laatste barbaren ook niet overtuigen. Verder zijn die laatse mensen die nog achter lopen kwa instelling niet zo belangrijk, de meeste mensen zien man en vrouw gewoon als gelijke. Waarom dan regels instellen die grote groepen van de bevolking in het nadeel stellen terwijl er maar een kleine groep mensen is die achterloopt. Ik vind trouwens dat Nederland met de jaren 70 sowieso al flink achter liep, als je het vergelijkt met duitsland. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En niet alle vrouwen krijgen of hebben moedergevoelens. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
[enquête] Ben JIJ zo lief om ---> Joco | 59 | 13-12-2004 14:00 |