Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2003, 19:45
Sambal
Sambal is offline
Ik wil graag gitaar gaan spelen, basgitaar of gewoon electrisch maakt niet uit, ik vind het allebei even mooi/leuk maar ik heb eigelijk nog nooit een gitaar aangeraakt . Nu is dus mijn vraag: als ik wil beginnen met gitaarspelen hoe kan ik dat het beste aanpakken? gelijk les nemen? gewoon zelf beetje pielen? (ik weet dat het ook een beetje van de persoon afhangt maja). mijn favourite muziekstijl is trouwens punkrock.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2003, 19:54
Multilot
Multilot is offline
lang leve de muziekschool....

met een beetje zelf pingelen leer je jezelf de verkeerde dingen aan vermoeddelijk
Oud 01-10-2003, 20:00
kuivaar
kuivaar is offline
Als ik jou was zou ik het allebei doen, van les nemen kun je heel veel belangrijke dingen leren die erg nuttig zijn. Zelf pielen is ook heel leuk en je wordt er creatief door.
Ikzelf ben begonnen toen ik van iemand een gitaar kreeg, toen had ik nog geen les ik leerde zelf n beetje akkoordejes ed. Later toen ik wist dat ik het heel gaaf vond heb ik les genomen.
En of je basgitaar of gewoon electrisch wil spelen hangt van je smaak af. Ik zou zelf later voor basgitaar gaan, want als je normaal gitaar kunt spelen kun je meestal al heel aardig basgitaar spelen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:03
Talon
Talon is offline
ik heb zelf proberen te pielen (met een gitaar.. )
en dat schoot niet op.. ik werd er niet goed van dat het me niet lukte...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:05
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
kuivaar schreef op 01-10-2003 @ 21:00:
Ik zou zelf later voor basgitaar gaan, want als je normaal gitaar kunt spelen kun je meestal al heel aardig basgitaar spelen.
Dat valt dus zwaar tegen, komen toch nog een hoop andere technieken bij kijken. Gitarist bij mij in de band dacht ook dat hij dat zo even kon doen, viel hem dus best wel smerig tegen.

Maar ontopic: Door zelf pielen leer je improviseren enzo, maar met les leer je toch ook een hoop. Als je het jezelf probeert aan te leren, kan het gebeuren dat je toch vast komt te zitten op een bepaald punt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:22
kuivaar
kuivaar is offline
Citaat:
Dat valt dus zwaar tegen, komen toch nog een hoop andere technieken bij kijken. Gitarist bij mij in de band dacht ook dat hij dat zo even kon doen, viel hem dus best wel smerig tegen.
Je hebt gelijk, basgitaar spelen is ook een kunst op zich, maar ik bedoelde meer dat het me makkelijker lijkt om van gitaar op basgitaar over te stappen dan andersom. Omdat je bij basgitaar alleen bastonen speelt, en bij normaal 'de rest'.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:26
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
kuivaar schreef op 01-10-2003 @ 21:22:
Je hebt gelijk, basgitaar spelen is ook een kunst op zich, maar ik bedoelde meer dat het me makkelijker lijkt om van gitaar op basgitaar over te stappen dan andersom. Omdat je bij basgitaar alleen bastonen speelt, en bij normaal 'de rest'.
daar moet ik het dan wel weer mee eens zijn. Ik pingel op een gitaar een leuk stukje, maar akkoorden is dan weer een heeeeeel ander verhaal...

Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 20:30.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:26
FaZ
FaZ is offline
Als je toch punkrock speelt duurt het niet zo lang
Oud 01-10-2003, 20:30
Sambal
Sambal is offline
hoezo? (makkelijke basakkoorden voor punkrock ofzo?)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:31
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Sambal schreef op 01-10-2003 @ 21:30:
hoezo? (makkelijke basakkoorden voor punkrock ofzo?)
Basakkoorden zijn er praktisch niet in de punk, dus het is erg eenvoudig.
Oud 01-10-2003, 20:31
Sambal
Sambal is offline
hehe dank u
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:35
Verwijderd
Toen ik m'n basgitaar kocht kon ik binnen 5 minuten Bro Hymn van Pennywise, ik had nog geen les ofzo.
Als je punk wilt spelen kun je misschien het beste met basgitaar beginnen, dan kun je al vrij snel in een bandje spelen.
Het is alleen wel dat basgitaar op punkgebied me snel ging vervelen, met gitaar is dat langer leuk te houden met bijvoorbeeld solo's. Maar dat is misschien persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:36
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Ufke schreef op 01-10-2003 @ 21:35:
Toen ik m'n basgitaar kocht kon ik binnen 5 minuten Bro Hymn van Pennywise, ik had nog geen les ofzo.
Als je punk wilt spelen kun je misschien het beste met basgitaar beginnen, dan kun je al vrij snel in een bandje spelen.
Het is alleen wel dat basgitaar op punkgebied me snel ging vervelen, met gitaar is dat langer leuk te houden met bijvoorbeeld solo's. Maar dat is misschien persoonlijk.

Das waar.
Oud 01-10-2003, 20:39
Verwijderd
Citaat:
kuivaar schreef op 01-10-2003 @ 21:00:
Ik zou zelf later voor basgitaar gaan, want als je normaal gitaar kunt spelen kun je meestal al heel aardig basgitaar spelen.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: BULLSHIT.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:43
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
wouszer schreef op 01-10-2003 @ 21:39:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: BULLSHIT.

Bij mij lukt anders simpel!
Oud 01-10-2003, 20:45
kuivaar
kuivaar is offline
Citaat:
kuivaar schreef op 01-10-2003 @ 21:22:
Dit bedoelde ik en en dat lijkt me geen BULLSHIT
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 01-10-2003 @ 21:43:
Bij mij lukt anders simpel!
Bij mij lukt gitaarspelen ook goed. Ofwel, dat is echt volledig persoonlijk.
En die bastonen: als het bij rootnotes blijft, kan iedere malloot dat natuurlijk naspelen (ik kan ook met gemak powerchords spelen). Maar als er echt wat melodie/ritme in komt, wordt basgitaar toch een stuk pittiger lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:53
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
wouszer schreef op 01-10-2003 @ 21:50:
Bij mij lukt gitaarspelen ook goed. Ofwel, dat is echt volledig persoonlijk.
En die bastonen: als het bij rootnotes blijft, kan iedere malloot dat natuurlijk naspelen (ik kan ook met gemak powerchords spelen). Maar als er echt wat melodie/ritme in komt, wordt basgitaar toch een stuk pittiger lijkt me.
Ach ja, ik speel master of puppets oid ook zo op de bas.
Oud 01-10-2003, 20:56
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 01-10-2003 @ 21:53:
Ach ja, ik speel master of puppets oid ook zo op de bas.

Ik kan het ook spelen (op solo na) op gitaar. Maar ik denk niet dat de meeste simpele punk'gitaristen' (die beginnen te aarzelen als het verder gaat dan powerchords en simpele solotjes) dat ook kunnen op de basgitaar.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:58
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
wouszer schreef op 01-10-2003 @ 21:56:

Ik kan het ook spelen (op solo na) op gitaar. Maar ik denk niet dat de meeste simpele punk'gitaristen' (die beginnen te aarzelen als het verder gaat dan powerchords en simpele solotjes) dat ook kunnen op de basgitaar.
Als jij het op de solo na zo ff kan spelen, dan mag je dat bij mij thuis wel eens laten zien! Want ik ken veel mensen die gitaar spelen en ik ben daar op dit moment de enige van die dat kan.
Oud 01-10-2003, 21:03
Sambal
Sambal is offline
Wat is een leuke gitaar om (bas)gitaar mee te leren spelen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 21:03
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Sambal schreef op 01-10-2003 @ 22:03:
Squier P-bass
Oud 01-10-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Sambal schreef op 01-10-2003 @ 22:03:
Squier en Stagg.
Squier heb ik geen ervaring mee, Stagg vind ik persoonlijk niet geweldig klinken maar het is goedkoop en goed om mee te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 21:11
Verwijderd
Ontopic: je moet gewoon een paar verschillende bespelen, en kijken welke het fijnste klinkt. Voor punkrock heb je absoluut geen 5-snarige basgitaar nodig.

Squier P-Bass wordt heel veel gespeeld.

Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 05:58
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
Talon schreef op 01-10-2003 @ 21:03:
ik heb zelf proberen te pielen (met een gitaar.. )
en dat schoot niet op.. ik werd er niet goed van dat het me niet lukte...
awh

ik heb trouwens nooit les genomen, maar ik probeer elke dag een uurtje te spelen. heb ik jammer genoeg niet teveel tijd voor
wat ook kan helpen zijn lessen op het internet. er is een zo'n website, die cursus duurt gewoon een paar weken. het is niet zo'n les die je in een dag doet ofzo, die zijn bullshit. en het is gratis. alleen heb je niemand die je verteld of je het echt goed doet maar ik heb die site bekeken en vond het erg erg uitzien. kijk wel even of ik hem nog kan vinden

maar ja, als je echt goed wilt spelen moet je lessen nemen. dan zeg ik er ook bij dat als je echt goed gitaar wilt spelen, je al een tijdje geleden had moeten beginnen...

Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 06:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2003, 05:59
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
http://guitar.about.com/library/blgu...sonarchive.htm

deze was ook wel goed
Oud 02-10-2003, 07:12
Talon
Talon is offline
*gaat als hij thuis komt kijken*
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 09:09
Chimera
Chimera is offline
Als je echt gitaar wil leren spelen zou ik met akoestisch beginnen. Sowieso is in je eentje basgitaar spelen lang niet zo leuk, een gewone gitaar is veel veelzijdiger.

Waarom akoestisch? Omdat een akoestische gitaar veel minder vergevend is kwa fouten. Met een elektrische gitaar kun je gewoon wat aanraggen en dan klinkt 't vrij aardig, met een akoestische gitaar wordt je meteen afgestraft als je vingerzetting niet goed is, bij een elektrische wordt dat er voor een groot geel uitgefilterd.

Oh, en neem les. Ik speel zelf absoluut geen punk of whatever, maar wat ik ervan gehoord heb is het voornamelijk raggen op een paar akkoorden, terwijl je toch je gevoel voor melodie en ritme moet ontwikkelen. Met les zul je beginnen met simpele nummers (Blowing in the wind, etc.), maar je leert het wel goed. Een vriend van me speelt alleen op elektrisch, en die kan op een akoestische gitaar gewoon helemaal niks, terwijl ik op zijn gitaar wel dezelfde dingen kan spelen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 09:10
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
neem absoluut les. gekloot met wat powerchords schiet echt niet op..... Als ik jou was zou ik gewoon op klassieke gitaar les.
Verwacht niet na een jaar de sterren van de hemel te kunnen spelen want dat lukt vaak niet....., blink 182 misschien wel
Oud 02-10-2003, 09:14
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Chimera schreef op 02-10-2003 @ 10:09:
een gewone gitaar is veel veelzijdiger.
Dat is dus absoluut niet waar. Als je gewoon een beetje rootnotes e.d. speelt is het idd niet echt veelzijdig, maar als je de andere technieken erbij neemt kun je met een basgitaar ook heel leuk in je eentje aan de slag. Luister maar eens naar Les Claypool of Victor Wooten (om eens met namen te gooien)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 02-10-2003 @ 10:14:
Dat is dus absoluut niet waar. Als je gewoon een beetje rootnotes e.d. speelt is het idd niet echt veelzijdig, maar als je de andere technieken erbij neemt kun je met een basgitaar ook heel leuk in je eentje aan de slag. Luister maar eens naar Les Claypool of Victor Wooten (om eens met namen te gooien)
Ja, maar dan zit je op een heel ander niveau, we hebben 't hier over een absolute beginner.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 13:42
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Chimera schreef op 02-10-2003 @ 13:35:
Ja, maar dan zit je op een heel ander niveau, we hebben 't hier over een absolute beginner.
ok
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 15:02
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Chimera schreef op 02-10-2003 @ 10:09:
Als je echt gitaar wil leren spelen zou ik met akoestisch beginnen. Sowieso is in je eentje basgitaar spelen lang niet zo leuk, een gewone gitaar is veel veelzijdiger.

wat een onzin, zeker voor een beginner is 't tog leuker als je snel wat liedjes kan meespelen?? dan kan je echt beter bas doen, wat maakt het nou uit of je de liedjes meespeelt met powerchords op gitaar of gewoon op bas?? ...behalve dat bas makkelijker leren is...
en als je beter wordt & akkoorden gaat leren (en dan bedoel ik gewoon dat je weet hoe akkoorden in elkaar steken & hoe je een normaal jazzbasloopje ozo moet maken) is t echt niet minder veelzijdig als n gewone gitaar...helemaal niet als je ook wat andere technieken gaat leren enzo...
Oud 02-10-2003, 15:55
Sambal
Sambal is offline
ik heb trouwens wel piano gespeeld dus een beetje 'muziekgevoel' heb ik wel, dat scheelt al wel. maja, ik wil gewoon iets anders proberen:-e. en ja, ik weet dat ik 17 ben nu ik begin maja... beter laat dan nooit;-). ik denk dat ik toch voor de basgitaar ga...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 16:10
Verwijderd
Och, ik begon ook met gitaar spelen op m'n 17e.
En kijk eens wat er van mij terecht gekomen is:
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 16:23
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik ben op mn 14e begonnen met electrieke gitaar en heb me dat zelf aangeleerd, en ik kan nu toch wel een aardig nootje spelen al zeg ik het zelf. T is wel een kwestie van doorzetten, maar persoonlijk vind ik eigen inbreng en zelf aanleren beter voor het ontwikkelen van een eigen stijl.
Oud 02-10-2003, 16:26
Verwijderd
Het hangt echt van de persoon af. Ik speel al een jaar of 4 gitaar en heb geen les gehad. Maar ik speel beter dan menigeen leshebbende. En over leeftijd, mijn broer is nu 20, speelt piano en heeft een paar maanden geleden een basgitaar gekocht, en speelt nu al behoorlijk goed, zeker in vergelijking met de gemiddelde les-basser.

Als je zonder les speelt, zorg dan dat je je informatie overal vandaan haalt, probeer zelf dingen, kijk op internet, kijk naar video's, praat met mede-gitaristen...

Maar wie zegt: 'neem geen les' is dom, ik ga ook zo snel mogelijk op les.

Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 16:30
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
t punt met les hebben is dat het vaak traag gaat, terwijl je met zelf aanleren vaak flink door kunt knallen. Ik ontken ook niet dat ik technieken en tutorials van het internet geript heb, om mezelf iig geen RSI te pingelen. Maar ik zit nu voor mezelf op en dermate hoog niveau dat ik ritmisch gewoon goed strak en mezelf in compositorisch opzicht niet hoef te beperken door mn techniek. Ik zal nooit een Vai worden, maar dat ambieer ik ook niet. Goeie nummers en degelijk spel vind ik belanrijker.
Oud 02-10-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 02-10-2003 @ 17:23:
ik ben op mn 14e begonnen met electrieke gitaar
'Veel plezier jong, over 8 jaar kan ook jij gitaar spelen zonder les! '
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:02
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
snees schreef op 02-10-2003 @ 17:33:
'Veel plezier jong, over 8 jaar kan ook jij gitaar spelen zonder les! '
ook met les. Een instrument bespelen is niet makkelijk.
Oud 02-10-2003, 18:30
Maiden
Maiden is offline
Hey,
Ik speel net een halfjaartje electrische gitaar. Ik krijg les van een goeie vriend van me. En dat bevalt me prima. Je leert misschien iets minder snel, maar dat maakt mij tog niet uit.
Succes ermee !
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:59
koekwaus
koekwaus is offline
Ik ben in groep 8 begonnen met gitaar spelen. Ik heb eerst zelf een hele tijd lopen pielen met een akkoustische gitaar. Toen heb ik een elektrische gitaar gekocht. dat was ongeveer aan het begin van de 2e klas. Toen ik erachter kwam dat mijn broer een vriend had die heel goed gitaar kon spelen heb ik hem gevraagd of hij mij les zou willen geven. Dat doet hij nu, ik heb iets van 6 lessen gehad en ik heb echt al veel meer geleerd dan in die 2, 5 jaar dat ik zelf heb lopen pielen. Opzich dus zonde van het gepiel.
Meteen op les gaan lijkt me handiger!
Oud 02-10-2003, 19:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-10-2003 @ 16:02:
wat een onzin, zeker voor een beginner is 't tog leuker als je snel wat liedjes kan meespelen??
Een basloopje meeplingelen noem ik niet een liedje meespelen. De vriend van m'n zusje speelt basgitaar en heeft me aardig wat geleerd (basloopjes op m'n akoestische gitaar dus), en hoewel die standaard bluesloopjes best gelikt klinken, zijn en blijven het IMHO loopjes.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 23:14
Verwijderd
Je kunt het ook best wel makkelijk zelf leren, als je vooral punk enz wilt spelen...
Ik ben begonnen met 'Tainted Love' (het origineel)...daarna langzaam aan powerchords geleerd (als je die goed kunt ben je qua punk al een heel eind)...Toen heb ik 'alternate picking' geleerd (naar beneden en naar boven de snaren aanslaan)...
Nu ben ik nog bezig met harmonisering, toonladders en accoorden (alhoewel ik accoorden ook al weer best ver onder de knie heb )...

Wat ik je aanraad is gewoon stukjes van je favoriete nummers te leren, nadat je de wat simpelere dingen zoals Blink182 enz goed kunt spelen...Dan de hele nummers en dan kun je al best redelijk gitaar spelen...

Alhoewel ik moet zeggen dat ik er zelf ook over denk om lessen te gaan volgen (ik wil flamenco leren spelen )...

Nog wat handige sites:
http://www.cyberfret.com
http://www.ultimate-guitar.com
http://www.guitar-tricks.com
http://www.olga.net

Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Needlesting schreef op 03-10-2003 @ 00:14:
[B]Toen heb ik 'alternative picking' geleerd (naar beneden en naar boven de snaren aanslaan)...
Nu ben ik nog bezig met harmonisering, toonladders en accoorden (alhoewel ik accoorden ook al weer best ver onder de knie heb
maak daar maar 'alternate picking' van
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 17:16
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 03-10-2003 @ 18:10:
maak daar maar 'alternate picking' van
Klopt...terminologie is niet helemaal op en top en het was al laat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten