Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2007, 11:43
Wazigheid
Wazigheid is offline
Hoi!

Ik zou graag mezelf een beetje accoustische gitaar willen leren spelen, gewoon simpelle nummers, beetje meezingen. Nick Draken, Nirvana, Pink Floyd, dat soort (of is dat veel te moeilijk om te beginnen? wat raden jullie aan?) Is het mogelijk om met allen tabs van internet wat te spelen? Ik ken eigelijk niemand die gitaar speelt en heb geen geld voor lessen.

En ik wil dus een tweedehands gitaar kopen. Waar moet je op letten? Hij hoeft niet mooi te zijn, als hij maar wel goed klinkt en fijn speelt. Is het mogelijk iets redelijks voor onder de ca. €50 te krijgen via marktplaats o.i.d ?

Ik heb ooit 2 jaartjes harp gespeelt (is al zo'n 6 jaar gelden) en heb toen wel gemerkt dat het gewoon heerlijk is om muziek te maken, maar ik had niet erg veel doorzettings vermogen.

Hebben jullie verder nog tips?

bedankt alvast!

edit: oeps zie nu dat er tweedehans in de topictitle staat

Laatst gewijzigd op 15-04-2007 om 11:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2007, 17:33
Verwijderd
Nick Drake, Nirvana en Pink Floyd. Om maar even drie totaal verschillende (gitaar-)stijlen te noemen?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 19:29
Wazigheid
Wazigheid is offline
Ja, ook al heb ik er weinig verstand van, ik weet wel dat het compleet verschillend is.
Maar het is muziek waarbij ik vaak denk, he, zou leuk zijn als ik dat na zou kunnen spellen. Ok, ik heb dat ook bij veel andere, o.a.: bob dylan, jimi hendrix, the doors, black sabbath, iron maiden, deep purple, the white stripes, queens of the stone age... (en ik weet het, veel daarvan is niet eens voor acoustisch gitaar bedoelt, dus dat valt dan gewoon af) om zomaar wat te noemen.
En Nick Drake, Nirvana en Pink Floyd (en dan bedoel ik meer de nummers van Wish you where here, enz. hoewel ik dat niet het mooiste werk vind maar, Piper at the gates of dawn, A saucerfull of secrets en Atom heart mother e.d. zijn zo lastig alleen op één acoustisch gitaar te spellen) schoten zo even te binnen en bovendien kent ongeveer iedereen dat en vroeg ik me gewoon af of dat een beetje voor een beginger te doen is of dat dat veel te hoog gerepen is?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 23:09
polysix
polysix is offline
Voor 50 euro koop je heel weinig gitaar.

een handige link voor je.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 11:24
Chronocide
Chronocide is offline
Als je hier en daar zelf wat opsnort is het heel goed mogelijk om jezelf gitaar aan te leren, zo heb ik het ook gedaan. Maar ja ik heb dan ook geen werk/leven dus dat was het enige wat ik deed.

Met een beetje doorzettingsvermogen kom je ver, nirvana kan je dan al na een maand
Oud 16-04-2007, 13:01
Wazigheid
Wazigheid is offline
Citaat:
polysix schreef op 16-04-2007 @ 00:09 :
Voor 50 euro koop je heel weinig gitaar.

een handige link voor je.
Dankje!

Ik heb even op marktplaats geneust, helaas kan ik niet naar de advertenties linken. Dus ik weet niet of het mag maar ik copy/pass even drie advertentie hierheen:

* bod staat op €32
deze gitaar is niet gebruikt, was bestemd om les te nemen, maar door omstandigheden is dit niet gelukt.
Er zit een mooie gitaarhoes omheen, een setje snaren en een steminstrument.
---> ziet er leuk uit, maar er staat geen merk bij, hoe kom ik er echter (en ik kan dus geen gitaar spelen) of hij goed is, niet snel ontstemt, helder klinkt, enz.?

* voor €100
Ik bied hierbij mijn ovation replica van het merk Clarissa aan. Hij is in prima staat, leuke gitaar. Moeten wel even nieuwe snaren op, maar dat wil ik eventueel ook wel even doen. Je kunt hem gewoon inpluggen in een versterker, dus je kunt er ook prima wat luider mee spelen, of opnemen natuurlijk (volume en tone knop op gitaar).

Reden verkoop is dat ik er nooit op speel, ik speel alleen elektrisch en deze is dus over. Je mag hem zo komen uitproberen, ik heb wel een marshall staan kun je hem ook versterken!

Ook prima voor de beginners!

Inclusief mooie tas!
--->ben niet perse van plan semi-accoustisch te spelen, maar vind de vorm van deze gewoon erg mooi en bovendien komen er nieuwe snaren op

* voor €50
Wegens het niet meer gebruiken van deze gitaar, doe ik hem weg. Ik heb hem bijna nooit gebruikt dus hij is nog bijna als nieuw. Hij ziet er nog mooi uit en er zit een zwarte hoes bij (zie foto)
Wil je meer informatie dan kun je even bellen of mailen!
---> gewoon simple gitaar, ziet er ook wel mooi uit

enfine, zoals ik al zei ik weet niet echt waar ik op moet letten en ik kan geen dure gitaar kopen en weet ook niet of het iets voor mij is, dus. Maar zou het wel fijn vinden als iemand hier ervaring heeft met dit soort goedkopen (merkloze?) tweedehands gitaren. Als iemand nog een andere tip heeft (omgeving Groningen rond de €50) is dat ook welkom!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 13:03
Wazigheid
Wazigheid is offline
Citaat:
Chrome schreef op 16-04-2007 @ 12:24 :
Als je hier en daar zelf wat opsnort is het heel goed mogelijk om jezelf gitaar aan te leren, zo heb ik het ook gedaan. Maar ja ik heb dan ook geen werk/leven dus dat was het enige wat ik deed.

Met een beetje doorzettingsvermogen kom je ver, nirvana kan je dan al na een maand
ik heb wel werk maar geen leven, dus waarschijnlijk kan ik het wel vergeten
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 16:42
Verwijderd
Let er wel op dat een makkelijk speelbare gitaar je vooruitgang nogal bevordert.

Dus, let op:
- de action (afstand snaren tot frets, wordt belangrijk als je barre akkoorden gaat spelen en solo's).. over het algemeen is deze instelbaar
- of de nek nog recht staat (sommige trekken krom tov de body)
- de algemene afwerking van de gitaar
- of de gitaar een cut-away heeft (handig voor solo's, kun je makkelijker bij de hogere frets)

Na ja, zomaar een paar dingen die ik kan bedenken Ik ben er zelf ook nog niet zo heel lang mee bezig op een oude gitaar van mijn pa Vaak als ik een nummer probeer te leren eindigt het ermee dat ik zelf iets anders ervan maak wat ik leuk vind klinken

Wie kan er nog meer tips bedenken?

[edit] En oh ja, spelen heeft geen enkel zin als je de gitaar niet eerst goed stemt. Je kan voor 15 euro vaak al een apparaatje kopen dat de toon aangeeft, wat het stemmen veel makkelijker maakt.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 16:30
polysix
polysix is offline
Het is nu ook belangrijk of je voor een nylonsnarige (zogenaamde klassieke gitaar.) of een staalsnarige (ookwel westerngitaar.) gitaar gaat.

Gezien je smaak vooral richting pop/rock gaat lijkt mij de western qua geluid het beste. Ik zal niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan dit met speelplezier en eventuele doorverkoopprijs in gedachte mocht je of stoppen of door willen gaan naar een duurder exemplaar.

Ik zal als ik jou was een bezoekje plegen aan een goede gitaarwinkel waar ze je echt kunnen helpen. Ze kunnen je daar een heel eind de goede kant op helpen. Wellicht als je je woonplaats vermeld dat iemand van het forum je een goede winkel in de buurt kunnen aanraden?

Belangrijkste is voor jou op dit moment dat de gitaar een beetje klinken wilt, de gitaar in stemming blijft en de gitaar goed te bespelen is.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:16
Blenderhead
Blenderhead is offline
Ik heb er ook nog eentje. In totaal misschien twee uur op gespeeld.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
Oud 18-04-2007, 16:31
Wazigheid
Wazigheid is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 18-04-2007 @ 16:16 :
Ik heb er ook nog eentje. In totaal misschien twee uur op gespeeld.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
ai... Nijmegen daar kom ik echt niet zo gouw... maar als je me vertelt wat precies is en hoeveel je er voor wilt, heb ik misschien wel belangstelling. Of kom je toevallig af en toe in de buurt van groningen of emmen?
pm me maar

Laatst gewijzigd op 18-04-2007 om 16:34.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:39
Wazigheid
Wazigheid is offline
Citaat:
******** schreef op 16-04-2007 @ 17:42 :

Dus, let op:
- de action (afstand snaren tot frets, wordt belangrijk als je barre akkoorden gaat spelen en solo's).. over het algemeen is deze instelbaar
- of de nek nog recht staat (sommige trekken krom tov de body)
- de algemene afwerking van de gitaar
- of de gitaar een cut-away heeft (handig voor solo's, kun je makkelijker bij de hogere frets)
Ai dit is best wel hokespokus voor mij, action, cut-away
Zit dat ook op acoustische gitaren of heb je het hier over electrisch? Ik moet me er maar even wat beter in verdiepen zie ik ik dank dat ik er iets te makkelijk over dacht...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:43
Wazigheid
Wazigheid is offline
Citaat:
polysix schreef op 17-04-2007 @ 17:30 :
Wellicht als je je woonplaats vermeld dat iemand van het forum je een goede winkel in de buurt kunnen aanraden?
Groningen (stad), kom ook af en toe in Emmen, maar ik denk niet dat ze daar beter hebben
Maar ik denk dat ik zowiezo gaan nieuwe gitaar zal kopen, maar misschien kunnen ze me inderdaad wel advies geven en kan ik het ook even uitproberen en kijken wat fijn is enz.

He bedankt iedereen voor alle advies, jullie zijn lieve mensen!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2007, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Wazigheid schreef op 18-04-2007 @ 17:39 :
Ai dit is best wel hokespokus voor mij, action, cut-away
Zit dat ook op acoustische gitaren of heb je het hier over electrisch? Ik moet me er maar even wat beter in verdiepen zie ik ik dank dat ik er iets te makkelijk over dacht...
Ik heb het juist over acoustisch

Foto van gitaar met cut-away:
http://fretboardjournal.com/blog/wp-...Koa_Beauty.jpg

In het begin heb je dat op zich niet nodig.. maar je hebt kans dat je dan na 6 maanden ofzo het ineens wel wilt *spreekt uit ervaring*

De action:
http://www.fretnotguitarrepair.com/i...highaction.jpg

Afstand van snaren tot het fretboard Als die afstand te groot is bij de hogere frets, is het moeilijker deze te bespelen.

Gitaren zijn helaas best duur. Ik wil ook nog steeds een nieuwe kopen, maar ik zit al snel boven de 300 euro om er eentje te vinden die aan mijn eisen voldoet

Maar dat komt nog wel..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 19:49
Ceespop
Ceespop is offline
ik zou eerst maar wat akkoorden leren, en dat gaat je ooknog vies tegen vallen, en er gaat mega veel tijd inzitten.
Ik leer op gehoor, ik kan geen noot lezen, en binnenkort mag ik al optreden met de band van mijn gitaarleraar
Oud 04-05-2007, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Ceespop schreef op 04-05-2007 @ 20:49 :
ik zou eerst maar wat akkoorden leren, en dat gaat je ooknog vies tegen vallen, en er gaat mega veel tijd inzitten.
Ik leer op gehoor, ik kan geen noot lezen, en binnenkort mag ik al optreden met de band van mijn gitaarleraar
Supergaaf, maar het leren van de basisakkoorden hoeft helemaal niet lang te duren, dus spreek voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 12:08
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 05-05-2007 @ 00:22 :
Supergaaf, maar het leren van de basisakkoorden hoeft helemaal niet lang te duren, dus spreek voor jezelf.
Mwoah, klopt wel, het ligt bij de 1 makkelijker voor de hand dan de ander
Reageren

Regels voor berichten