Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2003, 19:01
Severus
Severus is offline
Schrijven... valt dat te leren of moet je daar écht talent voor hebben? Zo ja, als je dat leren kan... er bestaat geen schrijversschool, hè? Veel schrijvers hebben een universitaire studie Nederlands gevolgd, heb ik gehoord. Hebben ze daar dan lessen die uitsluitend worden besteed aan het leren schrijven van bijvoorbeeld columns en korte verhaaltjes?

Mij lijkt het beroep van schrijver namelijk heel erg leuk... Ik schrijf al vanaf mijn 13e korte verhaaltjes, namelijk 'fan fiction'... Volgens mijn ouders heb ik daar wel talent voor. Dus ik zou misschien wel een opleiding willen doen die mijn schrijfkwaliteiten in ieder geval bevordert...

Hebben jullie verder nog tips over het schrijven zelf? Het doen van research lijkt me heel cruciaal bij het schrijven van een echt verhaal, niet? Zouden er verder nog dingen zijn die ik vooral moet doen?

Graag hoop ik wat van jullie te horen, het zou me erg helpen.

Groetjes,

Ripper
Oud 23-09-2003, 19:08
Anne
Anne is offline
Er bestaan wel degelijk schrijversscholen hoor. Aan de hogeschool voor de kunsten in Utrecht kun je de opleiding literair en dramaschrijven volgen (theater, scenario's, maar ook proza en poezie). Zelf ga ik volgend jaar (weer) toelatingsexamen doen (nu moet ik toegelaten worden ). En er zijn natuurlijk ook veel cursussen, gewoon informeren bij jou in de buurt.
Maar het belangrijkste: gewoon oefenen, en teksten aan je omgeving laten lezen voor de feedback.
Schrijven =
Oud 23-09-2003, 19:10
Anne
Anne is offline
O, ik studeer trouwens ook Nederlands (ik word later een van de grote schrijvers ), maar wij krijgen helemaal geen les in het schrijven zelf. Wel van de wetenschappelijke teksten en artikelen, maar geen fictie. Best jammer (vandaar dat ik volgend jaar weer de HKU ga proberen).
Nederlands aan de uni is vooral theoretisch, gericht op het analyseren van al eerder geschreven boeken en gedichten. En natuurlijk ook de taalbeheersing (meer journalistiek) en taalkunde (hoe je een taal aanleert), het is niet alleen maar letterkunde (helaas).
Oud 23-09-2003, 19:18
Vlooienband
Vlooienband is offline
Interesse, doorzettingsvermogen en plezier in schrijven. Die drie zijn erg belangrijk om leuk te kunnen schrijven, of het leuk te leren schrijven. Schrijfstijl en bepaalde regeltjes kan je jezelf namelijk wel aanleren.
Oud 23-09-2003, 20:03
Severus
Severus is offline
Citaat:
Anneee schreef op 23-09-2003 @ 20:08:
Er bestaan wel degelijk schrijversscholen hoor. Aan de hogeschool voor de kunsten in Utrecht kun je de opleiding literair en dramaschrijven volgen (theater, scenario's, maar ook proza en poezie).
Bedankt voor je berichtjes, Anneee!

Ik heb even op de website van de HvK Utrecht gekeken, en je bedoelt vast deze opleiding, hè:

http://www.hku.nl/usadb/fac/fac-nl/t...e/writing.html

Het ziet er interessant uit... maar misschien heb ik niet genoeg talent dat ik daar word aangenomen (het lijkt me een beetje zwaar, veeleisend en competatief)... Dan is een schrijfcursus misschien gemakkelijker... ik zie wel...

Citaat:
Vlooienband schreef op 23-09-2003 @ 20:18:
Interesse, doorzettingsvermogen en plezier in schrijven. Die drie zijn erg belangrijk om leuk te kunnen schrijven, of het leuk te leren schrijven. Schrijfstijl en bepaalde regeltjes kan je jezelf namelijk wel aanleren.
Ja, maar als je niet echt een opleiding hebt gehad die met schrijven te maken heeft, word je niet zo gauw aangenomen bij een uitgeverij met je boek... toch?

Groetjes,

Ripper
Oud 23-09-2003, 21:01
Verwijderd
Ik denk zelf dat talent een vereiste is als je van plan bent tussen Dostojevksi, Kafka en al hun kornuiten plaats te nemen, maar met erg veel oefenen kan je ook ver komen. Ik vind het nooit leuk om te denken dat je er zonder talent absoluut niet komt, omdat ik mezelf dan ook min of meer lamsla.

Zelf heb ik ook een jaar Nederlands gedaan en er wordt inderdaad bizar weinig aandacht besteedt aan creatief schrijven. Ik geloof dat er wel vakken zijn als journalistiek, maar erg spannend wordt het daar ook niet, naar het schijnt.

Na dat ene jaar ben ik overgestapt op literatuurwetenschap (dat was het plan al) en ik vermaak me daar goed. Ik krijg minder vervelende taalkunde en lees teksten die vanover de gehele wereld komen en niet alleen Nederland en de kleine omstreken. Bovendien kan ik me verdiepen in bepaalde literaire theoriën of menswetenschappelijke (ecxuses) theoriën in het algemeen; literatuurwetenschappen heeft veel filosofie, wat psychologie, culturele antropologie, sociologie en nog een hoop logieën er bij.

Maar het belangrijkste om je taalbeheersing (waar het mijns inziens, samen met fantasie en een goed, helder hoofd) voornamelijk om gaat bij het schrijven is verschrikkelijk veel lezen. Zoveel mogelijk, zo divers mogelijk en zo aandachtig mogelijk. Dat in combinatie met schrijven moet je taalgevoel en dus je werk bijna wel verbeteren.

Althans, zo denk ik erover.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 23-09-2003 @ 21:03:
1. Dan is een schrijfcursus misschien gemakkelijker... ik zie wel...
2. Ja, maar als je niet echt een opleiding hebt gehad die met schrijven te maken heeft, word je niet zo gauw aangenomen bij een uitgeverij met je boek... toch?
Ik herken je probleem wel. Ik zit in 6VWO en ik wil zó graag schrijfster worden... maar er is niet echt een opleiding voor! Er bestonden vroeger wel schijversacademies maar die zijn langzamerhand opgeheven.

1. Een schrijfcursus lijkt me niet zo'n goed plan. Ten eerste zijn die stomme cursussen niet gericht op gevorden maar op beginners, en ten tweede heb ik er zelf niet zo'n vertrouwen in zoals je merkt. Volgens mij worden je daar dingen aangeleerd die je helemaal niet moet aanleren, maar zelf moet doen.

2. Het gaat niet om jou, het gaat niet om je opleiding, het gaat om je boek. Als dat goed genoeg, zal het de uitgeverij jeuken of je nou Nederlands of geneeskunde hebt gestudeerd, bij wijze van spreken.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 13:48
clubje
clubje is offline
Het is een beetje de grote miserie van mijn leven.
Schrijver worden, het is ook wel één van mijn dromen maar ja.

Een echte opleiding bestaat er niet. In België bestaat er zelfs geen opleiding 'journalistiek' (iets wat ik ook graag zou doen).
Hetgeen veel schrijvers gestudeerd hebben is ofwel Germaanse Talen ofwel Communicatiewetenschappen.

Ik schrijf graag, en hou van de Nederlandse taal, maar ik ben helemaal NIET geïntereseerd in andere talen (Engels, Frans, Duits). Dus als ik Germaanse zou studeren (wat aangeraden is voor schrijvers) dan zou ik ook moeten Duits, Engels, enz studeren, dus doe ik het niet.
Het is spijtig .
Oud 24-09-2003, 13:55
Verwijderd
Even een zijspoor, maar ik denk dat het goed is dat er geen aparte opleiding is voor schrijvers, omdat het percentage van schrijvers die 'het halen' en in hun onderhoud kunnen voorzien compleet wegvalt tegenover het overgrote deel dat graag wil schrijven. Een iets groter percentage kan er een klein zakcentje mee verdienen, maar moet er altijd nog een baan op naast houden. Ik denk dat een speciale schrijversopleiding dan ook voor heel erg veel mensen een doodlopende weg zou zijn.

Bovendien valt het ook niet te rijmen omdat niemand kan zeggen wat goede literatuur is, laat staan hoe je goede literatuur maakt. Een aantal algemene regels zou je kunnen overdragen, maar vier jaar complete leerstof en een volledige opleiding die qua studielast overeen komt met een 'normale' opleiding, is onmogelijk. Tenzij je bepaalde keuzes gaat maken en mensen gaat leren bijvoorbeeld modernistisch te schrijven, waardoor alle andere zaken weer in het niet vallen. Een beetje van alles lijkt me ook geen goede optie, omdat het dan alsnog te breed en algemeen is om er wat mee te doen.

Het is natuurlijk erg idealistisch om te zeggen dat je wilt schrijven en dat het je geen zier uitmaakt of je er van kan leven of niet (het gaat immers om het dienen der muzen, niet om het geld), maar ondertussen moet je wel boterhammen in je hoofd stoppen om je arm in staat te laten zijn om je pen te bewegen.

Daarom zijn er, denk ik, ook zoveel schrijvers die eerst, of na hun debuut nog steeds, leraren, journalisten, politici of wat dan ook zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 14:10
clubje
clubje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 24-09-2003 @ 14:55:
Even een zijspoor, maar ik denk dat het goed is dat er geen aparte opleiding is voor schrijvers, omdat het percentage van schrijvers die 'het halen' en in hun onderhoud kunnen voorzien compleet wegvalt tegenover het overgrote deel dat graag wil schrijven. LUH-3417
Inderdaad.

Ik verbaas me er soms over dat plots alle bekende Vlamingen, Nederlanders en Madonna's van deze wereld een boek uitbrengen. Ik heb soms het gevoel dat de naam belangrijker is dan de inhoud.
Oud 24-09-2003, 14:39
Verwijderd
Het is inderdaad jammer dat er zulke associaties gemaakt worden en dat uitgeverijen dan ook nog zo gek zijn elke letter die een BNer op papier zet uit te geven. Bij een aantal is het terecht, bij veel bij lange na niet.

Een voorbeeldje: Bas van Idols heeft een poosje in het regionale dagblad een column gehad. Wat een drama was dat! Die jongen kan niet schrijven! "en toen deden we dit en toen moesten we dat" hij weet niet eens wat een column precies inhoudt.

Ik kan het drie keer beter en van mij hebben ze de columns nog niet eens gelezen...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 08:30
Anne
Anne is offline
Het boek van Madonna is trouwens geweldig. Maar dat komt door de tekeningen, die ze niet zelf gemaakt heeft, het verhaaltje stelt niet zoveel voor.
Oud 26-09-2003, 08:42
fractuur
fractuur is offline
Ik denk dat je met oefenen ver kan komen, maar dat je ook talent nodig hebt. Ik schrijf ook nog wel eens korte verhaaltjes, zonder opleiding of iets, of zonder me ook iets aan te trekken van de met Nederlands opgelegde alinea indeling en weet ik nog wat meer. en van mijn vriendinnen schrijft ook wel es wat, en heeft er misschien ook wel de fantasie voor, maar wat ze op papier zet is saai. Gewoon te langdradig en niet goed omschreven. En dat kan je mensen niet aanleren op een of ander hbo, denk ik. (en hoop ik )
Oud 26-09-2003, 09:31
Severus
Severus is offline
Bedankt voor de reacties allemaal. Dat vond ik fijn.

Mag ik vragen of jullie verder nog goede tips hebben bij het schrijven van een verhaal? Ik ben van plan om een historisch verhaal te schrijven, waar ik ook wel research voor zal moeten doen, wil ik het verhaal zo geloofwaardig mogelijk maken.

Groetjes,

Ripper
Oud 26-09-2003, 09:36
Tisch
Tisch is offline
Wat ik denk.

Een schrijver heeft van oorsprong talent. Het is net zoals met tennis: als jij heel je leven elke dag vier uur tennist, heb je geen garantie dat je heel goed wordt. Daarvoor is talent nodig. (inzicht zit inbegrepen bij talent, zoals meerdere eigenschappen die nodig zijn de top te halen).

Mensen kunnen alle schrijfregels van buiten leren, foutloos nederlands beheersen, maar dat is absoluut geen garantie een goede schrijver te worden. Dit soort mensen belanden, hopelijk, in de serieuze journalistiek. Objectieve stukken schrijven; die niet hoeven te leven. Maar dan nog... ook in objectieve stukken moet ritme zitten. Woorden moeten elkaar opvolgen, niet afbreken.

Een school voor schrijvers...
ik geloof er niet in. Sinds mensenheugenis schrijven mensen. (nou ja.. 700 v.C of zo) Hebben Marquez, Mulisch, Hermans, Slauerhoff, Napalm een x-aantal studiepunten gehaald aan de schrijfacademie? Het is een leuk idee, maar weer geen garantie.

Ik denk dat je goede contacten op doet en veel leert.

MIjn stelling: je hebt schrijven in je, of niet.
Maar als je het in je hebt, kan het ook misgaan.

Het is geen logica.

Het komt echter zelden voor dat mensen die geen talent hebben, een goede schrijver zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 09:47
clubje
clubje is offline
Ik denk dat mensen die geen talent hebben, ook meestal niet graag schrijven.
Oud 26-09-2003, 09:51
Verwijderd
Ik vraag me angstig af hoe belangrijk die goede contacten zijn... Wat is er ooit misgegaan met het beeld van de schrijver in de romantiek; de kunstenaar als eenzame, misantropische, geniale geest die een briljant meesterwerk maakt en daarna hopelijk zelfmoord pleegt?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 11:19
clubje
clubje is offline
lol
Oud 26-09-2003, 16:37
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-09-2003 @ 10:51:
Ik vraag me angstig af hoe belangrijk die goede contacten zijn... Wat is er ooit misgegaan met het beeld van de schrijver in de romantiek; de kunstenaar als eenzame, misantropische, geniale geest die een briljant meesterwerk maakt en daarna hopelijk zelfmoord pleegt?

LUH-3417
daar denk jij dan weer aan hè?

Ik denk dat Tisch voor een deel wel gelijk heeft, ook in het gedeelte dat talentvolle schrijvers ook in de goot kunnen belanden, zeg maar... Een schrijversschool lijkt me toch een goede vooropleiding, want je wordt dan gedwongen te schrijven en hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt. Dat lijkt me iets waar we het allemaal over eens zijn. Het is alleen helaas geen garantie voor de toekomst...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 09:07
Einherjar
Einherjar is offline
Talent, wat versta je onder het talent om te schrijven.

Een schrijver is een kunstenaar.
Net als bij schilderijen heeft het te maken met de tijd waarin het gemaakt werd. Rembrandt bijv. kon zich met moeite onderhouden, terwijl iedereen nu erkent dat hij een groot schilder was. Als Rembrandt moderne kunst had geschilderd in zijn tijd zouden zijn werken nooit verkocht zijn, terwijl de schilders van nu dat wel kunnen.
Het aan de man brengen van een werk houdt in dat er vraag naar moet zijn. Die vraag verschilt van jaar tot jaar en van eeuw tot eeuw. Nu zijn bijv. fantasy boeken in trek.

Heb je dan talent als je je lezerspubliek weet te trekken door marketing, zoals bij de serie van Harry Potter, of heb je talent als je boeken zelfs na je dood zichzelf blijven verkopen, zoals de boeken van bijv. Charles Dickens of Homerus.

In het eerste geval verdien je genoeg geld en is het niet zeker of je werken na je dood blijven voortleven, in het tweede geval wordt vaak pas na je dood je werken geroemd, en verdien je vaak niet veel. Natuurlijk hoeft dit niet altijd op te gaan.

Kies een commerciele opleiding als je veel geld aan je boeken wilt verdienen en je een matig schrijver bent.
Oud 01-10-2003, 22:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ja, maar als je niet echt een opleiding hebt gehad die met schrijven te maken heeft, word je niet zo gauw aangenomen bij een uitgeverij met je boek... toch?
[/B]
Dat is gewoon niet waar. Een uitgeverij beoordeelt je manuscript, niet jezelf. Er zijn zelfs schrijvers die hun manuscripten onder een pseudoniem opstuurden.
Een uitgever neemt echt niet de moeite om na te trekken wat voor school je gehad hebt.
Je tekst moet voor zich spreken, bij het fonds van de uitgever passen en de uitgever moet het leuk vinden, en denken er winst mee te kunnen maken. En of dat nou komt door je opleiding, je talent, geluk of whatever, doet er niet toe. En dat is dan meteen een argument om geen echte schrijversschool te hebben.

Overigens is er aan de rietveld academie ook een schrijversopleiding, maar ik weet daar weinig vanaf.

Ik herken je probleem, en begrijp je verlangen om te leven van het schrijven compleet. Mijn eerste advies : laat je door niets en niemand tegenhouden. Doorgaan is het motto van de schrijver; opgeven kennen we alleen van horen zeggen.
Je kan ook wat boeken lezen over schijven, ik heb drie aanraders voor je :
- Over Leven En Schrijven, door stephen king. Meer een
biografie, maar aangevuld met een tweede helft over het
schrijven zelf. Leuk om te lezen, en erg leerzaam. Ook al wil je
misscien geen horror maar 'literatuur' schrijven. (ik haat dat
woord, 'literatuur'.)
- Writing down the bones, serie korte stukjes over schrijven.
(engels)
- handboek voor schrijvers, uitgave van 2003.
(www.stichtingschrijven.nl) Niet veel over het schrijven zelf,
maar wel een lijst van bijna alle uitgevers in nl en belgie, en
bruikbare praktische tips. als je serieus bent, is dit een
juweeltje.

en kijk een op www.hollylisle.com.

Succes, misschien kunnen we ooit eens elkaars boeken lezen.
Oud 01-10-2003, 22:45
Vlooienband
Vlooienband is offline
en lees Kaas, van willem elsschot
Oud 02-10-2003, 07:27
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-10-2003 @ 23:29:
Overigens is er aan de rietveld academie ook een schrijversopleiding, maar ik weet daar weinig vanaf.
Google doet wonderen!

http://www.gerritrietveldacademie.nl.../schrijven.htm

De Gerrit Rietveld Academie is een hbo-opleiding, maar volgens mij is het een 'privéschool' dus je zal er dan wel geen studiefinanciering voor krijgen.

Anders bekijk http://www.gerritrietveldacademie.nl even.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 15:51
Verwijderd
Wel, ik vind het nog altijd niet slim om al je geld op één paard te zetten. Maar eigenlijk heb ik geen recht van spreken, want ik studeer literatuurwetenschappen en daarmee kan je nog minder dan culturele antropologie. En dat zegt heel veel.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 10:11
sublime
sublime is offline
heej tisch, ben jij nou een geschiedenis student?? het schrift werd in mesopotamië en egypte al rond 3400-3200 voor christus uitgevonden

maar even ontopic:

veel schrijven, veel oefenen en niet te snel opgeven talent is natuurlijk wel handig, maar volgens mij tegenwoordig al lang niet meer noodzakelijk...

wat opleidingen betreft, ik denk dat veel (universitaire) opleidingen goede schrijvers voortbrengen. > als ik bv kijk naar geschiedenis, daar wordt veel aandacht besteed aan het goed leren schrijven. natuurlijk is dat dan nog geen fictie, maar dat maakt niet echt veel uit, volgens mij...
een speciale schrijvers opleiding lijkt me nix; volgens mij komt er dan maar zelden iets origineels naar voren...

research is denk ik wel belangrijk ja, zeker bij een historisch iets, maar research doen leer je ook bij de meeste opleidingen volgens mij...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2003, 12:11
Tisch
Tisch is offline
Nee.
Ik bedoel: echt schrijven. Dat was Homerus eigenlijk, rond 750.
Egyptenaren hielden hun boekhouding er slechts op bij.
Dat is geen schrijven.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 12:17
sublime
sublime is offline
Citaat:
Tisch schreef op 05-10-2003 @ 13:11:
Nee.
Dat is geen schrijven.
er werden in de oudheid ook al literaire werken geschreven hoor; zoals het gilgames epos bv; en ook religieuze teksten

(gilgames epos: één van de eerste meesterwerken van de wereldliteratuur. Samengesteld door Sín-leqi-unnínni in Babylonië ergens tussen de dertiende en elfde eeuw voor christus; geschreven in babylonisch spijkerschrift. > was voorbeeldig)

Laatst gewijzigd op 05-10-2003 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Tisch schreef op 05-10-2003 @ 13:11:
Nee.
Dat is geen schrijven.
Echt schrijven hangt van je eigen definitie af, en het Gilgamesj epos was er inderdaad eerder dan De Illias en De Odyssee van Homerus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten