Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 12:35
kettingboek
kettingboek is offline
Ik zou graag een kettingboek schrijven. De bedoeling is dat iedereen die wil een deel van het boek schrijft. Het werkt heel simpel. Je kijkt hoe het verhaal tot nu toe gaat. Je gaat zelf aan de slag en schrijft een stuk (maximaal 4 pagina's en dat zet je dan hieronder neer, VERDER STUUR JE EEN MAILTJE MET JOUW DEEL VAN HET VERHAAL NAAR kettingboek@hotmail.com).
Voor dat je begint met schrijven zet je hieronder ff neer dat jij bezig gaat, anders krijg je problemen doordat meerdere personen bij het zelfde stuk beginnen. Ik hoop dat we een goed boek krijgen. Hier is de openingszin.

Vlak voor zessen verliet hij het kantoor......

En schrijven maar!!!
Oud 25-07-2003, 12:47
Ilsje
Ilsje is offline
ik denk dat je dus ook een minimaal moet aangeven anders komt iedereen met 1 zin
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:33
kettingboek
kettingboek is offline
oke, als minimaal zou ik ongeveer willen zeggen een halve pagina. Ik denk dat het anders niet zo veel zin heeft. Als er een groot aantal mensen aan mee doet kunnen we zo een leuk boek krijgen, we zullen zien wat er uitkomt...

De vader van een vriend van mij werkt bij een uitgeverij, dus als het boek van uitzonderlijke kwaliteit is........ maar dat is nog maar afwachten....
Oud 25-07-2003, 14:55
b-z
b-z is offline
en je moet ff een verdere plaats kunnen reserverendoor ff een klein berichtje te schrijven anders kan het een zooitje worden
Oud 25-07-2003, 18:33
Verwijderd
Ik moet bij zulke dingen altijd denken aan huisvrouwen en dan word ik er erg bang voor.

Zeg, die vader van je... zoekt die nog jong talent? Ik heb een klein deel van een manuscript liggen... wie weet wil hij het eens inzien?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:38
Tisch
Tisch is offline
Schrijf zelf een boek.
Een kettingboek slaat echt nergens op.

Ga ervan uit dat onder duizend man, 1 groot talent schuilt.
Dan heb je dus als vijf mensen meedoen aan je boek, heeeeel misschien 1, maar nooit vijf mensen die over het juiste talent bezitten. Kortom: delen van je verhaal zullen bagger zijn.

Don't do it!!!!!

Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:39
Tisch
Tisch is offline
Over het juiste talent bezitten...

Pff.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:54
oeski
oeski is offline
Je moet maar zin hebben om de stukjes allemaal te gaan lezen die mensen voor je hebben geschreven. Het zijn allemaal verschillende schrijfstijlen en zoals Tisch al zei zullen het wel niet allemaal schrijftalenten zijn.
Je kan dit denk ik hoogstens doen met een stel vrienden voor de lol, maar verder denk ik dat het op een gegeven moment vastloopt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 23:57
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Zo'n verhaal met meer mensen schrijven is hartstikke leuk!!! En het is alleen maar een stimulans om goed te schrijven, dat uitgevers idee!
Ik doe mee in ieder geval! *steekt handje op*
*Pakt ook alvast een pen*
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 10:53
Tisch
Tisch is offline
Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 11:00
Verwijderd
Zeg Tisch, ik heb in mijn boekenkast een boek met de titel 'De Doolhof' (ik dacht altijd dat het 'het hof' was, maar goed) liggen en dat is geschreven door Anna Blaman, Antoon Coolen, Max Dendermonde, Henriëtte van Eyk, Hella Haasse, Alfred Kossmann, Adriaan van der Veen en Simon Vestdijk. Volgens mij ook elke schrijver een ander deel. Ik heb het nog niet gelezen en weet niet of het wat is, maar het kan dus wel.

Ik denk ook dat zoiets misschien wel ok kan zijn als je een aantal schrijvers bij elkaar raapt waarvan je weet dat ze fijn zijn. Als je met duizend onbekenden een boek schrijft, wordt de enige die het wel kan heeft totaal weggedrukt door de anderen. Ik ben de mening toebedeeld dat veel mensen die het niet kunnen vreselijk veel schrijven.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 11:05
Tisch
Tisch is offline
Ik ben ook overtuigd dat het kan en uiterst interessant is. Maar dan bijvoorbeeld een fondsboek. Allerlei getalenteerde schrijvers van een uitgeverij die ludiek hun krachten bundelen. Dat kan.

Maar vijf willekeurige passanten op een forum. Dat is gewoon niet mogelijk. Ik bedoel dit trouwens niet lullig, het is slechts de wetenschap dat schrijven moeilijker is dan menigeen denkt.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 12:18
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Waar slaat dat nou op
Je kan toch gewoon voor de lol met vijf man een verhaal schrijven, waarom zou dat onmogelijk zijn? Het is toch niet perse noodzakelijk dat het volgens de literaire definities een 'goed' verhaal is? Als de schrijvers het leuk vinden om aan het verhaal te werken, straalt het verhaal dat ook uit. Dat werkt volgens mij beter dan een paar 'getalenteerde schrijvers' die voor de commercie samen een 'goed' boek gaan schrijven...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 15:28
Verwijderd
Ik hoop dat dit een discussie wordt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 16:06
oeski
oeski is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 26-07-2003 @ 13:18:
Waar slaat dat nou op
Je kan toch gewoon voor de lol met vijf man een verhaal schrijven, waarom zou dat onmogelijk zijn? Het is toch niet perse noodzakelijk dat het volgens de literaire definities een 'goed' verhaal is? Als de schrijvers het leuk vinden om aan het verhaal te werken, straalt het verhaal dat ook uit. Dat werkt volgens mij beter dan een paar 'getalenteerde schrijvers' die voor de commercie samen een 'goed' boek gaan schrijven...

Het is natuurlijk niet onmogelijk.
Toch blijf je zitten met vijf verschillende schrijfstijlen. En natuurlijk heeft ieder zo zijn eigen idee waar het verhaal naartoe gaat.
Als je zomaar met een zin begint zoals de topicstarter heeft gedaan gaat het volgens mij geheid mis. Je kan toch niet zomaar in het wilde weg beginnen zonder ook maar een plot te hebben?
Als het dan al lukt zal het waarschijnlijk ook alleen leuk zijn om te lezen voor de mensen die het zelf hebben geschreven.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 21:36
Verwijderd
Citaat:
kettingboek schreef op 25-07-2003 @ 15:33:
De vader van een vriend van mij werkt bij een uitgeverij, dus als het boek van uitzonderlijke kwaliteit is........ maar dat is nog maar afwachten....
Ahem.
Uitzonderlijke kwaliteit wordt het niet, al is het alleen maar omdat er gewoon geen echte schrijvers op dit forum zitten. (Don't get me wrong, ik bedoelde dat nog niemand hier een boek heeft uitgegeven!)
Verder ben ik het met de argumenten van Tisch en Oeski eens: teveel schrijfstijlen, te weinig talent en teveel verhaallijnen...

Het is leuk als een project, maar aan serieus uitgeven moet je niet eens dénken!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 18:43
Squid
Squid is offline
Als je een minimumbijdrage instelt, moet je zelf ook niet gewoon een beginzin opgeven. Dat duidt een beetje op een gebrek aan inspiratie bij jezelf.

Het ontbreken van een plot lijdt wellicht wel tot problemen. Misschien moet je daar voordien even over discussiëren.
Ik begrijp het idee wel, bij sommige verhalen die hier gepost worden, verzien ik soms ook zelf een vervolg. Maar of het ook werkt.. ?
Oud 28-07-2003, 23:03
kettingboek
kettingboek is offline
He allemaal.

tuurlijk begrijp ik wel dat de kans erg klein is dat het zo'n goed boek word dat hij kan worden uitgegeven omdat er inderdaad maar een klein percentage goede schrijvers onder ons is.
Maar het lijkt me gewoon leuk om te kijken wat er uit komt....

Dus wil iemand het eerste stuk schrijven, als dat er eenmaal is..... Kvind namelijk niet leuk om zelf dit te doen, kheb zelf al wel diverse verhalen geschreven, maar kwil is kijken wat het word als allemaal onbekenden dit doen...

Alvast bedankt..
Oud 29-07-2003, 08:29
Tisch
Tisch is offline
Mierenneuken is voor iedereen behalve mieren vervelend.
Maar toch: let bij je boek wel op je werkwoorden. Twee keer "word" ipv "wordt."

't Viel me op, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 22:34
kettingboek
kettingboek is offline
NOu gaat het nog wat worden of heeft niemand hier zin in??
Oud 29-07-2003, 23:26
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ikl doe mee, ik stuur je wel even een mailtje. Alleen misschien een goede vraag welk genre we gaan nemen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 19:12
kettingboek
kettingboek is offline
het genre mag je zelf verzinnen... je ziet wel wat de vorige heeft geschreven, en als je wil geef je een heel andere zwaai aan het verhaal.

fladdergeval, schrijf jij het eerste gedeelte???
Oud 30-07-2003, 19:42
Shadowme
Shadowme is offline
Ik wil ook wel meedoen
Oud 30-07-2003, 23:58
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
kettingboek schreef op 30-07-2003 @ 20:12:

fladdergeval, schrijf jij het eerste gedeelte???
Ik heb op zich nog wel een stukje dat als begin zou kunnen dienen, maar hoe weet ik nou of dit is wat men wil? Het is bovendien ook niet echt een literair hoogstandje... Maar goed, ik stuur het wel op. Hoe doen we het verder, waar posten we het enzo?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 20:05
metallica
metallica is offline
Ik wil ook wel meedoen, lijkt me ontzettend leuk.
Oud 31-07-2003, 20:10
metallica
metallica is offline
Is het eigenlijk goed als ik ook een begin schrijf?
Ik heb misschien wel een idee met die eerste zin van je.
Oud 01-08-2003, 22:27
kettingboek
kettingboek is offline
Tuurlijk is het goed als je het eerste gedeelte schrijft. Mail maar naar kettingboek@hotmail.com. Ik kijk dan wel even welke me het beste lijkt en die zet ik hier wel neer, dan kan er verder op worden geschreven
Oud 03-08-2003, 13:02
metallica
metallica is offline
Oke, ik stuur het je komende week wel.
Ik heb nu niet zoveel tijd.
Reageren

Regels voor berichten