Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat al wèl een hele grote verbetering is t.o.v. ATA is dat je van die enorm kloterige IDE-kabel af bent. Tenminste èèn, dan
![]() Maar voorlopig biedt S-ATA te weinig om echt over te stappen speciaal daarvoor, mijns inziens. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb zelf een SATA configuratie, echt super. Eindelijk van die klotekabels af, een SATA kabel is ongeveer net zo dik als een USB kabel, alleen wat stugger (afscherming). |
![]() |
|
SATA is de toekomst.
Voordelen:
Het leuke is dat bij Nederlandse groothandels nu Maxtor 120GB 7200rpm 8MB SATA/150 en PATA/133 modellen even duur zijn, en die trend zal doorzetten. WD heeft al goede SATA modellen, Seagate zou ik nooit nemen. WD Raptor is een serverschijf, niet interessant voor desktop (ivm prijs, warmteontwikkeling en geluidproduktie). @topicstarter: concreet is er niet veel performance increase te merken, valt te verwaarlozen. Je moet het vooral zoeken in alvast klaar voor de toekomst (later kun je de schijf ook nog gebruiken op SATA-only mobo's) en voordelen als kleine kabels (ivm airflow). Alleen als het verschil met de PATA uitvoering nihil is, zou ik ervoor kiezen.
|
Verwijderd
|
SATA inderdaad een standaard die (uiteraard) veel meer mogelijkheden tot groeien biedt dan PATA, maar dat wil niet zeggen dat het op dit moment een veel beter alternatief is voor PATA.
Ik denk dat PATA-IDE schijven nog wel een behoorlijke tijd het desktopbeeld zullen blijven bepalen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Vrij weinig mobo's ondersteunen het, ook nieuwe mobo's. Dat klopt, en dat is jammer. De reden hiervoor is dat Serial ATA support nog steeds niet in de chipsets zit ingebouwd, waardoor mobo fabrikanten het zelf als extra op hun mobo moeten implementeren. Dat betekent vaak dat er een normale en een 'extra' versie komt met features zoals SATA, RAID, Firewire, etc. Goed voor wat extra cash. Wel jammer, want zo komt SATA wel moeilijk van de grond. Aan de andere kant, SATA kaartjes kosten nog geen €11 ex BTW bij groothandel, dus voor €16 zul je ze wel bij een webshop kunnen krijgen. @nare man: een SATA schijf koop je natuurlijk alleen icm een nieuwe computer, die SATA onboard heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
kweenie hoe de verhouding liggen tussen hardeschijven die bij aankoop van nieuw moederbord (en dus vaak een hele computer) en los worden gekocht. Ik denk dat het aardig gelijk opgaat, 50% of 40-60 ofzo, ten voordele van HDD bij nieuw systeem. Derhalve kan SATA wel een aanzienlijk marktaandeel krijgen begin volgend jaar. Maar voordat PATA schijven een nihil marktaandeel hebben, zijn we toch nog flink wat jaartjes verder.
@meyer3: ja dat zijn SATA kabels, die gebruik je ipv ATA kabels, dus die brede 80-ribbon kabels.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|