Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 11:31
Preaper
Preaper is offline
Is de serial Ata kabel compatible met elk moederboard? Is hij echt veel sneller als IDE? Of is het verstandiger om even te wachten met het kopen van ata hardware? En wat is het eigenlijk precies?
Oud 05-10-2003, 11:45
NielZ
NielZ is offline
Het moederbord moet wel voorzien zijn van een SATA aansluiting.

De theoretische max van PATA (IDE) is 133 MB/s, en die van SATA 150. Hier merk je in de praktijk weinig van, aangezien je toch zelden met 150 MB/sec download.
Persoonlijk zou ik nog even wachten, maar het prijsverschil is tegenwoordig minimaal.
Oud 05-10-2003, 13:04
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef op 05-10-2003 @ 12:45:
(...) aangezien je toch zelden met 150 MB/sec download. (...)
Zelden? Dus jij downloadt heel af en toe wél met 150 MB/sec?

Ontopic: het snelheidsverschil is minimaal en er zijn nog maar weinig drives die SATA-aansluitingen hebben. De Raptor van WD is er één van, dit is een 10.000 rpm SATA drive met 8 mb cache. Overigens heb ik op t.net nog niet echt bijzonder veel goede verhalen erover gehoord, het schijnt dat hij maar marginaal beter presteert dan een goede 7.200 rpm IDE-schijf met 8 mb cache terwijl hij duurder is, veel heter wordt en in minder grote capaciteiten verkrijgbaar is.

Duidelijk een technologie die nog in de kinderschoenen staat dus.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 14:22
Verwijderd
Wat al wèl een hele grote verbetering is t.o.v. ATA is dat je van die enorm kloterige IDE-kabel af bent. Tenminste èèn, dan -- Scheelt weer een boel airflow (mocht je daar prijs op stellen) en 't oogt veel netter (maar goed, ook daar moet je maar op gesteld zijn).

Maar voorlopig biedt S-ATA te weinig om echt over te stappen speciaal daarvoor, mijns inziens.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 14:29
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 05-10-2003 @ 15:22:
Wat al wèl een hele grote verbetering is t.o.v. ATA is dat je van die enorm kloterige IDE-kabel af bent. Tenminste èèn, dan -- Scheelt weer een boel airflow (mocht je daar prijs op stellen) en 't oogt veel netter (maar goed, ook daar moet je maar op gesteld zijn).

Maar voorlopig biedt S-ATA te weinig om echt over te stappen speciaal daarvoor, mijns inziens.
Ik heb mijn IDE kabels met tie wraps 2x dubbelgevouwen, waardoor je bijna minder overhoudt dan met 'echte' rounded cables.
Oud 05-10-2003, 16:06
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NielZ schreef op 05-10-2003 @ 15:29:
Ik heb mijn IDE kabels met tie wraps 2x dubbelgevouwen, waardoor je bijna minder overhoudt dan met 'echte' rounded cables.
Wat weer ongelovelijk storingsgevoelig is.

Ik heb zelf een SATA configuratie, echt super. Eindelijk van die klotekabels af, een SATA kabel is ongeveer net zo dik als een USB kabel, alleen wat stugger (afscherming).
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 16:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
SATA is de toekomst.

Voordelen:
  • Kleine kabels, geen belemmering van airflow meer
  • Hot pluggable, Serial ATA device aansluiten terwijl PC aanstaat (vooral handig voor servers)
  • Geen master/slave rotzooi meer, als één device faalt kan de ander gewoon doorgaan (belangrijk voor SATA-IDE RAID5)
  • Neemt minder ruimte in op mobo en minder datalijnen
  • Hogere snelheden (150MB/s, later 300MB/s)
  • Tagged Command Queueing, wat tot 25% performanceverbetering kan zorgen in de praktijk. Feature geleend van SCSI.
  • Goed opschaalbaar, blijft backwards-compatible
Over dat tagged command queueing, meeste SATA devices hebben dat nog niet, het is facultatief (niet verplicht) bij SATA/150 en verplicht bij SATA/300 (SATA-II zeg maar). SATA/300 staat overigens voor de deur en bied dus wel theoretisch voordelen boven SATA/150. Maar Tagged Command Queueing is een goede feature die voor flink performance increase kan zorgen.

Het leuke is dat bij Nederlandse groothandels nu Maxtor 120GB 7200rpm 8MB SATA/150 en PATA/133 modellen even duur zijn, en die trend zal doorzetten. WD heeft al goede SATA modellen, Seagate zou ik nooit nemen. WD Raptor is een serverschijf, niet interessant voor desktop (ivm prijs, warmteontwikkeling en geluidproduktie).

@topicstarter: concreet is er niet veel performance increase te merken, valt te verwaarlozen. Je moet het vooral zoeken in alvast klaar voor de toekomst (later kun je de schijf ook nog gebruiken op SATA-only mobo's) en voordelen als kleine kabels (ivm airflow). Alleen als het verschil met de PATA uitvoering nihil is, zou ik ervoor kiezen.
Oud 05-10-2003, 17:07
Verwijderd
SATA inderdaad een standaard die (uiteraard) veel meer mogelijkheden tot groeien biedt dan PATA, maar dat wil niet zeggen dat het op dit moment een veel beter alternatief is voor PATA.

Ik denk dat PATA-IDE schijven nog wel een behoorlijke tijd het desktopbeeld zullen blijven bepalen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 17:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat ligt aan de prijs natuurlijk he, als SATA nauwelijks duurder is dan PATA ligt de keus voor de hand. Ik kan namelijk geen nadelen van SATA tov PATA bedenken.
Oud 05-10-2003, 21:55
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-10-2003 @ 17:35:
Het leuke is dat bij Nederlandse groothandels nu Maxtor 120GB 7200rpm 8MB SATA/150 en PATA/133 modellen even duur zijn, en die trend zal doorzetten. WD heeft al goede SATA modellen, Seagate zou ik nooit nemen. WD Raptor is een serverschijf, niet interessant voor desktop (ivm prijs, warmteontwikkeling en geluidproduktie).

@topicstarter: concreet is er niet veel performance increase te merken, valt te verwaarlozen. Je moet het vooral zoeken in alvast klaar voor de toekomst (later kun je de schijf ook nog gebruiken op SATA-only mobo's) en voordelen als kleine kabels (ivm airflow). Alleen als het verschil met de PATA uitvoering nihil is, zou ik ervoor kiezen.
Het is die hardeschijf die mij tot ATA heeft gebracht. De enigste reden dat ik daar waarschijnlijk niet voor zal gaan, is omdat er nog maar vrij weinig mobo's zijn die het ondersteunen. Ik vind er iig niet veel.
Oud 05-10-2003, 23:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-10-2003 @ 18:07:
Ik denk dat PATA-IDE schijven nog wel een behoorlijke tijd het desktopbeeld zullen blijven bepalen.
Denk het niet. Die brede klotekabels hebben gewoon hun beste tijd gehad, bovendien is SATA niet of nauwelijks duurder.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2003 @ 00:15:
Denk het niet. Die brede klotekabels hebben gewoon hun beste tijd gehad, bovendien is SATA niet of nauwelijks duurder.
Maar momenteel is de verscheidenheid in SATA-drives veel kleiner dan die in PATA-drives. Dat moet wel veranderen. Bovendien moet je niet vergeten dat heel veel mensen op dit moment nog een moederbord zonder SATA-aansluiting hebben en dat veel mensen niet van plan zijn hun hele moederbord te vervangen om een SATA-schijf te kunnen aansluiten. Die blijven dus nog PATA-schijven kopen tot hun moederbord/CPU-combi verouderd is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 11:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 05-10-2003 @ 22:55:
Het is die hardeschijf die mij tot ATA heeft gebracht. De enigste reden dat ik daar waarschijnlijk niet voor zal gaan, is omdat er nog maar vrij weinig mobo's zijn die het ondersteunen. Ik vind er iig niet veel.
Allereerst: eniGe! *spank*

Vrij weinig mobo's ondersteunen het, ook nieuwe mobo's. Dat klopt, en dat is jammer. De reden hiervoor is dat Serial ATA support nog steeds niet in de chipsets zit ingebouwd, waardoor mobo fabrikanten het zelf als extra op hun mobo moeten implementeren. Dat betekent vaak dat er een normale en een 'extra' versie komt met features zoals SATA, RAID, Firewire, etc. Goed voor wat extra cash.

Wel jammer, want zo komt SATA wel moeilijk van de grond. Aan de andere kant, SATA kaartjes kosten nog geen €11 ex BTW bij groothandel, dus voor €16 zul je ze wel bij een webshop kunnen krijgen.

@nare man: een SATA schijf koop je natuurlijk alleen icm een nieuwe computer, die SATA onboard heeft.
Oud 06-10-2003, 16:32
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Mijn mobo heeft serial ata (msi k7n2 delta) en o.b. raid, en daar kreeg ik 2 oranje kabels bij, ong een centimeter breed en 2 mm dik. Is die kabel in plaats van of icm de normale ide kabel?

-WJ
Oud 06-10-2003, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-10-2003 @ 12:04:
@nare man: een SATA schijf koop je natuurlijk alleen icm een nieuwe computer, die SATA onboard heeft.
Uiteraard. En omdat niet iedereen tegelijkertijd een nieuwe schijf en een nieuw moederbord koopt (en vice versa) zal de verkoop van PATA-schijven nog wel een flinke tijd stabiel blijven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
kweenie hoe de verhouding liggen tussen hardeschijven die bij aankoop van nieuw moederbord (en dus vaak een hele computer) en los worden gekocht. Ik denk dat het aardig gelijk opgaat, 50% of 40-60 ofzo, ten voordele van HDD bij nieuw systeem. Derhalve kan SATA wel een aanzienlijk marktaandeel krijgen begin volgend jaar. Maar voordat PATA schijven een nihil marktaandeel hebben, zijn we toch nog flink wat jaartjes verder.

@meyer3: ja dat zijn SATA kabels, die gebruik je ipv ATA kabels, dus die brede 80-ribbon kabels.
Oud 06-10-2003, 17:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2003 @ 17:45:
Uiteraard. En omdat niet iedereen tegelijkertijd een nieuwe schijf en een nieuw moederbord koopt (en vice versa) zal de verkoop van PATA-schijven nog wel een flinke tijd stabiel blijven.
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen hun hele 'leven' met de HD doen die in de PC zat die ze kochten. Wij zelfbouwers zijn niet representatief
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja dat klopt, alhoewel die mensen ook vaak wel na een paar jaar nog een gloednieuwe HDD zetten in een eigenlijk verouderd systeem. Maarja qua ruimte maakt het natuurlijk niets uit (in een nieuw of oud systeem zetten).
Oud 07-10-2003, 22:17
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-10-2003 @ 14:04:
Zelden? Dus jij downloadt heel af en toe wél met 150 MB/sec?
Straks heb ik bij mij op school in de klas een directe 1gbit lijn direct op de AMS dinges ding zegmaar (word geleverd door vodaphone oid ) Zal ik dat dan halen?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 07-10-2003 @ 23:17:
Straks heb ik bij mij op school in de klas een directe 1gbit lijn direct op de AMS dinges ding zegmaar (word geleverd door vodaphone oid ) Zal ik dat dan halen?
Nee. 1GBit is ongeveer 100MByte netto.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2003 @ 18:48:
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen hun hele 'leven' met de HD doen die in de PC zat die ze kochten. Wij zelfbouwers zijn niet representatief
Nee, maar ook wij zelfbouwers bestaan ook maar voor een klein gedeelte uit mensen die de hele tijd nieuwe componenten kopen en voor een heel groot gedeelte uit mensen die wel vaak nieuwe spullen kopen, maar volgens mij is een HD een onderdeel dat niet zo heel vaak vervangen wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:51
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
't trekt pas aan als grote computerleveranciers zoals Dell en Compaq Serial ATA schijven in het overgrote deel van hun pc's gaan steken..
Oud 07-10-2003, 22:51
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Chimera schreef op 07-10-2003 @ 23:29:
Nee. 1GBit is ongeveer 100MByte netto.
Hmmm, da's vervelend Bij ons komen 2 fuill duplex gigabit lijnen binnen, 1 voor in ons lokala, 1 voor in het lokaal ernaast Best fijn
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 07-10-2003 @ 23:51:
't trekt pas aan als grote computerleveranciers zoals Dell en Compaq Serial ATA schijven in het overgrote deel van hun pc's gaan steken..
Heb een Dell, met SATA
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:59
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Chimera schreef op 07-10-2003 @ 23:56:
Heb een Dell, met SATA
K denk dat de mid-end dell's nog geen sata hebben? De highends misschien alleen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten