Advertentie | |
|
![]() |
|
zo hoorde ik ook van de week etienne Urka , ipv alleen u , k moest ook ff denken maar toen had k m door, en op teletext van cnn stond gelijk destijds al volkert van der graaf toen zn naam bekend was, maar ik weet t niet, en ik snap het evenmin, al die Nederlandse regeltjes hier...
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Telegraaf dacht ik ook, maar die weet ik niet zeker. Edit: bij een 2Vandaag documentaire heb ik ook wel eens de hele naam gehoord.
|
![]() |
dag 1: fons spooren is bestuurslid psv
dag 2: fons s is ontslagen bij psv en verdacht van sex met kinderen ik weet niet of er officiele regels voor bestaan, of dat het gewoon een regel is binnen de journalistiek om alleen de eerste letter vd achternaam te noemen.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Dr. Oetker >> veroordeelden volgens mij ook. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Het is in Nederland een gewoonte om de naam niet volledig bekend te maken. Toen Pim Fortuyn werd doodgeschoten was er geloof ik in de media een disucussie gaande of ze de volledige naam van de verdachte wel of niet moestten noemen. In het buitenland noemen ze in ieder geval wel de volledige naam van de verdachte.
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Die intialen worden vaak door kranten en tijdschriften gebruikt, om de persoonlijke levenssfeer van de persoon een beetje te respecteren. Je moet onderscheiden tussen de openbaarheid van een rechterlijke uitspraak, en het publiceren van iemands naam in een dagblad/tijdschrift. Voluit noemen van iemands naam, vooral bij een smeuïg sensatieverhaal, leidt licht tot smaadschrift. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Media doen dat toch voor bescherming van de familie van de verdachte? Mja, 't blijkt wel dat het niet echt werkt en volgens mij is het ook meer gepastheid dan een regel. Ik herinner met 'Dit was het nieuws' waarin de presentator een aantal keer achter elkaar 'Van Der Graaf!!' riep. Iedereen wist zijn naam toen ook al, hij verduidelijkte dat feit alleen maar...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is "fatsoen" van het medium in kwestie. Er zijn geen wetten voor, het is een soort afspraak tussen de media dat de achternaam niet gebruikt wordt als die nog niet algemeen bekend is.
Volgens mij probeert Nare Man dat ook duidelijk te maken. Het staat niet in de wet dat alleen de initiaal van de achternaam gebruikt moet worden. Het zou alleen als er nog meer details over de persoon werden vrijgegeven kunnen "meetellen" in een smaad-aanklacht, ofzo. ![]() *volgens mij is dit een overbodige reactie. hmmm.* ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is een kwestie van fatsoen. Als een roddelblad die uitspraak overneemt met naam en toenaam, dan mag dat natuurlijk. Het is alleen niet netjes, en degene die zich benadeeld voelt door die publicatie zal daar zeker tegen kunnen optreden. Leuk ook dat toevallig net deze week het themanummer van het NJB over mediamacht en recht gaat. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
graffiti Verwijderd | 16 | 06-09-2010 17:05 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #70, topic 2 Martiño | 500 | 10-07-2010 08:49 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #63, deel 2 Lorelei | 420 | 05-11-2009 19:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
stop het figneren van namen van criminelen Verwijderd | 55 | 18-03-2004 12:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Schietpartij in Haagse school / steekpartij school Amsterdam Verwijderd | 254 | 31-01-2004 14:07 | |
Vrije tijd |
forumbazen: fuck ya'll br4m | 27 | 19-08-2003 18:24 |