Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat de emoties echt zijn. Ik heb geleerd dat een emotie bestaat uit een lichamelijke reactie (die is er) en een cognitieve interpretatie daarvan (ook aanwezig). Daarom zijn de emoties in mijn visie even echt als de moties die je ervaart in 'echte' situaties.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat emoties in een droom misleidend kunnen zijn. Ze zullen voornamelijk weerspiegelen wat je 'verwacht te voelen' in bepaalde situaties en wat je al gevoeld hebt, maar minder goed wat je zou kunnen voelen in een nieuwe situatie. Althans, dat denk ik. Denk dat het ook veel te maken heeft met hoe iemand is. Als je extraverter bent en heel erg met anderen meeleeft, zul je ook emoties in dromen als 'echter' ervaren dan mensen die gesloten en niet zo meelevend zijn. |
![]() |
||
Citaat:
In het gewone leven kunnen emoties ook weerspiegelen van wat je verwacht te voelen. Achteraf denk je dan: dat valt toch weer mee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, dat kan aan mij liggen. Ik krijg ook nooit nachtmerries en 9 van de 10 keer weet ik niet eens meer wat ik gedroomd heb. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb een keer gedroomd dat ik iemand vermoord had. Ik weet niet wie, dus het ging niet om een bepaald persoon ofzo. En ik weet niet meer waarom. Ik weet wel dat ik in die droom overspoeld werd met schuldgevoel, een heel intens schuldgevoel wat ik van m'n leven nog nooit had gevoeld.. echt heel bizar. Ook het idee dat iemand me bekeek (een God ofzo), zag wat ik had gedaan en het afkeurde.
Ik werd toen helemaal huilend wakker..gewoon echt huilend, de tranen stroomden over m'n wangen. Dat was dus al toen ik wakker werd, dus tijdens m'n droom was het ook zo. Nou ja, het is maar een voorbeeld, maar het lijkt mij een goed voorbeeld van echte gevoelens en emoties tijdens een droom. En ********: Nah.. een droom is echt wel anders dan tv kijken. In een droom ervaar je iets zelf, dus er is helemaal geen afstand. |
![]() |
||
Citaat:
- Dromen zijn zo vergeten. Als je denkt dat dat niet zo is dan heb je een hoop informatie er bij bedacht, daarom heb ik geen bruikbare informatie om dit zelf na te gaan.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Al is het alleen maar omdat je dingen droomt die je in het echt ook bezighouden. Ik droom weleens over dingen waar ik bang voor ben. Nou ja, in m'n droom gebeurt er dan zoiets en ben ik ook bang. Dat is een echte emotie.. en als ik dan wakker word ben ik hartstikke blij dat het een droom was. Maarjah, ik droom de laatste tijd (het laatste jaar ofzo) alleen nog maar dingen waarvan ik zelf wel kan bedenken waarom ik ze droom.. ik weet ook iedere ochtend nog wat ik gedroomd heb. M'n dromen staan dus zo dicht bij me dat het logisch is dat ik er echte emoties bij voel. |
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij zit het zo: In REM slaap wordt er een hoop 'werk' aan het geheugen verricht, zegmaar dingen opslaan en sorteren. Van die stukjes informatie maakt je ik dan zegmaar een min of meer kloppend geheel; een droom. Er zouden normaal geen herinneringen aan worden opgeslagen als je normaal wakker wordt dus weet je er niks meer van. Als je echter door wekker oid wordt gewekt dan is er een goede kans dat je nog wat weet van de droom. - je had volgens mij overigens ook tientallen dromen per nacht, elk gegenereerd in 20 sec oid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is net alsof ik gewoon toekijk. Zoals mijn voorbeeld: ik kan in dromen hartstikke enge dingen zien zonder dat ze me echt iets doen, heb daardoor ook nooit een echte nachtmerrie (simpelweg omdat het me te weinig doet). Terwijl dezelfde ervaringen irl waarschijnlijk een compleet wrak van me zouden maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mensen die heel erg met anderen meevoelen, dromen ook veel meer. Dat stond een paar maanden geleden nog in het Psychologie Magazine. Was onderzoek naar gedaan ![]() |
![]() |
|
Soms heb ik een droom, die echter aanvoelt dan de realiteit. Vaak ga ik eraan twijfelen of het dan wel een droom was en niet echt. Het voelt in elk geval echter, meer als realiteit, terwijl het juist andersom zou moeten zijn..of niet?
|
Verwijderd
|
Zeker echt, mijn dromen lijken zo op de realiteit, aleen zijn mijn emoties dan in een heel andere situatie verwerkt en op een heel onlogische manier.
Andersom beïnvloeden mijn dromen behoorlijk mijn emoties. Als ik echt leuk heb gedroomd kan ik daar zo 1 of 2 dagen super vrolijk van zijn. Als ik kut heb gedroomd (wat overigens bijna noot voorkomt, omdat ik mijn dromen redelijk kan sturen) dan ben ik een paar uur ff somber. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Sceptisch Sceptici doen dromen af als willekeurige signalen van je onderbewuste, die niets te betekenen hebben. Je hersenen zijn, terwijl je slaapt, druk doende de afgelopen dag te categoriseren en te verwerken. Alle informatie die door je hersenen stroomt tijdens dat verwerken wordt tot dromen verweven. Psychologisch Je dromen zijn een uitlaatklep van je onderbewuste. Alle dingen die je overdag niet mag uiten, kun je wel veilig in je dromen uiten. Je dromen zijn dus een soort ingebouwde veiligheid, die ervoor zorgt dat je onderbewuste niet teveel onder druk komt te staan van al die verboden verlangens. Aldus Freud, een van de beroemste psychologen. Wetenschappelijk Dromen zijn gemaakt van willekeurig afgevuurde neuronen. Dit is de conclusie van Drs. Allen Hobson en Robert McCarley. In je hersenstam bevindt zich een soort droomgenerator, die wanneer je in REM slaap bent actief wordt. Je voorhersenen worden gebombardeerd met min of meer willekeurige impulsen. Je hersenen proberen zin uit deze onzin te maken, en het resultaat is een droom. Spiritueel In dromen kun je boodschappen van je onderbewuste ontvangen waar je overdag niet voor open staat. Door je dromen te analyseren kun je erachter komen wat de betekenis is, en zo meer inzicht krijgen in jezelf. Ik geloof zowel in de spirituele alswel in de psychologische verklaring...
||
Citaat:
Toch merk ik bij mezelf dat ik verschillende soorten dromen heb.. Soms heb ik bv verwerkingsdromen. In symbolen/ of sterk overtrokken droom ik dan van iets wat me dwars zit.. Echter, ik heb ook wel eens voorspellende dromen gehad/ dromen waarin een waarschuwing werd gegeven et cetera.
|
![]() |
Hey.....ik las de reactie van de spirutuele verklaring etc etc.... Ik geloof er echt wel in,misschien voor mensen die zich interesseren voor dromen om eens een beurs te bezoeken en daar naar een specifieke droom om verklaring te vragen... je kunt denken het is onzin dit dacht ik van te voren ook, ik heb wel geleerd mijn dromen te begrijpen op deze manier waardoor ik minder nadacht...
Ik denk dat dromen wel echte emoties kunnen zijn... sommige mensen dromen bijvoorbeeld dat ze vastzitten nergens heen kunnen en stemmen horen het klinkt gek maar misschien kun je je geest wel verplaatsen naar een andere plek...misschien is het eens goed om dan de volgende site te bezoeken: www.doorhetraam.nl MIjn dromen zijn vaak heel erg duidelijk en ik baal er ook vaak van als een droom niet helemaal beindigd.. Ik heb leren omgaan met mijn dromen,vaak krijg ik een gevoel nadat ik gedroomd heb waardoor ik dingen anders doe en/of kan voorkomen, dus ik denk dat er bij sommige mensen wel degelijk een echte emotie zit, je meot er alleen voor openstaan en mee leren om te gaan... Groetjes Ilona |
![]() |
|
ik heb wel eens dromen gehad waarin ik heel erg hard huilde, en als ik dan wakker werd voelde ik me nog steeds verdrietig en vreemd. Van de week had ik een droom dat ik ineens heel erg verliefd was en toen ik wakker werd bleef ook dat gevoel. En niet eventjes, maar bijna heel de dag.
Er is gezegd dat de emoties niet echt zouden zijn omdat je in je droom anders handeld dan normaal, maar in mijn dromen reageerde ik zoals ik normaal ook zou doen en kon ik toen ik wakker werd heel goed begrijpen waarom ik in mijn droom iets had gedaan. Ik geloof dus dat de emoties in dromen zeker wel echt zijn... Maar misschien droom ik wel op een hele vreemde manier. ![]()
Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 20:33. |
![]() |
|
'k Heb overlaatst nog es gedroomd dat ik zwanger was
![]() ![]() Vanacht daarentegen droomde ik eerst dat ik gekidnapt werd en dat ze me gingen doden terwijl ik er niks mee te maken had, kwam ik heel paniekerig en bang wakker, echt een heel slecht gevoel, twas nog maar 2 uur 's nachts toen ik wakker werd en ik kon niet onmiddelijk meer in slaap geraken. Toen ik toch in slaap raakte droomde ik over een overval, dan zo rond 8 uur weer helemaal paniekerig wakker geworden en zo, heel raar allemaal. 'k Heb nog één voordeel de laatste tijd ben ik niet meer alleen in m'n dromen, kheb altijd nog iemand bij me waarmee ik samen bang kan zijn ookal is het een onbekend persoon, tot twee weken geleden was dit nog helemaal anders en nog meer beangstigend dus. ![]()
|
![]() |
Dromen zijn dingen die je bijvoorbeeld die dag hebt gedaan en in je slaap gaat verwerken. Dromen kunnen ook je grootste angsten of wensen uitbeelden. Als je wil weten wat een speciafieke droom betekent bijvoorbeeld over een bepaald onderwerp kan je de betekenis opzoeken in een bepaald droomwoordenboek. Hierin worden veel voorkomende onderwerpen in dromen uitgelegd, wat ze inhouden en betekenen.
||
Citaat:
![]() Trouwens, herkenbaar verhaal.
||
Citaat:
![]()
|
ik kan zo intensief dromen, dat ik het gevoel heb dat ik hardop heb liggen huilen of schreeuwen of lachen (afhankelijk van de droom
![]() ik ervaar emoties wel heel sterk in dromen, soms zelfs duidelijker dan irl, misschien omdat ik me er in dromen niet tegen kan verzetten ofzo, terwijl ik dat irl wel geneigd ben te doen... |
![]() |
||
Citaat:
ontopic: Soms als ik droom moet ik in de droom heel hard huilen, maar als ik dan wakker word voel ik geen tranen. Maar wel een hele erge pijn in m'n keel (omdat ik dan rare hoog piepende geluiden schijn te maken). Wat dus wil zeggen dat het emotionele wel klopt maar het fysieke niet. Sommige dromen zijn trouwens zo geweldig dat ik niet wil wakker worden, maar dat gebeurd dan toch altijd. En dan ook altijd op het verkeerde moment. Als het ECHT leuk word.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaar Verhalenwedstrijd: Adrian Nederlof en zijn broer. Verwijderd | 51 | 08-06-2005 05:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Adriaan Nederlof en zijn broer Ieke | 0 | 11-04-2005 17:42 | |
Seksualiteit |
Sekshoroscopen! Elister | 81 | 14-07-2004 16:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Liefde & Relatie |
Wil je dit lezen? aan niemand in het bijzonder Rufus | 7 | 05-01-2003 16:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |