Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 15:01
Verwijderd
Ik ben een boek aan het lezen, nl. 'Jungs psychologische typen in de praktijk' door Dra. Karen M.

Hierin worden de verschillende types beschreven nl.

Introvert - extravert

Je extreem intro zijn, een beetje, op een ander vlak eerder extra...

Denker - voeler
Intuïtief - waarnemend

Je kan slechts één van deze vier types zijn.
Het type die ertegenover staat is je inferieure functie die enkel bovenkomt in tijden van spanning, stress (al dan niet negatief of positief). Het naar boven komen kan een kwartiertje tot enkele weken zelfs duren.

Inleiding tot mijn vraag:

Ik denk dat ik het denkerstype ben. Een denkerstype neemt de wereld volgens logica-analyseren-denken waar. Het is niet zo dat hij daarom altijd zo handelt!! Hij interpreteert en verdeelt zo zijn wereld.
Een voeler daarintegen neemt de wereld volgens het gevoel waar. Die zal bv mensen indelen als leuk, aangenaam, saai...net als hij ook situaties, voorwerpen..indeelt. Hij is daarom nog niet goed in het uiten van gevoelens of is daarom ook niet supersentimenteel of zo!! Want dit zou dan weer handelen zijn en het gaat om het soort waarnemen.

De eigenlijke vraag:

Kan een denkerstype dan HSP zijn?

HSP = hyper sensitive person
De persoon ervaart alles veel sterker. Nl. hij hoort, ziet, voelt..(zintuiglijk) meer dan een gemiddeld persoon. Zo kan een gezoem hem mateloos irriteren, terwijl een andere het nog niet eens opgemerkt zou hebben. Ook een etiket in een kledingstuk, een fel licht...kan zo wel eens vervelend zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 19:11
Verwijderd
Is het nu zo slecht uitgelegd?? Of staat het in de misse rubriek??

Of is er gewoon niemand geïnteresseerd???
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:17
Yousra
Yousra is offline
Misschien te hoog gegrepen Mr. de Denker
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 15-10-2003 @ 20:17:
Misschien te hoog gegrepen Mr. de Denker
Mr.???

Juffrouw
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 20:36
Verwijderd
Deze schrijfster vertrouw ik voor geen meter, ze is doctorandus, dergelijke diploma's krijg je bij een kuipje zeeuws meisje.
Magoe, ik ben dus een combinatie van alles, intuïtief het minst en waarnemend het sterkst.

Het verschilt waar en bij wie ik ben of ik intro- of extravert ben.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:25
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 15-10-2003 @ 21:36:
Deze schrijfster vertrouw ik voor geen meter, ze is doctorandus, dergelijke diploma's krijg je bij een kuipje zeeuws meisje.
Magoe, ik ben dus een combinatie van alles, intuïtief het minst en waarnemend het sterkst.

Het verschilt waar en bij wie ik ben of ik intro- of extravert ben.
Leuk om te weten.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...

Het gaat er niet om of deze schrijfster betrouwbaar is of niet, aangezien ze de ideeën van Jung beschrijft.
Ik zeg niet dat je het eens moet zijn met zijn ideeën, ik vraag me enkel af als je dan denker bent, kan je dan HSP zijn???
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:26
Verwijderd
in mijn visie dus wel. en aangezien objectiviteit niet bestaat is het haar interpretatie van de visie van Jung
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:29
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 15-10-2003 @ 23:26:
in mijn visie dus wel. en aangezien objectiviteit niet bestaat is het haar interpretatie van de visie van Jung
Dus jij zegt ja, je kan tergelijkertijd HSP zijn?

En jah, niets is objectief...maar daarom betekent het nog niet dat de visie niet meer klopt, é.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:33
Verwijderd
het betekend niet dat die visie per definitie niet klopt. het betekend wel dat die visie in mijn ogen geen stand houd.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:45
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 15-10-2003 @ 23:33:
het betekend niet dat die visie per definitie niet klopt. het betekend wel dat die visie in mijn ogen geen stand houd.
Ah, daar kan ik dan wel inkomen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 03:14
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Het spreekt elkaar idd beetje tegen.
Ik denk dat het wel kan, als je overgevoelig ben en intensiever de dingen ervaart betekent idd dus niet dat je daar naar hoeft te handelen. Het is dan meer een nadeel als je denker bent.

IK ben hoor zelf ook wel voor het meeste in de catagorie denkend, denk ik en ook HSP. Dus ik daarom denk ik ook dat het kan.
Oud 16-10-2003, 15:39
Verwijderd
Citaat:
phensic schreef op 15-10-2003 @ 16:01:
De eigenlijke vraag:

Kan een denkerstype dan HSP zijn?

HSP = hyper sensitive person
De persoon ervaart alles veel sterker. Nl. hij hoort, ziet, voelt..(zintuiglijk) meer dan een gemiddeld persoon. Zo kan een gezoem hem mateloos irriteren, terwijl een andere het nog niet eens opgemerkt zou hebben. Ook een etiket in een kledingstuk, een fel licht...kan zo wel eens vervelend zijn.
Ik denk dat een T type wel HSP kan zijn. HSP betekent dat je zintuigen extra gevoelig zijn, de mbti indicatie 'Denker' heeft enkel te maken met de manier waarop je informatie verwerkt. Ze hebben dus eigenlijk weinig met elkaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 16-10-2003 @ 16:39:
Ik denk dat een T type wel HSP kan zijn. HSP betekent dat je zintuigen extra gevoelig zijn, de mbti indicatie 'Denker' heeft enkel te maken met de manier waarop je informatie verwerkt. Ze hebben dus eigenlijk weinig met elkaar te maken.
Dat is ook wat ik denk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 17:12
Fade of Light
Fade of Light is offline
een reden om afkeer te hebben tegen psychologen. Hokjesdenken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-10-2003 @ 18:12:
een reden om afkeer te hebben tegen psychologen. Hokjesdenken.
Ze is geen psycholoog. En hokjesdenken doen we allemaal.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:05
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Jadie schreef op 16-10-2003 @ 18:26:
Ze is geen psycholoog. En hokjesdenken doen we allemaal.
carl Jung is een psycholoog, en een vrij bekende ook. En mensenlijke gedachten typeren en in hokjes proppen en dan zeggen dat je bij het een (exclusieve) of het ander zit...dat kan er niet mee door.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-10-2003 @ 19:05:
carl Jung is een psycholoog, en een vrij bekende ook. En mensenlijke gedachten typeren en in hokjes proppen en dan zeggen dat je bij het een (exclusieve) of het ander zit...dat kan er niet mee door.
Hij wil enkel categoriseren om orde te scheppen in de chaos. Om te begrijpen hoe iets in elkaar zit, moet je het een naam en een definitie (of omschrijving) geven. Dat die definitie later zo strikt wordt toegepast is een ander probleem.
Je zou iemand ook op meerdere manieren kunnen omschrijven een beeld te krijgen van hoe degene in elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:55
Verwijderd
Merci voor de reacties.

Ik dacht het ook zo, maar wist het helemaal niet zeker.

En ja, we leven nu éénmaal in een maatschappij dat de mensen vlug in hokjes steekt. Ik denk dat zo'n beetje iedereen daar zich aan bezondigt.

Zeg je ook niet nerds, populaire, slimmerds, arbeiders, betweters....
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:04
Tulpje6
Tulpje6 is offline
De term HSP is natuurlijk ook weer bedacht door een 'denkerstype' dan denk ik zo Je moet t toch in hokjes hebben he? T beestje moet een naam hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-10-2003 @ 23:04:
De term HSP is natuurlijk ook weer bedacht door een 'denkerstype' dan denk ik zo Je moet t toch in hokjes hebben he? T beestje moet een naam hebben.
Als het geen naam heeft, bestaat het niet en valt er niet over te discussiëren/denken.

Depressie ik ook zo'n term, schizofrenie ook....als die termen er niet waren, kon men ook die diagnose niet stellen en kon men ook geen remedie/therapie/medicatie...voorschrijven of zo, é?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:35
Verwijderd
even filosofisch dan. "Het" bestaat niet. Maar je kan wel over "het" filosoferen en discussiëren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Jadie schreef op 16-10-2003 @ 19:53:
Je zou iemand ook op meerdere manieren kunnen omschrijven een beeld te krijgen van hoe degene in elkaar zit.
Dat kan volgens hem dus niet.

Citaat:
Je kan slechts één van deze vier types zijn.
Het type die ertegenover staat is je inferieure functie die enkel bovenkomt in tijden van spanning, stress (al dan niet negatief of positief). Het naar boven komen kan een kwartiertje tot enkele weken zelfs duren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 20-10-2003 @ 18:35:
even filosofisch dan. "Het" bestaat niet. Maar je kan wel over "het" filosoferen en discussiëren.
Hmm, mss heb je wel gelijk.

Maar dan moet je tenminste een idee hebben van dat niet-bestaande.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 00:08
Verwijderd
nee dat hoeft niet. je kan al discussieren over het al dan niet bestaan van "het". dan heb je het inhoudelijk nergens over
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk ook dat een denker wel HSP kan zijn. Dat type persoon (in dit geval dus denker) betekend toch alleen hoe je het liefste dingen aanpakt? Je kan dan toch onbewust heel gevoelig zijn voor bepaalde dingen om je heen of zie ik het nou verkeerd?
Reageren

Regels voor berichten