Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
De bedoeling is belangrijker dan de daad, daar ben ik het mee eens. Maar of goed denken belangrijker is dan goed doen, dat weet ik nog niet zo zeker.
|
![]() |
Ik ben zelf van mening dat wij in het licht van de waarheid onszelf zullen beoordelen, voor de spiegel Gods. Maar om antwoord te geven op jouw vraag, zou ik dit graag tegen de achtergrond willen plaatsen van een theologisch vraagstuk:
Hoezeer zijn de werken van de mens belangrijk voor Gods genade en rechtvaardiging? Dit vraagstuk heeft vele theologen in de geschiedenis beziggehouden. Zo zijn er in de geschiedenis vele groeperingen geweest die terug wilden gaan naar het ware evangelie, het ware leven Christi, om zo goed te maken wat de Rooms-Katholieke Kerk had verwaarloosd. In de Katholieke Kerk leefde vooral het idee dat liturgie erg belangrijk was. Hoewel dit zich onder de bevolking meer in armenzorg uitte, zag je in de hogere rangen van de Kerk heel veel rijkdommen, missen en liturgie. De Katholieke Kerk heeft zo heel erg lang verzuimd voor mensen te zorgen en de plichten op zich te nemen die Christus met zijn uitspraken en zijn leven aan het geloof verbonden had. Heel tekenend waren ook de aflaten, het kopen van een beter plekje in de hemel en de makkelijke biecht. In het Calvinisme kwam al snel de gedachte van predestinatieleer op gang; God had de mens uitverkozen, en de mens kwam op grond daarvan tot geloof. In feite drukten de gedachten van uitverkozen te zijn de goede werken naar de achtergrond. Volgens Luther kreeg men rechtvaardiging Sola Fide, door het geloof alleen. De Katholieke Kerk reageerde door te zeggen dat genade van God weliswaar aan het geloof voorafging, maar dat de goede werken van de mens daarop volgden. Ik ben zelf van mening dat goede werken en goede gedachten God zijn. Van zowel goede werken als goede gedachten gaat positieve energie uit. Dat is God in hoogst eigen "persoon". Van negatieve gedachten gaat ook negatieve energie uit. Daarop zal de God in onszelf, die overblijft na onze dood, ons beoordelen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Je bedoelt dus eigenlijk de beginselethiek, of de gevolgenethiek..
Ik denk dat de beginselethiek het belangrijkst is. Wat is de reden waarom je iets doet? Is dat vanuit een goede gedachte, maar loopt het slecht af, dan heb je het teminste goed geprobeerd. Als je iets doet vanuit een -bijvoorbeeld- egoistische gedachte, maar dat het dan toch wel goed uitpakt, dan is dat voor mij minder waard. In eerste instantie was je opzet, je intentie al niet goed. Een bekende filosoof van deze Beginselethiek is overigens Immanuel Kant, die deze ethiek min of meer heeft uitgevonden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
hals het dat is, ben ik het er mee eens. Er kan echter zeer veel kwaads worden aangericht met goede bedoelingen in het achterhoofd (verhaaltje nobel)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ja, ok, dat had ik ook wel begrepen, maar de vraag was toch of het rechtvaardiger was om op je daden dan op je gedachten beoordeeld te worden. Als je iets doet met goede bedoelingen, dan is het voor mij een goede daad. Maar volgens mij heb je niet zo heel veel invloed op je gedachten, wel op je daden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
als je goed denkt, zul je goed doen. Maar als je goed doet hoef je nog niet goed te denken zoals topicstarter al zei. Als je goed denkt zal het moeilijk zijn slecht te doen. En ik geloof erin dat je er wel de gevolgen van krijgt na de dood dus ik zou zeggen goed denken is belangrijker
||
Citaat:
okok, flauw, maar je snapt het.
||
Citaat:
owja, vergeten ![]() maarja, wat voor verniewnde gedachten heb je die de moeite van het overdenken waard zijn?
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zelf ben ik nogal verlegen, dus ik zou wel meer (goede) dingen willen doen, maar ik durf niet altijd zomaar alles. Dit vind ik best vervelend. Ook uit ik me soms erg bot of grof of gemeen, maar denk ik diep van binnen wel goed...Tja wat telt dan? Want ik kwets er ondertussen wel mensen mee (soms)..... Dit (mensen kwetsen) doe ik niet wanneer ik uit beleefdheid heel aardig ben, maar achter degenes rug om of in mn hoofd gemeen doe of denk. Ja, hetzelfde verhaal, wat telt dan: ik heb niemand gekwetst, maar wel heel onaardig over ze gedacht. Als je er langer over nadenkt is het af en toe toch niet zo simpel als het lijkt ![]() Ik ben het zelf ook eens met dat je bedoeling het zwaarst weegt, dat lijkt mij het meest logische.....maar toch... |
![]() |
||
Citaat:
maar meestal heeft iets wat je doet wel meer dan een gevolgen, waar er wel een paar goed van zijn. (verhaaltje nobel -> de mijnwerkers zijn uiteindelijk wel geholpen)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Psychologie |
De kracht van je onderbewuste gewoonmax | 14 | 05-02-2007 08:06 | |
Vrije tijd |
de mooiste sportuitspraken tinus11 | 146 | 26-07-2005 15:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Pim Fortuyn getaart muhhahaha HoñeY | 156 | 15-04-2002 16:39 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |