Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2003, 22:01
Preaper
Preaper is offline
Dit is mijn definitieve lijst voor mijn nieuwe PC, en ik weet dat jullie daar goede en slechte ervaringen hebben met hardware.
Daarom vraag ik jullie om jullie mening hier eens op los te laten:

Moederbord ASUS A7N8X-X
Processor AMD Athlon XP 2500+ 1,83 GHz
Koeler Cooler Master Aero 7+
Geheugen 2 x Corsair 512 MB PC2700
Harddisk Maxtor Diamond Max Plus 9 120 GB (IDE)
Videokaart Sapphire ATLANTIS RADEON 9800 128 MB
DVD Speler Pioneer DVD 16x40 IDE Oem
TFT Monitor iiyama E380S-S, 15"

Tevens overweeg ik om een "Embedded Diskdrive Apacer Embedder Card Reader" aan te schaffen. Maar kan deze naast lezen, ook gegevens wegschrijven??

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 21-10-2003 om 10:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2003, 22:38
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Preaper schreef op 20-10-2003 @ 23:01:
Dit is mijn definitieve lijst voor mijn nieuwe PC, en ik weet dat jullie daar goede en slechte ervaringen hebben met hardware.

Moederbord ASUS A7N8X-X
Processor AMD Athlon XP 2500+ 1,83 GHz
Koeler Cooler Master Aero 7+ € 35,00
Geheugen 2 x Corsair 256 MB DDR SDRAM PC3200
Harddisk Maxtor Diamond Max Plus 9 120 GB (IDE)
Videokaart Sapphire ATLANTIS RADEON 9800 128 MB
DVD Speler Pioneer DVD 16x40 IDE Oem
TFT Monitor iiyama E380S-S, 15"

Tevens overweeg ik om een "Embedded Diskdrive Apacer Embedder Card Reader" aan te schaffen. Maar kan deze naast lezen, ook gegevens wegschrijven??

Alvast bedankt!
ik zou bij zo'n (game) systeem voor een iets grote scherm kiezen sinds dat je toch alle power hebt in je systeem (9800pro) zou ik zeker ook een mooie tft met een leuke resolutie pakken (meer dan 1024*786) al is dat wel een stukje smaak.

verder een leuk systeempje zeker grappige cooler.
Waarom geen 2600+ (sneller is natuurlijk altijd leuker al moet je natuurlijk ergens een grens leggen)

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 22:41.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 22:42
Verwijderd
Prijsverschil tussen 2500+ en 2600+ is redelijk groot, bovendien heeft de 2500+ een lagere interne klok zodat hij (in theorie) beter over te klokken zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 22:43
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2003 @ 23:42:
Prijsverschil tussen 2500+ en 2600+ is redelijk groot, bovendien heeft de 2500+ een lagere interne klok zodat hij (in theorie) beter over te klokken zou moeten zijn.
Daarom dus. Maar een grotere monitor... dat zit ik inderdaad te overwegen.
Oud 20-10-2003, 23:01
Preaper
Preaper is offline
Dan ga ik denk ik voor de Iiyama E431S-S of LG Electronics 710S. Allebij een response tijd van 16ms , en 17". Inkijkhoek van 160/140. Maar alleen de Iiayma heeft DVI... wat is dat eigenlijk?
Oud 21-10-2003, 00:51
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 21-10-2003 @ 00:01:
Dan ga ik denk ik voor de Iiyama E431S-S of LG Electronics 710S. Allebij een response tijd van 16ms , en 17". Inkijkhoek van 160/140. Maar alleen de Iiayma heeft DVI... wat is dat eigenlijk?
DVI is -gok ik- Digital Video Interface. En believe me, je wilt geen TFT hebben op analoge uit- en ingangen, dus met TFT is DVI absoluut the way to go. Die LG 1710S moet je dus ook niet hebben, maar de 1710B. Iiyama heeft niet zulke beste TFT-monitoren, verhoudingsgewijs, dus die zou ik links laten liggen. Samsung heeft niet èèn middenmoter qua prestaties, dus die zou je in principe blind kunnen kopen. Neemt niet weg dat Samsung vrij prijzig is.

Overigens wacht ik nog steeds op de 172X van Samsung, dat gaat een schokkend mooi, goed (lees: SNEL) schermpje worden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 05:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 20-10-2003 @ 23:01:
Je lijst ziet er goed uit, paar dingetjes:
  • Waarom zo'n dure koeler? Een Arctic Copper Silent 2 TC doet z'n werk ook goed, en is onder de €10. Verder zou ik geen PC3200 nemen aangezien dat erg duur is, of je hebt 'rot' geheugen dat alleen op hoge latencies (CL3) die snelheid haalt, dit is feitelijk gewoon rebadges PC2700 geheugen, dus pas hiervoor op! Corsair heeft wel superdure PC3200 CL2 reepjes, maar of je dat wilt? Infineon 512MB DDR/333 is met €80 een prima keus, twee van die reepjes en je hebt je dual channel, en dus ook 1024MB. Waarschijnlijk heb je juist DDR/400 (PC3200) genomen omdat je op 200MHz FSB wilt draaien, bedenk echter dat goede DDR/333 modules makkelijk véél hoger draaien. Test van verschillende hardwaresites geven zelfs aan dat DDR/333 merkgeheugen beter te overclocken is dan DDR/400 merkgeheugen (met wel CL3 latency dan). DDR/333 Infineon zou je makkelijk op 200MHz moeten kunnen draaien, denk ik. Don't shoot me though, als het niet werkt.
  • Ik zou geen Maxtor nemen, maar IBM/Hitachi 180GXP 120GB 8MB, deze is nu maar €86 ofzo, supergoedkoop. En sneller dan die Maxtor.
  • Pioneer DVD, hoe duur is die? Let erop dat die dus geen DVD+RWs slikt, politieke keuze omdat Pioneer aan de 'verkeerde' kant zit qua DVD-standaard. Kies dus een LiteOn DVD, deze kan beide geloof ik en kwam goed uit de testen. Pioneer slot-in is wel geil natuurlijk, zonder tray gewoon een lekker gleufje.
  • Zoals gezegd, 15" TFT is wat klein. Verder is IIyama een merk om te mijden als het om TFT-monitoren gaat. Neem een 17" LG/Samsung/Belinea met 25ms of lager refreshrate én een DVI interface!
Verder staat DVI niet voor Digital Video Interface, maar voor Digital Visual Interface, klein verschil.
Oud 21-10-2003, 08:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 21-10-2003 @ 01:51:
DVI is -gok ik- Digital Video Interface. En believe me, je wilt geen TFT hebben op analoge uit- en ingangen, dus met TFT is DVI absoluut the way to go.
Inderdaad. Analoog is compleet onzinnig bij schermen die zelf digitaal werken (TFT o.a.). Ga maar na, je videokaart lever digitale data, gaat die zelf omzetten naar analoog (specifiek voor CRT buizen), waarna het signaal over een storingsgevoelige kabel naar je TFT scherm gelijd wordt, alwaar het weer omgezet wordt in digitale informatie.

Trouwens: DVI is een combinatie van digitaal en analoog, sommige TFT schermen hebben ook een DVI ingang maar gebruiken alsnog het analoge signaal.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 09:41
Preaper
Preaper is offline
Harstikke bedankt voor je lijst, Enlightment.

Citaat:
Enlightenment schreef op 21-10-2003 @ 06:31:
Je lijst ziet er goed uit, paar dingetjes:
  • Waarom zo'n dure koeler? Een Arctic Copper Silent 2 TC doet z'n werk ook goed, en is onder de €10.
Ik ben verliefd op zijn design . Bovendien zijn de resultaten er goed te bevinden, en is zijn RPM manual in te stellen. Voor die paar euro's maakt het mij niet zo uit .
Citaat:
Verder zou ik geen PC3200 nemen aangezien dat erg duur is, of je hebt 'rot' geheugen dat alleen op hoge latencies (CL3) die snelheid haalt, dit is feitelijk gewoon rebadges PC2700 geheugen, dus pas hiervoor op! Corsair heeft wel superdure PC3200 CL2 reepjes, maar of je dat wilt? Infineon 512MB DDR/333 is met €80 een prima keus, twee van die reepjes en je hebt je dual channel, en dus ook 1024MB. Waarschijnlijk heb je juist DDR/400 (PC3200) genomen omdat je op 200MHz FSB wilt draaien, bedenk echter dat goede DDR/333 modules makkelijk véél hoger draaien. Test van verschillende hardwaresites geven zelfs aan dat DDR/333 merkgeheugen beter te overclocken is dan DDR/400 merkgeheugen (met wel CL3 latency dan). DDR/333 Infineon zou je makkelijk op 200MHz moeten kunnen draaien, denk ik. Don't shoot me though, als het niet werkt.
Inderdaad, ik heb dat geheugen gekozen omdat ik op 200Mhz FSB wil gaan werken. Maar de belangrijkste reden was ook wel dat hij maar 4 euro duurder was als de PC2700(waarschijnlijk door de jouw bovengenoemde reden). Dit klein prijsverschil doet de keuze simpel maken voor mij.
Maar wat houd CL2 of CL3 in?

Citaat:
  • Ik zou geen Maxtor nemen, maar IBM/Hitachi 180GXP 120GB 8MB, deze is nu maar €86 ofzo, supergoedkoop. En sneller dan die Maxtor.
Bedankt voor de tip . Ik zal eens gaan kijken waar ze hem verkopen. Iig op funcomputers.

Citaat:
  • Pioneer DVD, hoe duur is die? Let erop dat die dus geen DVD+RWs slikt, politieke keuze omdat Pioneer aan de 'verkeerde' kant zit qua DVD-standaard. Kies dus een LiteOn DVD, deze kan beide geloof ik en kwam goed uit de testen. Pioneer slot-in is wel geil natuurlijk, zonder tray gewoon een lekker gleufje.
39 euro. Maar dat hij geen +RWs slikt vind ik wel een probleem. De reden dat ik hem koos, was omdat ie een toeganstijd van maar 90ms had. En ja, die slot-in is zeker geil , maar ook 100 euro .
Zijn Asus of AOpen DVD drives ook goed?

Citaat:
  • Zoals gezegd, 15" TFT is wat klein. Verder is IIyama een merk om te mijden als het om TFT-monitoren gaat. Neem een 17" LG/Samsung/Belinea met 25ms of lager refreshrate én een DVI interface!
Zal ik doen! Maar waarom kun je Iiayma beter mijden? Is dat een persoonlijke afkeur... of?

En is funcomputers goed betrouwdbaar? Wat is hun leveringstijd?

Laatst gewijzigd op 21-10-2003 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 10:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 21-10-2003 @ 10:41:
Harstikke bedankt voor je lijst, Enlightment.
*huilt*

Enlightenment!
Citaat:
Inderdaad, ik heb dat geheugen gekozen omdat ik op 200Mhz FSB wil gaan werken. Maar de belangrijkste reden was ook wel dat hij maar 4 euro duurder was als de PC2700(waarschijnlijk door de jouw bovengenoemde reden). Dit klein prijsverschil doet de keuze simpel maken voor mij.
Maar wat houd CL2 of CL3 in?
Dat is de CAS Latency, oftewel de vertraging van het geheugen. Meet details hierover kun je vinden via google. Maar het komt erop neer: hoe lager hoe sneller. CL3 is erg hoog, CL2,5 is normaal en CL2 is zeer goed. Als je DDR/400 geheugen koopt, verzeker je je dan dat de CAS-latency onder de CL3 zit, anders draait je geheugen nog langzamer dan gewoon DDR/333 geheugen. En nogmaals: ook DDR/333 kan op 200MHz FSB werken, snelheid van DDR/400 dus. Maar dan overclock je dus wel.
Citaat:
39 euro. Maar dat hij geen +RWs slikt vind ik wel een probleem. De reden dat ik hem koos, was omdat ie een toeganstijd van maar 90ms had. En ja, die slot-in is zeker geil , maar ook 100 euro .
Zijn Asus of AOpen DVD drives ook goed?
Kijk eens naar de specs van LiteOn DVD-ROM, die zijn best goed, en LiteOn is ook goedkoop. AOpen is een B-merk wat ik zou mijden, Asus is opzich wel goed, alleen betaal je denk ik teveel. Bovendien vind ik Asus zéér irritant vanwege de trage CD-lade. Als ik op die knop druk moet dat kreng gewoon z'n mond open doen, of ik word echt superpissig en ga fysiek geweld toepassen (no joke ). LiteOn is echt supersnel, iig de CD-RW dan. Lade reageert ook heel licht en soepeltjes door met de hand dicht te doen. Yummie. Pioneer Slot-in is trouwens iets van €50 bij FCC. Nadeel is dat deze dus ook geen +R en +RW leest. Bovendien vind ik dat hij ietwat beschadigde CD's niet altijd even goed leest.
Citaat:
Zal ik doen! Maar waarom kun je Iiayma beter mijden? Is dat een persoonlijke afkeur... of?
IIyama is net als Asus een populair merk, omdat ze groot zijn en veel verkopen. Dat betekent echter niet dat dat ook de beste keuze is. IIyama heeft enkele goede CRT modellen, maar over het algemeen zijn andere minder bekende merken vaak beter als je kijkt naar wat je krijgt tegen welke prijs.

Bij TFTs is het verhaal nog ietsje anders, omdat IIyama daar niets aan doet, alle TFT schermen worden door 4 of 5 grote fabrikanten gemaakt in Korea/China/Taiwan, o.a. LG.Philips heeft een goede fabriek.

Dat betekent dat IIyama zelf geen of weinig toegevoegde waarde heeft aan het scherm, terwijl ze wel duurder zijn. Logische conclusie is dat andere TFT schermen vaak veel beter zijn voor de portemonnaie.

Samsung, Belinea, LG; dat zijn goede merken voor TFT.
Citaat:
Maar wat is het nou?

En is funcomputers goed betrouwdbaar? Wat is hun leveringstijd?
DVI is een digitale interface; een kabel tussen je computer en monitor die het beeldsignaal verstuurd. DVI geeft (iets) betere kwaliteit dan een analoge kabel. Vooral als je een TFT-scherm hebt (wat een digitaal scherm is gezien de matrix van pixels), loont het om een DVI-interface te gebruiken. Je monitor moet dit wel ondersteunen.

FCC (Fun Computer Center) is een grote Duitse webshop, verkopen zeer veel. Ik heb voor totaal €100.000 bij ze besteld en eigenlijk alleen maar goede ervaringen gehad. Foutjes komen voor natuurlijk, maar de losten dit goed op. Soms duurt het reageren op mijn emails wel wat traag (2 dagen), maar dat komt - hopelijk - doordat ik geen Duits kan en dus Engels type.

Qua levertijden zit FCC ook zeer goed, als zij het geld binnen hebben duurt het 1-2 werkdagen voordat zij het pakketje versturen en dan duurt het 1-2 werkdagen voor het voor je deur is met een TNT busje. FCC doet echter alleen betaling via vooruitbetaling naar buitenlandse adressen, vroeger ook Rembours maar ik denk dat teveel mensen hier misbruik van maakten. Maak je geld over met Rabobank/ABN Amro, en niet met de Postbank, want dat is één grote ellende en duurt superlang. Bij mij staat het geld er binnen 3 dagen op als ik met ABN overmaak. Dus alles opgetelt heb je als je bestelt en na het krijgen van je bevestigingsemail direkt het geld overmaakt, binnen een week je spullen in huis.

Qua garantie: FCC heeft een goede RMA service, je kunt defecte produkten kostenloos verzenden naar hun filiaal in Duitsland.

Voor verdere vragen (over FCC) kun je me ook PMen (ICQ/MSN).

Succes
Oud 21-10-2003, 11:16
Preaper
Preaper is offline
Woei . Daar heb ik wat aan. Helaas wil ik mijn PC deze week hebben, omdat ik nu vakantie heb en dus tijd om te sleutelen. Dus ik denk dat ik mijn broer toch maar naar MyCom laat rijden, en daar het grotendeel van mijn parts ga halen i.p.v. op FCC. Maar in de toekomst zal ik daar zeker eens gebruik van maken, want de prijzen zijn wel erg lekker.

Keur je dit geheugen wel goed?
http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Sto...&sectionID=142

Ik ga dus voor de LG Electronics L1710B . Lekker ding, met een perfecte responsetijd (16ms mag er wel wezen, toch? ). Bovendien een Digitale inging(dat is toch DVI?)

Ook ga ik even kijken of er een winkel in de buurt is die LiteOn dvd spelers verkoopt, anders ga ik toch voor de Asus.

Lief zijn voor de CD-rom spelers( ), en erg bedankt .
Oud 21-10-2003, 11:27
unpopular
unpopular is offline
Corsair is goed geheugen (volgens een test op tomshardware.com). En ik heb er ook nog steeds geen problemen mee gehad.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:11
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Die koeler zou ik vervangen. Het design is mooi maar de prestaties lijden daar, helaas, onder. De prijs is ook veel te hoog, ik zou dan eerder voor een (wel goed koelende en veeel minder lawaai én ook handmatig in te stellen) Zalman koeler gaan. Bijv. een 7000A-AlCu (Als ik het goed heb is dat zo'n flowerheatsink)

Jep dit is hem. Overigens echt een beauty imho
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 21-10-2003 @ 12:27:
Corsair is goed geheugen (volgens een test op tomshardware.com). En ik heb er ook nog steeds geen problemen mee gehad.
Tomshardware moet je meteen korrel zout nemen, ik vertrouw ze niet altijd, en ik ben niet de enige.

Corsair is wel heel goed geheugen, alhoewel het hier wel om Value-select gaat, dus je krijgt de slechtste chips.

De betere chips gaat naar het veel duurdere PC3200 en hoger. Maar zoveel boeit dat niet. Wel is het geheugen beetje duur, €20 duurder. Maar MyCom is wel in de buurt en heeft het geheugen vast wel op voorraad.
Oud 21-10-2003, 12:56
Preaper
Preaper is offline
Die niet value geheugen modules van 20 euro duurder, zijn die hun geld dan wel waard?
Oud 21-10-2003, 16:52
Koning
Koning is offline
ik zou 1 reepje van 512 nemen, en een snellere proc nemen
Oud 21-10-2003, 17:44
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Sync schreef op 21-10-2003 @ 17:52:
ik zou 1 reepje van 512 nemen, en een snellere proc nemen
Heb je enig idee wat je zegt? Als je geen verstand hebt van pc's dan kun je beter geen advies gaan geven...

Als ik maar 1 reepje neem, dan heb ik dus geen Dual Channeling, bovendien is een snellere proc alleen duurder, want de 2500 is over te clocken tot 3000.
Oud 21-10-2003, 17:47
Koning
Koning is offline
Citaat:
Preaper schreef op 21-10-2003 @ 18:44:
Heb je enig idee wat je zegt? Als je geen verstand hebt van pc's dan kun je beter geen advies gaan geven...

Als ik maar 1 reepje neem, dan heb ik dus geen Dual Channeling, bovendien is een snellere proc alleen duurder, want de 2500 is over te clocken tot 3000.
dual channel scheelt niet zo veel in snelheid, neem dan 2x256??
hangt er idd vanaf wat je doet

je kunt voor het geld WC kopen, just a suggestion.....

Laatst gewijzigd op 21-10-2003 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 21-10-2003 @ 13:56:
Die niet value geheugen modules van 20 euro duurder, zijn die hun geld dan wel waard?
Mja, wordt wel erg duur dan, €40.

Ik weet niet hoe goed dat Value-select presteert in de praktijk, qua overclocken. Moet je even zoeken op Google, want ik moet nu weg namelijk.
Oud 23-10-2003, 10:13
Preaper
Preaper is offline
Goed, ik heb mijn system gisteren dus gehaald . Heb toch het LG electronics 710B 17" tft scherm gehaald. Bovendien een Asus DVD speler, die als de gesmeerde bliksem opent . Een Asus A7n8X-Deluxe, met een 120GB 8Mb SATA HD, waar windows XP blijkbaar niet zo dol op is... En twee 256 PC3200 CL2 Corsair reepjes. Met mijn Radeon Atlantis 9800 128Mb, is dit wel erg lekker. Binnenkort als windows het eindelijk wil gaan doen zal ik me eens wagen aan de werkelijke overclock, van mijn AMD 2500+.

Maar iedereen harstikke bedankt voor het helpen in mijn keuze, ik ben best tevreden met wat ik gehaald heb

Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 10:15.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 10:24
TIGEK
TIGEK is offline
Een tevreden klant is altijd goed
Oud 23-10-2003, 10:59
Preaper
Preaper is offline
Tevreden met MyCom ben ik iig niet. Ik kan ze wel schieten. Ze hebben me minstens 4 keer in een rij laten wachten.
Oud 23-10-2003, 11:42
TIGEK
TIGEK is offline
Maar op dit forumpje wel
Oud 23-10-2003, 17:15
Preaper
Preaper is offline
Uiteraard
Reageren

Regels voor berichten