Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2003, 16:58
Go
Go is offline
We moeten voor het vak economie m.b.v. gegevens van het CBS een probleemstelling verzinnen en daar antwoord opgeven. Bijvoorbeeld over het aantal werklozen en het aantal arbeidsplaatsen (dat was een voorbeeld uit het boek, dus die kan helaas niet meer).
Aangezien die probleemstelling ook op orginaliteit wordt beoordeeld vraag ik aan jullie of jullie een interessante probleemstelling weten (te bedenken). Ik vind dat moeilijk om te verzinnen en ik wil toch wel een zo hoog mogelijk cijfer halen.

Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 17:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2003, 17:06
DopeBean
DopeBean is offline
verband tussen het aantal allochtonen en de gemiddelde inkomsten van de nederlanders//???
Oud 26-10-2003, 09:59
Verwijderd
Citaat:
DopeBean schreef op 25-10-2003 @ 18:06:
verband tussen het aantal allochtonen en de gemiddelde inkomsten van de nederlanders//???
Denk je dat daar een verband tussen aan te tonen is?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 10:18
Verwijderd
Ik kan het verband wel geven: het aantal allochtonen is sinds de jaren 50 zo'n beetje ieder jaar gestegen, het gemiddelde inkomen van Nederlanders is sinds die tijd ook zo'n beetje ieder jaar gestegen, dus allochtonen zijn geldmachines!

Op zo'n manier is het leuk wetenschap bedrijven!

Zoek anders het verband tussen het aantal verkochte GSM's in de jaren vijftig en het gemiddelde inkomen van mensen zonder armen in dezelfde periode.

Kijk anders of (hogere) accijnzen op benzine of tabak of alcohol ofzo, minder gebruik van die producten tot gevolg hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 26-10-2003 @ 11:18:
Zoek anders het verband tussen het aantal verkochte GSM's in de jaren vijftig en het gemiddelde inkomen van mensen zonder armen in dezelfde periode.
alleen wel een beetje lastig
onderzoek dan het verband tussen het aantal verkochte GSM's tegenover het aantal mensen met een sms-duim. Of iets dergelijks met het aantal verkochte computers en/of speciale rsi-voorkomende muizen/toetsenborden oid tegenover het aantal rsi-patienten.

Of het verband tussen de verkoop van lightproducten (of een bepaald soort lightproduct, bv. cola versus cola light) tegenover het aantal te dikke mensen in Nederland bv.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:13
Verwijderd
Je zou ook kunnen onderzoeken of de afgenomen scherpte van de ontslagcriteria in het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 heeft geleid tot een toename van het aantal mensen dat een beroep doet op de sociale zekerheid.

Maar dat zou ik alleen doen als je tijd teveel hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:36
Go
Go is offline
Bedankt voor alle reacties. Die probleemstelling van nare man lijkt me inderdaad veel tijd te kosten. Ik ben opzoek naar een iets simpelere probleemstellingen waarbij je met gegevens van het CBS antwoord kunt geven.

Ik gebruik dit topic direct ook maar voor nog een vraag i.v.m. met diezelfde opdracht van economie. Wie weet waarom de economische groei van Cyprus en Slovenië zo laag is (-1,5% en -2,7%), in tegenstelling tot de andere lidstaten die in 2004 tot de EU toetreden? De economiche groei van de komende EU-lidstaten bedroeg in 2002 gemiddeld vier maal zoveel als in de EU.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 07:31
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 26-10-2003 @ 18:36:
Bedankt voor alle reacties. Die probleemstelling van nare man lijkt me inderdaad veel tijd te kosten. Ik ben opzoek naar een iets simpelere probleemstellingen waarbij je met gegevens van het CBS antwoord kunt geven.

Ik gebruik dit topic direct ook maar voor nog een vraag i.v.m. met diezelfde opdracht van economie. Wie weet waarom de economische groei van Cyprus en Slovenië zo laag is (-1,5% en -2,7%), in tegenstelling tot de andere lidstaten die in 2004 tot de EU toetreden? De economiche groei van de komende EU-lidstaten bedroeg in 2002 gemiddeld vier maal zoveel als in de EU.
Daar is natuurlijk niet met 1 zin antwoord op te geven, maar belangrijkste is dat ze in tegenstelling tot de rest waarschijnlijk al verder ontwikkeld zijn, en dus minder groeiruimte hebben. Of erg conjunctuurafhankelijke industrie hebben. Of dat de overheid daar niet de voorwaarden weet te scheppen voor grote groei richting de EU-standaarden. Ofzo. Verzin maar wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten