Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-12-2002 om 16:20. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik studeer ook in Maastricht.. ben dit jaar begonnen met psychologie.. Ik heb voor Maastricht gekozen omdat ik het een leuke stad is, niet al te ver weg (maar ik zit wel op kamers) en omdat het onderwijssysteem me erg aanspreekt..
En dat je geen mensen kent.. ik kende ook bijna niemand die naar Maastricht ging, maar je leert heel snel mensen kennen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() mijn ervaring met pgo is dat het niet werkt als niet iedereen gemotiveerd is (en dat neemt ernstig af na het eerste blok) en de practische uitwerking van de 7-sprong wordt na 2 weken al gereduceerd tot een of andere 2-sprong - dus de mooie theorie wordt in de praktijk niet gehaald... verder ben ik iemand die voor een tentamen pas echt iets gaat doen, en om dan iedere week weet-ik-hoe-veel te MOETEN lezen (het kan je altijd gevraagd worden nl) das gewoon nix voor mij maar zoals ik al zei: dat ligt aan de persoon wil ik nog even toevoegen dat cws wel ontzettend interessant is op veel verschillende gebieden... |
![]() |
|
Verwijderd
|
tja, zoals je ziet ben ik nog 15 en ik studeer dus nog nie, maar kwoon wel in m'tricht. is een groot gezellig dorp eigenlijk, als je in de stad rondloopt kom je altijd wel bekenden tegen. het uitgaansleven is wel gezellig vinnik. Om te winkelen is het best een leuke stad, maar je hebt er niezo veel keus en tis vrij duur allemaal. mja, ik weet niet of je er wat aan hebt.
|
![]() |
|
Ganralph, volgens mij lijkt jouw werkhouding ontzettend veel op de mijne
![]() me blackrose, ook bedankt voor je reactie ![]() En als ik in Maastricht ga studeren ga ik wel op kamers, anders moet ik elke dag 5 uur in de trein zitten ![]()
|
![]() |
Wat ganralph zegt is idd helemaal waar. Ik doe dan geen universiteit maar hbo met het pgo systeem, maar bij ons is het eigenlijk exact hetzelfde als dat van Maastricht. Maar vooral het feit dat alles in een groepsproces gebeurd kanb voordelen opleveren, maar zoals gezegt ook nadelen als niet iedereen gemotiveerd is. Persoonlijk heb ik vaak het idee wat ik nu eigenlijk bij de nabespreking van een taak doe, omdat er totaal niets nieuws wordt gezegt door mensen uit mijn groep.
En die theorie wordt idd in de pratijk niet gehaald. Want die mooie schema´s of discussies van stap 4 worden niet zelde (lees, bijna altijd) overgeslagen. Het enige wat de meeste mensen willen weten is wat de literatuur is en wat de leerdoelen zullen zijn die zullen worden besproken in de nabespreking. Op zich wel een goede methode, mits iedereen gemotiveerd is! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik studeer nu aan de UVA en dit ('oude')systeem bevalt me veel beter. ik ben gestopt met cws omdat ik maar 19studiepunten had en daarom vrijwel het hele eerste jaar over zou moeten doen. het was wel heel leuk en interessant, maar ik heb er toen maar eens goed over nagedacht en ben toen bij andere opleidingen terecht gekomen. als 'hobby' lees ik nog wel eens teksten en onderwerpen van cws (vooral filosofie) maar het was voor mij gewoon niet de richting om ('professioneel') in verder te gaan. nog ff over het pgo: theorie: 1 verklaring moeilijke begrippen 2 probleemstelling opstellen 3 discussie voeren 4 informatie structureren 5 leerdoelen formuleren 6 zelfstudie 7 terug rapportage (volgende bijeenkomst) mijn praktijk-ervaring: 1 iedereen moet de tekst nog lezen, dus legt de tutor maar uit wat er precies in staat 2 probleemstelling opstellen 3 niemand heeft een flauw idee waar het over gaat en na een paar verwoede pogingen van de tutor om een gesprek op gang te krijgen, ga je door naar de volgende stap 4 structureren??? 5 leerdoel 1: opzoeken moeilijke begrippen leerdoel 2: probleemstelling oplossen 6 zelfstudie (of niet natuurlijk) 7 de volgend bijeenkomst heeft OF niemand iets gelezen OF heeft iedereen hetzelfde gelezen (verplichte literatuur) en wordt er nix gezegd of in het kort herhaald wat iedereen al weet 8 tutor geeft de antwoorden |
![]() |
|
![]() |
Mijn broertje studeert geneeskunde in Maastricht, hij is wel te spreken over het PGO. Maar dat komt denk ik omdat het PGO redelijk overeenkomt met het denken als arts (als arts krijg je immers ook altijd een probleem voorgeschoteld wat je moet oplossen) en dit dus redelijk dicht bij de praktijk staat, in tegenstelling tot de andere studies van de UM.
Mijn vriendin studeert verloskunde in Kerkrade, daar werkt men ook met het Maastrichtse PGO-model. Zij is minder te spreken over het PGO. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Ganralph
Bij mij valt het heel erg mee met het PGO-systeem.. nja, ik studeer pas 3 maanden, dus misschien verandert het nog, maar bij alle onderwijsgroepen die ik heb gehad worden de stappen van de zevensprong nog precies opgevolgd (alleen het clusteren niet), en doet ook iedereen voldoende om een fatsoenlijke nabespreking te hebben. Alleen de voorbespreking van de biologische blokken gaat soms moeizaam, als er geen college van te voren is geweest.. er zijn maar weinig mensen die al voor gelezen te hebben veel info hebben over bijvoorbeeld de werking van het oog of de structuur van de hersenen.. En mijn tutoren geven NOOIT antwoorden.. ze helpen je op de goede weg, maar als er te weinig gedaan is zeggen ze nix voor.. tis je eigen verantwoordelijkheid om je taak af te hebben en alles bij te houden. Alleen als niemand een bepaald iets snapt, geeft de tutor uitleg. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
@ Pebbles
mijn ervaring komt grotendeels van cws en daar is het bij mij 6 blokken geweest zoals ik beschreef bij psychologie ging het na 2 weken ook dezelfde kant op en toen werden er regeltjes ingesteld dat iedereen iets bij een vraag MOEST zeggen, en die dwang is dus niet de bedoeling en werkt demotiverend pgo is voor mij een van de redenen geweest om iets heel anders te gaan doen, maar misschien heb ik gewoon pech (en de verkeerde instelling) gehad, ik hoop dat het bij jou zo blijft gaan zoals het gaat het hangt heel erg af van de instelling van de groep(sleden) en de tutor en dat vind ik een groot nadeel - je bent afhankelijk van anderen en verantwoordelijk voor meer dan je eigen werk (en dus moet je misschien werken op manieren die niet zo goed bij je passen) student-tutoren geven idd minder snel de antwoorden, omdat ze dat is opgedragen bij hun opleiding ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En misschien heb ik idd wel geluk gehad met mijn groepjes tot nu toe, en zit mijn volgende groepje vol met mensen die niets doen. En dat zou wel jammer zijn, maar ik maak gewoon mijn taak, en dan heb ik weinig last van de rest. Hmmz.. ik heb twee student-tutoren gehad, 1 docent-tutor, en 1 tutor die geen docent en ook geen student is. Maar van die docent kregen we juist helemaal geen informatie, of alleen heel vaag.. en de studenten waren het meest behulpzaam. Maar misschien heb jij idd gewoon pech gehad, en ik nu geluk. Of gaat het bij het volgende blok veranderen. Misschien komt het omdat de volgorde van de blokken nu anders is dan toen jij studeerde, en dat er nu met (voor de meeste mensen) heel interessante blokken begonnen is.. het volgende blok schijnt een stuk minder leuk te worden, dus dan is de kans ook groter dat er minder mensen wat doen, denk ik ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Msn? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe zijn de verhoudingen daarin eigenlijk? Veel mensen uit de rest van het land?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In mijn onderwijsgroepjes zitten meestal wel meer Limburgers dan mensen uit de rest van Nederland.. zijn meestal groepjes van 10 ongeveer en dan issut bij mij ongeveer zo verdeeld: 5-6 limburgers, 3 hollanders en 2 belgen/duitsers Maar het verschilt ook wel, want ik heb nu een groepje met maar 1 iemand die niet Limburgs/buitenlands is, en ik heb ook groepjes gehad met maar 3 limburgers.. |
![]() |
|
Maastricht is een ok.stad, niet fantastisch dus en best wel saai. Anyway, ik ben een dagje meegelopen op maastricht bij Geneeskunde. De studenten snapten dr niet veel van, een paar zeiden geen woord terwijl anderen juist een hele hoop gemaakt hadden. Iemand typte een samenvatting van hun werk. Dr waren een paar vragen waar de studenten geen antwoord op wisten, de tutor -arts- wist het ook niet!!
Men -een paar studenten- zegt dat het werken met poppen, rooie plastic darmpjes, blauw levertje, gele niertjes etc., hun zwakke kant is. Anyway, waarschijnlijk ga ik volgend jaar toch geneeskunde studeren in Maastricht en hopelijk op kamers!!!
|
![]() |
Maastricht is een leuke stad om te studeren, mij bevalt het provinciale sfeertje wel, niet zo uit de hoogte of randstads zegmaar.
Over het PGO-systeem...ik studeer aan de economische faculteit. Bij een "vak" als filosofie over invloeden van macroeconomie op bedrijfsleven werkt het systeem erg goed. Bij meer exacte vakken als wiskunde of accounting (boekhouden) kan het niet echt worden toegepast vind ik, dat gebeurt dan ook niet in mijn groepen tot zover. Ik denk dat ik beter werk in een pgo-systeem dan in een systeem van colleges - dat motiveert mij voor geen donder en je hebt weinig eigen inbreng in wat je studeert, en dat is voor mij belangrijk. Over de samenstelling in de opleiding: bij mij is de helft van alle studenten Duits, dus dat zie je wel terug in je groepen (ook ong. 1/2). Verder Nederlanders (nog niet veel limburgers tegengekomen trouwens), paar Belgen, wat Fransen en een of andere verdwaalde Jap. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Mijn vriendin wilt in Nerderland komen studeren FransJ | 5 | 20-01-2011 17:01 | |
Studeren |
psychologie studeren in maastricht metallica | 5 | 09-06-2007 20:50 | |
Studeren |
Studeren in Maastricht wouter098 | 16 | 17-04-2007 15:02 | |
Studeren |
IB in Maastricht of Tilburg? Verwijderd | 11 | 17-08-2005 11:52 | |
Algemene schoolzaken |
Studeren In Maastreech Verwijderd | 77 | 17-06-2004 22:01 | |
Algemene schoolzaken |
studeren?! lovely_loeske | 80 | 19-11-2001 11:05 |