Citaat:
Aller eerst dank voor de reacties,
Ik zelf woon in Roosendaal. Ben zelf helemaal niet thuis in het studie systeem, dus stel het enorm op prijs met wat jullie mij vertellen.
Ze moet uiteraard eerst zelf weten wat ze precies wilt. Inderdaad als uitwisselingsstudent maakt ze een goede kans, maar dat kon volgens mij pas in een ander jaar via haar uni.
Zeker zal ik eens kijken naar de internationale school wat er verteld werd.
Verder had ik ook vernomen dat ze informatie moet inwinnen bij de Nederlandse ambassade in Brazilië, wellicht dat die meer weten.
|
Ze moet inderdaad eerst voor zichzelf op een rijtje zetten wat precies het plan wordt. Komt ze hier als Braziliaans student (Via haar universiteit bijv.), of wil ze gewoon volledig emigreren en hier komen studeren? Dit maakt voor de universiteit (hier en daar) en voor de ambassade/overheid wel verschil. Als ze dat weet, kan ze ook gerichter vragen stellen.
Citaat:
En dat geld, is even schrikken,maar weet dat het veel kost. Dan maar geen motor dit jaar =P
|
Tja, als inwoner van de EU heb je recht om allerlei zaken die de kosten wat drukken. En als Nederlander heb je natuurlijk recht op studiefinanciering. Maar dat wordt allemaal niet zo maar gegeven aan iemand die immigreert. Je zou bij de universiteiten kunnen navragen of zij een bepaalde verblijfsvergunning / visum zo accepteren dat ze onder een goedkopere inschrijving kan vallen, maar ik vrees van niet.
Citaat:
Stel dat ze hier terecht kan, dan zal ze onderaan moeten beginnen natuurlijk? Hiermee bedoel ik, alles wat ze daar gehaald heeft, hier overnieuw? Of kan het zijn dat er het een en ander erkend wordt?
|
Hierover beslist de examencommissie van de universiteit waarop ze terecht komt. Ik weet niet in hoeverre Braziliaanse diploma's hier geaccepteerd worden, en het kan zijn dat ze een toelatingstest moet doen (om te zien of haar Engels bijv. goed genoeg is).
Het "probleem" met geneeskunde is dat het op elke universiteit een heel specifiek programma betreft. Het is daarom lastig om vrijstellingen te krijgen, omdat je daardoor een deel van het geheel mist. Maar ook dat moet de examencommissie beslissen.
Succes!