Advertentie | |
|
![]() |
|
Leuk topic!
Vooral de gelijkheidshypothese speelt een rol bij mij. Mijn beste vriendin is bijvoorbeeld bijna precies hetzelfde als ik. We denken meestal hetzelfde, doen vaak hetzelfde, ga zo maar door. Zonder veel woorden zijn we het toch vaak over alles eens... Dat is fijn, dan weet je wat je aan elkaar hebt. Ik heb ook wel andere vriendinnen, die zo ongeveer het tegenovergestelde zijn van mij. Dat levert wel eens ergernissen op, bijvoorbeeld als zij iets lang willen laten sloffen en ik het liefst meteen wil doen. Toch kan ik ook met hen wel lol hebben, maar dit zijn toch andere vriendschappen dan die eerstgenoemde... |
![]() |
||
Citaat:
Nu weet ik wel beter. De vraag is "waarom kies jij vrienden", dan kun je er net zo goed ook bijzetten dat je een vriend kiest omdat je samen met hem je huiswerk maakt oid, of weet ik veel. Of omdat je met hem/haar chat...
||
Citaat:
Waarom jij vrienden kiest hang ook weer van veel verschillende dingen af ja. Als ik geen vrienden zou hebben, zou ik het nogal eenzaam vinden. Ik ben niet van ze afhankelijk ofzo, maar ik vind het wel belangrijk een paar echt goede vrienden te hebben waarop je terug kunt vallen. En ja, je kunt vrienden kiezen om huiswerk mee te maken. Op dat moment komt het je goed uit, dat je iemand hebt die je kan helpen daarmee, en dan is de reden waarop je met diegene aanpapt redelijk egoistisch. Toch kan dit ook nog uitlopen op een vriendschap. Chatten is ook zoiets, maar daar zie ik niet echte diepgang in... je moet elkaar zien (imo) om te kijken of t echt klikt.
|
De laatste vooral omdat ik erg onzeker ben, en als ik daarnaast naar mijn vrienden kijk hoort daar het tweede punt ook bij omdat ik echt allerlei verschillende soorten vrienden heb. Daarbij komt dat mijn vrienden niet het laatse punt zullen antwoorden, want zij zijn veel zekerder dan ik ben.
|
Vanwege mijn onzekerheid denk ik dat de wederkerigheidshypothese bij mij een grote rol speelt. Daarnaast ook de gelijkheidshypothese - dat geeft gespreksstof en het helpt als ik een ander begrijp en als diegene mij begrijpt. Het geeft ook meer aanleiding tot actie, als je dezelfde dingen leuk vindt.
|
Verwijderd
|
Ik kies mn vrienden niet, ik krijg ze. de kllik is er, of hij is er niet.
maar dat terzijde. als ik dan bovenstaande punten moet gebruiken, ga ik voor gelijkheidshypothese. je kan elkaar helpen omdat je veel in die ander herkent van jezelf, je kan dezelfde dingen waarderen, je weet dat de ander dingen niet vreemd zal vinden van je. kortom, de feeling is er gewoon. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ik zag een paar keer kiezen dus... Ik ga toch voor de zogenaamde gelijkheidshypothese. Al weet ik zeker dat de wederkerigheidshypothese voor iedereen geldt. Bewust al dan niet onbewust. Ook gelijkheidshypothese 'moet' wel gekozen worden. Als je alleen maar verschilt van iemand, dan kun je daar toch niks mee? De middelste hoeft niet perse |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ook voor mij gelden alleen de bovenste 2, en dan nog het meest de middelste denk ik. Mijn beste vriendin is heel anders dan mij. Totaal ander karakter, ander verleden. Een heel ander leven. Maar toch zijn we nu al ons hele leven beste vriendinnen. Gewoon we vullen elkaar aan, en onze karakters kunnen het goed met elkaar vinden, het botst nooit.
Wat is jou voornaamste reden om vrienden met iemand te worden? Dat je lol met een persoon kan hebben, maar tegelijkertijd ook serieus kan zijn. Je ze kan vertrouwen. Maar de voornaamste reden voor mij om vrienden met iemand te worden is gewoon dat het klikt. Of wat voor 'soort' vrienden heb je het meest? Tja, het verschilt nogal. De laatste tijd heb ik meer mensen die ongeveer hetzelfde als mij hebben meegemaakt. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kies ze eigenlijk niet...soms kom ik ze tegen en dan is het afwachten hoe het loopt.
Maar ik denk dat een goede vriend van mij zowel herkenningspunten heeft als dat hij/zij me aavult (en dan bedoel ik dus ook een andere mening geven zodat je de diepte in kunt gaan door erover na te denken en dingen van een andere kant te kunnen zien). Trouwens niet alleen bij een andere mening, aanvullen is sowieso goed... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor mezelf geld vooral de eertse en de derde hypothese. Bij de Gelijkheidshypothese gebeurd de vriendschap min of meer vanzelf. Mensen die ik echt tot mijn vrienden beschouw is meer van toepassing bij de Wederkerigheidshypothese voor mij. Complementariteitshypothese vind ik altijd lastige om bevriend mee te raken omdat je elkaar toch de kop stoot. Het kan wel maar dan vooral bij practische vriendschappen.
Laatst gewijzigd op 02-11-2003 om 00:35. |
![]() |
||
Citaat:
![]() gelijkheidshypothese JIj gaat denk ik teveel uit van enige vorm van gelijkheid. Het gaat hier meer om gelijkheid , dingen hetzelfde hebben als basis. Iedereen moet natuurlijk wel enigssinds een vorm van gelijkheid hebben als kan je al uberhaupt niet communiceren met elkaar. Maar dat zijn dan andere dingen als gelijkheid als basis hebben voor je vriendschap. Wederkerigheidsprinciepe snap ik ook niet helemaal of dan een onafhankelijke keuze is zeg maar. Is de defenitie misschien niet iets anders ? ![]() Maar misschien geld hiervoor wel hetzelfde als dat van de gelijkheidshypothese, het gaat of dat een basis is voor de vriendschap, of het overwegend is of dat dat de rede was voor het beginnen van de vriendschap.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Kleuters weten niet wat luisteren is. ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sommige mensen maken juist vrienden die totaal verschillend van je zijn (doe ik meestal). Hoe noem je dat dan? |
![]() |
|
Ik kies ze meestal op vertrouwen en op de manier waarop ze op mij overkomen en hoe ze tegen anderen doen. Mensen die over de rest van mn vrienden gaan roddelen (negatief) dan vind ik ze al gelijk een stuk minder. Ik weet niet, ik heb altijd zoiets van dr bestaat iets van 'normaal doen'.
Maar wat is nu normaal ![]()
|
Waarom zou je ervan uit gaan dat je niet je vrienden kiest? Natuurlijk, je kijkt niet naar een groepje mensen en neemt je voor vrienden te worden met één daarvan, maar aan de andere kant stoot je wel bewust bepaald mensen af, vooral omdat je ze niet mag of omdat je je er ongemakkelijk bij voelt. In die zin kies je wel welke mensen je niet af wilt stoten en kies je dus je vrienden uit.
|||
Citaat:
btw wat doet het er toe? ![]() Citaat:
Dat kan de basis zijn van de vriendschap, maar dat hoeft niet altijd. je kan juist van elkaar verschillen en dat als aantrekkelijk zien. of elkaar juist vooral aardig en respectvol vinden en dat als de aantrekkelijkste rede voor de vriendschap hebben.
||
Citaat:
Complementariteitshypothese: mensen kiezen elkaar als ze elkaar goed aanvullen. Als je erg van elkaar verschild kan je elkaar dus aanvullen.
||
Citaat:
als je begrijpt wat ik bedoel |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() abstracte discussie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Tweede reden vind ik het belangrijkst, van iemand die je aanvult, kun je iets leren. En dus jezelf verrijken. En er is voor mij geen reden waarom dat niet zou kunnen, als de ander qua persoonlijkheid niet 'gelijk' is aan mijzelf. |
![]() |
||
Citaat:
Is eigenlijk wel grappig. Ik heb van elke hypothese evenveel vrienden. En ik kies ze niet eens bewust. Maar ik heb toch meestal vriendschappen die vallen onder de eerste twee hypotheses. Die attitude is fijn voor wanneer je begrip en dergelijke nodig hebt. En dat van dat aanvullen is gewoon heerlijk als je het zelf niet weet en dat je iemand hebt die het je kan herinneren en op een manier ook hetzelfde denkt. Ik denk dat de perfecte vriendschap een combinatie tussen die twee zal zijn. ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
ik denk dat voor mij de bovenste twee vallen. dus Gelijkheidshypothese en Complementariteitshypothese.
Bij veel van mijn vrienden geld eerder de Gelijkheidshypothese omdat veel van mijn vrienden dezelfde eigenschappen hebben, en interesses. Ik denk trouwens dat Gelijkheidshyptohese en Complementariteitshypthese elkaar toch wel enigzins aanvullen ofzo? Ik heb ook wel vrienden waarbij we eigenlijk alleen maar elkaar aanvullen, en dat is niet altijd fijn. Bij die vrienden die ik 'gekozen' heb met de complementariteishypthese zal er altijd gelijkheidshypthese zijn. Als mensen niet een beetje gelijk zijn qua attitudes,interesses en persoonlijkheden zal ik niet zo snel met ze bevriend raken. Of in ieder geval zullen ze niet doordringen tot mijn echte vriendenkring. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn eigen boeken Demipet660 | 6 | 04-09-2015 06:41 | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Ellie's friend lunatheawesome | 2 | 25-02-2012 19:31 | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel je je op relationeel gebied? #112 sicilion | 500 | 30-09-2010 10:05 | |
Verhalen & Gedichten |
Een plekje van vertrouwen in mijn hart... tropical_breeze | 15 | 24-08-2006 12:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |