Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2003, 15:14
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Een mens.
Heeft een mens een lichaam
of Ben je een lichaam als mens?
en waarom?
Advertentie
Oud 29-10-2003, 15:16
alpha
alpha is offline
Een mens heeft een lichaam, de mens is namelijk meer dan de buitenkant. Ook de geest is bijvoorbeeld een deel van het lichaam. Dit alles samen maakt de mens.
Oud 29-10-2003, 15:19
Verwijderd
Ik heb een lichaam, omdat die hoort bij mij.
Ik ben geen lichaam, ik heb het.
Waarom? Je bent niet alleen een lichaam dat niet nadenkt over dingen, je denkt over dingen na, je hebt gevoelens.

Offtopic: Dit lijkt me trouwens meer iets voor F&L
Oud 29-10-2003, 15:23
Verwijderd
ik heb een lichaam. ik ben meer
Oud 29-10-2003, 15:23
Nona
Nona is offline
Tja, dan heb je natuurlijk de vraag: is je karakter genetisch bepaald? En is er een keuzevrijheid of ligt alles al in je genen besloten, en heb je eigenlijk geen echte keuze meer? En heeft opvoeding nou wel een invloed op het lange termijn? En blijft er nog wat over nadat het lichaam afsterft?

Dit is allemaal heel moeilijk te beantwoorden. De reden daarvan is: er is geen tastbaar bewijs voor het bestaan van een geest die zich los kan maken van het lichaam. Er is wel een persoonlijkheid onderkend in de mens, maar het is nog niet bewezen hoe veel van die persoonlijkheid nu al in de genen vastligt.
Duidelijk is wel dat de situatie waarin men verkeert enige invloed heeft. Niet alles is dus genetisch bepaald. Aan de hand van correlaties kan dat voldoende aangetoond worden. Maar de mate waarin alles invloed heeft is nog een grijs gebied.
Oud 29-10-2003, 15:25
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mushu schreef op 29-10-2003 @ 16:19:
Offtopic: Dit lijkt me trouwens meer iets voor F&L
Offtopic: Dit kan heel goed onder persoonlijkheidspsychologie vallen. Maar ik check wel even wat de andere fb's ervan vinden.
Oud 29-10-2003, 16:00
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dukko schreef op 29-10-2003 @ 16:23:
ik heb een lichaam. ik ben meer
ik ben een lichaam, ik heb meer
Oud 29-10-2003, 16:23
Last Resort
Last Resort is offline
je hebt een lichaam, het is een onderdeel van wie je bent.
Oud 29-10-2003, 16:47
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 29-10-2003 @ 16:16:
Een mens heeft een lichaam, de mens is namelijk meer dan de buitenkant. Ook de geest is bijvoorbeeld een deel van het lichaam. Dit alles samen maakt de mens.
ik zie het lichaam als een omhulsel
Oud 29-10-2003, 16:52
J3LL31987MB
J3LL31987MB is offline
je bent een lichaam, want gedachten en gevoelens en emoties ed, vinden plaats in je hersenen en die horen, inderdaad, bij je lichaam
Oud 29-10-2003, 17:18
Verwijderd
Mijn geest heeft een lichaam. Mijn geest is niet het lichaam zelf.

Ik zie dit gescheiden eigenlijk. Je hebt namelijk niet altijd de controle over je lichaam. Ik kies er niet voor dat ik reuma en migraine heb en tics kan ik ook niet tegenhouden, dat is een foutje in de hersenen.

Maarja, je kunt ook niet willen dat je geest ALLES doet wat je wilt.

Lekker vaag weer...

maar ik kies dus voor het eerste.
Oud 29-10-2003, 17:44
tacidvs
tacidvs is offline
En waar baseert iedereen z'n mening op?
Oud 29-10-2003, 18:54
Verwijderd
Ik héb een lichaam. Innerlijk telt namelijk ook. Uiterlijk zegt vaak weinig over iemand (ik bedoel niet haar/zijn manier van kleden of of iemand zich wast natuurlijk)
Oud 29-10-2003, 19:42
Verwijderd
Phreshness
Het is niet zo vreemd om te denken dat de mens het lichaam wegevolueert. Dus 'ik heb een lichaam' past beter.

hppa
En waarom niet?

Phreshness
Omdat 'de mens' niet meer gebonden is aan een evolutie(leer), zoals die van Lamarck en Darwin. Onze evolutie lijkt zich toe te spitsen op onze hersenen, dat wat ons onderscheidt van andere dieren. Schopenhauer heeft ergens wel gelijk als hij zegt dat het slechts ter compensatie is voor het fysiologische achterblijven op andere organismen; maar deste logischer is het dus om te denken dat onze geest, ziel -hoe je wil- het eindstation is van de evolutie.

hppa
Bewijs?

Sinds wanneer?
Bovendien is dat geen onderscheid tussen ons en andere dieren. Net zoals het geen onderscheid is tussen het jachtluipaard en andere dieren dat de eerste zo hard lopen kan.

Welke geldige argumenten zijn er om aan te nemen dat er daadwerkelijk sprake is van een ziel, een geest die kan voortbestaan zonder het lichaam?
Laten we dat eerst maar eens afwachten voor we aannemen dat 'wij' ooit zonder lichaam bestaan.

Phreshness
"Het is niet vreemd om te denken.." betekent dat het niet meer is dan een theorie, een hersenspinsel, een gedachte gang. Dus als jij wil wachten tot zoiets abstracts concreet wordt; ga je gang.

Om het even heel simpel te houden: van natuurlijke selectie is bij de mens geen sprake meer omdat de mens immers 'sociaal' is -je oma in het verzorgingstehuis -.

En mag ik vragen hoe vaak een hond jou gevraagd heeft of je een vuurtje had zodat íe z'n papieren stokje met plant en teer 'r in kon aansteken?

Ik weet niet of we een ziel hebben. En nu kan ik hier wel de theorieën van een trits filosofen, biologen e.d. hier neer planten, maar het is en blijft abstract, dus daar ga ik geen tijd in steken.

Daarbij moet ook nog rekening worden gehouden met theoretische -punctuated equilibrium- en praktische -hoe lang leeft de mens nog?- variabelen. Heel vermoeiend.
Oud 29-10-2003, 19:43
Verwijderd
Even uit het topic op Onzin.
Oud 29-10-2003, 19:44
Sentingua
Sentingua is offline
ik heb een lichaam, daarin zit je gevangen en dat heb je nodig om met andere op een normale en zichtbare manier te kunnen omgaan. Het heeft voor en nadelen. Maar als ik dat allemaal ga vertellen dan moeten naar mystiek toe (edit: inmiddels heb ik ook in mystiek een topic geopend)

Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 19:50.
Oud 29-10-2003, 19:50
floow
floow is offline
Citaat:
buzzin schreef op 29-10-2003 @ 20:44:
ik heb een lichaam, daarin zit je gevangen en dat heb je nodig om met andere op een normale en zichtbare manier te kunnen omgaan. Het heeft voor en nadelen. Maar als ik dat allemaal ga vertellen dan moeten naar mystiek toe
true
Oud 29-10-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
buzzin schreef op 29-10-2003 @ 20:44:
ik heb een lichaam, daarin zit je gevangen en dat heb je nodig om met andere op een normale en zichtbare manier te kunnen omgaan. Het heeft voor en nadelen. Maar als ik dat allemaal ga vertellen dan moeten naar mystiek toe (edit: inmiddels heb ik ook in mystiek een topic geopend)
Is de geest nog wel de geest zonder het lichaam?
Nu praat je wat te makkelijk.
Oud 29-10-2003, 21:15
thunder110
thunder110 is offline
Ik == lichaam.
Oud 31-10-2003, 10:37
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
alpha schreef op 29-10-2003 @ 16:16:
Oud 31-10-2003, 12:30
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 29-10-2003 @ 22:15:
Ik == lichaam.
en waarom dan?
Oud 31-10-2003, 14:34
Verwijderd
Ik ben een lichaam. Alles wat ik waarneem gaat immers via mijn lichaam, en wordt daardoor ook beïnvloed/ geïnterpreteerd

Lang leve Merleau-Ponty
Oud 31-10-2003, 15:31
Pug
Pug is offline
Eerst maakte ik altijd een onderscheid tussen lichaam en geest; je lichaam was een soort jas die om je geest hing (...om het zo maar even uit te drukken...). Ik vond het lichaam niets meer dam een taai stuk vel met daain wat botten en organen :s .

Maar nu denk ik daar anders over. Je lichaam kán niet zonder je geest en andersom. Je lichaam is een soort van comminucatie-werktuig. Met je stembanden kan je praten, maar die stembanden vertalen wat je geest denkt. Of denk aan muziek: Je lichaam weerspiegelt met behulp van instrumenten wat je ziel voelt...

Ik denk dat we niet moeten kijken naar het 'lichaam/ziel' aspect maar juist naar een combinatie van die twee
Oud 31-10-2003, 15:58
Go
Go is offline
Ik heb een lichaam. "Ik" is de ziel, dus niet de buitenkant.
Oud 31-10-2003, 16:20
Kazanka
Kazanka is offline
Enigszins filosofisch ?

Aber:

Ik denk dat je een lichaam hebt. Waarom? De tweedeling van de mens, de ziel en het lichaam. (zie Plato) Het lichaam zelf denkt niet, het reageert op signalen. Signalen die worden opgemerkt door de ziel, de ziel doet er iets mee.

Vb: Je brand je vinger (per ongeluk). Een signaal gaat naar de hersenen. Daarop geeft die als het ware een opdracht, 'verplaats je vinger' en dit gebeurt. De gedachten, de ziel, geeft die opdracht.

Ik ben een lichaam klinkt ook raar. De halve wereld zit maar te zeuren:"Ik mag dan qua uiterlijk niet prachtig zijn, maar mijn innerlijk is uberz". De mens is volgens hun ook meer dan alleen een lichaam, imo.
Oud 31-10-2003, 16:22
L*c
L*c is offline
mn lessen filosofie

dualisme: stroming waarbij word uitgegaan van een duidelijke scheiding tussen lichaam en geest, waarbij de geest dan 'ik' is. (zoals bij veel reacties hier...) tegenargument hierop is een onverklaarde wisselwerking tussen lichaam en geest. Iets wat immaterieel is kan niet inwerken op iets wat materieel is.

monisme: opvatting waarbij lichaam en geest één zijn (twee kanten van een medaille zogezegt). hieruit stroomt ook het materialisme voort. het materialisme zegt dat een mens alleen lichaam is, en dat onze gevoelens alleen chemische processen in ons hoofd zijn. tegenargument: ons gevoel spreekt dit tegen. het kan toch haast niet dat wij alleen uit stof bestaan? ook is er het idealisme: die zeggen dat de mens alleen geest is, en dat het lichaam en alles wat materieel is een illusie is.

ik kan niet kiezen welke stroming mij het meest aanspreekt
(srry voor de ongeordendheid ik ben niet erg goed in filosofie)
Oud 31-10-2003, 16:23
L*c
L*c is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 31-10-2003 @ 17:20:
Enigszins filosofisch ?

Aber:

Ik denk dat je een lichaam hebt. Waarom? De tweedeling van de mens, de ziel en het lichaam. (zie Plato) Het lichaam zelf denkt niet, het reageert op signalen. Signalen die worden opgemerkt door de ziel, de ziel doet er iets mee.

Vb: Je brand je vinger (per ongeluk). Een signaal gaat naar de hersenen. Daarop geeft die als het ware een opdracht, 'verplaats je vinger' en dit gebeurt. De gedachten, de ziel, geeft die opdracht.

Ik ben een lichaam klinkt ook raar. De halve wereld zit maar te zeuren:"Ik mag dan qua uiterlijk niet prachtig zijn, maar mijn innerlijk is uberz". De mens is volgens hun ook meer dan alleen een lichaam, imo.
waarom poste jij net voor mij??
Oud 31-10-2003, 16:31
Big Brother
Big Brother is offline
je bent als mens een lichaam, met een lichaam

duidelijk?
Oud 31-10-2003, 16:42
Verwijderd
De mens heeft een lichaam, vind ik...veel redenen zijn al genoemd. Als ik mijn lichaam zou zijn, dan zou ik veel gammeler zijn dan dat ik nu ben, dan had ik geen leven meer. Omdat ik een lichaam heb, oftewel meer ben dan een lichaam, valt er goed te leven. Maar ik denk niet dat lichaam en geeft los van elkaar staan (psychosomatische klachten bestaan bv niet voor niks).

Hoewel ik ook wel iets van waarheid in de opmerking van J3LL31987MB vind zitten: "je bent een lichaam, want gedachten en gevoelens en emoties ed, vinden plaats in je hersenen en die horen, inderdaad, bij je lichaam".
Oud 31-10-2003, 18:50
Quiana
Quiana is offline
Een mens is meer dan een lichaam alleen. Lichaam en geest
kunnen niet los van elkaar staan, zonder geest ben je geen mens, zonder lichaam ook niet...

Ik heb een lichaam, wat samenwerkt met mijn geest.
En met dié combinatie ben ik een mens.
Oud 01-11-2003, 00:38
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
L*c schreef op 31-10-2003 @ 17:23:
waarom poste jij net voor mij??
Plato kwam voor Descartes
Oud 01-11-2003, 07:11
Verwijderd
Ik heb een lichaam, ik kan het behandelen zoals ik dat wil, alleen als ik het fout doe geeft het lichaam mij op de kop.(door middel van bijv pijn of lichamelijke klachten).

Mijn lichaam werkt dus samen met mijn geest en samen ben ik een mens. De een kan niet zonder de ander.
Oud 01-11-2003, 08:42
Marcade
Marcade is offline
Je hebt een lichaam.

In totaal ben jij, je lichaam, geest en je ziel.
Oud 01-11-2003, 08:57
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 09:42:
Je hebt een lichaam.

In totaal ben jij, je lichaam, geest en je ziel.
Wat is het precieze verschil tussen geest en ziel eigenlijk?
Oud 01-11-2003, 09:12
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Quiana schreef op 01-11-2003 @ 09:57:
Wat is het precieze verschil tussen geest en ziel eigenlijk?
geest (de ~ (m.), ~en, ~en)
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel

Een geest is wat je maakt tot wie je bent. Je persoonlijkheid, je innerlijke 'ik'.

Een ziel zit daar eigenlijk nog een stap onder. Dacht ik. Een ziel is meer hetgeen wat ons 'levend' maakt. .. (?) Er is iig. wel degelijk een verschil tussen een geest en een ziel!
Oud 01-11-2003, 09:24
Marcade
Marcade is offline
T'is ook niet zo geestig als je geen ziel hebt; en helemaal zielig als je geen geest hebt.
Oud 01-11-2003, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 10:12:
geest (de ~ (m.), ~en, ~en)
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel

Een geest is wat je maakt tot wie je bent. Je persoonlijkheid, je innerlijke 'ik'.

Een ziel zit daar eigenlijk nog een stap onder. Dacht ik. Een ziel is meer hetgeen wat ons 'levend' maakt. .. (?) Er is iig. wel degelijk een verschil tussen een geest en een ziel! [afbeelding]
De aanwezigheid van een ziel is alleen nooit wetenschappelijk bewezen
Oud 01-11-2003, 12:04
Nona
Nona is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 12:36:
De aanwezigheid van een ziel is alleen nooit wetenschappelijk bewezen
Het is ook nooit bewezen dat er meer is dan alleen een lichaam, ofwel een machine die alleen op zichzelf en stimuli reageert.
Oud 01-11-2003, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 01-11-2003 @ 13:04:
Het is ook nooit bewezen dat er meer is dan alleen een lichaam, ofwel een machine die alleen op zichzelf en stimuli reageert.
Maar dat doet 'r hier niet toe. Althans niet voor mijn verhaal.
Het was niet specifiek gericht aan Marcade, maar ik vind Marcade's verhaal wat ongenuanceerd.
Oud 01-11-2003, 13:10
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 13:37:
Maar dat doet 'r hier niet toe. Althans niet voor mijn verhaal.
Het was niet specifiek gericht aan Marcade, maar ik vind Marcade's verhaal wat ongenuanceerd.
Hoezo ongenuanceerd?

Zeggen dat het niet bewezen is, is juist ongenuanceerd?
Oud 01-11-2003, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 14:10:
Hoezo ongenuanceerd?

Zeggen dat het niet bewezen is, is juist ongenuanceerd?
Omdat het niet bewezen is
Bewijs 't maar eens

Ik vraag alleen waarom je denk dat geest ziel en lichaam 1 zijn.
Gooi 'r 's een filosoof of een leuke psycho-analyticus tegen aan.
Dat bedoelde ik.
Oud 01-11-2003, 13:59
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 14:55:
Omdat het niet bewezen is
Bewijs 't maar eens

Ik vraag alleen waarom je denk dat geest ziel en lichaam 1 zijn.
Gooi 'r 's een filosoof of een leuke psycho-analyticus tegen aan.
Dat bedoelde ik.
Waarom moet ik er iemand tegenaan gooien? En waarom moet ik bewijzen dat een ziel bestaat?

Waar heb je het uberhaubt over. Wie zegt dat een ziel psychisch en aan te tonen is?

Waar wil je naar toe?
Oud 01-11-2003, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 14:59:
Waarom moet ik er iemand tegenaan gooien? En waarom moet ik bewijzen dat een ziel bestaat?

Waar heb je het uberhaubt over. Wie zegt dat een ziel psychisch en aan te tonen is?

Waar wil je naar toe?
Waar heb ik het over?
Ik wil graag weten waarom je denkt dat het een geheel is. Meer niet.
Oud 01-11-2003, 15:39
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 15:44:
Waar heb ik het over?
http://forum.scholieren.com/showthre...17#post7861317

Zoals ik dus al in m'n allereerste reply zei .. .. Ik denk dat een ziel nog een laag dieper zit dan de geest. Dat het hetgeen is, wat ons levend maakt.
Oud 01-11-2003, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 15:44:
Waar heb ik het over?
Simpel gesteld kun je een mens onderverdelen in een stoffelijk en niet-stoffelijk deel. Wat een mens denkt, voelt en wil hoort immers ook bij een mens en maakt dus ook deel uit van het 'geheel', niet alleen het lichaam.
Oud 01-11-2003, 17:48
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 01-11-2003 @ 18:08:
Simpel gesteld kun je een mens onderverdelen in een stoffelijk en niet-stoffelijk deel. Wat een mens denkt, voelt en wil hoort immers ook bij een mens en maakt dus ook deel uit van het 'geheel', niet alleen het lichaam.
Ik snap even niet waarom je mij hier quote
Oud 01-11-2003, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 16:39:
http://forum.scholieren.com/showthre...17#post7861317

Zoals ik dus al in m'n allereerste reply zei .. .. Ik denk dat een ziel nog een laag dieper zit dan de geest. Dat het hetgeen is, wat ons levend maakt.
Goed, ik had al gezien dat je de definities van 'ziel' en 'geest' hebt gegeven. Ach zo..
Oud 01-11-2003, 17:59
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-11-2003 @ 18:52:
Goed, ik had al gezien dat je de definities van 'ziel' en 'geest' hebt gegeven. Ach zo..
Wat is je probleem dan?

Verveel je je gewoon te pletter en heb je daarom zin om met dure woorden en met quotes te smijten omdat je zelf niet kan nadenken, of wat?
Oud 01-11-2003, 18:08
Verwijderd
Oud 01-11-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 01-11-2003 @ 18:59:
Wat is je probleem dan?

Verveel je je gewoon te pletter en heb je daarom zin om met dure woorden en met quotes te smijten omdat je zelf niet kan nadenken, of wat?
Je hebt nog steeds niet uitgelegd WAAROM je denkt dat de mens een ziel heeft en waarom het wel een geheel zou moeten.
Als je 't niet wil of kan uitleggen dan vind ik het niet erg, hoor.
Maar zo is het moeilijk een discussie aangaan en ik neem aan dat je je stelling wil bewijzen.

En ja; ik verveel me. En nee; voor mij zijn het geen dure woorden, het is gewoon deel van het vocabulair.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten