Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nu praat je wat te makkelijk. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Eerst maakte ik altijd een onderscheid tussen lichaam en geest; je lichaam was een soort jas die om je geest hing (...om het zo maar even uit te drukken...). Ik vond het lichaam niets meer dam een taai stuk vel met daain wat botten en organen :s .
Maar nu denk ik daar anders over. Je lichaam kán niet zonder je geest en andersom. Je lichaam is een soort van comminucatie-werktuig. Met je stembanden kan je praten, maar die stembanden vertalen wat je geest denkt. Of denk aan muziek: Je lichaam weerspiegelt met behulp van instrumenten wat je ziel voelt... Ik denk dat we niet moeten kijken naar het 'lichaam/ziel' aspect maar juist naar een combinatie van die twee
|
Enigszins filosofisch ?
Aber: Ik denk dat je een lichaam hebt. Waarom? De tweedeling van de mens, de ziel en het lichaam. (zie Plato) Het lichaam zelf denkt niet, het reageert op signalen. Signalen die worden opgemerkt door de ziel, de ziel doet er iets mee. Vb: Je brand je vinger (per ongeluk). Een signaal gaat naar de hersenen. Daarop geeft die als het ware een opdracht, 'verplaats je vinger' en dit gebeurt. De gedachten, de ziel, geeft die opdracht. Ik ben een lichaam klinkt ook raar. De halve wereld zit maar te zeuren:"Ik mag dan qua uiterlijk niet prachtig zijn, maar mijn innerlijk is uberz". De mens is volgens hun ook meer dan alleen een lichaam, imo.
|
![]() |
|
mn lessen filosofie
![]() dualisme: stroming waarbij word uitgegaan van een duidelijke scheiding tussen lichaam en geest, waarbij de geest dan 'ik' is. (zoals bij veel reacties hier...) tegenargument hierop is een onverklaarde wisselwerking tussen lichaam en geest. Iets wat immaterieel is kan niet inwerken op iets wat materieel is. monisme: opvatting waarbij lichaam en geest één zijn (twee kanten van een medaille zogezegt). hieruit stroomt ook het materialisme voort. het materialisme zegt dat een mens alleen lichaam is, en dat onze gevoelens alleen chemische processen in ons hoofd zijn. tegenargument: ons gevoel spreekt dit tegen. het kan toch haast niet dat wij alleen uit stof bestaan? ook is er het idealisme: die zeggen dat de mens alleen geest is, en dat het lichaam en alles wat materieel is een illusie is. ik kan niet kiezen welke stroming mij het meest aanspreekt ![]() (srry voor de ongeordendheid ik ben niet erg goed in filosofie)
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
De mens heeft een lichaam, vind ik...veel redenen zijn al genoemd. Als ik mijn lichaam zou zijn, dan zou ik veel gammeler zijn dan dat ik nu ben, dan had ik geen leven meer. Omdat ik een lichaam heb, oftewel meer ben dan een lichaam, valt er goed te leven. Maar ik denk niet dat lichaam en geeft los van elkaar staan (psychosomatische klachten bestaan bv niet voor niks).
Hoewel ik ook wel iets van waarheid in de opmerking van J3LL31987MB vind zitten: "je bent een lichaam, want gedachten en gevoelens en emoties ed, vinden plaats in je hersenen en die horen, inderdaad, bij je lichaam". |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb een lichaam, ik kan het behandelen zoals ik dat wil, alleen als ik het fout doe geeft het lichaam mij op de kop.(door middel van bijv pijn of lichamelijke klachten).
Mijn lichaam werkt dus samen met mijn geest en samen ben ik een mens. De een kan niet zonder de ander. |
![]() |
||
Citaat:
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam ziel (de ~ (v.), ~en) 1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel Een geest is wat je maakt tot wie je bent. Je persoonlijkheid, je innerlijke 'ik'. Een ziel zit daar eigenlijk nog een stap onder. Dacht ik. Een ziel is meer hetgeen wat ons 'levend' maakt. .. (?) Er is iig. wel degelijk een verschil tussen een geest en een ziel! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het was niet specifiek gericht aan Marcade, maar ik vind Marcade's verhaal wat ongenuanceerd. |
![]() |
||
Citaat:
Zeggen dat het niet bewezen is, is juist ongenuanceerd? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Bewijs 't maar eens ![]() Ik vraag alleen waarom je denk dat geest ziel en lichaam 1 zijn. Gooi 'r 's een filosoof of een leuke psycho-analyticus tegen aan. Dat bedoelde ik. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Waar heb je het uberhaubt over. Wie zegt dat een ziel psychisch en aan te tonen is? ![]() Waar wil je naar toe? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik wil graag weten waarom je denkt dat het een geheel is. Meer niet. |
![]() |
||
Citaat:
Zoals ik dus al in m'n allereerste reply zei .. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verveel je je gewoon te pletter en heb je daarom zin om met dure woorden en met quotes te smijten omdat je zelf niet kan nadenken, of wat? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je 't niet wil of kan uitleggen dan vind ik het niet erg, hoor. Maar zo is het moeilijk een discussie aangaan en ik neem aan dat je je stelling wil bewijzen. En ja; ik verveel me. En nee; voor mij zijn het geen dure woorden, het is gewoon deel van het vocabulair. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Waarom eet je vlees? Verwijderd | 342 | 26-09-2005 23:03 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Heb je een lichaam of Ben je een lichaam? CrazyIkke | 51 | 28-11-2003 11:45 | |
Verhalen & Gedichten |
[kort begin verhaal]Geef je mening Rukkels | 4 | 04-09-2003 20:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Heb je een lichaam of ben je een lichaam? ~*skoolgirl*~ | 39 | 03-01-2003 01:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De kettingzaag en de bejaardenflat; een episch drama. Verwijderd | 18 | 13-10-2002 20:03 |