![]() |
|
![]() |
hoi, ik kwam op internet langs een site van een comite TEGEN sinterklaas die zegt dat de Europese Unie sinterklaas wil afschaffen!!! Dat kunnen ze toch niet zomaar doen?
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Alsof dat de traditie kan afschaffen dat mensen één keer per jaar voor elkaar cadeau's kopen.
Voor de kinder-Sint is het wel een probleem. Piet is wel een neger, hij is namelijk niet zwart van roet, maar zwart als roet. Ik zie het probleem niet; ik als kind had nooit de associatie zwarte piet <=> neger, zwarte piet was gewoon zwarte piet. Er is ook niemand meer die bij "zwarte" piet aan de huidskleur van de desbetreffende hulp denkt. Trouwens wil ik ook de noot plaatsen van Jezus Christus, die volgens onderzoek toch echt zwart of in ieder geval gebruind geweest moet zijn geweest. |
![]() |
|
argumenten: sinterklaas maakt kinderen bang
nou ik was vroeger altijd al maanden van te voren blij dat sinterklaas kwam, en die zak ach dat deden ze toch niet. sinterklaas en de kerstman zijn de zelfde persoon natuurlijk onzin verder niet toe te lichten zou ik zeggen kan me niet voorstellen dat ook maar een beetje sociaal persoon dit goed zou keuren of uberhaup[t begrijpen
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen eenduidig antwoord dus Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 12:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ik vind sinterklaas ![]() off-topic: misschien een idee voor de FB's om deze icon ![]() |
![]() |
|
Los van het feit dat het absurd is om zoiets af te schaffen (ik denk dat dat uberhaupt niet eens kan) vind ik dat er maar zwakke argumenten worden aangevoerd.
Zo lees ik over racisme en xenofobie. Volgens mij zijn kinderen juist dol op zwarte pieten - die brengen immers snoep en cadeaus. Sinterklaas is slechts degene die het bekostigt. Het uitbuiten van negers door Sinterklaas ![]() Is het juist niet een schoolvoorbeeld van interculturele samenwerking? De mensen die zo'n website maken hebben te veel vrije tijd. |
![]() |
|
![]() |
Een vriend van mij is "zwart" zijn ouders komen uit suriname .
Ik vroeg hem ; vind je dit beledigend die zwarte pieten ? Hij zei nee , ik vind het gewoon leuk , als klein kind was ik wit gesminkt met het sinterklaasfeest. Later zaten we in de auto en zagen we een paar zwarte pieten , hij draait zijn raam open en gilt naar die pieten terwijl hij zwaait , lacht en drukke gebaren maakt ; Heeeee....broer !!! ![]() |
![]() |
|
![]() |
hoe gek het ook klinkt, ik denk dat er hoe dan ook (neger of niet) wel wat meer informatie of openbare discussie over het feest mag komen
ik ben vorig jaar ook hulp-piet geweest en je wordt helaas wel nageroepen door niet-nederlanders. gelukkig vragen de meeste 'zwarten' een handje pepernoten, lachen even en gaan door met wat ze deden. een groepje vroeg waarom zwarte piet zwart was, en toen hebben we even gepraat (gewoon leuk ouwehoere), taaitaai gegeven en zijn we doorgefietst een andere categorie zijn helaas de kut-noordafrikaantjes (uit ervaring weet ik dat de groep voor 100% uit deze nationaliteit of afkomst bestaat, dus noem het geen vooroordeel svp) - zij voelen zich ook ineens 'gediscrimineerd' terwijl ze niet eens 'zwart' zijn!!! ![]() 2 jaar geleden (was ik niet bij, maar uit betrouwbare bron) heeft de plaatselijke hoofdpiet een paar van die irritante jochies - die de hele tijd met hun fiets voorlangs de koets en de paarden gingen en liepen te roepen tegen kinderen van 4jaar: "Sinterklaas bestaat niet!!!" - met fiets en al de Febo ingesmeten, omdat ze gewoon de hele intocht verpesten. voor de duidelijkheid: de serieuse beveiliging van de intocht gebeurt ook door overwegend negers en marokkanen, en die klagen niet (hoewel het op zich triest is dat de intocht van sinterklaas een professioneel beveiliginsbedrijf nodig heeft...) |
![]() |
|
Het is nogal simpel. Sinterklaas is een deel van onze cultuur. Aangezien andere culturen niet hoeven te assimileren aan onze cultuur, hoeven wij dat al helemaal niet aan hun cultuur. Als zij zich echt zo pissed voelen, dan gaan ze maar elders de zielepoot uithangen.
|
goedkope grap, zeg. Alleen al dat gratis .tk adres en het hotmail adres waarmee je contact kan leggen zijn lachwekkend. Als je echt een serieus commité wil vormen, dan zorg je toch zeker dat je er een beetje proffesioneel uitziet. Kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind het zelf niet echt geloofwaardig.
![]()
|
Ach...deze discussie duikt elk jaar weer op rond deze tijd...
Maar dat de EU zich ermee zou bemoeien is nieuw. Ten eerste geloof ik er geen hout van, en ten tweede kan de EU toch niets doen aan feesten en gebruiken van een bepaald land --> te veel werk om te controleren of iedereen zich eraan houdt, los van het feit dat het een grove inbreuk zou zijn op de vrijheid van meningsuiting (daar hoort de vrijheid van feesten geloof ik ook bij).
|
Al ben - en was ik nooit - een fan van Sinterklaas, ik zie geen reden waarom het zou moeten worden afgeschaft. Laat die kinderen maar wat plezier beleven, en het is ook goed voor de economie.
Ik ben trouwens verrast dat ze het argument van "de hulp Sinterklaasen zijn mogelijke pedofielen" niet hebben gebruikt.
|
Voor degenen die niet geloven dat de EU zich ermee bemoeit:
EU to challenge "everyday" rascism Subsequent to the adoption of Article 13 in the ECT Treaty, the Community now has a firm legal base on which to take action against offending states and individuals deemed to have enacted discriminatory policy, actions or practices as initially highlighted by the Evrigenis Report and the 1986 Declaration Against Racism and Xenophobia. The remit that has opened as a result of Article 13 is far-reaching: the Vienna-based European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia is currently reviewing the extent of its duties and responsibilities with a view to expanding its work beyond the initial restrictions imposed at the inauguration of the Centre in 1998. In line with this expanded remit, a proposal has been put that the EU should seek to highlight its commitment to the eradication of racism and xenophobia by alerting member states to manifestations of entrenched and unwitting racism as expressed in traditional cultural celebrations. This proposal draws on concerns as expressed by organisations including EARN (the Europees Anti-Racisme Netwerk), which seek to draw attention to "institutional", "everyday" and "structural" racism. The proposal cites the Dutch celebration of Sinterklaas as an example of a long-established cultural celebration that is implicitly racist owing to Sinterklaas' exploitation of black slave assistants/migrant workers. Simultaneously the myth denies the rights of the individual. The collective signifier is based on ethnicity, with all of Sinterklaas' assistants carrying the name Zwarte Piet. A thorough examination and analysis of institutional/everyday racism as evidenced throughout the EU in similar instances is regarded as a necessity to promote consciousness of the wider issue of racism and xenophobia in society. The move is of particular relevance given the impending enlargement of the community to embrace increasingly diverse cultures. It is hoped that a formal programme will be developed to be initiated with urgent effect in 2004, with representatives from all member countries participating. http://www.eu-online.org/PressRelease.html
|
![]() |
|
"by alerting member states to manifestations of entrenched and unwitting racism as expressed in traditional cultural celebrations. This proposal draws on concerns as expressed by organisations including EARN (the Europees Anti-Racisme Netwerk), which seek to draw attention to "institutional", "everyday" and "structural" racism. "
klinkt niet als verbieden
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb Sinterklaas nog nooit als discriminerend gezien. Bovendien zijn Zwarte Pieten altijd brave Hendrikken, het is niet zo dat ze als slechte, luie negers afgeschilderd worden. |
![]() |
|
Van mij mag mogen ze sinterklaas houden zo lang als iedeeren wilt.
Maar waar ik echt niet tegen kan is dat iedereen een standpunt heeft van. Als een neger het goed vind, vinden alle negers het goed. Dat is echt zo'n Pim de pinquin instelling. Ik denk als we hier een malcom X gehad hadden in N.L die zou er het tegengestelde doen. In plaats van zwarte pieten witte pieten nemen. Die zou hun als gierige vrekken bestemppelen, door in plaats van pepernoten te geven het zelf op te eten. Dan zal heel N.L roepen rascisten die negers, wat een vuile honden bla bla. Een soort van pim de pim de pinquin instelling, ikke en de rest mag stikken. Ik wil hier mee zeggen omdat jullie als Ariers[o nee blanken] het niet erg vinden, zouden zij het ook niet erg moeten vinden.
|
Even aangenomen dat ik dit hele verhaal geloof, ik snap niet waarom dit racisme zou zijn. Ja okay, als die zwarte pieten zijn negers e.d. maar iedereen (kleine kinderen tenminste wel) vind zwarte piet helemaal geweldig (zwarte piet was vroeger Mijn Grote Held, elk jaar stopte ik minstens 50 tekeningen en kleurplaten voor alle zwarte pieten in m'n schoen). Niks mis mee toch? Of mogen alle negers niet als "geweldig" worden beschouwd...
Jah... klinkt vaag, maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel (hoewel ik het zelf alweer een beetje vergeten ben ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Overigens valt de Sinterklaas traditie steeds meer weg bij veel mensen. Maar verbieden.., ze zijn gek geworden ![]()
|
De EU is een wangedrocht waaruit Nederland zich terug moet trekken; de bemoeizucht met interne aangelegenheden gaat veel te ver.
Nederland betaalt zich lam en slikt alles wat vanuit Brussel wordt gedicteerd, en ondertussen vertikt Frankrijk het om orde op zijn financieële zaken te stellen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik weet wat er in mijn huishouden gebeurt, ik weet redelijk wat er in nederland gebeurt, ik wat ook wel wat van de wereldproblemen en -politiek, maar ik weet geen *** van europa. en das niet mijn schuld, das de schuld van die eu-peopletjes die absoluut niet hun best doen om de bevolking te informeren. (en kom nou niet met een postbus 51 reclamespot die twee weken in roulatie is) en dan mag ik ook lekker roepen en nou back ontopic |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik stel zelf ook wel vraagtekens bij de toenemende Brusselse bemoeienis, terwijl de echte vraagstukken waarmee de EU zich bezig zou moeten houden (ik denk met name aan het asielrecht) nog steeds niet op een bevredigende wijze zijn opgelost. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij kan Sinterklaas niet ''zomaar'' afgeschaft worden. Al die kleuters enzow die nog geloven kunnen toch niet zomeaar akkoord gaan met het feit dat Sinterklaas niet meer komt? Ik was altijd een groot voorstander van die man, en natuurlijk, ook om de cadeautjes enzo, maar gewoon ook om de gezelligheid thuis. Mochten ze SInterklaas afschaffen denk ik toch dat vheel veel gezinnen gewoon doorgaan met het vieren van Sinterklaas. Dat is veel te veel ingeburgerd. Dat ze het afschaffen omdat ze vinden dat een zwarte piet rascistisch is, vind ik helemaal onzin. Dat gaat al jaren goed en zwarte piet is gewoon zwart door het roet uit de schoorsteen!!!!!!!!
![]() |
![]() |
|
![]() |
Heeft iemand Sinterklaas gekend? Waarom zou je zoiets vieren terwijl je die vent niet hebt gekend? Speelt filantropie een rol in het hedendaagse Sinterklaas-feest?
Sinterklaas en Kerstman (Santaclaus) zijn dezelfde persoon. ESCO schreef > Van mij mag mogen ze sinterklaas houden zo lang als iedeeren wilt. Deze site en dit topic bewijst: niet iedereen is voor; dus jij bent tegen. Op deze site http://www.eu-online.org/PressRelease.html wordt niet gesproken over afschaffing van Sinterklaas. Wat wel gesteld wordt is dat het Sinterklaas een voorbeeld is van een racistiese traditie. Uitgebreide argumentatie staat op de site. Welnu, de EU wil tegen "dagelijks" racisme vechten. Het gaat dus over Sinterklaas, Sinterklaas is een voorbeeld. Of dat voorbeeld daadwerkelijk onder "dagelijks" rascisme valt wordt niet beweert Ik stel op 5/6 december een axie voor met een zwarte Sint en witte Pieten ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Positief racisme voor de een is negatief racisme voor een ander. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |