Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en het woord neger moet ook uit het woordenboek worden geschrapt want dat is ook racistisch!!111 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het woord geitenneuker vertalen met Moslim mag dan wel weer in het woordenboek. Bizar land af en toe ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Zwarte pietjes met de Sinterklaas erom heen is, denk ik, ontstaan uit het idee dat zwarte mensen zielig, dom of onderontwikkeld waren. Een uiting van z'n denkwijze was bijv. dat tot in de jaren vijftig van de 20ste eeuw katholieke kinderen zilverpapier spaarden voor de arme negertjes in Afrika. Ik denk dat het nu wel wat anders ligt. De gemiddelde Nederlander of Belg associeert de zwarte knechten van Sint niet als zijn slaven. De pietjes zijn zwart, omdat zij zich door het roet in de schoorstenen kruipen. Er is denk ik geen sprake van racisme, maar er zijn natuurlijk altijd idioten die negers beschrijven of naroepen als zwarte pieten. |
![]() |
||
Citaat:
anyhow ook stom dat sinterklaas nu helemaal commercieel is, al de gezelligheid wordt er uitgezogen. En omdat moslims schapen slachten voor suikerfeest gaan we toch ook niet de dierenbescherming roepen. het is trouwens een feest voor de kinderen, kinderen weten dat verschil niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom bevat een woordenboek ook scheldwoorden. Kijk maar eens in Van Dale. 'Neger' geeft behalve een normale beschrijving ook verwijzingen naar 'nikker' en 'roetmop'. Redelijk kwetsende woorden dacht ik zo. Toch staan ze erin, omdat ze algemeen aanvaard onderdeel uitmaken van de Nederlandse taal. Dat geldt voor geitenneuker blijkbaar nog niet onverkort, want dat staat niet in Van Dale (tenminste niet in de webversie). Ik geloof dat het wel in de nieuwe woordenlijst Nederlandse taal van de Taalunie stond, maar die is veel minder gezaghebbend. In elk geval, het is natuurlijk volslagen achterlijk om te beweren dat een woord uit het woordenboek moet worden geschrapt omdat het racistisch zou zijn. Als je het woord 'neger' of 'nikker' uit het woordenboek haalt, dan verandert er niets. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Die moeten gewoon bij Sinterklaas gaan solliciteren ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar toen ik klein was scheet ik voor allebei in mn broek. en dat had niks met racisme te maken ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Als je het zo zegt krijgt het een hele andere (beladen) betekenis ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ik vind zelf dat sinterklaas geen rasistische feest is. Sinterklaas en zwarte peit zijn goede mensen....dus.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar wat je daar zegt... ik heb er vooral zwarten over horen klagen. Hoe je het ook draait of keert, het beeld dat ze van negers schetsen is een vreselijk kolonialistisch beeld van slavernij. En het beeld van roetzwarte negers met dikke rode lippen, overdreven pruiken is fout en in iedere andere context wel beledigend. Ook Hergé (Kuifje in Afrika!) wordt er nog steeds op aangesproken, en terecht, ook al was dat het algemene beeld dat we hier 100 jaar geleden over negers hadden.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zwarte Piet DAH | 417 | 03-08-2016 22:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
zwarte piet grutje | 40 | 05-02-2015 20:48 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gemaakte verslag over de multiculturele samenleving smart_girl | 1 | 21-05-2008 21:34 | |
De Kantine |
Wat heb jij altijd al aan forummers willen vragen maar heb je nooit gedaan? Bob de Beer | 62 | 14-11-2005 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Politie beschermt Sinterklaas tegen rellen Martin | 124 | 13-12-2002 14:26 |