Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2005, 16:01
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Een bisschop die voor de armen een extra mee gaf. Die zwarte Pieten zijn geen negers/blakaman/creolen of whatever. Het zijn spanjaarden die zwart werden van alle roet in de schoorstenen. Vandaar dat ze krullend haar hebben. Nog geen enkele blaka piet met afro gezien.

Als je bedenkt hoe negers vroeger werden afgebeeld....wat krijg je dan: zwart met kort krullend haar en grote rode lippen....

En dan te bedenken dat sinterklaas al sinds 1450 in Nederland bestaat altijd zonder Piet maar rond de tijd dat Nederland de slavernij afschafde had Sinterklaas ineens hulpjes die eruit zagen als slaven...

Wat vinden jullie?

Ik vind het maar onzin. Het is gewoon een feest en in feesten horen geen slaven en de kindertjes vinden zwarte pieten ook lief, want dan krijgen ze pepernoten. Ik vind het maar een ouderwets gezwam dat het racistisch is.
Oud 04-11-2005, 16:02
Gothic
Gothic is offline
Nee ik vind het niet racistisch en het feest is ook niet zo bedoelt. Ik vind het erg jammer dat er mensen zijn die zo'n mooi feest moeten verpesten door dit soort dingen te roepen...
Oud 04-11-2005, 16:29
Verwijderd
"Heeft u geen probleem, Creëeren wij er één!"

En dit lijkt me weer zo'n typisch geval...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:39
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 04-11-2005 @ 17:29 :
"Heeft u geen probleem, Creëeren wij er één!"

En dit lijkt me weer zo'n typisch geval...
bekijk sinterklaas vanuit het oogpunt van een gemiddelde 5 jarige. Die vind alles prachtig, en doet niet moeilijk over kleuren
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:40
Dolores
Dolores is offline
Ik vind het niet racistisch, maar om eerlijk te zijn heb ik daar ook nooit echt serieus over nagedacht. Zie daar niet echt een aanleiding toe namelijk. Wat lady-kebiss ook al zegt; "heeft u geen probleem, creëeren wij er één!"
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:42
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 04-11-2005 @ 17:39 :
bekijk sinterklaas vanuit het oogpunt van een gemiddelde 5 jarige. Die vind alles prachtig, en doet niet moeilijk over kleuren
Je wilt niet weten hoe eng de gemiddelde 5-jarige zwarte piet vindt... Sinterklaas wordt vaak toch wat minder eng gevonden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:47
Verwijderd
Hij heeft gewoon veel zwarte werknemers, niets mis mee toch? Ik denk dat Sinterklaas goed scoort in de 'Forbes Equal Opportunity Employer List' - hij heeft alleen maar negers in dienst. Een score van honderd procent, netjes.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:59
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee
Daar gaat het feest niet om
Zo zien kinderen het niet
En de zwarte pieten worden niet negatief afgeschilderd.
Oud 04-11-2005, 17:11
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Het is juist niet racistich lijkt me! Kijk al die kleine kinderen die dolblij zijn om die pieten te zien en ze knuffelen en tekeningen maken voor ze enzovoort. Ik denk dat ze zwart zijn zodat je Sint dan beter kan herkennen. Als je een mijter moet zoeken tussen al die gare verenmutsen met blanke mensen eronder is dat toch best lastig...
Oud 04-11-2005, 18:59
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ik vind die mensen die het wel racistisch vinden altijd zulke politiek correcte honden

ik vind het dus absoluut niet racistisch. Ik snap eigenlijk ook niet waarom het racistisch zou zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
Sinterklaas was zelf ook een Turk, dus boeien. Het zijn allemaal allochtonen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 04-11-2005 @ 19:59 :
ik vind die mensen die het wel racistisch vinden altijd zulke politiek correcte honden

ik vind het dus absoluut niet racistisch. Ik snap eigenlijk ook niet waarom het racistisch zou zijn?
omdat hij zwarten als knechtjes heeft en omg omg dat is zielig want de zwarten hebben heel erg geleden onder de slavernij!!!!!!1

en het woord neger moet ook uit het woordenboek worden geschrapt want dat is ook racistisch!!111
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:38 :
omdat hij zwarten als knechtjes heeft en omg omg dat is zielig want de zwarten hebben heel erg geleden onder de slavernij!!!!!!1

en het woord neger moet ook uit het woordenboek worden geschrapt want dat is ook racistisch!!111

Maar het woord geitenneuker vertalen met Moslim mag dan wel weer in het woordenboek.
Bizar land af en toe
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 20:01
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 04-11-2005 @ 20:42 :
Maar het woord geitenneuker vertalen met Moslim mag dan wel weer in het woordenboek.
Bizar land af en toe
is dat zo
Oud 04-11-2005, 20:48
nietzijweer
nietzijweer is offline
nee maar je mocht ze er wel voor uitschelden dacht ik??

verder vind ik het onzin, mijn zusje was banger voor sint dan voor piet.
Piet kwam vaker dichterbij en was niet zo groot.
Bovendien maakten pieten leuke grapjes enzo.
Geef toe, negers zijn nu eenmaal beter in sport.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 20:53
Verwijderd
Om btw even flauw te zijn: Sinterklaas is niet racistisch, hij "uit geen minachting, vijandigheid of haat jegens een ander ras, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde".

Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 20:58
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 04-11-2005 @ 21:01 :
is dat zo
Ja, dat is de nalatenschap van Theo van Gogh.

Zwarte pietjes met de Sinterklaas erom heen is, denk ik, ontstaan uit het idee dat zwarte mensen zielig, dom of onderontwikkeld waren. Een uiting van z'n denkwijze was bijv. dat tot in de jaren vijftig van de 20ste eeuw katholieke kinderen zilverpapier spaarden voor de arme negertjes in Afrika.
Ik denk dat het nu wel wat anders ligt. De gemiddelde Nederlander of Belg associeert de zwarte knechten van Sint niet als zijn slaven. De pietjes zijn zwart, omdat zij zich door het roet in de schoorstenen kruipen. Er is denk ik geen sprake van racisme, maar er zijn natuurlijk altijd idioten die negers beschrijven of naroepen als zwarte pieten.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:00
Raven
Raven is offline
even voor de goede orde..
Sinterklaas dat is WODAN (Donar)
die reed met een paard door de lucht ( over de daken ) en deelde letters uit.

en hij had donkere dwergen als helpers

dus dat hele zwartepieten gedoe heeft met heel andere dingen te maken
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:22
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ik was vroeger banger voor sinterklaas dan de pieten. Die vond ik juist leuk. Denk dat er bijna geen mensen zijn die de pieten als slaven zien, laat staan dat ze serieus nadenken over de betekenis van het zwart zijn dus ik zie het probleem niet.
Oud 04-11-2005, 21:24
Sacrilege
Sacrilege is offline
Citaat:
Gothic schreef op 04-11-2005 @ 17:02 :
Nee ik vind het niet racistisch en het feest is ook niet zo bedoelt. Ik vind het erg jammer dat er mensen zijn die zo'n mooi feest moeten verpesten door dit soort dingen te roepen...
my point of view
anyhow

ook stom dat sinterklaas nu helemaal commercieel is, al de gezelligheid wordt er uitgezogen.

En omdat moslims schapen slachten voor suikerfeest gaan we toch ook niet de dierenbescherming roepen.

het is trouwens een feest voor de kinderen, kinderen weten dat verschil niet.
Oud 04-11-2005, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Sacrilege schreef op 04-11-2005 @ 22:24 :
het is trouwens een feest voor de kinderen, kinderen weten dat verschil niet.
En dat baseer je op...?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:51
Verwijderd
ik zie er geen probleem in, het is een westerse feestdag, en als een of andere allochtoon hier wil wonen is dat prima, maar dan heeft hij dat maar te accepteren.

Voor mij geen gelul over zwarte piet, want die hoort erbij. Er was zelfs ooit eens sprake vaneen gele rode en groene piet, om het maar vooral niet rascistisch te laten zijn. Ooit al een gele of groene roet gezien???

geef mij de Sint met een hele zwarte piet......
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:57
Verwijderd
Citaat:
lady-kebiss schreef op 04-11-2005 @ 20:42 :
Bizar land af en toe
Eh...een woordenboek is niet normatief, maar descriptief. Een woordenboek maakt de taal niet, maar legt de taal vast zoals die op een bepaald moment is. Het is niet meer dan de neerslag van de tijdsgeest. Daarom verdwijnen oude, in onbruik geraakte woorden, en komen er nieuwe woorden bij.

Daarom bevat een woordenboek ook scheldwoorden. Kijk maar eens in Van Dale. 'Neger' geeft behalve een normale beschrijving ook verwijzingen naar 'nikker' en 'roetmop'. Redelijk kwetsende woorden dacht ik zo. Toch staan ze erin, omdat ze algemeen aanvaard onderdeel uitmaken van de Nederlandse taal.

Dat geldt voor geitenneuker blijkbaar nog niet onverkort, want dat staat niet in Van Dale (tenminste niet in de webversie). Ik geloof dat het wel in de nieuwe woordenlijst Nederlandse taal van de Taalunie stond, maar die is veel minder gezaghebbend.

In elk geval, het is natuurlijk volslagen achterlijk om te beweren dat een woord uit het woordenboek moet worden geschrapt omdat het racistisch zou zijn. Als je het woord 'neger' of 'nikker' uit het woordenboek haalt, dan verandert er niets.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 22:53
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 17:47 :
Hij heeft gewoon veel zwarte werknemers, niets mis mee toch? Ik denk dat Sinterklaas goed scoort in de 'Forbes Equal Opportunity Employer List' - hij heeft alleen maar negers in dienst. Een score van honderd procent, netjes.
een goeie voor in het hoofddoekjes topic op religie
Die moeten gewoon bij Sinterklaas gaan solliciteren
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 22:56
MTpower
MTpower is offline
Dat gedoe met die bonte-pieten een tijd geleden vond ik dus echt nix he. Ook weer een gevolg van zeikende mensen, ga ergens anders zeuren met je racisme
Dat het racistisch zou zijn is pas van de laatste jaren, vanwege onze zogenaamde "multiculturele samenleving", het sinterklaasfeest is al een stuk ouder dan dat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 04-11-2005 @ 17:02 :
Nee ik vind het niet racistisch en het feest is ook niet zo bedoelt d.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 23:34
Dinalfos
Dinalfos is offline
Nou moet je natuurlijk wel toegeven dat het op z'n zachtst gezegd nogal dubieus is van zo'n "lieve, oude man" om zijn verzameling negroide mannen van middelbare leeftijd de rond die tijd soms spekgladde daken op te sturen.
Oud 05-11-2005, 00:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Oh nee, niet die discussie weer.......
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 01:16
Floris_22
Floris_22 is offline
Tja, zo af en toe vind een of andere gek dat ie erover moet beginnen.
Oud 05-11-2005, 02:01
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Sinterklaas krijgt subsidie omdat hij arme negertjes aan het werkt helpt, dat verklaart ook zijn vrijgevigheid.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 02:05
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 05-11-2005 @ 03:01 :
Sinterklaas krijgt subsidie omdat hij arme negertjes aan het werkt helpt, dat verklaart ook zijn vrijgevigheid.
Zijn het wel echte negertjes dan?
Oud 05-11-2005, 10:37
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2005 @ 17:42 :
Je wilt niet weten hoe eng de gemiddelde 5-jarige zwarte piet vindt... Sinterklaas wordt vaak toch wat minder eng gevonden.
dat is waar.

maar toen ik klein was scheet ik voor allebei in mn broek. en dat had niks met racisme te maken , puur het hele "imponerende" ervan.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 10:40
Verwijderd
Zo kan je natuurlijk van alles een probleem gaan maken. En kleuter heeft niet in de gaten dat dat racistisch zou kunnen zijn. Daar denken ze helemaal nog niet overna. Dusja.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Mushu schreef op 05-11-2005 @ 11:40 :
En kleuter heeft niet in de gaten dat dat racistisch zou kunnen zijn.
Een volwassene die meent dat dat racisme is spoort ook niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 11:21
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Vroeger speelde ik een hulpje dat brieven e.d. voor de Sint ophaalde. Ik moest wel een vreemd pakje aan, maar ik was niet zwart. Sterker nog, ik kreeg een laag rozig poeder op mijn hoofd. Dus die Sinterklaas (intocht in Utrecht) had ook blanke hulpjes.

Ik vind het Sinterklaasfeest niet racistisch.
Oud 05-11-2005, 12:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Een kind asocieert een zwarte zo met positieve dingen zoals pepernoten en cadeautjes. Je kunt het ook zo zien

En ja, ik vind het dus ook onnodig gezwam. Je kunt inderdaad overal een probleem van maken.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 05-11-2005 @ 00:34 :
Nou moet je natuurlijk wel toegeven dat het op z'n zachtst gezegd nogal dubieus is van zo'n "lieve, oude man" om zijn verzameling negroide mannen van middelbare leeftijd de rond die tijd soms spekgladde daken op te sturen.

Als je het zo zegt krijgt het een hele andere (beladen) betekenis
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 15:39
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 05-11-2005 @ 00:34 :
Dat is fictie, want dat mag niet van de arbo
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 15:50
moon
moon is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2005 @ 17:42 :
ik vond sinterklaas veel enger . Sinterklaas straalt uit dat hij de baas is, dat hij groot en machtig is ofzo, vond ik dan. Zwarte peit daarintegen deelde altijd de pepernoten uit, dus die mochtik wel

Ik vind zelf dat sinterklaas geen rasistische feest is. Sinterklaas en zwarte peit zijn goede mensen....dus.
Oud 05-11-2005, 16:05
Sasbeest
Sasbeest is offline
Mij is altijd verteld dat zwartie pieten zwart waren omdat ze steeds door de schoorsteen moesten. Niks rascistisch aan dan toch?
Oud 05-11-2005, 16:27
George
George is offline
Ik vind het niet racistisch, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat zwarte mensen het toch ietwat beledigend opvatten.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 16:33
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Waarom, omdat hun baas een blanke ouwe sok is? Sinterklaas behandeld zijn werknemers zeer goed, heb jij ooit een mishandelde piet gezien?

Negers moeten gewoon niet klagen, anders eten ze maar geen pepernoten
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 16:37
Heikneuter
Heikneuter is offline
Ach, dat gelazer hebben ze elk jaar. De kerstman onderdrukt dwergen en de paashaas schilderd eieren, en verf is ongezond.
Sinterklaas is een traditie, natuurlijk zijn er wel linkse leeglopers die erover moeten zeiken. Ze wouden een paar jaar terug blauwe, gele en rode pieten. Niet dat dat lang zou duren, want dan komt er wel een NOG linksere hippie die "smurfenbelang" opstart . Zwarte pieten zijn gewoon negers, Alleen dat mogen we niet meer zeggen, het sinterklaasfeest bestaat al honderden jaren en pas de laatste 10 jaar moeten er mensen over zeiken. Vroeger heette "de hut van oom Tom" ook gewoon "De negerhut van oom Tom". Bovendien, ooit een zwart iemand horen klagen over sinterklaas?, ik niet, alleen maar blanken met teveel tijd.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
George schreef op 05-11-2005 @ 17:27 :
Ik vind het niet racistisch, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat zwarte mensen het toch ietwat beledigend opvatten.
Ik niet. Ik vind het stom. Ik verwacht van zwarte mensen dan ook dat ze er even nuchter over denken als ik. Dat eeuwige gemekker over iets dat gewoon in onze cultuur ingesleten zit zorgt ook niet voor een positief imago.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:35
Roosje
Roosje is offline
Ik vind Sinterklaas vooral tof en ik vind dat er men er maar niet over moet miepen.
Oud 05-11-2005, 21:49
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Heikneuter schreef op 05-11-2005 @ 17:37 :
Zwarte pieten zijn gewoon negers, Alleen dat mogen we niet meer zeggen, het sinterklaasfeest bestaat al honderden jaren en pas de laatste 10 jaar moeten er mensen over zeiken. Bovendien, ooit een zwart iemand horen klagen over sinterklaas?, ik niet, alleen maar blanken met teveel tijd.
Het zit ondertussen zo ingebakken in het sinterklaasfeest, en de sfeer errond is zo positief, dus van mij hoeft er echt niks aan te veranderen.
Maar wat je daar zegt... ik heb er vooral zwarten over horen klagen. Hoe je het ook draait of keert, het beeld dat ze van negers schetsen is een vreselijk kolonialistisch beeld van slavernij. En het beeld van roetzwarte negers met dikke rode lippen, overdreven pruiken is fout en in iedere andere context wel beledigend. Ook Hergé (Kuifje in Afrika!) wordt er nog steeds op aangesproken, en terecht, ook al was dat het algemene beeld dat we hier 100 jaar geleden over negers hadden.
Oud 05-11-2005, 23:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Heikneuter schreef op 05-11-2005 @ 17:37 :
Ach, dat gelazer hebben ze elk jaar. De kerstman onderdrukt dwergen en de paashaas schilderd eieren, en verf is ongezond.
Sinterklaas is een traditie, natuurlijk zijn er wel linkse leeglopers die erover moeten zeiken. Ze wouden een paar jaar terug blauwe, gele en rode pieten. Niet dat dat lang zou duren, want dan komt er wel een NOG linksere hippie die "smurfenbelang" opstart . Zwarte pieten zijn gewoon negers, Alleen dat mogen we niet meer zeggen, het sinterklaasfeest bestaat al honderden jaren en pas de laatste 10 jaar moeten er mensen over zeiken. Vroeger heette "de hut van oom Tom" ook gewoon "De negerhut van oom Tom". Bovendien, ooit een zwart iemand horen klagen over sinterklaas?, ik niet, alleen maar blanken met teveel tijd.
Wat heeft politiek links of rechts hier nou weer mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 02:42
Baka-san
Baka-san is offline
ach ja, anders schminken pieten zich met groen make-up het maakt in principe niet uit. als mensen het als racistisch willen zien dan wordt het wel racisitisch.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:17
Big Brother
Big Brother is offline
heb je die discussie weer, mensen die hier over zeiken moeten ze afschieten of een drukkere baan geven.

het is gewoon een blanke, turkse bisschop die graag zijn vakantie doorbrengt in spanje en daar wonen nou eenmaal veel zwarte mensen (toch?)...
Oud 06-11-2005, 13:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 06-11-2005 @ 14:17 :
heb je die discussie weer, mensen die hier over zeiken moeten ze afschieten
Precies! Tegen de muur ermee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten