Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2003, 16:52
xMelissax
xMelissax is offline
1: hoe zou je kunnen onderzoeken of het zout uit de keuken een zuivere stof is of een mengsel?

2: noem 3 stoffen waarvan je zeker weet dat het mengsels zijn en 3 stoffen waarvan je vermoedt dat het zuivere stoffen zijn

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2003, 16:59
Verwijderd
1: hoe zou je kunnen onderzoeken of het zout uit de keuken een zuivere stof is of een mengsel?
Het kan met bijvoorbeeld chromatografie. Denk ik.
Ik weet trouwens niet of het makkelijk is KCl en NaCl van elkaar te onderscheiden. En vooral niet in een mengsel.

2: noem 3 stoffen waarvan je zeker weet dat het mengsels zijn en 3 stoffen waarvan je vermoedt dat het zuivere stoffen zijn
Mengsel:
Soep
Verf
Messing (Koper en nog iets)
Lucht

Zuiver:
Glas
Water
ijzer.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:16
Philemon
Philemon is offline
1) Ik weet niet waar het over gaat, want waarschijnlijk staat het ook wel ergens in de tekst geschreven. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Ionen....Keukenzout is namelijk Na+Cl-, ik weet ook niet met welke stof het dan verontreiningd moet zijn, als je dat nog eerst wil vermelden, want dan kan je dus onderzoeken of er een neerslagreactie optreed.

2) Een paar mengels kunnen zijn:
- Atmosfeer
- Benzine
- Brons

Een paar zuivere stoffen kunnen zijn:
- Zuurstof
- Koolstofdioxide
- Waterstof
Oud 06-11-2003, 17:21
xMelissax
xMelissax is offline
over vraag 1: het hoofdstuk gaat over kookpunten en kooktrajecten en smeltpunten en smelttrajecten maar het is allemaal een beetje vaag uitgelegd..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:37
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
eitje

een kook/smeltpunt is bij een zuivere stof zoals water, chroom, magnesium, ijzer etc.. je kunt in binas kijken maar volgens mij hebben jullie die niet.

bijvoorbeeld:
als water nog bevroren is en je gaat het smelten dan stijgt de temperatuur tot 0 graden celcius. dan gaat het ijs smelten tot water. tijdens het smelten veranderd de temperatuur van het water/ijs niet totdat al het ijs in water is veranderd.
als eenmaal al het ijs water is begint de temperatuur weer te verhogen tot 100 graden celcius. dan begint water gasvormig te worden. en als al het water is omgezet stijgt de temperatuur weer.

dit hierboven is eigenlijk wel een slecht voorbeeld want water begint al te verdampen bij lagere temperaturen, want waar komt anders regen vandaan.

bij een smelt/kook traject blijft de temperatuur wel veranderen tijdens het smelten/koken. dit gebeurd als het een megsel of iets meer stoffen bevat

en by the way, messing is een legering en geen mengsel, dit heeft dus een kook/smeltpunt

ik hoop dat dit duidelijk is anders moet je t ff zeggen dan pleur ik wel ff een tekening online
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Jensk schreef op 06-11-2003 @ 17:59:
Ik weet trouwens niet of het makkelijk is KCl en NaCl van elkaar te onderscheiden. En vooral niet in een mengsel.
Dat kan met behulp van de zogenaamde vlamproef. Natriumzouten geven een gele vlam te zien en kaliumzouten een zwak violette vlam. Zie tevens tabel 65C van Binas.

Citaat:
Jensk schreef op 06-11-2003 @ 17:59:
Messing (Koper en nog iets)
Messing is een legering van koper en zink. In tabel 9 van Binas vind je de samenstelling in massaprocenten koper en zink.
Oud 06-11-2003, 17:44
xMelissax
xMelissax is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 06-11-2003 @ 18:37:
eitje

een kook/smeltpunt is bij een zuivere stof zoals water, chroom, magnesium, ijzer etc.. je kunt in binas kijken maar volgens mij hebben jullie die niet.

bijvoorbeeld:
als water nog bevroren is en je gaat het smelten dan stijgt de temperatuur tot 0 graden celcius. dan gaat het ijs smelten tot water. tijdens het smelten veranderd de temperatuur van het water/ijs niet totdat al het ijs in water is veranderd.
als eenmaal al het ijs water is begint de temperatuur weer te verhogen tot 100 graden celcius. dan begint water gasvormig te worden. en als al het water is omgezet stijgt de temperatuur weer.

dit hierboven is eigenlijk wel een slecht voorbeeld want water begint al te verdampen bij lagere temperaturen, want waar komt anders regen vandaan.

bij een smelt/kook traject blijft de temperatuur wel veranderen tijdens het smelten/koken. dit gebeurd als het een megsel of iets meer stoffen bevat

en by the way, messing is een legering en geen mengsel, dit heeft dus een kook/smeltpunt

ik hoop dat dit duidelijk is anders moet je t ff zeggen dan pleur ik wel ff een tekening online

Echt heel erg bedankt!
Ik wist maar niet hoe ik het moest formuleren..
nogmaals thank you..!! )
XxxxX
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 07:44
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
xMelissax schreef op 06-11-2003 @ 17:52:
das mss wel moeilijk omdat K en Na allebei in 1a staan en die vormen zouten die over het algemeen heel erg goed oplossen. maar je kan iets zoeken dat met Na een neerslag vormt en met de andere ionen die erin niet en nadat je die neerslag hebt verwijdert de geleidbaarheid meten met een millivoltmeter en hetzelfde doen met een oplossing waarvan je weet dat ze echt zuiver NaCl bevat (gelijke hoeveelheden vaste stof)
als je testopl meer geleid dan je controleoplossing dan was het een mengsel.
Reageren

Regels voor berichten