Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Mijn vriend is 19, hij heeft altijd graag filosofie willen studeren, al aan zijn 12 jaar las hij filosofische boeken en was erg geboeid door Schopenhauer.
Hoewel hij afgestudeerd is als prof. kok wil hij toch proberen zijn studies nu verder te zetten. Ik weet niet of metafysica nu al een groot onderdeel is van zijn richting, ik weet ook niet goed wat het inhoudt. Wat wel overdreven is is dat hij ongeveer 15 boeken moet lezen dit jaar en allemaal volledig tot in het detail uitpluizen. Op den duur zal hij zich enkel daarin verdiepen en geen weet meer hebben van de simpele realiteit denk ik soms. Alleszins hij voelt zich er goed bij en studeert graag waar hij mee bezig is, we zullen zien op het einde van het jaar. Ik zie het natuurlijk anders dan hij, het boeit hem maar mij iets minder en daarom heb ik het soms moeilijk diepe gesprekken met hem te voeren omdat ik vast geraak in mijn gedachten, hij blijkbaar niet. |
![]() |
|
Hmm,.. schopenhauer. Die zei ooit:
het is goed om te sterven, maar beter is het om niet geboren te worden. rare vent ![]() Zelf ben ik de richting van de politieke en sociale filosofie opgegaan. Dat staat wat dichter bij de omgeving ![]() Waarover gaan die gesprekken die je met hem voert? Welke kwesties en vragen komen aan bod?
|
Dat kan, maar dat is niet de schuld van de filosofie. De filosofie bereidt een weg voor die zo breed is dat men gemakkelijk kan verdwalen. Toch is filosofie het pad naar de waarheid. De waarheid doet nooit huilen, doet nooit depressief zijn, tenzij men haar niet wenst te accepteren.
Maar absoluut: filosofie leidt gemakkelijk tot depressiviteit. Ik heb het ook ondervonden. Nu leidt filosofie me tot geluk. |
![]() |
|
Ik denk dat het misschien niet eens zozeer aan de filosofie an sich ligt. Natuurlijk is filosofie een gebied waarop je makkelijk kan verdwalen, maar dat kan bij andere vakken ook. Misschien is je vriend er gewoon gevoeliger voor, en moet hij even weer goed neergezet worden, zodat hij niet teveel in z'n filosofische materie wegzweeft.
Zoals Negrotiator ookal zei, het is niet de filosofie, maar de manier waarop je ermee omgaat. Dus als hij gaat inzien, dat hij misschien een andere manier van aanpakken kan kiezen, gaat het misschien wel weer beter.
|
Verwijderd
|
Zolang het voor je mogelijk is jezelf te handhaven in twee werelden, dan is er geen probleem. Bij deze twee werelden denk ik aan de diepgaande, filosofische wereld en de banale huis-tuin-en keuken frans bauer wereld.
Het is natuurlijk gevaarlijk om je teveel toe te spitsen op je vakgebied, ongeacht of dat filosofie is, want er zal altijd vervreemding optreden. Persoonlijk vind ik Frans Bauer veel gevaarlijker ![]() En metafysica is heel leuk voor de zaterdagavond in het café, want je hebt er in het echte leven toch geen drol aan... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Waarover we nu zo babbelen is moeilijk uit te leggen, we hebben het over zijn opdrachten, over de boeken die hij moet lezen. Over morele en immorele kwesties. Over het christendom. Over de relatie tussen kunst en filosofie. Dit boeit me meer aangezien ikzelf een kunst richting doe. Het probleem is niet dat ik er moeite mee heb om te babbelen over filosofische kwesties, maar wél dat hij, als hij over iets begint soms de neiging heeft om té ver in alles door te gaan, om alles te diep te doorgronden. En dan wordt het zo abstract dat ik niet meer kan volgen. En dan komen we soms tot zulke afschuwelijke meningsverschillen waarbij ik dan wens dat we 't over iets anders hebben, iets simpelers dan. Maargoed, niet dat dit een erg probleem is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar de manier waarop hij over filosofie leert is heel anders dan hoe mensen erover denken en praten die geen filosofie gestudeert hebben. Daardoor kan het komen dat jullie langs elkaar heen praten en meningsverschillen krijgen.
|
Zelf ervaar ik het niet zo sterk, die verandering binnen het denken en de plotselinge verschijning van existensiele angsten die door de filosofie worden aangedragen. Een goede vriend van mij daarentegen leeft volledig in 'het denken van oude, wollige filosofen' en heeft zodoende totaal geen oog meer voor datgene wat er momenteel in de wereld gebeurt. Ofte wel, bij sommige mensen ontstaat er inderdaad een zekere gevoel van Weltfremdheit. Filosofie verwordt tot escapisme en exces. Het is als een drug, verslavend maar te lekker om af te zweren !
Henk Mul !
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Lastige situatie voor studiekeuze Kelvyn | 5 | 31-12-2014 09:29 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
,,Nederland is de perfecte islamstaat'' Yousra | 85 | 19-01-2004 10:29 |