![]() |
|
Pfeiffer gaan ze je niet tegen inenten, ik denk nooit.
Er gaan meer mensen dood aan de gevolgen van de inenting dan aan de Pfeiffer zelf. Dus dat doen ze gewoon niet (en ik zou het ook absoluut niet willen).
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Pfeiffer ('infectious mononucleosis') wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, en datzelfde virus kan naast infectious mononucleosis ook andere, veel ernstigere kwalen ontketenen (malignanties). Ik dacht dat het een rol speelt bij ALL (acute lymphoblastic leukemia), maar dat weet ik niet zeker.
Edit: Niet ALL, maar nasopharyngeale carcinoma, Burkitt's lymphoma, en (juist) B-cel kanker bij patiënten met een verzakt immuunsysteem (zoals patiënten na een orgaantransplantatie of met HIV-infectie). Komt nog eens bij dat de complicaties van infectieuze mononucleosis veroorzaakt door EBV behoorlijk zwaar kunnen zijn. Neurologisch, hematologisch, pulmonaal, hepatisch, en systemisch. En wat voor complicaties! Encephalitis, meningitis, spontane miltruptuur, luchtwegobstructie, hepatitis... En ja, dat kan allemaal uit een simpele 'Pfeiffer' voortkomen. Mensen onderschatten het vaak ('je bent even moe en ziek en over twee weken beter'), maar ook al komen die complicaties maar zelden voor, ze zijn niet gering. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen er eigenlijk jaarlijks aan de complicaties van infectieuze mononucleosis overlijden. Volgens mij zou je dan wel eens het aantal doden door bacteriële meningitis voorbij kunnen streven... Terwijl er voor acute bacteriële meningitis onlangs een gigantische vaccinatiecampagne is gehouden, terwijl EBV eigenlijk veel gevaarlijker kan zijn. Reden genoeg om een vaccin voor Epstein-Barr virus te ontwikkelen, als dat zou kunnen. Laatst gewijzigd op 22-01-2004 om 18:19. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Doe jij toch ook als je een opdracht maakt? ![]() Daar zijn studieboeken voor. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Grom. En je kunt tegen de eerste twee niet ingeënt worden en tegen de tweede werkt alleen antibiotica. Ontstekingen worden niet altijd door dezelfde bacterie veroorzaakt, net zoiets als dat griep niet altijd door hetzelfde virus wordt veroorzaakt. Zelfs bacteriën die "goed" zijn voor je lichaam kunnen ontstekingen veroorzaken en het lijkt geen goed idee om die allemaal te elimineren.
||
![]() |
Citaat:
![]() powerguy lult uit z'n nek. Nogmaals: als hij niet weer waar 'ie 't over heeft, moet 'ie ook niet reageren. En dus niet hier onjuiste dingen plaatsen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vaccinatie nachtmens | 95 | 27-09-2013 00:21 | |
Lichaam & Gezondheid |
Geldigheidsduur vaccinaties Daantje_0705 | 10 | 05-08-2005 20:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Veerman: dieren niet massaal afmaken bij ziekten DEADLOCKED | 4 | 26-11-2004 10:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mogen mensen vanwege hun geloofsovertuiging medicatie afwijzen? Thirsa87 | 46 | 29-04-2004 19:06 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
PO anw: vaccinaties Verwijderd | 13 | 07-04-2004 08:28 | |
Flora & Fauna |
Vogelpest C'est moi | 46 | 25-05-2003 13:57 |