Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2004, 18:36
Aristidis
Aristidis is offline
Kan je voor de volgende ziekten ingeent worden? Zo ja, muteert het virus dan ook, dus dat je net als griep elk jar een prik zou moeten hebben?

1. Pfeiffer
2. Verkoudheid
3. Keelonstekingen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 10:03
Verwijderd
Ook voor zo ver ik weet kan dat niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 10:18
Verwijderd
Tegen verkoudheid in elk geval niet, want dat werkt net zo als griep, maar dan nog erger. Daarbij is verkoudheid erg onschuldig, dus 't is niet echt nodig om je daar tegen te laten inenten.

Keelontsteking is geloof ik bacterieel en niet viraal, dus daar kun je dan ook niet tegen ingeent worden... maar dat weet ik niet zeker (maar blaasontsteking en longontsteking en acne zijn ook allemaal bacterieel, en dat zijn ook ontstekingen).

Pfeiffer muteert níét, want anders zou je twee keer pfeiffer kunnen krijgen he . Algemeen inenten zou meer geld kosten dan het op zou leveren; op 50jarige leeftijd heeft zo'n 90 % van de Nederlanders antistoffen tegen Pfeiffer en dus ooit het virus binnen gehad, maar het overgrote deel daarvan is helemaal niet ziek geworden, of heeft in elk geval niet bewust iets van de ziekte gemerkt. Een soort natuurlijke inenting dus . Maar misschien kun je er wel tegen ingeent worden als je daar om vraagt, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 12:51
Roos
Roos is offline
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een corona-virus. Misschien is het in theorie wel mogelijk om je te laten inenten door 1 zo'n virus, maar omdat er zoooveel varianten van deze virussen zijn, zul je alsnog verkouden worden door een andere corona-variant.
Oftewel: niet mogelijk.

Pfeiffer wordt veroorzaakt door een virus. Het muteert niet. Dus misschien zou het in theorie kunnen Maar voor zover ik weet, wordt het niet gedaan.

Keelontstekingen: nee, een keelontsteking is een bacteriele infectie, dus daar kan je niet voor worden ingeent.

In praktijk kun je dus voor alledrie niet worden ingeent
Oud 22-01-2004, 16:33
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 22-01-2004 @ 11:18:

Keelontsteking is geloof ik bacterieel en niet viraal, dus daar kun je dan ook niet tegen ingeent worden... maar dat weet ik niet zeker (maar blaasontsteking en longontsteking en acne zijn ook allemaal bacterieel, en dat zijn ook ontstekingen).
Tegen bacteriën kan je je toch wel inenten?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:56
ekki
ekki is offline
Pfeiffer gaan ze je niet tegen inenten, ik denk nooit.
Er gaan meer mensen dood aan de gevolgen van de inenting dan aan de Pfeiffer zelf. Dus dat doen ze gewoon niet (en ik zou het ook absoluut niet willen).
Oud 22-01-2004, 16:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 22-01-2004 @ 17:33:
Tegen bacteriën kan je je toch wel inenten?
Je kan (bij mijn weten) alleen inenten tegen virussen. Tegen bacterien is er dan weer antibiotica.
Oud 22-01-2004, 18:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Pfeiffer ('infectious mononucleosis') wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, en datzelfde virus kan naast infectious mononucleosis ook andere, veel ernstigere kwalen ontketenen (malignanties). Ik dacht dat het een rol speelt bij ALL (acute lymphoblastic leukemia), maar dat weet ik niet zeker.

Edit: Niet ALL, maar nasopharyngeale carcinoma, Burkitt's lymphoma, en (juist) B-cel kanker bij patiënten met een verzakt immuunsysteem (zoals patiënten na een orgaantransplantatie of met HIV-infectie).

Komt nog eens bij dat de complicaties van infectieuze mononucleosis veroorzaakt door EBV behoorlijk zwaar kunnen zijn.
Neurologisch, hematologisch, pulmonaal, hepatisch, en systemisch.
En wat voor complicaties! Encephalitis, meningitis, spontane miltruptuur, luchtwegobstructie, hepatitis...
En ja, dat kan allemaal uit een simpele 'Pfeiffer' voortkomen.
Mensen onderschatten het vaak ('je bent even moe en ziek en over twee weken beter'), maar ook al komen die complicaties maar zelden voor, ze zijn niet gering.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen er eigenlijk jaarlijks aan de complicaties van infectieuze mononucleosis overlijden. Volgens mij zou je dan wel eens het aantal doden door bacteriële meningitis voorbij kunnen streven...
Terwijl er voor acute bacteriële meningitis onlangs een gigantische vaccinatiecampagne is gehouden, terwijl EBV eigenlijk veel gevaarlijker kan zijn.

Reden genoeg om een vaccin voor Epstein-Barr virus te ontwikkelen, als dat zou kunnen.

Laatst gewijzigd op 22-01-2004 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:33
Verwijderd
Zit je nog steeds thuis?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-01-2004 @ 19:33:
Zit je nog steeds thuis?
Jazeker, maar wel ingeschreven voor staatsexamens, 6 vakken VWO, dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 15:50
Roos
Roos is offline
Knap hoor, beetje uit medische boeken overtypen.

Denk je niet dat de PREVALENTIE van al die complicaties nogal van belang is, in de afweging of men een pfeiffer-vaccin moet ontwikkelen?
Oud 24-01-2004, 15:43
Verwijderd
alles met ontsteking is bactireel en kan je dus niet tegen ingeent worden
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Roos schreef op 23-01-2004 @ 16:50:
Knap hoor, beetje uit medische boeken overtypen.

Denk je niet dat de PREVALENTIE van al die complicaties nogal van belang is, in de afweging of men een pfeiffer-vaccin moet ontwikkelen?
Overgetypt, ja.

Doe jij toch ook als je een opdracht maakt?
Daar zijn studieboeken voor.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
powerguy schreef op 24-01-2004 @ 16:43:
alles met ontsteking is bactireel en kan je dus niet tegen ingeent worden
Fout.
Als je niet weet waar je 't over hebt, reageer dan ook niet.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:10
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 22-01-2004 @ 05:18:

keelonsteking kan zowel viraal als bacterieel zijn. een vaccinatie lijkt me weinig zinvol aangezien de keelonstekingen vaak vanzelf weer overgaan zonder ernstige complicaties en zoals gezegd zijn er meerdere verwekkers. Longonstekingen kunnen overigens ook viraal of bacterieel zijn...
Oud 26-01-2004, 18:01
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-01-2004 @ 21:51:
Fout.
Als je niet weet waar je 't over hebt, reageer dan ook niet.
Bek houwe en als je het toch zo goed weet, meneertje koekepeertje (mijn versie van censuur), dan leg je het maar fijn uit ipv te doen alsof meneer achterlijk is!

Grom.

En je kunt tegen de eerste twee niet ingeënt worden en tegen de tweede werkt alleen antibiotica. Ontstekingen worden niet altijd door dezelfde bacterie veroorzaakt, net zoiets als dat griep niet altijd door hetzelfde virus wordt veroorzaakt. Zelfs bacteriën die "goed" zijn voor je lichaam kunnen ontstekingen veroorzaken en het lijkt geen goed idee om die allemaal te elimineren.
Oud 27-01-2004, 19:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Qamra schreef op 26-01-2004 @ 19:01:
Bek houwe en als je het toch zo goed weet, meneertje koekepeertje (mijn versie van censuur), dan leg je het maar fijn uit ipv te doen alsof meneer achterlijk is!
Hoepel op, gefrustreerde idioot.

powerguy lult uit z'n nek. Nogmaals: als hij niet weer waar 'ie 't over heeft, moet 'ie ook niet reageren. En dus niet hier onjuiste dingen plaatsen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten