Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2003, 21:06
Weylyn
Weylyn is offline
Ik heb plannen om een verhaal te schrijven. Ik verzin regelmatig voor mijzelf hele verhalen en ik zou nou eens willen proberen er een op papier te zetten. Het wordt een SF verhaal met een aantal vaak terugkomende elementen.

2 facties voeren al x jaren oorlog met elkaar. Het boek begint midden in die oorlog. De hoofdpersonen zijn een aantal personen van beide zijden die door het verhaal heen gevolgd worden. Ze krijgen niet allemaal een happy end.

Er gebeuren steeds meer onverklaarbare gebeurtenissen waarbij de ene partij constant de andere de schuld geeft. Er blijkt echter langsaam maar zeker meer aand e hand te zijn...

Heeft er nog iemand suggesties waardoor het een boeiender verhaal zou kunnen worden? In andere worden, wat MOET er beslist instaan en wat weer niet. Niet alleen gebeurteninissen e.d. maar ook stijlelementen.
Oud 25-11-2003, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je dat element uit het boek 1984 van Orwell gehaald? Anders is het misschien een idee om dat boek eens te lezen en te kijken of je daar ideeen uit kan halen.
Oud 25-11-2003, 21:14
Weylyn
Weylyn is offline
Die titel zegt mij niets. Ik zal een kijken. De naam zegt me wel wat maar ik kan hem even niet meer plaatsen.
Oud 25-11-2003, 21:21
Reynaert
Reynaert is offline
Weylyn, zorg dat je origineel bent. Het verhaal zoals je het nu vertelt, heb ik al vele malen vaker gehoord.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 21:31
Ndimension
Ndimension is offline
Verhalen hoeven niet per se origineel te zijn, als het maar goed en levendig op de lezer overkomt.
Als je al een boek wilt schrijven, dan is het raadzaam om eerst eens beter te leren spellen (dus langzaam met een 'z' en niet met een 's' ). Ook moet je goede zinnen kunnen vormen, zinnen die goed lopen en lekker klinken (beetje moeilijk uit te leggen...). Als je aan het typen bent, moet je al meteen de volgende 5 zinnen in gedachte hebben. Zoweet je dat dat stukje voor jou vlot loopt in gedachten, maar ook bij de lezer.
Probeer ook met contrast te schrijven, dus niet constant grimmige gebeurtenissen op duistere plekken laten afspelen.
Bepaal of je vanuit de ik-persoon schrijf of niet. Wissel dat zeker niet af in het verhaal, dus niet eerst vanuit de ik-persoon en dan vanuit de derde-persoon.
Oud 26-11-2003, 08:04
jsoes
jsoes is offline
Misschien een wat meer praktische tip: ga alsjeblieft niet denken: "ik ga nu een boek schrijven". In het verleden ben ik daar fataal op stukgelopen. Schrijf er alleen aan verder als je er zin aan hebt, wissel het regelmatig af met andere dingen, en ga beslist niet schrijven omdat je snel verder wilt; als het even niet wil, laat het dan rustig even voor wat het is. Dat verhaal loopt niet weg. En ik kan je verzekeren dat het verhaal minstens zes keer zo goed wordt als je het in kleine delen hebt gedaan; dan blijft het leuk, dan schrijf je jezelf niet helemaal murw, dan houd je er plezier in en dat zie je vrijwel direct terug in je woorden.
Succes!
Oud 26-11-2003, 16:16
Weylyn
Weylyn is offline
Bedankt voor de tips.
Ik denk wel dat ik Engels ga gebruiken. Dat spreek en schrijf ik vloeiend en je kunt er iets meer mee dan met het Nederlands.
Ik zal het wel melden als ik eenmaal wat heb. Kunnen jullie wat commentaar leveren.
Oud 26-11-2003, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Weylyn schreef op 26-11-2003 @ 17:16:

Ik denk wel dat ik Engels ga gebruiken. Dat spreek en schrijf ik vloeiend en je kunt er iets meer mee dan met het Nederlands.
Dat is niet helemaal waar denk ik. Een taal is een taal. En Nederlands spreek je beter dan Engels, waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 17:33
Weylyn
Weylyn is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 26-11-2003 @ 17:55:
Dat is niet helemaal waar denk ik. Een taal is een taal. En Nederlands spreek je beter dan Engels, waarschijnlijk.
Engels is voor mij echt makkelijker. Ik ga hier verder niet op in maar het is echt zo. Het gaat bij een vriendin van mij hetzelfde: dat gelooft toch niemand.
Oud 26-11-2003, 20:40
Ndimension
Ndimension is offline
Is Engels je moedertaal ofzo?
Oud 26-11-2003, 20:51
Weylyn
Weylyn is offline
Nee, ik heb toen ik 5 was een jaar in Engeland gewoond, dan leer je het HEEL snel. Ik kan meer met engels omdat die taal meer mogelijkheden biedt voor subtiliteit in woordkeus e.d.
Het is over het algemeen een meer poetische taal dan het Nederlands.
Reageren

Regels voor berichten