Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2003, 13:54
Balance
Balance is offline
Hoeveel tijd krijgen jullie op school voor het lezen van een boek?
En is dat bij elke taal hetzelfde of bij bepaalde talen meer?

Ik wil de tijd die wij krijgen namelijk vergelijken met andere scholen om te kijken of wij wel genoeg tijd krijgen. De docenten vinden van wel en wij van niet...
Nou, dan maar even een onderzoekje doen
Oud 14-11-2003, 14:01
Quantes
Quantes is offline
Wij krijgen er op school geen tijd voor.
Wij krijgen aan het begin van het jaar een planing wanneer je leesdos af moet zijn, en de rest doe je maar zelf.
Oud 14-11-2003, 15:21
Verwijderd
Wij hoeven eigenlijk alleen boeken te lezen voor Nederlands: dat moeten er 12 zijn aan het einde van dit jaar (6 VWO) over 3 jaar gezien, waarvan 1 boek je poëzie-bundel is, dus je hoeft er eigenlijk maar 11. Ieder jaar moet je een verslag inleveren rond januari hiervan, dus je hebt ongeveer een half jaar voor 4 boeken.
Bij Frans 2 zouden we ook eigenlijk boeken moeten lezen geloof ik, maar dat mens geeft heel slecht les en is heel chaotisch: ze vergeet dus altijd dat ze iets heeft opgegeven en de week daarna moet je het ineens maar gelezen hebben. Bij haar heb je dus ongeveer een week voor het lezen van een Frans boek
Bij Engels moesten we vorig jaar een boek lezen en daar dan een discussie over houden. Daar had je geloof ik twee maanden voor, maar dat boek was dik én ingewikkeld. Dit jaar moeten we dat weer, en we moeten rond deze tijd beginnen met lezen. Rond de Kerstvakantie gaan we dat dan bespreken.
Ik heb dus eigenlijk niet heel erg te klagen
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 15:37
Breg
Breg is offline
voor Nederlands moet ik elk jaar 4 boeken lezen, dat moet gewoon voor het eind van het jaar af zijn.
voor Engels 2 boeken; 1 voor de kerstvakantie en 1 voor de zomervakantie.
Oud 14-11-2003, 15:43
Verwijderd
Bij Nederlands moet je er bij ons gewoon 4 per jaar doen. Maar ja, dat moet dan weer van Nederlandse schrijvers zijn en over 1 van de 8 saaie thema's gaan, dus meestal pak ik gewoon een interessanter boek.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 15:44
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb alleen literatuur 1 en over 3 jaar verspreid moeten we iets van 12 boeken (weet niet precies, het zou meer kunnen zijn) gelezen hebben. Gemiddeld krijgen we 4 weken van te voren te horen wanneer je een boek gelezen moet hebben zodat je de opdracht erbij kan maken. 4 Weken vindt ik heel redelijk, alhoewel het toch vaak op de laatste avond aankomt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 15:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Bij Nederlands ongeveer twee weken. Anderstalige boeken veel en veel langer. Dus dan lever ik mn leesverslag maar een maandje te vroeg in ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 21:10
XsharonX
XsharonX is offline
Voor nl hoeven we geen boeken te lezen (omdat je het anders toch van internet haalt)
Voor engels 6 boekjes in 1,5 jaar. (3 in de 3e en 3 in de 4e)
( je kan het ook allemaal in de 4e of allemaal in de 3e lezen)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 21:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Voor m'n examens VWO (oude stijl):

Nederlands:
25 boeken. Ik heb er ongeveer 5 gelezen, voor de rest heb ik samenvattingen gelezen.

Engels:
15 boeken. Ik heb er ongeveer 7 gelezen, voor de rest heb ik samenvattingen gelezen.

Met het beginnen van samenvattingen ben ik in de trein onderweg naar de examens begonnen, en ben er voor het schoolgebouw waar de examens (ik deed staatsexamens) afgenomen werden mee door gegaan.

En, ik heb het gehaald.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 21:28
wissie
wissie is offline
Citaat:
Quantes schreef op 14-11-2003 @ 15:01:
Wij krijgen er op school geen tijd voor.
Wij krijgen aan het begin van het jaar een planing wanneer je leesdos af moet zijn, en de rest doe je maar zelf.
Zo gaat het bij mij op school ook. Er wordt aan het begin van de module medegedeeld wat je moet inleveren en wanneer en hetzelfde staat in de planning van het jaar dat je aan het begin van het schooljaar krijgt. Je hebt dus alle vrijheid om zelf te beslissen wanneer je begint met lezen, en dus ook hoeveel tijd je hebt tot de inleverdatum.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 22:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij moeten al onze boeken lezen in eigen tijd, behalve twee werken van voor 1880 die we klassikaal behandelen.

Voor Nederlands moeten we in totaal 12 boeken lezen (incl. 1 poeziebundel), in de 4e moet je er drie lezen, in de 5e zes en in de 6e nog drie dan. Je moet in de 4e en in de 5e zorgen dat je leesdossier voor 1 juni compleet is dus voor die tijd moeten al je boekverslagen en eventuele extra opgaven erin zitten. Als dat niet het geval is dan moet je het op school af komen maken net zo lang tot dat het af is en als het na een week niet af in dan is je handelingsdeel niet af en ben je dus blijven zitten. In de praktijd gebeurd dat nooit. In de 6e moet je hele leesdossier compleet zijn voor 1 februari, omdat je dan in april al je mondelinge hebt over je leesdossier.

Voor Engels moeten we 8 boeken lezen, drie in de 4e, drie in de 5e en twee in de 6e. Deze moet je per blok inleveren, daar worden data voor vastgesteld per periode. Maar als je het later inlevert is het nog geen probleem, als aan het eind van het jaar je maar alles af hebt.
Oud 14-11-2003, 22:10
RayMania
RayMania is offline
In Havo4 had ik een kutleraar voor Nederlands. In Havo4 moest je 4 boeken lezen en ook in Havo5. Maar op het einde van Havo4 kregen we zeg maar de laatste 2 stencils voor wat in het verslag moest. We kregen toen wel de opdracht om 2 boeken te lezen voor Havo5 (in de vakantie kon dat bijv.). Ik had dat dus gedaan want leek me wel handig om dan gewoon bijna klaar te zijn.

Bleek achteraf dat je dus een poëzie-boek moest lezen en een boek van een geïntergreerd persoon in Nederland (Turk in Nederland bijv.). Dus had je geen fuck aan het vooraf lezen en moest je snel nieuwe boeken lezen binnen een korte periode met daarbij dat we al vanaf Havo4 de tijd hadden (jahoor?).
Oud 15-11-2003, 10:49
Balance
Balance is offline
voor de mensen die alleen neerzetten hoeveel boeken ze moeten lezen:

ik wil dus graag weten hoeveel tijd je krijgt om zo'n boek te lezen.
Dus krijg je het aan het begin van het jaar te horen dat je het in juni af moet hebben of meldt men 4 weken van te voren dat je een boek moet gaan lezen en hem dus 4 weken later uit moet hebben?
Oud 15-11-2003, 11:02
Dory
Dory is offline
Voor Nederlands: 1 kwartaal voor een boek

Voor Duits en Frans meestal 1.5 maand.

Voor Engels lezen we vaak in de klas, ik heb nog niet hoeven te lezen dit jaar
Oud 15-11-2003, 11:38
A loved one
A loved one is offline
Ik hoef alleen boeken voor Engels te lezen. We behandelen de boeken in de les, dus de leraar zegt meestal aan het begin van het jaar gewoon: dan beginnen we met dat boek, dus zorg dat je het dan gelezen hebt. We weten de volgorde waarin we het gaan behandelen, dus je kunt ze allemaal in het begin van het schooljaar lezen, of het weekend van tevoren. Je kunt het dus zelf indelen. Maar in de vierde kregen we één weekend voor 100 bladzijdes (zo kan je het ongeveer vergelijken).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 17:44
alpha
alpha is offline
Voor Literatuur heb je in de vierde een lijst gekregen met wat je moet lezen met een richtlijn wanneer welk boek uit zou moeten, maar dit hoeft dus niet.
Voor talen als Engels, Duits en Frans hebben we werkwijzers met data wanneer je telkens 4 punten uit moet hebben.
Persoonlijk houd ik meer van wat vrijheid, alhoewel als je gedwongen wordt het voor een bepaalde datum uit te hebben, ben je er wel van af aan het eind van het jaar.
Maar wij krijgen dus niet tijd in de les ofzo. Het is allemaal buiten school!! Dus in principe moet je aan twee weken genoeg hebben, om een boek uit te lezen. Mijn engelse leraar zegt dat je een boek binnen een week moet lezen, je moet het niet met pauzes doen.
Oud 15-11-2003, 20:23
Verwijderd
Voor Nederlands hoef ik dit jaar alleen nog maar boeken te lezen en verslagen te maken etc.

Wij moeten 6 boeken per jaar lezen (3 vwo).
Elke 6 weken moet je 1 verslag + verwerkingsopdracht in leveren.

Je hebt dus 6 weken per boek
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 10:50
Nyawa
Meestal iets van 3 weken, voor welke taal maakt niet zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:00
Nieni
Nieni is offline
Ik heb dit jaar (4VWO) alleen nog een boek moeten lezen. Vorig jar moesten we er ook een paar lezen, ook voor Engels enzo.
Voor Nederlands hebben we een studiewijzer die vanaf het begin van het schooljaar tot de kerstvakantie loopt. Daarin stond dus: in de week van 10 november boekentoets.
Bij de herfstvakantie stond VAKANTIE! denk aan het lezen van een boek voor je lijst
En verder zei mijn leraar een week of vijf van tevoren: over vijf weken hebben jullie een boekentoets.
Zo gaat het dus bij mij op school.
Oud 16-11-2003, 15:00
never mind
never mind is offline
eehm nederlands:
4e 4 boeken
5e 6 boeken
6e 2 boeken

engels:
4e 2 boeken
5e 2 boeken (dacht ik)
6e 3 boeken

De engelse boeken zijn vrijstelboeken, je krijgt dus niet echt een cijfer maar een voldoende of een onvoldoende. Met een onvoldoende mag je geen examen doen, maar een onvoldoende komt haast nooit voor omdat je zo vaak als je wil mag herren.

De nederlandse boeken zijn voor je literatuur gesprek, het komt er op neer dat je (vooral in de 5e en de 6e) zelf mag plannen wanneer je de boeken uit hebt en een verslag maakt, in de vierde moet je elke periode (wij werken met 4 periodes) een verslag inleveren, doe je dat niet dan krijg je wat gezeur.

De boeken moeten we gewoon leze in onze vrije tijd, we krijgen geen speciale vrije uren hiervoor....
Oud 16-11-2003, 16:51
Divina Flor
Divina Flor is offline
Wij moeten ook 12 lezen voor Nederlands waarvan 3/4 in de vierde. De rest moest je ongeveer zelf uitzoeken (er waren wel richtlijnen wat je ingeleverd moest hebben (ik weet niet meer wat ze waren) maar niemand hield zich er aan.
Voor Engels 3 boeken, ieder jaar een.

Ik denk gemiddeld 3/4 voor een boek.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 19:43
Another Way
Another Way is offline
Sinds de 3e geen boek meer gelezen
Oud 16-11-2003, 20:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Another Way schreef op 16-11-2003 @ 20:43:
Sinds de 3e geen boek meer gelezen
Hoe doe je dat met mondelingen en toetsen? Bij ons worden altijd detailvragen gesteld die niet op internet staan..
Oud 20-11-2003, 16:24
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
linda85 schreef op 14-11-2003 @ 14:54:
Hoeveel tijd krijgen jullie op school voor het lezen van een boek?
En is dat bij elke taal hetzelfde of bij bepaalde talen meer?

Ik wil de tijd die wij krijgen namelijk vergelijken met andere scholen om te kijken of wij wel genoeg tijd krijgen. De docenten vinden van wel en wij van niet...
Nou, dan maar even een onderzoekje doen
Boeken moet je bij ons op school gewoon thuis lezen. Als jullie vinden dat je er te weinig tijd voor krijgt, dan kunnen ze het eerder melden welk boek wanneer uit moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 20:03
Verwijderd
Op je PTA staat gewoon een week waarin het geheel moet worden ingeleverd, dus het is aan jou om te plannen wanneer je dat boek gaat lezen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 09:59
the tourist
the tourist is offline
Wij moeten in totaal 12 Nederlandse boeken lezen (in de vierde 4, in de vijfde 4 en in de zesde 4). Elk jaar hebben we 2 periodes literatuur ( 2 x 6 weken), aan het begin van die periode krijg je te horen wat voor boeken je die periode moet lezen (en een opdracht over moet maken). Eigenlijk heb je er dus maar 5 weken de tijd voor (de 6e week is proefwerkweek). Je kunt van te voren natuurlijk ook wel gaan lezen (en een opdracht maken), maar het kan zijn dat je in een bepaalde periode alleen een dichtbundel moet lezen, dan heb je er dus niet zo veel aan. Dichtbundels lees ik dan ook gewoon in die periode zelf, maar normale boeken lees ik van te voren. Ik heb zo´n verslag het liefst een aantal weken voor de inleverdatum af, omdat ik rond die tijd meestal al genoeg te doen heb.

Het is dus een beetje raar ingedeeld, ik had liever gehad als er aan het begin van het jaar werd gezegd wat je dat jaar moet gaan lezen. Soms weet je trouwens wel al een beetje wat je in de volgende periode literatuur moet doen, maar het is nooit erg duidelijk. Maar door deze indeling hoef je buiten die periodes dus eigenlijk niet veel aan literatuur te besteden.

Voor Engels moeten we geloof ik 4 boeken lezen in 3 jaar tijd. Voor Frans, Duits en Spaans zijn dat er 2 of 3.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 12:51
Another Way
Another Way is offline
Citaat:
linda85 schreef op 16-11-2003 @ 21:06:
Hoe doe je dat met mondelingen en toetsen? Bij ons worden altijd detailvragen gesteld die niet op internet staan..
Ik zit op Internationaal onderwijs, al de boeken die wij doen staan echt al 10.000x op het net
Oud 21-11-2003, 15:53
Mother Earth
Mother Earth is offline
Voor Nederlands ong. 3 weken, maar dat is incl. de opdracht. Als we een boek lezen hoort daar meestal een opdracht bij; een folder maken ofzo.
Engels gelukkig want langer, een kwartaal. We moeten altijd hele irritante boeken lezen, veel te zwaar voor kindjes van 14 En daar moeten we een hele samenvatting, karakter analyse (ofzo) van maken.
En voor duits en frans hoef ik nog geen boeken lezen
Oud 22-11-2003, 11:32
Silver rain
Silver rain is offline
zo'n 2/3 weken inclusief opdracht. En dan als opdracht samenvatting, info over schrijver, mening over boek en dat soort dingen
Reageren

Regels voor berichten