Advertentie | |
|
![]() |
|
Wij moeten al onze boeken lezen in eigen tijd, behalve twee werken van voor 1880 die we klassikaal behandelen.
Voor Nederlands moeten we in totaal 12 boeken lezen (incl. 1 poeziebundel), in de 4e moet je er drie lezen, in de 5e zes en in de 6e nog drie dan. Je moet in de 4e en in de 5e zorgen dat je leesdossier voor 1 juni compleet is dus voor die tijd moeten al je boekverslagen en eventuele extra opgaven erin zitten. Als dat niet het geval is dan moet je het op school af komen maken net zo lang tot dat het af is en als het na een week niet af in dan is je handelingsdeel niet af en ben je dus blijven zitten. In de praktijd gebeurd dat nooit. In de 6e moet je hele leesdossier compleet zijn voor 1 februari, omdat je dan in april al je mondelinge hebt over je leesdossier. Voor Engels moeten we 8 boeken lezen, drie in de 4e, drie in de 5e en twee in de 6e. Deze moet je per blok inleveren, daar worden data voor vastgesteld per periode. Maar als je het later inlevert is het nog geen probleem, als aan het eind van het jaar je maar alles af hebt.
|
In Havo4 had ik een kutleraar voor Nederlands. In Havo4 moest je 4 boeken lezen en ook in Havo5. Maar op het einde van Havo4 kregen we zeg maar de laatste 2 stencils voor wat in het verslag moest. We kregen toen wel de opdracht om 2 boeken te lezen voor Havo5 (in de vakantie kon dat bijv.). Ik had dat dus gedaan want leek me wel handig om dan gewoon bijna klaar te zijn.
Bleek achteraf dat je dus een poëzie-boek moest lezen en een boek van een geïntergreerd persoon in Nederland (Turk in Nederland bijv.). Dus had je geen fuck aan het vooraf lezen en moest je snel nieuwe boeken lezen binnen een korte periode met daarbij dat we al vanaf Havo4 de tijd hadden (jahoor?).
|
voor de mensen die alleen neerzetten hoeveel boeken ze moeten lezen:
ik wil dus graag weten hoeveel tijd je krijgt om zo'n boek te lezen. Dus krijg je het aan het begin van het jaar te horen dat je het in juni af moet hebben of meldt men 4 weken van te voren dat je een boek moet gaan lezen en hem dus 4 weken later uit moet hebben?
|
Ik hoef alleen boeken voor Engels te lezen. We behandelen de boeken in de les, dus de leraar zegt meestal aan het begin van het jaar gewoon: dan beginnen we met dat boek, dus zorg dat je het dan gelezen hebt. We weten de volgorde waarin we het gaan behandelen, dus je kunt ze allemaal in het begin van het schooljaar lezen, of het weekend van tevoren. Je kunt het dus zelf indelen. Maar in de vierde kregen we één weekend voor 100 bladzijdes (zo kan je het ongeveer vergelijken).
|
![]() |
|
Voor Literatuur heb je in de vierde een lijst gekregen met wat je moet lezen met een richtlijn wanneer welk boek uit zou moeten, maar dit hoeft dus niet.
Voor talen als Engels, Duits en Frans hebben we werkwijzers met data wanneer je telkens 4 punten uit moet hebben. Persoonlijk houd ik meer van wat vrijheid, alhoewel als je gedwongen wordt het voor een bepaalde datum uit te hebben, ben je er wel van af aan het eind van het jaar. Maar wij krijgen dus niet tijd in de les ofzo. Het is allemaal buiten school!! Dus in principe moet je aan twee weken genoeg hebben, om een boek uit te lezen. Mijn engelse leraar zegt dat je een boek binnen een week moet lezen, je moet het niet met pauzes doen.
|
Ik heb dit jaar (4VWO) alleen nog een boek moeten lezen. Vorig jar moesten we er ook een paar lezen, ook voor Engels enzo.
Voor Nederlands hebben we een studiewijzer die vanaf het begin van het schooljaar tot de kerstvakantie loopt. Daarin stond dus: in de week van 10 november boekentoets. Bij de herfstvakantie stond VAKANTIE! denk aan het lezen van een boek voor je lijst En verder zei mijn leraar een week of vijf van tevoren: over vijf weken hebben jullie een boekentoets. Zo gaat het dus bij mij op school. ![]()
|
eehm nederlands:
4e 4 boeken 5e 6 boeken 6e 2 boeken engels: 4e 2 boeken 5e 2 boeken (dacht ik) 6e 3 boeken De engelse boeken zijn vrijstelboeken, je krijgt dus niet echt een cijfer maar een voldoende of een onvoldoende. Met een onvoldoende mag je geen examen doen, maar een onvoldoende komt haast nooit voor omdat je zo vaak als je wil mag herren. De nederlandse boeken zijn voor je literatuur gesprek, het komt er op neer dat je (vooral in de 5e en de 6e) zelf mag plannen wanneer je de boeken uit hebt en een verslag maakt, in de vierde moet je elke periode (wij werken met 4 periodes) een verslag inleveren, doe je dat niet dan krijg je wat gezeur. De boeken moeten we gewoon leze in onze vrije tijd, we krijgen geen speciale vrije uren hiervoor....
|
Wij moeten ook 12 lezen voor Nederlands waarvan 3/4 in de vierde. De rest moest je ongeveer zelf uitzoeken (er waren wel richtlijnen wat je ingeleverd moest hebben (ik weet niet meer wat ze waren) maar niemand hield zich er aan.
Voor Engels 3 boeken, ieder jaar een. Ik denk gemiddeld 3/4 voor een boek. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wij moeten in totaal 12 Nederlandse boeken lezen (in de vierde 4, in de vijfde 4 en in de zesde 4). Elk jaar hebben we 2 periodes literatuur ( 2 x 6 weken), aan het begin van die periode krijg je te horen wat voor boeken je die periode moet lezen (en een opdracht over moet maken). Eigenlijk heb je er dus maar 5 weken de tijd voor (de 6e week is proefwerkweek). Je kunt van te voren natuurlijk ook wel gaan lezen (en een opdracht maken), maar het kan zijn dat je in een bepaalde periode alleen een dichtbundel moet lezen, dan heb je er dus niet zo veel aan. Dichtbundels lees ik dan ook gewoon in die periode zelf, maar normale boeken lees ik van te voren. Ik heb zo´n verslag het liefst een aantal weken voor de inleverdatum af, omdat ik rond die tijd meestal al genoeg te doen heb.
Het is dus een beetje raar ingedeeld, ik had liever gehad als er aan het begin van het jaar werd gezegd wat je dat jaar moet gaan lezen. Soms weet je trouwens wel al een beetje wat je in de volgende periode literatuur moet doen, maar het is nooit erg duidelijk. Maar door deze indeling hoef je buiten die periodes dus eigenlijk niet veel aan literatuur te besteden. Voor Engels moeten we geloof ik 4 boeken lezen in 3 jaar tijd. Voor Frans, Duits en Spaans zijn dat er 2 of 3. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Voor Nederlands ong. 3 weken, maar dat is incl. de opdracht. Als we een boek lezen hoort daar meestal een opdracht bij; een folder maken ofzo.
Engels gelukkig want langer, een kwartaal. We moeten altijd hele irritante boeken lezen, veel te zwaar voor kindjes van 14 ![]() En voor duits en frans hoef ik nog geen boeken lezen ![]()
|
zo'n 2/3 weken inclusief opdracht. En dan als opdracht samenvatting, info over schrijver, mening over boek en dat soort dingen
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
wie wil mijn boek lezen en tips geven Verwijderd | 2 | 24-05-2013 21:27 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Engels boek lezen iesje95 | 9 | 03-04-2011 18:31 | |
Engels boek lezen LauraJansen | 9 | 13-01-2011 02:39 | |
Engelse literatuur --> Wie heeft deze boeken gelezen? spunky | 7 | 04-09-2003 11:53 | |
Psychologie |
Boek lezen, maar niet verder komen... moenbase | 22 | 06-09-2002 15:54 | |
Mondeling Nederlands > Wat te doen als je geen boeken gelezen hebt? Dr_Love | 4 | 02-04-2002 20:39 |