Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2002, 14:49
moenbase
moenbase is offline
Ok, ik betrap me er de laatste tijd op dat ik als ik een boek lees, ik me niet meer goed kan concentreren op het boek.
Ik blijf wel de bladzijden omslaan, en ik lees dus ook wel, maar ineens bedenk ik me dat ik helemaal niets heb begrepen van wat ik lees, maar steeds maar denk aan iets anders. Of eigenlijk, aan iemand anders...

Zijn er nog meer die dat hebben, of ben ik de enige?
Oud 30-08-2002, 14:56
Killercars
Killercars is offline
heb ik voortdurend, komt wellicht omdat ik zelden graag een boek lees
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 14:56
Verwijderd
Niets vreemds aan. Bij mij betekent dat meestal dat het boek niet boeiend genoeg is
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 15:04
moenbase
moenbase is offline
Bij mij is het boek wel boeiend, tenminste, ik vind het boeiend, maar ik kan me de laatste tijd moeilijk concentreren, gisteren weer wel, maar vandaag weer niet. Zo gaat het al een tijdje. Het geen waar ik mee zit is ook niet zo 1,2,3 op te lossen, ook kan ik het niet zelf oplossen omdat het te make heeft met iemand. Of eigenlijk meerdere 'iemanden'.
Steeds probeer ik het weer op een rijtje te zetten, maar na een tijdje begint het toch weer te spelen.

's avonds laat kan ik wel vaak in m'n boek opgaan zonder te veel aan andere dingen te denken.
Dus het is meestal 'gewoon' overdag.
Oud 30-08-2002, 15:15
Angeles
Angeles is offline
Ik denk dat je jezelf ook niet moet 'dwingen' om je er toe te zetten om een boek te lezen. Je zegt zelf dat het 's avonds wel gewoon goed gaat, dan lees je toch gewoon lekker 's avonds en dan doe je 's middags iets anders? Het is toch niet zo dat je aan een bepaald aantal 'lees-uren' per dag moet komen? Als je je helemaal niet op je boek kunt concentreren dan heb je er ook niet echt veel aan.

Je zegt zelf dat je ergens mee zit dat te maken heeft met meerdere personen. Wat je probleem is weet ik natuurlijk niet, maar wat mij heel erg heeft geholpen toen ik een keer met een probleem zat dat te maken had met iemand, was om mijn gedachten daarover in een schrift te schrijven. Steeds als ik ergens mee zat ging ik schrijven en schrijven en schrijven tot ik dat gevoel kwijt was. Misschien kun je dat eens proberen op momenten waarop je je niet goed kunt concentreren of op momenten waarop je aan het piekeren bent. Mij heeft het toen heel goed geholpen, binnen vrij korte tijd was mijn gepieker over. Dat schrift heb ik nog altijd bewaard.

Overigens heb ik er zelf vaak redelijk veel moeite mee om me op één ding te concentreren. Ik had het vooral als ik televisie keek, ik ben er nu bij mezelf achtergekomen dat ik dat gewoon niet echt een leuke activiteit vind. Ik heb de televisie nu nog maar zelden aan, alleen om video te kijken (daar kan ik me dan wel weer beter op concentreren) en ik mis het televisie kijken helemaal niet. Dus soms kan het er ook mee te maken hebben dat je iets gewoon niet superleuk vindt, maar het uit gewoonte doet, zoals bij mij en de televisie. Bij jou lijkt het me een andere oorzaak hebben, maar daar heb ik al iets over gezegd.

Succes er mee.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 16:52
Kat
Kat is offline
Heb ik vooral als ik iets uit mijn M&O boek lees, dan kan ik 1 zin gemakkelijk 10 keer lezen zonder dat ik weet wat er staat, als ik bij de tweede helft van de zin ben ben ik de eerste helft weer vergeten...
tis saai en er staan moeilijke woorden in...
Oud 30-08-2002, 17:09
woefke
woefke is offline
heb ik altijd bij een boek maar ik lees niet echt graag als we dan een boek voor Nederlands moeten lezen dan lees ik soms een bladzijde 3 keer en begrijp ik er nog niets van precies of je leest de informatie wel maar je neemt ze gewoon niet op zoals oortje in oortje uit mja
Oud 30-08-2002, 17:10
lady_x
lady_x is offline
Het ligt dus niet aan het boek maar aan 'meerdere iemanden' zoals je zegt. Hehe dan moet je dat eerst proberen oplossen. Ik zou me ook niet kunnen concentreren als ik zit te piekeren om iets.
Oud 30-08-2002, 18:30
Verwijderd
Tot twee jaar geleden las ik altijd echt super geconcentreerd, heel veel ook.. Wanneer ik vorig jaar een boek vast had en erin begon, duurde het slechts enkele pagina's voor ik niet echt meer aan het opletten was. Ik las idd nog wel, maar kreeg het gewoon niet meer mee. Nu lees ik heel sporadisch, wanneer ik er vroeger echt zin in had, moet ik me nu echt dwingen een boek van de plank te pakken.
Mijn gedachten dwalen gewoon heel snel af, terwijl het lezen eerst een ontsnapping was is het nu meer een.. confrontatie met mijn gepieker...

Hmm... en ik heb geen flauw idee wat ik eraan kan doen...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 18:46
Winner
Winner is offline
Wie is 'iemand'. Dat kan verhelderend werken hier zo dunkt mij.
Oud 30-08-2002, 21:32
Black Soul
Black Soul is offline
Ik heb vaak dat ik een boek lees die wel heel boeiend is, maar dat ik me er toch niet op kan concentreren. Dat ik het als het ware wel lees, maar dat het niet tot me doordringt. Maar dat heeft weer helemaal niks te maken met het boek en ik denk dan ook niet aan iets/iemand
Oud 30-08-2002, 22:14
Verwijderd
Tsja, als een tekst boeiend genoeg is, neem ik deze gewoon tot me op. Bij mij is het dan eigenlijk juist andersom: de omgeving vervaagt bij het lezen.

Ik kon vroeger maar moeilijk lezen, nu wordt het echter juist steeds beter. Vooral als je bedenkt dat ik vroeger voor een boekje van pakweg 100 pagina's bijna een hele dag nodig had en zoiets nu binnen een uur uit heb

Onder de voorwaarde dat het boeiend genoeg is

*wordt nog boekenwurm zo*

Laatst gewijzigd op 30-08-2002 om 22:16.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 22:14
~LiEf MeisJuh~
~LiEf MeisJuh~ is offline
heb ik ook weleens last van...of dat ik gewoon bladzijden oversla zodat ik um sneller uit heb!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 22:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Niets vreemds aan. Bij mij betekent dat meestal dat het boek niet boeiend genoeg is
Ja idd. Bij mij helpt een hasjjoint btw wel. Dat doe ik dan weer liever niet, zonde. Kan het ook niet echt aanraden behalve als je toch al blowt, dan kun je het wellicht eens proberen.

Wat wel kan helpen is geen muziek, radio, tv of mensen op de achtergrond kan helpen.Rustige ogmgeving waar je je prettig voelt. Denk aan het strand, een leeskamer of de natuur. En geen zorgen hebben, clear your mind!
Oud 31-08-2002, 02:33
Vice
Vice is offline
Daar heb ik ook last van, maar dat komt einde zelf ga verzinnen en een heel eigen verhaal van maak. Dan is het boek niet meer leuk en dan stop ik ermee.
Oud 31-08-2002, 09:35
moenbase
moenbase is offline
Ach, ik denk hoe vaker ik het teruglees wat ik geschreven heb...hoe raarder het klinkt. Ik denk dat ik gewoon soms me dag niet heb...heeft iedereen weleens denk ik, en nou ja, dan ga je weleens nadenken over bepaalde zaken.

Overigens....m'n boek is wel heel goed
Oud 31-08-2002, 10:21
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Overigens....m'n boek is wel heel goed
Welk boek is het?
Oud 31-08-2002, 10:38
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
lady_x schreef:
Welk boek is het?
Nicholas Sparks - Het Dagboek
Oud 31-08-2002, 12:34
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Nicholas Sparks - Het Dagboek
Is een liefdesroman he? Heb hem nog niet gelezen, weet dus ook niet of ie goed is.
Oud 31-08-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Tot twee jaar geleden las ik altijd echt super geconcentreerd, heel veel ook.. Wanneer ik vorig jaar een boek vast had en erin begon, duurde het slechts enkele pagina's voor ik niet echt meer aan het opletten was. Ik las idd nog wel, maar kreeg het gewoon niet meer mee. Nu lees ik heel sporadisch, wanneer ik er vroeger echt zin in had, moet ik me nu echt dwingen een boek van de plank te pakken.
Mijn gedachten dwalen gewoon heel snel af, terwijl het lezen eerst een ontsnapping was is het nu meer een.. confrontatie met mijn gepieker...

Hmm... en ik heb geen flauw idee wat ik eraan kan doen...
Zoiets heb ik ook. Maar ik kan me over het algemeen ook niet concentreren (ik onthou dingen niet of weinig, ik kan niet opletten, het kost me heel veel moeite om met iemand te praten en alles te horen wat diegene zegt (vooral aan de telefoon)).

Maar ik vind boeken juist wel boeiend, en dat is het vervelende, ik wíl lezen, ik heb in mijn leven zoveel gelezen en vond het altijd heerlijk, en nu lukt het me niet meer.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 01:42
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
lady_x schreef:
1) Is een liefdesroman he?
2) Heb hem nog niet gelezen, weet dus ook niet of ie goed is.
1) Ja, heel goed

2) Voorlopig vind ik het een heel goed boek, hij moet alleen volgende week weer terug, en ben verdomme nog niet eens op de helft
Een maandje geleden weet ik nog wel, toen las ik De Geur Van Seringen [van dezelfde schrijver] en dat las ik echt heel ijverig, 'k vond het heel jammer dat het boek zo snel was afgelopen eigenlijk, had het toen binnen een week uit. En nu heb ik dit boek, wat mij toch ook heel erg trekt, maar heb em al 2 weken, maar ben nog niet eens op de helft... nou ja, 'k heb gepraat met een heel goede chatvriendin (ik hoop dat ik haar zo mag noemen ) en nu zijn m'n gedachten weer aardig op een rijtje eigenlijk. Lang leve het meisje achter de pc in het Zuid-Oosten des lands. [en, nee, das niet sarcastisch bedoeld!!!] Ze is echt een schat van een meid.
Oud 01-09-2002, 11:13
kleine wicca
kleine wicca is offline
jah vooral bij schoolboeken.................................zucht
Oud 06-09-2002, 15:54
moenbase
moenbase is offline
Maandag weer naar m'n lievelings chatpartner geweest, het heeft me echt goed gedaan. Ik weet niet hoe ze het doet, maar ze maakt het altijd zo dat ik me op m'n gemak voel en dat ik me vooral goed voel.

Ook meld ik even dat m'n boek uit is, heeft vast wat met maandag te maken.
Reageren

Regels voor berichten