Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 19:09
Gothic
Gothic is offline
Slapeloze nachten, gevuld met ijzige dromen,
Dwalen mijn zielige leventje door,
Liefdevolle, maar onuitgesproken woorden,
Zijn de wolken voor mijn zon.

Grijze schimmen met witte en zwarte rozen,
Tonen de schommelingen,
Nachten vol warmte en twijfels zijn voorbij,
Ik heb mijn keuze gemaakt.

Heeeeeeeeel af en toe toch nog wat inspiratie ...
Oud 21-11-2003, 21:31
clantestino
clantestino is offline
heej...ik vind t erg mooi! weet niet precies waarom maar je hebt mooie woordkeus ...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 09:39
jsoes
jsoes is offline
Op zich heeft je gedicht inderdaad wel een mooie inhoud, ik vind de witte en zwarte rozen ook een erg mooi beeld. Ik vind het gedicht als geheel alleen wat ontoegankelijk. Een beetje moeizaam. Ik denk dat dat vooral komt doordat je tot de laatste zin telkens andere dingen als het ware "het werk laat doen": Slapeloze nachten DWALEN je zielige leventje door, onuitgesproken woorden ZIJN de wolken voor je zon, grijze schimmen TONEN de schommelingen, nachten ZIJN voorbij. Maar waar is de "ik" zelf? Het zou een idee zijn om je zinnen wat korter te maken en om er wat meer "ik" in te plaatsen.
Maar je beeldspraak vind ik erg mooi, vooral de rozen dus
Oud 22-11-2003, 18:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
jsoes schreef op 22-11-2003 @ 10:39:
Op zich heeft je gedicht inderdaad wel een mooie inhoud, ik vind de witte en zwarte rozen ook een erg mooi beeld. Ik vind het gedicht als geheel alleen wat ontoegankelijk. Een beetje moeizaam. Ik denk dat dat vooral komt doordat je tot de laatste zin telkens andere dingen als het ware "het werk laat doen": Slapeloze nachten DWALEN je zielige leventje door, onuitgesproken woorden ZIJN de wolken voor je zon, grijze schimmen TONEN de schommelingen, nachten ZIJN voorbij. Maar waar is de "ik" zelf? Het zou een idee zijn om je zinnen wat korter te maken en om er wat meer "ik" in te plaatsen.
Maar je beeldspraak vind ik erg mooi, vooral de rozen dus
Door de afstand van mijzelf, vind ik dat het gedicht juist wat magischer, wat bijzonderder dan als je telkens ik gebruikt. Dit doe ik normaal wel, maar door dat niet te doen, kun je juist meer letten op mooiere bewoording, dan om de letterlijke boodschap...

Vind ik dan
Oud 22-11-2003, 19:52
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Door de afstand van mijzelf, vind ik dat het gedicht juist wat magischer, wat bijzonderder dan als je telkens ik gebruikt. Dit doe ik normaal wel, maar door dat niet te doen, kun je juist meer letten op mooiere bewoording, dan om de letterlijke boodschap...

Vind ik dan

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Je slaat de spijker op z'n kop. En dan hangt het echt van de persoon af waar je het meest waarde aan wilt hechten. Persoonlijk geef ik meer om de letterlijke boodschap dan om de mooie verpakking, maar dat is het leuke: het is jouw gedicht en dan moet je het zeker zo houden als je het nu hebt.
Oud 24-11-2003, 15:06
xineof
xineof is offline
Ik vond het eerst ook wat moeizaam lezen, maar begrijp je uitleg en vind het gedicht daarom een stuk prettiger lezen eerlijk gezegd; ik weet ook niet waarom , maar de tweede keer las ik het veel 'beeldender', omdat ik meer nadruk op de woordkeus ging leggen; dan leest het erg rustig, 'zwaar' (op een positieve manier !) door .

De beeldspraak is inderdaad erg goed; vooral de eerste zin van de tweede strofe is erg mooi! Een sterke verwoording; ik vind de titel ook goed gekozen, sluit mooi aan bij je gedicht, en het is ook erg leuk dat deze terugkomt in de laatste regel .
Reageren

Regels voor berichten