Citaat:
sublime schreef op 23-11-2003 @ 16:09:
toen ik net gedichten schreef, schreef ik heel concreet. Maar na verloop van tijd ben ik juist gaan zoeken naar meer abstracte verwoording, omdat ik van mening ben dat je op die manier juist veel meer emotie in een gedicht kunt stoppen, het maakt een gedicht ook meer toegankelijk voor eigen interpretatie van de lezer, wat ik heel belangrijk vind
|
Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Toen ik begon met dichten ging ik allereerst rijmen. Vreselijk frustrerend! En bovendien afschuwelijk slechte gedichten. Toen ik van het rijmen afstapte, ben ik gaan schrijven zoals jij het bedoelt: abstract, veel metaforen. Weet je wat volgens mij het risico is? Dat de beeldspraak, het taalgebruik het belangrijkste wordt, dat mensen zich niet meer herinneren waar je gedicht nou daadwerkelijk om ging, maar alleen de moeilijke zinconstructies onthouden.
Als je schrijft:
Ik ben bang
ik kan wel janken
of:
de ontluikende angst
in het diepst van mijn golvende weemoed
als stukgereten dromen
op de rotswand van mijn ziel
blaatblaatblaat enz.
In welk fragment zit dan de meeste emotie?
Ik denk dat het belangrijk is om jezelf geen regels op te leggen: zeker, soms zijn de moeilijke zinconstructies en abstracte beeldvorming de beste keuze, maar soms (in dit geval bijvoorbeeld) ook niet! Gun jezelf de vrijheid om puur te schrijven wat in je opkomt, bedenk niet van tevoren al: "ik moet abstracte verwoording gebruiken, anders is er geen ruimte over voor eigen interpretatie van de lezer".
Bepaal het verschil: het tweede fragment dat ik net typte, is toegankelijker voor eigen
interpretatie , maar het eerste fragment is
in zijn geheel toegankelijker.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar laat die regel zoals jij hem stelt niet gelden voor alles wat je schrijft.