Advertentie | |
|
![]() |
|
In het streven naar een individueel doel opzich, ligt volgens mij niet de zin van ons bestaan.
Maar als je dan weer een andere leuke bril opzet, kom je tot de gedachte dat de mens zijn eigen doel schept, zijn eigen zin van het bestaan uit het niets weet te verrijzen. Wij bestaan nou eenmaal en het zou een beetje sneu zijn om te aanvaarden dat ons gehele bestaan eigenlijk volledig is onttrokken van enig nut. Wat zou kunnen leiden tot het bedenken van opzich een individueel doel, waarmee een individueel bestaan enigszins gerechtvaardigd zal worden. Echter is er ook nog een hoger doel mogelijk, dat van meerdere individuen. Voor de mens als geheel ras is voortplanten wel zeker een doel, het streven hiernaar in zinloos, het moet daadwerkelijk bereikt worden. Zonder nakomelingen zijn wij gedoemd tot uitsterven. Maatschappelijke doelen zullen nooit de zin van een geheel ras bepalen, misschien wel van een kleinere groep of dat van een individu.
||
Citaat:
||
Citaat:
Wel als je zou zeggen: het individuele leven zelf, maar dan heb je t nog niet over leven an sich. Het leven als geheel. Het waarom waarom je leeft. Het leven zelf zoals jij die maakt, zou een doel kunnen zijn van het leven en die zin de zin van het leven, maar de zin van leven als in: waarom er ueberhaupt een leven is, is hiermee niet beantwoord.
||
Citaat:
![]() Jij vatte t op als het doel van t leven; ik vatte t - naast deze interpretatie - ook op als waarom is er ueberhaupt leven.
||
Citaat:
Op de vraag 'waarom is er leven' kan je niet echt een goed antwoord geven zonder goddelijke ideeen erbij te halen denk ik. Leven ís er gewoon.
||
Citaat:
![]() het is dan ook al erg laat en ik ben erg moe ![]()
|
ik begrijp uit de discussie hierboven dat ik onduidelijk geweest ben wat ik bedoel met het doel. ik bedoel het doel van het menselijke ras als geheel. mischien dat het duidelijker wordt met dit voorbeeld.
ik denk dat we ons leven vullen met zelf bedachte doelen omdat wij niet weten/niet kunnen beseffen wat ons doel nu eigenlijk is hier. mischien hebben wij wel intelligentie gekregen/ontwikkeld om voor deze aarde te zorgen en voor al de onnozele dieren erop (wat wij op dit moment ook zijn). alsof de aarde een bos is en wij de boswachters, zoiets... waarom zouden wij anders met onze intelligentie zo ver boven alle andere dieren uitsteken. of het in iedergeval zo gebruiken dat wij weten dat we bestaan, dat we een bewust zijn hebben en wij in staat zijn alle dieren te onderdrukken. (mischien is onze manier van denken wel een foutje van moeder natuur... maar dat zou beteken dat het bestaan van de mens onzin is. en we er inderdaad zijn om ons voort te planten...
|
![]() |
Ik denk, Gandalf, dat het veronderstellen van of het zoeken naar een doel van het menselijke leven op zichzelf een symtpoom is van menselijke zelfoverschatting (en niet een indicatie van het bestaan van zulk een doel), de mens die het kennelijk onbevattelijk vindt dat zijn leven tot niets verheveners strekt dan en in hetzelfde uitmondt als het leven van willekeurig welk dier.
||
Citaat:
|
Voeten hebben dan nog wel degelijk een functie, dat ze niet gebruikt worden, bijv. door een ongeval, kan van minder belang zijn. Iemand die te horen krijgt dat hij/zij nooit meer zal kunnen lopen, zal de voeten gewoon daar laten zitten, al is het maar om de schijn van een compleet lichaam te behouden. Of de hoop om ze ooit nog eens functioneel, zoals oorspronkelijk bedoeld, te kunnen gebruiken.
Ik denk niet dat het handig is om vergelijkingen op te stellen tussen fysieke en mentale zaken, tenminste niet betreffende dit onderwerp. Tenzij u, of anderen, het meer kunnen toelichten en mij van het nut weten te overtuigen natuurlijk ![]()
||
Citaat:
![]() Dat je verlamd bent betekent natuurlijk niet dat je voeten nooit een functie gehad hebben. Ik had de vergelijking gemaakt om mijn mening iets duidelijker te zeggen, maar als dit het juist ingewikkelder maakt, beschouw het dan maar als niet gezegd ![]() Ik denk gewoon dat we wel een reden hebben voor ons bestaan. Geluk is het doel dat we niet mogen bereiken, het streven naar geluk is de reden voor het bestaan denk ik. Als bewustzijn hebben geen reden heeft, wat op zich natuurlijk mogelijk is, dan zou je best gelijk kunnen hebben. Maar ik denk dat het in de menselijke natuur zit om naar een reden te zoeken voor de dingen, en dat we met een reden naar een reden zoeken. Maar nu moet ik eten, zal kijken of ik het later met argumenten kan brengen ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Kazanka/Mickeyv: is er niet iets in je dat wil dat je leven zin heeft? Heb je er nooit bij stilgestaan dat die wil een reden heeft? Noem het natuur, noem het god, noem het menselijke zelfoverschatting, maar die wil die is er nou eenmaal, denk ik. Het verschil zit hem volgens mij in het zelfbewustzijn, dat wij dieren geen doel toekennen(het doel van dieren was trouwens toch de natuur in evenwicht te houden? Maar dat is weer een heel andere discussie). Ik zie mensen ook hetzelfde als dieren, maar met het verschil dat mensen wel een doel hebben waar ze zich bewust van kunnen worden. Een streven. Waarom zou het zelfoverschatting zijn en geen zelfkennis?
||
![]() |
Citaat:
Terzake de vraag naar het doel moeten we onderscheiden: een immanent doel (i. e.: dat besloten ligt in het leven zelf) en een transcendent doel (i. e.: dat deze wereld ontstijgt). Vaak lijkt men met doel/nut slechts op de laatste te richten. Dan herhaal ik: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het leven ergens toe dient dat niet in deze wereld besloten ligt. Er is immers geen aanleiding tot het aannemen van zo'n transcendent doel. De enige bron, nogmaals, waaruit die aanname voort kan vloeien, is hoogmoed. Het immanente doel kan eenvoudigweg geconstateerd worden: dat kan zijn genieten van het leven, bij willen dragen -al dan niet instinctief- aan de instandhouding (en verbetering) van het leven. Dat doel kan een mensenleven niet ontzegd worden, maar evenmin aan het leven van een, ik noem maar wat, krokodil. Ik zie ook niet in waarom die doelen niet zouden volstaan. Dit betekent derhalve, dat het leven geen absoluut doel heeft. Of men het leven zelf al dan niet als doel wil beschouwen is een vraag waarop het antwoord vrij is.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mischien is ons doel ook wel gewoon om net als de dieren deze planeet in evenwicht houden. d.m.v. onze intelligentie kunnen wij mischien een veel grotere invloed op deze aardkloot uitoefenen dan de meeste dieren maar dat wil uiteraard (wat ik nu pas in zie) niet direct zeggen dat wij niet éénzelfde doel nastreven.
|
zin is iets persoonlijks. je moet bij zin altijd een persoon bijsluiten, namelijk, de gene voorwie het zin heeft. verder is het simpel: de zin van het leven van mensen is verschillend, en je kunt dus dan enkel concluderen dat jou zin de zin van het leven is. als we het weer over een opperwezen hebben, diens wegen zijn toch ondoorgrondelijk(zo slim waren ze wel).
ik hoop niet dat de bedoeling van ons bestaan is het evenwicht behouden in de natuur, maar ja, das persoonlijk he.
|
Verwijderd
|
Wij hebben als individuen instinctief een doel (overleven en voortplanten, wat je bij alle dieren vindt).
Een diersoort kan zelf ook een doel hebben (spinnen bijv. zorgen door hun consumptie van vliegen voor evenwicht). Zo is de hele natuur in balans (met uitzondering van de geëvolueerde mens). Ik zie geen nut/doel voor de natuur als geheel. Het evenwicht is logisch te verklaren, maar het doel van de natuur zie ik niet. Ik ben Atheïst dus geen enkele God geeft mij een doel. Het leven zelf, als geheel, heeft geen zin. Het is maar net wat je er van maakt. Gelukkig zijn, wat betekenen voor anderen. Zorgen voor het geluk van anderen die het niet zo goed hebben (door toedoen van ons), dat geeft je leven zin. Dat vind ik iig. Je leven heeft zin als je ermee doet wat je zelf wilt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
mmm, dus de zin van het leven bestaat dus uit 'gelukkig zijn'.. Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Op letteren schreef ik het volgende (in vorm van een column): --- ‘De zin’ van deze zin, die ik nu schrijf, is duidelijk. Ik zet deze zin op papier om mijn column in te leiden. Je kunt de zin ervan verkeerd interpreteren of struikelen over de verschillende betekenissen van ‘de zin’, maar over het algemeen is de zin ervan duidelijk. Zo is het wel van meer dingen duidelijk wat de exacte zin is, ons leven is omgeven door objecten met zin, die ons leven vergemakkelijken en zogezegd, zin erin houden. Ze geven ons houvast, helpen je de alomvattende zin van het leven denken te doen zien. Ik zeg ‘denken’ met een bepaalde reden, want ‘het leven’ heeft geen zin; ‘De zin van het leven’ is er niet. Zoals ik al zei, er zijn bepaalde objecten in ons leven die zin hebben. Objecten, in een veelomvattende zin: Momenten waaraan je met veel plezier terugdenkt, bepaalde voorwerpen waar je trots op bent, momenten waarvan je hoopt dat ze gaan komen. Alles omvattend noem ik ze objecten, objecten waaraan wij ‘zin’ toekennen. Deze objecten spelen een belangrijke rol in het moment dat jouw leven kenmerkt. Zonder deze objecten zou ‘het leven’ uiteenvallen in brokstukken van chaos. Chaos die je ‘de zin’ ontneemt te leven, te bestaan. Ik heb het idee dat sommige mensen hier afhaken, denken dat die, mogelijk tot ‘malle’ bestempelde, Flashman rare ideeën heeft. Je kunt me vast vertellen dat het leven juist prachtig is, vol met zin, zin om geleefd te worden… Dat klopt. Was ik het niet, die ooit eens schreef: “Ik adem, ik leeft, ik heb lief en ben nuttig, het leven is verrukkelijk!”. Het leven is ook ‘verrukkelijk’, voor velen, daar ben ik het met je eens. Maar, denk je eens in: Wat zou het leven nog zijn zónder dat fijne moment, waar je nog vaak aan terug denkt. Of, als je wist dat er geen objecten meer zouden plaatsvinden; geen vooruitzicht op een ‘partner des levens’, de geboorte van je eerste kind, of wat dichter bij huis, het halen van je diploma, hier op school. Hoe zie je het leven dan? De algehele chaos die je nu aan het licht brengt is naar mijn idee een kloppende weerspiegeling van het begrip ‘het leven’ (met daaruit voortvloeiend, het werkwoord (de bezigheid) ‘leven’) Het kale leven heeft dus geen zin. Het zijn de objecten, verspreid over je leven, die het leven zin geven. Je leeft van object naar object en je gebruikt ‘het leven’ om er te komen. Je moet het leven leven om, zeg maar, ‘plezier’ te hebben. Onbedoeld krijgt ‘het leven’ ineens alle roem en bekendheid! De uitspraak “het leven is verrukkelijk!” klopt dus eigenlijk niet, tenminste, het feitelijke gedeelte van deze zin. Want ‘het leven’ heeft, zoals ik al zei, geen zin. Wat het leven verrukkelijk maakt (en dus zin geeft) zijn de objecten op je pad die de moeite waard zijn. Deze objecten geven je zin, zin om door te leven, want dat is eigenlijk de zin van het leven: Leven --- Hopelijk duidelijk: Ik denk dat de zin van het leven eigenlijk niets meer is als simpelweg 'leven'. We hebben geen duidelijk doel, we (zoals iemand in dit topic al zei) maken onze eigen doelen, ik noem ze 'objecten'. Zonder deze 'objecten' zou het leven inderdaad erg zinloos lijken... Je mag het niet met me eens zijn ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik denk dat het de zin van het leven is iets bij te dragen aan deze wereld, waar deze wereld ook na je dood nog profijt van heeft. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat ieder mens een Nelson Mandela of Martin Luther King moet zijn. Voortplanting is daar ook een onderdeel van, net zoals het overbrengen van je normen en waarden (nee, ik stem geen CDA
![]() |
![]() |
|
De zin van het leven...
gewoon doen zou ik zeggen. Mensen denken dat alle dingen nuttig moeten zijn, maar dat is niet zo. Het is er gewoon. Dingen zijn wel nuttig voor andere dingen, en die weer nuttig voor anderen... maar uiteingelijk is het gewoon één grote nutteloze kringloop, en das nou juist het mooie...je kunt zelf bepalen of en hoe je nuttig wilt zijn. Het zou wat zijn als er een duidelijke zin van het leven zou bestaan, dat zou echt zwaar saai zijn. Maak er iets moois van! ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Wegwijzen & Voorstellen |
De zin in het leven. Vosje7 | 0 | 19-04-2016 10:17 | |
Muziek |
De zin die je raakt tweakertjuh | 89 | 18-01-2008 21:05 | |
Verhalen & Gedichten |