Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 20:58
tempestas
tempestas is offline
Wat ik zo klote vind aan de maatschappij waarin wij leven is dat we op den duur helemaal door onze eigen maatschappij gevormd worden. Het milieu heeft een te grote invloed op de mens
Een mens is eigenlijk hetzelfde als een reageerbuisje, je begint met een stof, je eigen ziel, dan mengen zich van buitenaf voortdurend andere stoffen met jouw stof, totdat je van de oorspronkelijke stof niets meer terugvind.
Wij worden steeds duidelijker een product van onze maatschappij, en het wordt alsmaar erger.
En dat vind ik een onprettig idee. Jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 21:06
Verwijderd
Ik vind je omschrijving nogal vaag eigenlijk. Kan je een iets duidelijker voorbeeld geven?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 21:12
elledc
elledc is offline
"we worden allen als unieken geboren maar sterven als kopieën"
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 21:16
tempestas
tempestas is offline
Nou, wat ik bedoel is dat wij verranderen door 'prikkels' (gebeurtenissen, waarnemingen, opmerkingen enz) , uit onze leefomgeving, waardoor alles om ons heen een enorm grote invloed op ons heeft. Zo erg, dat er nog maar weinig van onszelf overblijft. Dit kan positief zijn, en leiden tot ontwikkeling, je kunt door je omgeving gelukkig worden. Maar stel dat je in een negatieve maatschappij leeft... Kijk naar de jeugd in Noord (of Zuid) Korea, die zijn zodanig gehersenspoeld dat ze hun eigen mening niet alleen niet meer durven, maar ook niet meer kunnen geven.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 23:54
Verwijderd
Sorry, maar ik vind dit gruwelijk gelul. Al sinds het allereerste ontstaan van de mens heeft die mens blootgestaan aan invloeden van zijn omgeving. De holbewoner, Cro-Magnonmens of Neanderthaler werd ook beïnvloed door zijn omgeving en zijn primitieve vorm van samenleven. Je kunt niet zeggen dat 'onszelf' verloren gaat door de omgeving, want we zíjn onze omgeving (deels).
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 00:05
Joostje
Joostje is offline
Je zou natuurlijk een debat kunnen beginnen in hoeverre de mens altijd bepaald wordt door de cultuur, en in hoeverre dit gewenst is. Marx en Gramsci hebben hele theorien hierover geschreven hoe dit in het voordeel zou zijn van de heersende klasse, etc, dus het afdoen als gelul hoeft nou ook weer niet
Oud 22-11-2003, 00:10
Verwijderd
Nou, wel wanneer het van dat hippie-gewauwel is als "we verliezen onszelf" enzo. Dat is natuurlijk onzin. Een mens wordt niet in het luchtledige geboren, vanaf het moment dat hij uit de kut van z'n ma komt kruipen staat hij bloot aan invloeden van buitenaf die hem vormen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 00:19
Verwijderd
Vanaf het moment dat er ooit leven is ontstaan is de mens (in de notendop) altijd al afhankelijk geweest van zijn omgeving en dit zal zo blijven totdat de mensheid niet meer bestaat.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 11:13
Isa
Isa is offline
eens met nare man.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 11:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik ben het eens met Nare Man hoewel ik niet uit een ordinaire 'kut' kom maar uit een vagina.

Laatst gewijzigd op 22-11-2003 om 16:02.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 13:26
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 22-11-2003 @ 12:17:
Ik ben het eens met Nare Man hoewel ik uit een ordinaire 'kut' kom maar uit een vagina.
ook eens, en je bent een woordje vergeten
Oud 22-11-2003, 14:59
Verwijderd
Wat de topicstarter bedoelt is dat de huidige maatschappij een grote druk uitoefent op hoe we onze levens moeten leiden, alles draait tegenwoordig om geld, mensen zijn er letterlijk blind door geworden, het is de norm om 'een baan en kinderen te krijgen' en dan dood te gaan, ik leg het nu wel simpel uit maar het is de waarheid.

Ik weet dat ik nu allemaal replys ga krijgen als 'vieze hippy' etc etc (lol) maar geld voor mij heeft niet echt een waarde. Als je de maatschappij wilt oordelen moet je naar het geheel kijken, waar zijn we deel van? Het heelal, het universum. Alles wat we om ons heen hebben gecreeerd is nep, njah ik zou net zogoed tegen een muur kunnen praten.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 15:46
MickeyV
MickeyV is offline
Ook ik kan wel enigermate sympathiseren met de topicstarter, in die zin, dat, vergeleken met solitaire dieren, de mens, maar dat geldt derhalve voor alle sociale dieren, zo afhankelijk, onzelfstandig, ik zou zeggen, onoorspronkelijk is. Als individu stelt de mens -strikt genomen- niets voor, is hij zwak, als gevolg van zijn afhankelijkheid.
Oud 22-11-2003, 16:07
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
tempestas schreef op 21-11-2003 @ 22:16:
Nou, wat ik bedoel is dat wij verranderen door 'prikkels' (gebeurtenissen, waarnemingen, opmerkingen enz) , uit onze leefomgeving, waardoor alles om ons heen een enorm grote invloed op ons heeft. Zo erg, dat er nog maar weinig van onszelf overblijft. Dit kan positief zijn, en leiden tot ontwikkeling, je kunt door je omgeving gelukkig worden. Maar stel dat je in een negatieve maatschappij leeft... Kijk naar de jeugd in Noord (of Zuid) Korea, die zijn zodanig gehersenspoeld dat ze hun eigen mening niet alleen niet meer durven, maar ook niet meer kunnen geven.
Noord-Korea bedoel je. Dat is een dictatuur die inderdaad kindertjes hersenspoelt, was laatst nog bij het tv-programma Nova te zien.

Maar als je dat als voorbeeld noemt heb je kritiek op dictaturen en niet de maatschappij waarin wij leven. Verder ben ik het eens met nare man. Wij zijn allemaal de maatschappij en we worden beïnvloed, niet zo'n probleem.
Oud 24-11-2003, 19:06
Gandalf
Gandalf is offline
mensen die worden altijd al beinvloed door hun omgeving maar er wordt zoals al eerder gezegd een te zware druk op ons uitgeoefend. mensen doen wat de maatschappij van hen verwacht en we zijn bijna robots geworden. niemand heeft nog een objectieve mening.

nu moet ik eerlijk zeegen dat ik vindt dat die laatste uitdrukking nogal krom is, een objectieve mening, je mening komt voort uit invloeden van buiten af. als die er niet zouden zijn dan blijf je altijd een blanke bladzijde dus in principe heb je dan nog meer een soort van robot idee. niemand is dus objectief omdat iedereen beinvloed wordt door elkaar.

nu is het ook weer zo dat ik me niet helemaal kan vinden in de stelling dat een mens zonder invloeden van andere mensen een meningloos wezen blijft, dit komt voort uit het feit dat er ooit een eerste mens geweest moet zijn. die eerste mens(en) hebben toch een cultuur gevormd die ze niet van eerder mensen konden af kijken.

ik ben dus uiteindelijk van mening dat een mens zich wel kan ontwikkelen en een mening kan vormen zonder invloeden van andere mensen. ik denk echter wel dat als iedereen zich individueel moet ontwikkelen je de algemene ontwikkeling van de mens wel op je buik kan schrijven. daarom vind ik dat mensen maar beperkt beinvloed horen te worden en de huidige westerse maatschappij een te grote stempel drukt op de ontwikkeling van een mens als individu. dit kan mischien wel verklare waarom de weterse landen zich zo snel ontwikkeld hebben maar dat ter zijde
Oud 26-11-2003, 19:49
tempestas
tempestas is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 22-11-2003 @ 17:07:
Noord-Korea bedoel je. Dat is een dictatuur die inderdaad kindertjes hersenspoelt, was laatst nog bij het tv-programma Nova te zien.

Maar als je dat als voorbeeld noemt heb je kritiek op dictaturen en niet de maatschappij waarin wij leven. Verder ben ik het eens met nare man. Wij zijn allemaal de maatschappij en we worden beïnvloed, niet zo'n probleem.
Ik bedoel mijn opmerking niet als kritiek op dictaturen, maar op het feit dat wij eigenlijk zo ontsettend makkelijk beinvloed kunnen worden. Ik vind het een raar idee dat wij zo afhankelijk van de maatschappij zijn, omdat men (denkt) door middel van de maatschappij te ontwikkelen. Kennerlijk hebben wij zonder invloeden van buitenaf de intelligentie van een blikje bier. Ik vraag me af of we het 'succes' van de mensheid puur aan onze capiciteit om met invloeden te reageren te danken hebben.

Wat nare man zegt klopt natuurlijk, ik doel mijn stelling ook niet alleen op onze huidige maatschappij, alhoewel ik wel denk dat we sterker door onze maatschappij gevormd worden dan vroeger.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 19:58
Verwijderd
Heb je de films 'Fight Club', 'Brazil' , 'Amarican Beaty' en 'Suburbia' al eens gezien? allemaal goede films met betrekking tot jouw topic.

Huur en bekijk ze, en stuur me dan een PM wat je ervan vond, als je wilt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten