Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 18:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
De horizontale scheiding tussen atria en ventrikels.

M'n ene boek (Coronairchirurgie - Dr. L. Noyez) zegt dat dit de sulcus coronarius heet, en m'n andere boek (anatomie voor HBO) zegt dat het de annulus fibrosus heet.

Zijn deze termen synoniem ofzo? Of zit er een verschil tussen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 19:02
Dvalin
Dvalin is offline
blub
Oud 27-11-2003, 19:32
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 27-11-2003 @ 19:00:
De horizontale scheiding tussen atria en ventrikels.

M'n ene boek (Coronairchirurgie - Dr. L. Noyez) zegt dat dit de sulcus coronarius heet, en m'n andere boek (anatomie voor HBO) zegt dat het de annulus fibrosus heet.

Zijn deze termen synoniem ofzo? Of zit er een verschil tussen?
Volgens mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde is de annulus fibrosus een ring van bindweefsel die de tussenwervelschijven omkleedt en dus 2 wervels met elkaar verbindt, dus het zijn 2 totaal verschillende dingen.
Oud 27-11-2003, 19:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 27-11-2003 @ 20:32:
Volgens mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde is de annulus fibrosus een ring van bindweefsel die de tussenwervelschijven omkleedt en dus 2 wervels met elkaar verbindt, dus het zijn 2 totaal verschillende dingen.
't Schijnt ook bij 't hart te zitten dus.

Maar goed, dan hanteer ik maar de term sulcus coronarius...
Dank je!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 14:05
Keith
Keith is offline
ik ben geen expert in het cardio-vasculaire systeem, maar het lijkt mij dat sulcus coronarius een deel is van het krans(slag)adregebeuren, dus niet een deel van het hart zelf, maar een deel van de bloedvaten die het hart van zuurstof voorziet en CO2 wegvoert.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:08
rare kwast
rare kwast is offline
Het hartspierweefsel vormt twee holle spieren, de atriumspier en de ventrikelspier. Deze zijn volledig gescheiden door een bindweefselplaat, de annulus fibrosus met de kleppen.

De venen monden allemaal uit in de sinus coronarius via de sulcus coronarius naar het rechter atrium

je bedoeld dus de annulus fibrosus
Oud 28-11-2003, 18:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Conclusie: beide namen zijn goed.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 28-11-2003 @ 16:08:
Het hartspierweefsel vormt twee holle spieren, de atriumspier en de ventrikelspier. Deze zijn volledig gescheiden door een bindweefselplaat, de annulus fibrosus met de kleppen.

De venen monden allemaal uit in de sinus coronarius via de sulcus coronarius naar het rechter atrium

je bedoeld dus de annulus fibrosus
Dat over die venen klopt niet; je hebt ook nog de Thebesiaanse venen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:04
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Keith schreef op 28-11-2003 @ 15:05:
ik ben geen expert in het cardio-vasculaire systeem, maar het lijkt mij dat sulcus coronarius een deel is van het krans(slag)adregebeuren, dus niet een deel van het hart zelf, maar een deel van de bloedvaten die het hart van zuurstof voorziet en CO2 wegvoert.
Dat is de sinus coronarius.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 21:00
rare kwast
rare kwast is offline
conclusie er is maar 1 benaming goed, hoe kunnen ze nu alle twee goed zijn?

en er kan best nog iets anders zijn, maar daar vroeg je niet naar, je vroeg om 2 woorden......
Oud 28-11-2003, 21:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 28-11-2003 @ 22:00:
conclusie er is maar 1 benaming goed, hoe kunnen ze nu alle twee goed zijn?

en er kan best nog iets anders zijn, maar daar vroeg je niet naar, je vroeg om 2 woorden......
De schrijver van het boek waarin 'sulcus coronarius' staat als de groeve die atria en ventrikels van elkaar scheidt, is cardiothoracaal chirurg en assistent-opleider in het Universitair Medisch Centrum Nijmegen.
Ik neem aan dat hij z'n kennis van het hart wel op niveau heeft.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 07:00
Keith
Keith is offline
Ik heb het op google ingetypt, en bij 'annulus fibrosus' komt steeds weer terug dat het het vlies is tussen atria en ventrikels, als ik 'sulcus coronarius' kom ik naast een hoop sites over 'enlarging your equipment' ook op een site uit die volgens mij het goede antwoord eheft:

Citaat:
[...]Hierdoor is het hart in vier ruimtes verdeeld, linker en rechter atrium en linker en rechter ventrikel.
Aan de buitenzijde van het hart is de overgang tussen atria en ventrikels te zien door de sulcus coronarius. In deze groeve liggen de coronairvaten.[...]
De 'sulcus coronarius' is dus - zoals ik al zei - onderdeel van eht krans(slag)adergebeuren, dit bloevat omarmt het hart dus als het ware, ter hoogte van de 'annulus fibrosus'.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 15:39
rare kwast
rare kwast is offline
dat was ook wat ik ongeveer bedoelde
Oud 29-11-2003, 17:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Keith schreef op 29-11-2003 @ 08:00:
Ik heb het op google ingetypt, en bij 'annulus fibrosus' komt steeds weer terug dat het het vlies is tussen atria en ventrikels, als ik 'sulcus coronarius' kom ik naast een hoop sites over 'enlarging your equipment' ook op een site uit die volgens mij het goede antwoord eheft:

De 'sulcus coronarius' is dus - zoals ik al zei - onderdeel van eht krans(slag)adergebeuren, dit bloevat omarmt het hart dus als het ware, ter hoogte van de 'annulus fibrosus'.
Ahh zo. Nu is het duidelijk.

Dank je!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 22:46
Keith
Keith is offline
you're welcome
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten