Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2003, 19:26
jbtq
jbtq is offline
Ik ben bezig met enkele dingen te bewijzen, maar er zijn 2 dingen die ik niet begrijp cq niet uitkom. Als eerste moet ik bewijzen dat alle n bij n matrices diagonaliseerbaar zijn. Dat blijkt dus niet te kunnen. Denk aan de matix {0,1}{-1,0} waarbij de eigenwaarde i en -i zijn. Maar waarom kan dat dan niet?/ kan nergens in mijn boek een stelling er over vinden. Dus waraom vormen die i en die -i een probleem?

En nog een vraagje. Meer vertalingsvraagje dan een echt wiskundig vraagje. De vraag in engels luid als volgt:
If Aen B are similar square matrices and A is diaginalizable, then B is also diagonalizable.

Maar als ik het zo lees, lijkt mijn dat er staat dat A en B de zelfde matrices zijn, dus zowel qua grootte als inhoud. begrijp ik de vraga nu verkeerd of niet?/ vind namelijk een hele vreemde stelling om te bewijzen, als het zo is.

Alvast bedankt
Oud 07-12-2003, 10:23
blablalou
blablalou is offline
hallo j..q

Misschien ligt hier...
http://mathworld.wolfram.com/SimilarMatrices.html
...een oplossing voor je probleem?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 12:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jbtq schreef op 06-12-2003 @ 20:26:
Ik ben bezig met enkele dingen te bewijzen, maar er zijn 2 dingen die ik niet begrijp cq niet uitkom. Als eerste moet ik bewijzen dat alle n bij n matrices diagonaliseerbaar zijn. Dat blijkt dus niet te kunnen. Denk aan de matix {0,1}{-1,0} waarbij de eigenwaarde i en -i zijn. Maar waarom kan dat dan niet?/ kan nergens in mijn boek een stelling er over vinden. Dus waarom vormen die i en die -i een probleem?
Mogelijk heb je de stelling niet goed gelezen. Een vierkante matrix A is namelijk alleen diagonaliseerbaar als A symmetrisch is, dus als geldt: A=AT, waarbij AT de getransponeerde van A voorstelt. In dat geval is er een orthogonale matrix S te vinden met de eigenschap
S-1*A*S=ST*A*S=diag(labda1,...labdan), waarbij diag(labda1,...labdan) de diagonaalmatrix voorstelt die de eigenwaarden van A als elementen heeft.

Citaat:
jbtq schreef op 06-12-2003 @ 20:26:
En nog een vraagje. Meer vertalingsvraagje dan een echt wiskundig vraagje. De vraag in engels luid als volgt:
If Aen B are similar square matrices and A is diaginalizable, then B is also diagonalizable.

Maar als ik het zo lees, lijkt mijn dat er staat dat A en B de zelfde matrices zijn, dus zowel qua grootte als inhoud. begrijp ik de vraga nu verkeerd of niet?/ vind namelijk een hele vreemde stelling om te bewijzen, als het zo is.

Alvast bedankt
Je begrijpt het inderdaad verkeerd. Het gaat om de stelling "Als A en B gelijkvormige n bij n matrices zijn en als A diagonaliseerbaar is, dan is B ook diagonaliseerbaar". A en B heten gelijkvormig als er een matrix L te vinden is met de eigenschap L-1*A*L=B.
Oud 07-12-2003, 12:52
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik denk dat ze bij de eerste vraag bedoelen, dat je als je je beperkt tot de R2, de genoemde matrix niet diagonaliseerbaar is. De eigenwaardes zijn tenslotte niet reëel.
Reageren

Regels voor berichten