Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 20:04
SilentFairy
SilentFairy is offline
Okayyyyy...

Ik heb dus de ziekte van lyme gehad, ben nog niet volledig genezen...
Nu ben ik daardoor vorig jaar nauwelijks naar school geweest... Ben blijven zitten dus.

Nu is het zo dat die leraren mij voor geen reet helpen om de draad weer op te pakken en ik nog steeds erg moe ben en behoorlijk erge concentratieproblemen heb (door die lyme)
En door dat jaar niks doen (ik kreeg ook geen werk van school thuis gestuurd toen ik ziek was) ben ik heel die basis gwoon kwijt.

Binnenkort krijg ik mn rapport: Voor mn 4 profielvakken (n&g) alleen maar onvoldoendes... (en dat terwijl ik eerst n&t deed en dus niet slecht ben in exacte vakken)
K heb me de tering gewerkt ervoor, en het lukt gewoon niet.

Havo mag ik niet gaan doen (2e fase, blablabla, gezeik)
En 4 & 5 havo in 1 jaar gaan niet... Omdat de scholen waar dat hier in de buurt kan vol zitten oid...
Heel irritant enzow...

K ben (mede ivb met mn ziekte) inmiddels bij jeugdzorg ingeschreven...
Zij hebben me doorgestuurd naar het stek dat mij zou moeten kunnen helpen met mn school...
Ik heb morgenmiddag een gesprek daar.

K heb er alleen niet zo bijster veel vertrouwen in...

Nu hebbik een paar vraagjes:

- Als ik stop met school, heb ik dan nu (17 jaar) eigenlijk nog leerplicht?
- Weet iemand wat ongeveer de werkwijze is van het stek?
- Hebben er hier mensen ervaring met vroegtijdig stoppen met school: zo ja, heeft het invloed op bijvoorbeeld sollicitaties e.d.?
- Heeft er hier iemand volwassenonderwijs 4 &5 havo gedaan: zo ja, is dat erg zwaar? (ik heb een hoop vakken op vwo niveau al afgesloten)

Hoop dat er mensen antwoord hebben op mn vragen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2003, 20:08
Konijn
Konijn is offline
Andijvie heeft geloof ik volwassenenonderwijs gedaan, misschien kan zij je aan info daarover helpen.

En verder weet ik van stoppen en stek niks, maar heb precies dezelfde problemen als jij, alleen andere ziekte. Als je msn hebt, mag je me wel toevoegen als je wil (email in mn profiel).

[edit] Kun je niet dit jaar een half examen doen en volgend jaar een half examen? Dat ga ik waarschijnlijk doen. Als ze dat op school op tijd aanvragen, kun je certificaten halen voor de vakken, net als op het volwassenen onderwijs, alleen dan gewoon op school met het gewone examen. [/edit]

Laatst gewijzigd op 24-11-2003 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:14
SilentFairy
SilentFairy is offline
Mjah, k zit nu in 5VWO, dus ik denk niet dat dat examen idee gaat lukken...
En mn school werkt nou niet echt mee...
Daarbij hebben een aantal leraren een totaal verkeerd (negatief) beeld van me... wat mij niet erg populair maakt... en wat er mede voor zorgt dat ze nogal weinig voor me willen doen volgens mij...

Maar k zal je ff toevoegen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:16
Verwijderd
Citaat:
SilentFairy schreef op 24-11-2003 @ 21:04:
- Als ik stop met school, heb ik dan nu (17 jaar) eigenlijk nog leerplicht?
- Weet iemand wat ongeveer de werkwijze is van het stek?
- Hebben er hier mensen ervaring met vroegtijdig stoppen met school: zo ja, heeft het invloed op bijvoorbeeld sollicitaties e.d.?
- Heeft er hier iemand volwassenonderwijs 4 &5 havo gedaan: zo ja, is dat erg zwaar? (ik heb een hoop vakken op vwo niveau al afgesloten)
-Volgens mij ben je niet meer leerplichtig...of 1 dag in de week oid...maar volgens mij is dat ook afgelopen zodra je 17 bent (en dat ben je dus).
-Ik weet niet eens wat stek is.
-Ligt er denk ik aan wat je wilt gaan doen en of je je school nog af maakt en/of nog een ander diploma haalt...denk ik.
-Andijvie heeft idd (volgens mij) volwassenonderwijs gedaan...of zelfstudie, maar dat weet ik niet zeker... Twee jaar in één is wel zwaar, dat is iig wat ik altijd hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:27
kevertje84
kevertje84 is offline
je kunt ook desnoods mbo gaan doen, daar heb je geen havodiploma voor nodig
Oud 24-11-2003, 20:31
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
kevertje84 schreef op 24-11-2003 @ 21:27:
je kunt ook desnoods mbo gaan doen, daar heb je geen havodiploma voor nodig
I know...

Maar er is geen enkele mbo opleiding die mij enigszins aanspreekt...

En daarbij wil ik niet eerst 4 (??) jaar mbo moeten doen voordat ik weer op een niveau zit waar ik eigenlijk thuis hoor... (niks tegen mbo ofzo, maar ik zit ondanks mn leerproblemen toch boven dat niveau... want het zijn ook alleen de vakken waarvoor ik mn basis helemaal kwijt ben (na, sk, wis, bio) waar ik erg moeite mee heb. vakken als geschiedenis, literatuur, nederlands, engels sta ik 7ens en 8en voor)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:38
Verwijderd
Wat wil je later gaan doen?

Maar misschien idd dit jaar half examen doen en volgend jaar de andere helft? Doen meer mensen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:41
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 21:38:
Wat wil je later gaan doen?

Maar misschien idd dit jaar half examen doen en volgend jaar de andere helft? Doen meer mensen.
Maar kan dat ook als je nog maar in 5 VWO zit???
K neem aan van niet
Zeker niet met de resultaten die ik nu behaal...

Tjah, wat ik later wil gaan doen... geen idee...
Een hoop studies lijken me erg leuk, alleen de beroepen die je ermee kan gaan doen staan me niet echt aan...
K zat te denken aan o.a. (universitair) Geschiedenis, Filosofie, Psychologie, Antropologie... of (hbo) sociaal juridische hulpverlening oid...
Echt concrete ideen heb ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 24-11-2003 @ 21:08:
Andijvie heeft geloof ik volwassenenonderwijs gedaan, misschien kan zij je aan info daarover helpen.
Klopt, ik deed het thuis. Ik zou het niet snel aanraden, tenzij je echt héél gemotiveerd bent of het in twee jaar wil doen. Thuis werken gaat wel, maar je mist toch echt de feedback. Daarnaast zou ik er echt niet aan beginnen wanneer je geen vangnet achter je hebt; als je niet slaagt, slaag je niet namelijk. Dan heb je niets om op terug te vallen. (Voor mijn gevoel was ik heel erg gemotiveerd, ik deed 7 vakken op VWO niveau oude stijl, maar op een gegeven moment kwam me dat echt m'n neus uit; ik zat altijd maar alleen te werken en ik krijg nooit echt goede feedback, daarnaast hing alles af van 2 examens voor elk vak.. voor die examens was ik enorm gespannen en mja, ik heb ik jankend in bed gelegen omdat ik dacht het niet meer aan te kunnen. Uiteindelijk heb ik 5 vakken gehaald en 2 niet, dus eigenlijk viel het nog wel mee... maar ik begin er niet nog eens aan... Ik had wel het geluk dat ik al een Havo diploma had, dus ik kon naar het HBO.)

Volwassenonderwijs via een school is vaak heel leuk; dat heeft mijn zus een jaar gedaan en ze werd daar heel erg gemotiveerd. (Veel mensen waren van haar leeftijd; 17/18.) Maar 't is natuurlijk wel zwaarder dan via een reguliere school. Je kan het volgens mij ook in twee delen doen; dus bv het eerste jaar vier vakken en het tweede jaar vier andere vakken.

Verder; probeer niet zomaar zonder plan te stoppen met school; zonder middelbare school diploma kom je niet heel ver. (Ja, je kan naar het MBO, maar dat wil jij niet (en dat zou ik ook niet doen wanneer het onder je niveau is).)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
SilentFairy schreef op 24-11-2003 @ 21:41:
K neem aan van niet
Nou, het kan dus wel via het volwassenenonderwijs, er zit vast wel een Regionaal Opleidings Centrum bij jou in de buurt; die bieden zoiets meestal wel aan. Ik denk niet dat je daar dit jaar nog in kan stromen, maar voor volgend jaar is dat misschien een oplossing.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:48
Verwijderd
Citaat:
SilentFairy schreef op 24-11-2003 @ 21:41:
K neem aan van niet
Nu de helft van je vakken afmaken en volgend jaar daar examen in doen en de twee jaar daarna de andere helft. Ofzo. 't kost wel veel extra tijd...maar twee jaar in één is nu waarschijnlijk ook te vermoeiend of niet? Of overstappen naar een gewone 4 of 5 havo? (Of kan dat niet?)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:56
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 21:48:
Nu de helft van je vakken afmaken en volgend jaar daar examen in doen en de twee jaar daarna de andere helft. Ofzo. 't kost wel veel extra tijd...maar twee jaar in één is nu waarschijnlijk ook te vermoeiend of niet? Of overstappen naar een gewone 4 of 5 havo? (Of kan dat niet?)
5 havo kan niet... (ivb 2e fase en shit)
4 havo kan wel maar wil ik niet (ja ik ben eigenwijs) ik voel me nu tussen mensen die maar een jaar jonger zijn me al totaal niet thuis, omdat ik qua niveau van denken (doen niet altijd) een stuk hoger zit dan zij, mede door wat ik allemaal meegemaakt heb. Ik heb geen zin om tussen mensen te gaan zitten die 2 jaar jonger zijn... Dan maar een jaartje stoppen en volgens jaar 4&5 havo volwassenonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:05
Verwijderd
Citaat:
SilentFairy schreef op 24-11-2003 @ 21:56:
Dan maar een jaartje stoppen en volgens jaar 4&5 havo volwassenonderwijs.
Denk je dat je twee jaar in één wel redt?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:43
Balance
Balance is offline
Een meisje uit m'n klas heeft hersenvliesontsteking gehad, waardoor ze ruim een jaar lesstof heeft gemist. Zij loopt ook heel erg achter, maar omdat ze behoorlijk slim is mocht ze toch over naar de volgende klas. We zitten nu in 6vwo en het is 2 jaar na haar ziekte, maar ze heeft er nog altijd last van. Ze heeft besloten om dit jaar in 4 vakken examen te doen en volgend jaar ook in 4 vakken. Daardoor heeft ze doordeweeks genoeg tijd om te rusten en aan haar huiswerk te besteden en hoeft ze ook aan het eind van het jaar niet enorm veel in te halen om examen te kunnen doen.
Misschien is dit voor jou ook een oplossing, maar je kan dan pas volgend jaar het eerste deel van het examen doen en het jaar erop je tweede deel...
Oud 25-11-2003, 11:52
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 22:05:
Denk je dat je twee jaar in één wel redt?
Ik denk dat dat te doen is...
Ik ben van plan dan een ander profiel te gaan volgen (E&M ipv N&G) maar omdat ik 4VWO al een keer gehaald heb zou de stof van wiskunde, geschiedenis, nederlands, engels en een 3e vreemde taal allemaal herhaling zijn. Ondanks dat dat nu zo is dat het weggezakt is.
Vakken als geschiedenis 1, maatschappijleer, ANW en CKV heb ik (op vwo niveau) afgesloten. Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat ik die dan niet op HAVO niveau nog een keer hoef te herhalen. Daarbij heb ik ook biologie 1 en duits 1 al afgesloten (dat alles met voldoendes)
Dan zou ik alleen maar mijn profielvakken en engels en nederlands in feite moeten volgen. Zouden 6 vakken zijn, waarvan er 2 (aardrijkskunde en economie) totaal nieuw zijn. Geschiedenis en wiskunde heb ik over het algemeen niet zo´n moeite mee. Aardrijkskunde denk ik ook niet. Dan zou alleen economie lastig worden. (jah, en alle po´s die je moet maken natuurlijk.)

Maar ik denk opzich dat dat met niet al te veel moeite moet lukken...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 20:47
Verwijderd
Ga naar een andere school Dat ze je niet willen helpen en of begeleiden is schandalig. Er zijn heus wel andere scholen die dit wel doen of die een aangepast programma voor je kunnen maken!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:58
SilentFairy
SilentFairy is offline
Hmmz, nou, dr is hier dinsdag een gozer langsgeweest van het Stek. Heel gesprek gehad, in eerste instantie was ie niet van plan erg veel te doen...
Totdat we na een aantal telefoontjes hem overtuigd hebben dat er toch echt iets moet gebeuren.

Nou had hij een aantal opties: Ik ga een soort van observatieopleiding doen, wat inhoudt dat ik de helft van de tijd naar de school waar ik nu op zit moet gaan en daar mn school afmaken... OF ik ga dit jaar van school af en ga tot ik weer naar school kan (tot de zomervakantie) een of andere horecaopleiding doen... (maw: een opleiding die mij tot ik weer naar school kan van de straat af houdt...)
Nou lijkt dat eerste me helemaal niks aangezien ik het gewoon (mede door een aantal recentelijke gebeurtenissen daar) totaal zat ben op de school waar ik nu op zit.
Die 2e optie: de horeca opleiding, zie ik nog wel enigszins zitten...
Helaas gaat die opleiding gepaard met andere lessen zoals sociale vaardigheid en weet ik het wat allemaal...
Nou heb ik daar dus echt geen ene flikker zin in!! Ik heb 5 jaar op het vwo gezeten, en dit allemaal goed kunnen doen, totdat ik ziek werd...
Dat maakt mij nog geen probleemkind...
Daarbij heb ik ook nog zo mn twijfels bij die hele opleiding: het is overduidelijk een opleiding op MBO niveau... En dat terwijl ik op VWO niveau zit.
Anderzijds hou ik van koken, en het diploma dat ik hiermee krijg geeft mij toch enige garantie op een (bij)baantje in de horeca... wat met best leuk lijkt...

Overigens had ik zelf ook nog wat bedacht: Ik kan een (thuis)studie bij het NTI / LOI gaan doen, versneld (dus meer dan gem. 6 uur in de week) en daarbij nog een bijbaantje nemen, om zo mijn jaar vol te krijgen...

En dan uiteraard bij al deze opties gewoon volgend jaar mn havo proberen te halen...

Mjah... twijfels twijfels...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:05
Verwijderd
Kun je niet eens gaan kijken bij die mbo-opleiding? Wat is er negatief aan sociale vaardigheidstraining? Ik denk dat dat lang niet altijd voor 'probleemkindjes' of onzinnig hoeft te zijn, ik denk dat je daar heel nuttige dingen kunt leren (in het algemeen dus, niet specifiek jij). Kijk eerst eens wat het inhoud ed.

Dat het mbo-niveau is, so what? Als jij het leuk vind, waarom dan niet? Ook mbt dit, ik zou eerst eens gaan kijken of me laten informeren wat het inhoud. Misschien is het wat minder diepgaand, maar wat dan nog? Volgend jaar kan je weer gaan leren ed en dan kan je het nu wat rustiger aan doen en dat is toch oa wat je wilt?

Een thuisstudie kost nog meer energie dan naar school gaan, denk ik. (En is ook nogal errug duur.) Zeker als je er naast ook nog wilt gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:24
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-11-2003 @ 19:05:
Kun je niet eens gaan kijken bij die mbo-opleiding? Wat is er negatief aan sociale vaardigheidstraining? Ik denk dat dat lang niet altijd voor 'probleemkindjes' of onzinnig hoeft te zijn, ik denk dat je daar heel nuttige dingen kunt leren (in het algemeen dus, niet specifiek jij). Kijk eerst eens wat het inhoud ed.

Mn vriend heeft die sociale vaardigheid ook op school... en ik heb zijn boeken ingezien... en dat is dus serieus helemaal niks. Je leert er dingen die je in de 2e/3e acht te weten. En ik ben daar ook nog eens in de mentoruren mee doodgegooid...
Daarbij is het niet alleen sociale vaardigheidstraining, maar ook basisvaardigheden (k ga nog ff navragen wat dat inhoudt) sport en spel (kan ik zowieso niet ivb met conditie, nieuw trainingsprogramma voor mn knieen enz) en nog wat van die dingen... Tjah, waarschijnlijk is dat voor mij toch allemaal herhaling (omdat daar mensen tussen de 12 en 18 neergeplant worden...)
K hoop dat je begrijpt waarom ik daar mn vraagtekens bij heb...

Citaat:
Dat het mbo-niveau is, so what? Als jij het leuk vind, waarom dan niet? Ook mbt dit, ik zou eerst eens gaan kijken of me laten informeren wat het inhoud. Misschien is het wat minder diepgaand, maar wat dan nog? Volgend jaar kan je weer gaan leren ed en dan kan je het nu wat rustiger aan doen en dat is toch oa wat je wilt?
MBO is niks mis mee... Ik heb zelf begin dit jaar al gekeken naar verschillende MBO opleidingen, en het was dat geen daarvan me aansprak... anders was ik waarschijnlijk daarheen gegaan.
Waar ik alleen tegenop zie is, wat ik hierboven al zei: Er is een kans dat ik bij 12, 13 en 14jarige kiddo's in de klas kom.., die ook nog eens allemaal niet de makkelijksten zijn...
Wat ik van mn vriend hoor (die heeft bij Stek Rotterdam gezeten) is het vooral gericht op jongeren die gedragsproblemen hebben of niet meer naar school willen... En omdat die of nog leerplicht hebben, of van de straat gehouden moeten worden, belanden ze daar. Ik denk dat dat een hoop zegt over het niveau daar...
Daarbij ben ik niet zo, ik wil juist leren, alleen lukt het me even niet... door concentratieproblemen en moeheid e.d.
Ik ben gewoon bang dat ik me daar totaal niet thuis zal voelen...
Maar ik ga dinsdag als ik die gozer weer zie nog een hoop dingen navragen.

Citaat:
Een thuisstudie kost nog meer energie dan naar school gaan, denk ik. (En is ook nogal errug duur.) Zeker als je er naast ook nog wilt gaan werken.
De gemiddelde studie bij het NTI kost je 6 uur in de week... en kost ongeveer 35 euro per maand.
Zo veel energie zal dat niet kosten... Daarbij zou ik dan een studie uitkiezen die niet al te moeilijk is ofzo, maar gwoon om nog een beetje met mn hoofd bezig te zijn. (ik zat zelf te denken aan de recreatieve studie journalistiek, of fotografie oid)

Maar jah... k moet nog gwoon een hoop vragen daar...
En vooral een hoop nadenken
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 19:34
Verwijderd
Citaat:
SilentFairy schreef op 27-11-2003 @ 19:24:

De gemiddelde studie bij het NTI kost je 6 uur in de week... en kost ongeveer 35 euro per maand.
Zo veel energie zal dat niet kosten...
Mja, wel per vak he... gaat je toch meer energie kosten dan je denkt!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 21:40
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-11-2003 @ 20:34:
Mja, wel per vak he... gaat je toch meer energie kosten dan je denkt!
Ik wil ook geen HAVO oid bij de NTI gaan doen hor...
K wil gewoon een cursusje doen, zoals ik net al zei, als bijv. journalistiek of fotografie oid...
Zodat ik, ondanks nog een enigszins doelloos jaar, toch iets leer.

Ik heb de discipline niet om thuis een hele HAVO opleiding te gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 21:46
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 21:46:

Volwassenonderwijs via een school is vaak heel leuk; dat heeft mijn zus een jaar gedaan en ze werd daar heel erg gemotiveerd. (Veel mensen waren van haar leeftijd; 17/18.) Maar 't is natuurlijk wel zwaarder dan via een reguliere school. Je kan het volgens mij ook in twee delen doen; dus bv het eerste jaar vier vakken en het tweede jaar vier andere vakken.
klopt. doe ik ook, werkt best gezellig en motiverend. Allemaal serieuze mensen, die niet gaan zeuren dat je dit niet 'normaal' doet. Is idd wel zwaarder : volledig havo (ik doe CM) in twee jaar, 'from scratch', is best wel aanpakken, zeker met al die werkstukken en zo.

Citaat:
Verder; probeer niet zomaar zonder plan te stoppen met school; zonder middelbare school diploma kom je niet heel ver. (Ja, je kan naar het MBO, maar dat wil jij niet (en dat zou ik ook niet doen wanneer het onder je niveau is).)
Veel MBO-opleidingen werken niet erg motiverend, en het aantal mensen dat daar mee stopt is errug hoog. (ik spreek uit ervaring). Ik zou niemand een full-time mbo-opleiding aanraden, hooguit iets in deeltijd. (geen leren-werken; dan werk je vier jaar voor een hongerloontje, om dat na die vier jaar nog steeds te doen).

succes.
Oud 08-12-2003, 13:34
SilentFairy
SilentFairy is offline
Okay, ik ben dus nu gestopt met school... (heb ut ook heel druk gehad dus heb even niet kunnen reageren)

En god wat ben ik blij dat ik gestopt ben zeg... K voel me momenteel stukken beter dan dat ik me lange tijd gevoeld heb, ondanks dat alles nu nog ff heel onzeker is.
Heb wat gesprekken bij stek gehad, en ze gaan proberen te regelen dat ik tot ik 18 ben dispensatie van de leerplicht krijgt.
En waarschijnlijk gaat dat ook wel lukken, mits ik binnen 3 weken een baan kan vinden. Nou heb ik komende week al 3 sollicitatiegesprekken...
Lukt het niet moet ik naar dagopvang bij stek, een soort van mbo opleiding (maar dan anders) volgen daar... maar daar heb ik geen reet zin in... Dus ik hoop heel erg dat ik op tijd een baan vind.

En dan volgend jaar 4&5 havo op volwassenonderwijs. Wordt wel hard werken. Maar ik zie het allemaal wel zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten