Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2003, 19:04
edgaar5000
edgaar5000 is offline
steeds hetzelfde
zwak signaal
klinkende misthoorn
fiets door de lucht
geen hand voor ogen,
op dezelfde hoogte
zonder enige
afstand af te leggen
stilstaan
en van binnen
in cirkeltjes lopend
tegen de chaos in boksen,
herhalend knock out gaan
en falen
te bepalen waar het begon
het afdwalen,
wanneer ik
als een puzzelaar
in de spiegel staar/
Oud 02-12-2003, 19:41
Medea
Medea is offline
Hij komt een beetje chaotisch over, maar dat past wel wat bij de inhoud. Dat maakt het echter niet aantrekkelijk om te lezen. Ook wat clichématige verwoordingen zou ik zeggen. (oké, dit was de kritiek, nu de opboud ) Ik vind hem wel leuk, de laatste verzen zijn erg origineel (maar, zegt dat duiveltje, heb je niet te veel geprobeerd om afgaande van die verzen een gedicht te construeren?) Hoe dan ook, ik vind hem tof.
Oud 02-12-2003, 19:59
jsoes
jsoes is offline
Sterke slotzinnen. De onregelmatige terugkerende eindrijm geeft het gedicht extra spanning, zet de inhoudelijke chaos in scherp contrast met de ritmisch vrij regelmatige opbouw.
Toch is ondanks de chaos het eind niet helemaal zoek. Vooral het optelsommetje in het slot (bepalen --> afdwalen --> puzzelaar) geeft dat aan.
Wat betreft die vermeende clichématigheid: waar??? Ik zie het niet. Ben benieuwd.
Oud 02-12-2003, 20:11
Medea
Medea is offline
Citaat:
jsoes schreef op 02-12-2003 @ 20:59:
Sterke slotzinnen. De onregelmatige terugkerende eindrijm geeft het gedicht extra spanning, zet de inhoudelijke chaos in scherp contrast met de ritmisch vrij regelmatige opbouw.
Toch is ondanks de chaos het eind niet helemaal zoek. Vooral het optelsommetje in het slot (bepalen --> afdwalen --> puzzelaar) geeft dat aan.
Wat betreft die vermeende clichématigheid: waar??? Ik zie het niet. Ben benieuwd.
Ik doelde op het in cirkeltjes lopen, tegen de chaos opboksen. Het is jammer dat dat zich net in het centrum van het gedicht bevindt.

Maar

Citaat:
Hoe dan ook, ik vind hem tof.
Oud 02-12-2003, 21:35
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Medea schreef op 02-12-2003 @ 21:11:
Ik doelde op het in cirkeltjes lopen, tegen de chaos opboksen. Het is jammer dat dat zich net in het centrum van het gedicht bevindt.

Maar
Okee
Oud 02-12-2003, 21:40
xineof
xineof is offline
Ik vind hem eerlijk gezegd niet clichématig; juist erg vernieuwend geschreven. Ik vind de verhaallijn in je gedicht erg sterk, je gedicht is erg beeldend geschreven; het spreekt me erg aan. Ik vind de wendingen en verschillende thema's leuk, tenminste, zo als ik het zie: in het eerste stuk wordt er een sfeer, situatie geschetst, in het tweede deel meer een 'ontwikkeling', en in laatste deel wordt min of meer het zelfbeeld geschreven; meer betrokken tot de schrijver zelf. Interessante inhoud, ook deze vorm spreekt me aan; leest erg prettig.
Oud 02-12-2003, 21:42
jsoes
jsoes is offline
Ja inderdaad, nog een sterk punt erbij: in het hele gedicht komt geen enkele "ik" voor, behalve in de situatie met de spiegel.
Oud 02-12-2003, 22:00
edgaar5000
edgaar5000 is offline
het duiveltje was uitgegaan van het begin, 'steeds hetzelfde' en zet die lijn voort ( hetzelfde, dezelfde, stilstaan, in cirkels lopen, herhalend) tot op het eind een andere wending aan het gedicht werd gegeven..
dank u allen
Oud 03-12-2003, 18:35
clantestino
clantestino is offline
heel mooi, ik vind 'm ook juist erg oringineel. Niet chaotisch, juist erg duidelijk. Ik vind 'm lekker lezen!
Neej eigenlijk geen kritiek, gewoon een goed gedicht.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 19:35
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
edgaar5000 schreef op 02-12-2003 @ 23:00:
het duiveltje was uitgegaan van het begin, 'steeds hetzelfde' en zet die lijn voort ( hetzelfde, dezelfde, stilstaan, in cirkels lopen, herhalend) tot op het eind een andere wending aan het gedicht werd gegeven..
dank u allen
Ik vind het geslaagd, heb niet zo veel toe te voegen aan de andere reacties, ik vind het orignele idee leuk uitgewerkt.
Reageren

Regels voor berichten