Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 21:46
Bhasj
Bhasj is offline
Ik heb een adsl basic abbo bij xs4all, en gebruik een usb-modem (domme zet achteraf, maar goed, gedane zaken nemen geen keer, en ik heb voorlopig geen geld voor een ethernetmodem)

Af en toe valt m'n verbinding voor een paar seconden uit. Volgens de xs4all-helpdesk zou dit kunnen liggen aan m'n VIA-chipset, omdat die problemen zou hebben met de stroomverdeling, waardoor de modem wordt bij gebrek aan stroom wordt uitgeschakeld.
In apparaatbeheer tref ik de optie "allow computer to turn off device to save power" aangevinkt. Iemand ervaring met dit probleem, enig idee of het uitzetten van deze optie helpt? Ik heb 'm net uitgezet, maar of de verbinding nu stabieler wordt kan ik nog niet bepalen na zo'n korte tijd.

Specs, voor zover ik weet:

cpu: AMD Duron 800 mhz
mobo: MSI K7T Pro2-A
chipset: VIA vt8363(A) Apollo KT133
RAM: 392 mb SDRAM

^ Niet helemaal sure wat betreft de specs, mijn kennis van het interieur van een computer beperkt zich tot het insteken van kaarten en het inbouwen van drives...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 22:04
]{ing
]{ing is offline
via 4in1 drivers geinstalleerd ook? bij mijn pc met via apollo 133a hielp dit voor een aantal problemen. btw wat voor een voeding gebruik je?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 23:02
Verwijderd
Een USB-modem is zeker niet inferieur aan een ethernetmodem. Dat zijn voornamelijk praatjes van zogenaamde kenners die je bang willen maken. Ik gebruik zelf ook een USB-modem met een abo van XS4ALL en heb er nog nooit problemen mee gehad. Je maakt gewoon een snelkoppelingetje aan zodat de verbinding automatisch geopend wordt bij het booten en voor de rest gedraagt het zich als een 'always-on' ethernetverbinding. Voor dat minieme voordeel ga ik geen 200 euro meer betalen.

Maar ontopic. Het kan aan een aantal zaken liggen. Is de afstand tussen je modem en je NT1-punt (waar de splitter bij moest worden aangesloten) niet te groot? Heb je wel goede, afgeschermde kabel gebruikt?

Hangen er nog andere USB-apparaten aan je systeem? Koppel die eens allemaal los om de mogelijkheid van onvoldoende stroom uit te sluiten. Overigens zou het moeten werken met die VIA-chipset. Ik gebruik zelf een Epox-bord met een VIA KT266A chipset en een Alcatel Speedtouch USB-modem en dat werkt perfect.

Je kunt de USB-diagnostics wel even openen, dan kun je zien welke fouten er opgetreden zijn. Line sync-fouten duiden vaak op brakke bekabeling of de aanwezigheid van een magnetisch stoorveld.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 23:53
Bhasj
Bhasj is offline
Thx, Nare Man... Daar kan ik wat mee...
Die modem is het enige usb-apparaat dat is aangesloten. De modem staat echter wel vlak naast m'n speaker (magnetisch veld?) en de kabel is ook niet echt geweldig meer, denk ik. Ik heb laatst de boel een beetje verbouwd hier, hij is sowieso veel langer dan nodig is... eerst dat maar ff vervangen, kijken wat ie dan doet...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 04:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Inferieur zou ik het niet noemen, maar ik raad altijd Ethernet aan, dat is een standaard en uitgebreid getest. Een USB modem vetrouwd uitsluitend op de bijgeleverde specifieke drivers. Een fout hierin en je hebt problemen, dus in dat opzicht is Ethernet veel beter en veiliger (ivm crossplatform en ondersteuning). Zeker gezien een ADSL modem mét ingebouwde router én switch nu maar €55 kost, en een gewone USB modem €40, is het verschil verwaarloosbaar. €200 meerprijs is dus niet aan de orde.

Maar dat het aan de stroomvoorziening ligt zou goed kunnen. KT133 is sowieso geen goede chipset, KT133A wel. Maar een VIA-chip zelf zorgt niet voor de stroomvoorziening voor zover ik weet, dat doet de chip op het moederbord. Je zou kunnen testen op een ander systeem/moederbord.

Maar je post je bericht eigenlijk wat te vroeg, want die optie kun je inderdaad uitvinken en kijken of dat effekt heeft.
Reageren

Regels voor berichten