Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 14:24
G.T.C.
G.T.C. is offline
HEt is een beetje lang verhaal maar ik hoop dat mensen er even de tijd voor willen nemen.

Om even bij het begin te beginnen....Ik heb 2 geadopteerde zusjes van 6 en 9 uit colombia. Zij zijn allebei toen ze 3 maanden waren al in nederland gekomen. Per toeval bleek dat het biologische zusjes zijn. Mijn ouders hebben altijd al aangegeven bij de adoptie organisatie dat als er nog meer bekend wordt van broertjes of zusjes dat wij graag daar over horen.
Op die manier hebben wij heel goed contact met nog een biologisch zusje uit noorwegen. We wisten ook dat er een broertje in nederland is. Sinds kort zijn we er trouwens achter gekomen dat er NOG een biologisch broertje in nederland is, maar dat is allemaal zo recent dat we nog niet veel aan contact toe gekomen zijn.

Maar het gaat om dat broertje waarvan we al wisten dat ie in nederland woonde. Die ouders nemen hem heel erg in bescherming en in tegenstelling tot ons doen zij totaal niets vertellen over de adoptie procedure. Zo weet hij dus ook niet dat hij 2 zusjes in nederland heeft wonen.
Ook al vinden wij dat niet verstandig om zo te handelen respecteren wij hun keuze uiteraard wel. Af en toe is er wat brief verkeer tussen mijn ouders en dat broertje zijn ouders om toch aan de hand van wat fotó's te zien hoe het allemaal gaat.
Al werden die brieven door die ouders heel mondjes maat en eigenlijk met tegenzin opgestuurd.

Sinds een maandje of wat heeft mijn oudste zusje een website waar ze wat leuke dingen op heeft staan. Gewoon een soort cu2. Je kent het wel. Logisch dat mijn zusje het leuk vind om een foto van haar 2 zusjes en 2 broertjes op die website te plaatsen.
Maar nu hebben wij gister opeens een hele officiele brief gekregen waarin stond dat de ouders van dat broertje ons willen aanklagen wegens een overtreding van de privacy wet.
ZIj hebben op internet zitten zoeken naar onze website omdat ze gelezen hadden in het club blad van de adoptie organisatie dat wij een website hebben gemaakt met een dagboek van onze laatste reis naar colombia.
Via die pagina zijn ze op de pagina van mijn zusje gekomen en zagen ze die foto van hun zoontje.

Op hun verzoek is deze foto nu wel van de website verwijderd maar zie nu maar is uit te leggen aan mijn zusjes waarom ze geen foto van hun bloed eigen broertje op hun website mogen hebben. Bovendien zijn die mensen zo gek dat ze ons willen aanklagen.
Ik respecteerde hun keuze om niets te vertellen aan dat broertje maar dit vind ik gewoon te ver gaan.

Persoonlijk denk ik dat het allemaal maar loze en kinderachtige dreigementen zijn maar is het daadwerkelijk mogelijk om onze familie op deze gronde aan te klagen?

Laatst gewijzigd op 19-12-2003 om 14:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2003, 14:26
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik weet het niet maar ik vind vrij kinderachtig van die ouders.
Veel succes er in elk geval mee.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 14:35
Verwijderd
Je mag nooit zonder toestemming een foto van iemand op internet zetten, zou had jouw zusje dat dus ook niet van haar broertje mogen doen. De ouders van dat broertje hebben dus denk ik zeker wel een punt. Maar aangezien de foto nu verwijderd is, denk ik niet dat er nog een probleem is.

En ja, jullie willen heel vrij met de adoptie om gaan, maar er zijn ook ouders die dat niet willen. Jij zegt dat je dat accepteert, maar accepteer dan ook dat jullie er rekening mee moeten houden dat jullie de wens van die ouders niet verstoren. Ik zou het zelf ook niet zo doen, zoals die ouders dat dus doen, maar daar gaat het niet om.. En om het overdreven te noemen... ja, je kent hun standpunt niet helemaal denk ik dan...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 14:40
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik denk dat er niet bepaald sprake is van een bepaald redelijk, persoonlijk danwel commerciëel belang, dus is hun claim invalide.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 14:41
Negrotiator
Negrotiator is offline
Geen rechter zal jullie meer opleggen dan het verwijderen van de foto van de website. Maar idd erg flauw.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 14:48
Fitnessboy
Fitnessboy is offline
ja er is potretrecht he mar ik denk niet dat je je veel zorgen hoefd te maken hoor voral omdat de footo al weg is
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 14:49
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-12-2003 @ 15:35:
En ja, jullie willen heel vrij met de adoptie om gaan, maar er zijn ook ouders die dat niet willen. Jij zegt dat je dat accepteert, maar accepteer dan ook dat jullie er rekening mee moeten houden dat jullie de wens van die ouders niet verstoren. Ik zou het zelf ook niet zo doen, zoals die ouders dat dus doen, maar daar gaat het niet om.. En om het overdreven te noemen... ja, je kent hun standpunt niet helemaal denk ik dan...
ja idd. Dat is ook wat ik zei. je kan een eeuwen lange discussie houden over wat een betere methode is van opvoeden. Maar wij hebben altijd hun keuze gerespecteerd en nooit onze wil bij hun opgedrongen.
Wij waren al ontzettend blij dat ze ons af en toe wat foto's op wilde sturen.
Maar je snapt zelf ook wel dat je mijn zusjes niet kan verbieden om met andere te praten over het feit dat ze nog 2 broertjes hebben en een zusje in noorwegen.

En wat hun standpunten betrefd weet je het nooit. Tegen ons hebben ze altijd alleen maar kort af gezegd dat ze geen contact willen omdat ze hun kind in bescherming willen nemen. Ze denken dat het niet positoef op de opvoeding zal werken als hij weet dat er nog ergens anders broertjes en zusjes zijn.
Sowieso hebben die ouders de keuze gemaakt niet te vertellen dat hij geadopteerd is. Of hij daar ondertussen zelf achter gekomen is weet ik ook niet.
Oud 19-12-2003, 15:26
Go
Go is offline
Nu die foto al verwijderd is, nog een rechtszaak aanspannen? Wat zullen ze eisen, een schadevergoeding? Laat ze maar mooi hun gang gaan.

Zoals anderen al zeiden is het plaatsen van een foto zonder toestemming van die persoon een inbreuk op die persoon zijn portretrecht (ik weet niet hoe je dat juridische moet zeggen ).
Ik vraag me af hoe het dat met de roddelbladen zitten? Mogen zij wel fotografen in de struikjes hebben liggen die zonder toestemming van de persoon in kwestie wel gewoon foto's maken en die vervolgens in de bladen publiceren?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:30
Verwijderd
eerst even iets anders.

Jou lange verhaal heb je goed gebracht, ik kan het verhaal goed volgen en het leest makkelijk . ik heb ook wel eens van die ergerende verhalen gelezen waarbij je je afvraagt wie wie is.
mijn complimenten voor dit structuur volle verhaaltje

Als het broertje het niet erg vind dat zijn foto's online komen dan lijkt het me geen probleem, maar omdat de ouders voogdij hebben kan het nog wel eens een lastig verhaal worden. Misschien kun je dan als tegenactie een heel verhaal daarover op het internet zetten zodat de ouders van het broertje het lezen, of stuur ze een linkje van dit topic
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:30
Thomas
Thomas is offline
Flauw, hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:37
Verwijderd
Vraag het anders ff op Werk, Geld & Recht Misschien ff verplaatsen ofzo
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 16:11
COELEN
COELEN is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-12-2003 @ 15:35:
Je mag nooit zonder toestemming een foto van iemand op internet zetten, zou had jouw zusje dat dus ook niet van haar broertje mogen doen. De ouders van dat broertje hebben dus denk ik zeker wel een punt. Maar aangezien de foto nu verwijderd is, denk ik niet dat er nog een probleem is.
Ze hebben nu geen ppt meer om op te staan, tis idd gewoon schending van de privaxy als je een foto plaatst van een ander,maar als je die, na verzoek, eraf haalt maakt dat volgens mij geen flikker meer uit,zolang het niet is voor commerciele doeleinden of om anderen te kwetsen!(weet t niet zeker,maar volgens mij is t wel zoiets!)
Oud 19-12-2003, 17:39
Boogie
Boogie is offline
---> Werk, Geld & Recht
Oud 19-12-2003, 18:01
Verwijderd
Als die ouders in een brief schrijven dat het 'schending van de privacywet' is, zou ik me maar niet te sappel maken, want dat is juridisch totale quatsch. (Als mensen het woord aanklagen gebruiken kun je sowieso er al vanuit gaan dat ze geen donder van recht afweten. )

Zoals Fitnesboy opmerkt is er wel portretrecht. Dat wil zeggen dat je niet zomaar iemands foto mag gebruiken zonder toestemming van die persoon. Dit speelt vaak bij mensen die vaak als figurant of voorbijganger gebruikt worden in reclamecampagnes. Op grond van de Auteurswet kun je je tegen een aantal van die vormen van gebruik verzetten, maar zeker niet alle.

Verder rust er auteursrecht op elke foto die gemaakt wordt. Als die ouders een foto hebben gemaakt van dat broertje, dan rust het auteursrecht op die foto bij de ouders. Zij hebben dus in beginsel het recht zich te verzetten tegen openbaarmaking en verspreiding van die foto. Het is natuurlijk wel heel erg flauw om daar moeilijk over te gaan doen in het kader van een CU2-site, zeker als je bedenkt dat het om kinderen gaat die blij zijn met een broertje en dat graag willen laten zien.

Kortom, juridisch gezien kunnen ze wel het éen en ander doen, maar niets om je zorgen over te maken. Schade lijden ze er niet door, dus het enige dat ze zouden kunnen vorderen is verwijdering van de foto. Maar daarvoor ga je geen procedure beginnen die je waarchijnlijk vele duizenden euro's kost, dus ik zou me niet druk maken.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 18:27
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
jeetje wel een beetje flauw maar goed dat jullie de foto wel meteen verwijderd hebben.. ik zou me er niet zon zorgen om maken joh! denk dat het allemaal wel losloopt
succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 18:46
Verwijderd
Je moet je goed bedenken dat veel mensen wel heel stoer praten over aanklagen, voor de rechter slepen, schadevergoeding vragen enzovoorts, maar dat in de praktijk procederen gewoon nog steeds moeilijk en duur is, en erg veel tijd in beslag neemt. Als puntje bij paaltje komt zullen heel veel mensen echt wel eieren voor hun geld kiezen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 20:26
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Dukko schreef op 19-12-2003 @ 16:30:
eerst even iets anders.

Jou lange verhaal heb je goed gebracht, ik kan het verhaal goed volgen en het leest makkelijk . ik heb ook wel eens van die ergerende verhalen gelezen waarbij je je afvraagt wie wie is.
mijn complimenten voor dit structuur volle verhaaltje
haha, ohw dank je wel
Oud 19-12-2003, 20:27
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2003 @ 19:46:
Je moet je goed bedenken dat veel mensen wel heel stoer praten over aanklagen, voor de rechter slepen, schadevergoeding vragen enzovoorts, maar dat in de praktijk procederen gewoon nog steeds moeilijk en duur is, en erg veel tijd in beslag neemt. Als puntje bij paaltje komt zullen heel veel mensen echt wel eieren voor hun geld kiezen.
dat was idd waar ik ook aan zat te denken. Dat zijn toch meer de Amerikaanse scenario's waar iedereen elkaar maar aan klaagt.

Maar toch jammer dat het nou op zo'n manier afgehandeld moet worden
Oud 19-12-2003, 20:59
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik denk idd ook dat het meer bluf is anders gaat het veel te veel geld kosten denk ik hoor.. enne die foto is toch al weg!!!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 22:40
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 19-12-2003 @ 21:27:
Maar toch jammer dat het nou op zo'n manier afgehandeld moet worden
Inderdaad jammer. Sommige mensen hebben gewoon nogal moeite met het overbrengen van hun ideeën en opvattingen op anderen. Als je hier nou normaal over zou kunnen praten, zou je misschien wederzijds begrip kunnen kweken, maar als iemand met de rechter dreigt is dat echt een zwaktebod in dit soort zaken.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 21:17
sas_andrea
sas_andrea is offline
denk niet dat ze veel kunnen doen. maar ja, je mag toch niet zomaar foto's plaatsen. maar aan de andere kant, kun je het kinderen niet verwijten. de foto's zijn nu toch verwijderd... zal wel goed komen hoor.
Oud 20-12-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
sas_andrea schreef op 20-12-2003 @ 22:17:
denk niet dat ze veel kunnen doen (...)
Heb je daar ook nog enige onderbouwing voor?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 10:38
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-12-2003 @ 23:44:
Heb je daar ook nog enige onderbouwing voor?
Nee, maar het staat wel intelligent als je hier post natuurlijk
Reageren

Regels voor berichten