Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2003, 16:44
JaJ
JaJ is offline
Bij deze titel verwacht je misschien dat ik wat wou weten over de vrije wil enzo, maar dat is helaas niet zo.

Ik zag, op het nieuws geloof ik, dat een aantal mensen iemand wilden aanklagen. Deze persoon was leider van een sekte, de aanklagers waren leden. De leider had gezegd dat de wereld in 2003 zou vergaan, en dat de goeden zouden worden opgenomen, de kwaden gestraft etc etc.

Om rein te zijn, moest je bijvoorbeeld al je geld aan de sekteleider geven ( )
Ook mocht een vrouw zich niet voor borstkanker laten opereren omdat God haar alleen helemaal compleet zou opnemen.
de leden raakten door allerlei regels vervreemd van hun omgeving.

En nu klagen de de sekteleider aan omdat de wereld niet is vergaan enzo.

Nou moet die man natuurlijk het geld teruggeven enzo, maar de leden kunnen hem toch niet gaan aanklagen omdat ze hem gelooft hebben?

wat denkt u?
Oud 20-08-2003, 16:49
Muad'dib
Muad'dib is offline
Ik vind de vent die die mensen zo gek heeft gemaakt dat ze al hun geld aan hem geven brilliant, en de mensen die dat deden extreem dom. De mensen die dat deden moeten ze in een gesticht opsluiten, alhoewel het waren vast allemaal amerikanen daar zijn ze gewoon.
Oud 20-08-2003, 16:50
lovetear
lovetear is offline
Het is dwaas dat je zo'n leider gelooft en achteraf begrijp ik best dat je je verraden voelt, maar het is deels je eigen schuld. Die man heeft misbruik van je willen maken en je liet het gebeuren. Iedereen zat fout, ik ben benieuwd wie de rechtzaak zal winnen.
Oud 20-08-2003, 18:36
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Muad'dib schreef op 20-08-2003 @ 17:49:
Ik vind de vent die die mensen zo gek heeft gemaakt dat ze al hun geld aan hem geven brilliant, en de mensen die dat deden extreem dom. De mensen die dat deden moeten ze in een gesticht opsluiten, alhoewel het waren vast allemaal amerikanen daar zijn ze gewoon.
nouw, in het interview spraken ze helaas nogal nederlands
Oud 20-08-2003, 18:51
Il organista
Il organista is offline
Ja, ik heb ook het nieuwsberichtgezien en ja, het waren Nederlanders. Of je de mensen die deze sekteleider hebben geloofd, dom kunt noemen, betwijfel ik. Vaak zijn sekteleden mensen die het ontzettend met zichzelf hebben (bijv. door een ziekte (bijv. borstkanker)) en die dan houvast zoeken in zo'n sekte.

Dit was een 'christelijke' sekte, waarmee ik niet wil zeggen dat het christendom beleden werd, maar dat de Bijbel op een bepaalde manier uitgelegd werd. Mensen met enige bijbelkennis zouden nooit geloven dat de laatste dag door mensen voorspeld kan worden (Mattheus 24:42b '[...] gij weet niet op welke uw Here komt.', Mattheus 24:44b '[...] want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen')

Om even op Jaj's 'strafrechtelijke' vraag terug te komen: natuurlijk kun je iemand niet veroordelen, omdat diegene mensen in zich heeft laten geloven. De claim van deze vrouw met kanker, las ik vandaag in de krant, gaat 'dood door schuld' aan deze man ten laste leggen. Ik betwijfel of deze claim het haalt, maar ja, je weet het niet....

Zelf vind ik dat deze man sowieso veroordeeld moet worden, maar 'dood door schuld' gaat misschien een beetje ver.
Oud 20-08-2003, 19:15
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 20-08-2003 @ 19:51:
Ja, ik heb ook het nieuwsberichtgezien en ja, het waren Nederlanders. Of je de mensen die deze sekteleider hebben geloofd, dom kunt noemen, betwijfel ik. Vaak zijn sekteleden mensen die het ontzettend met zichzelf hebben (bijv. door een ziekte (bijv. borstkanker)) en die dan houvast zoeken in zo'n sekte.

Dit was een 'christelijke' sekte, waarmee ik niet wil zeggen dat het christendom beleden werd, maar dat de Bijbel op een bepaalde manier uitgelegd werd. Mensen met enige bijbelkennis zouden nooit geloven dat de laatste dag door mensen voorspeld kan worden (Mattheus 24:42b '[...] gij weet niet op welke uw Here komt.', Mattheus 24:44b '[...] want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen')

Om even op Jaj's 'strafrechtelijke' vraag terug te komen: natuurlijk kun je iemand niet veroordelen, omdat diegene mensen in zich heeft laten geloven. De claim van deze vrouw met kanker, las ik vandaag in de krant, gaat 'dood door schuld' aan deze man ten laste leggen. Ik betwijfel of deze claim het haalt, maar ja, je weet het niet....

Zelf vind ik dat deze man sowieso veroordeeld moet worden, maar 'dood door schuld' gaat misschien een beetje ver.
Tja, maar waarvoor KUN je hem veroordelen dan? hij moet natuurlijk het geld teruggeven, hoewel, wettig gezien hoeft dat helemaal niet denk ik. maar ik betwijfel of er ok maar een aanklacht mogelijk is.

Over dat moeilijk met jezelf:
Voor de vrouw met borstkanker WAS er de mogelijkheid tot operatie.
En die man in de kassen (voor wie het gezien heeft) had eerder een baan en familie en alles. ook niet echt verschrikkelijk dus.
Oud 20-08-2003, 20:03
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Dit is het artikel (van de website van het Nederlands Dagblad)

Citaat:
Leider Efraïm aangeklaagd

van onze redactie kerk

AMERSFOORT/DORDRECHT - Een ex-lid van het Efraïm-genootschap heeft bij de politie in Dordrecht aangifte gedaan tegen sekteleider Heinrich van Geene. De vrouw beschuldigt hem van mishandeling met zwaar lichamelijk letsel als gevolg, bevestigde een politiewoordvooerder gisteren. Samen met een ander ex-lid is ook een schadeprocedure gestart tegen Van Geene.

De vrouw, Elisabeth van den Berg, heeft borstkanker. Haar arts zei haar dat ze moest worden geopereerd, maar Van Geene weerhield haar van een ingreep. De sekteleider verzekerde haar dat ze na gebed zou zijn genezen. Van den Berg besloot af te zien van een borstamputatie, omdat volgens Van Geene alleen gave mensen in de hemel zouden komen. Na haar vertrek uit de sekte in 2002 liet de vrouw zich wel opereren, maar de kanker was uitgezaaid. Ze heeft daarom ook aangifte gedaan van dood door schuld.

Van Geene kwam enkele jaren geleden in het nieuws doordat hij beweerde de profeet Elia te zijn. Op grond van berekeningen zou volgens hem eind 2001 ,,de bruid'', dat symbool staat voor christenen die radicaal voor Jezus hebben gekozen, opgenomen worden. Er gebeurde niets en Van Geene schreef op zijn website het vreselijk te vinden dat Jezus Christus nog niet was teruggekomen. Ongehoorzame zogenaamde gelovigen hadden volgens hem Gods plannen gedwarsboomd.

Schadeplichtig

Van den Berg is samen met een ander voormalig lid, Sjaak Pietersen, ook bezig met een schadeprocedure tegen de sekteleider. Zij betaalden veel geld aan het Efraïm-genootschap, omdat Van Geene hen dwong al hun aardse bezittingen op te geven. De ex-leden willen weten wat de leider met het geld heeft gedaan en een vergoeding krijgen voor de schade die ze hebben geleden.

De advocaat van de twee, mr. Martin de Witte, heeft Van Geene en zijn boekhouder gedagvaard voor een voorlopig getuigenverhoor bij de rechter-commissaris. Hij wil Van Geene ook strafrechtelijk aanpakken.

Hij denkt dat een strafrechtelijke procedure kans van slagen heeft, omdat de zaak lijkt op die van de vrouw van de ex-politicus Roel van Duijn. ,,Zij werd ook behandeld door iemand die zei dat ze haar medicijnen niet meer hoefde te gebruiken. Deze man is veroordeeld.'' Bovendien is iemand die veroordeeld wordt, ,,schadeplichtig'', aldus De Witte. Vandaar dat er in het geval van Van den Berg, maar ook van Pietersen schadevergoeding kan worden geëist. ,,Pietersen heeft enkele tonnen aan de organisatie van Van Geene gegeven. Je kunt in zo'n sekte-situatie niet zeggen dat dit vrijwillig is gebeurd. Bovendien, als Van Geene te goeder trouw was, zou hij dat aan Pietersen kunnen teruggeven na diens uittreden.''

De Witte heeft nog geen rechtstreeks contact met Van Geene gehad. Wel heeft de sekteleider als reactie op de aanklacht een van De Wittes collega's gebeld en in dat gesprek de wens geuit dat de advocaten spoedig dood zouden zijn.

Het Efraïm-genootschap, gevestigd op een industrieterrein in Heinenoord, kwam in 2001 ook in het nieuws omdat Van Geene toen het einde der tijden voorspelde. De gemeenschap was destijds op haar hoogtepunt en telde tussen de honderd en 150 leden. Zij betaalden Van Geene veel geld, Van den Berg schat tussen de 1 en 1,5 miljoen euro. Momenteel zijn er nog ongeveer veertig leden.

Van Geene was gisteren onbereikbaar voor commentaar.
Die mensen kunnen hem wel aan gaan klagen omdat ze dat geld terugwillen, maar ze hebben geen kans! Ze hebben er zelf voor gekozen (wel onder druk) dat geld aan die sekte te geven, hun sociale contacten op te geven, enz.
Mensen worden zo erg onder druk gezet door de sekteleider, daardoor komen ze er met moeite uit! Zo'n grote macht heeft de leider over hun.
Ik vind het erg dom van die mensen dat ze nog in een voorspelde wederkomst geloven, er zijn zoveel voorspellingen geweest en niet uitgekomen , en ook staat er duidelijk in de Openbaring dat 'Niemand van dat uur zal afweten' en dat 'Jezus komt als een dief in de nacht'.
Oud 21-08-2003, 18:10
eefjeefje
eefjeefje is offline
het is wel hard om die mensen dom te noemen. Vaak zijn het mensen die zeer onzeker zijn of psychisch niet okee. Als ze dan door zo'n sekteleider worden verleid hebben ze gewoon niet de capaciteiten om weg te lopen. Verder zijn deze mensen vaak ook heel angstig dus doodsbang dat de sekteleider hen iets zal doen of dat God hen zal starffen. Iets meer respect voor deze slachtoffers zou wel op zijn plaats zijn
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 19:23
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Bertine schreef op 20-08-2003 @ 21:03:
Die mensen kunnen hem wel aan gaan klagen omdat ze dat geld terugwillen, maar ze hebben geen kans! Ze hebben er zelf voor gekozen (wel onder druk) dat geld aan die sekte te geven, hun sociale contacten op te geven, enz.
Mensen worden zo erg onder druk gezet door de sekteleider, daardoor komen ze er met moeite uit! Zo'n grote macht heeft de leider over hun.
Ik vind het erg dom van die mensen dat ze nog in een voorspelde wederkomst geloven, er zijn zoveel voorspellingen geweest en niet uitgekomen , en ook staat er duidelijk in de Openbaring dat 'Niemand van dat uur zal afweten' en dat 'Jezus komt als een dief in de nacht'.
Hoezo hebben ze geen schijn van kans? Ze waren zeer afhankelijk van die sekteleider, en werden onder druk gezet. Hoezo ben jij zo zeker van je zaak? Je bent geeneens een rechtenstudent.
Oud 22-08-2003, 10:14
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 21-08-2003 @ 19:10:
het is wel hard om die mensen dom te noemen. Vaak zijn het mensen die zeer onzeker zijn of psychisch niet okee. Als ze dan door zo'n sekteleider worden verleid hebben ze gewoon niet de capaciteiten om weg te lopen. Verder zijn deze mensen vaak ook heel angstig dus doodsbang dat de sekteleider hen iets zal doen of dat God hen zal starffen. Iets meer respect voor deze slachtoffers zou wel op zijn plaats zijn
Inderdaad, die sekteleider heeft die mensen misbruikt.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 13:21
Verwijderd
De slachtoffers hebben alles vrijwillig met zich laten doen, hij heeft ze nergens toe gedwongen.

Citaat:
Tja, maar waarvoor KUN je hem veroordelen dan? hij moet natuurlijk het geld teruggeven, hoewel, wettig gezien hoeft dat helemaal niet denk ik. maar ik betwijfel of er ok maar een aanklacht mogelijk is.
Nee, want alles was op vrijwillige basis
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:54
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 22-08-2003 @ 14:21:
De slachtoffers hebben alles vrijwillig met zich laten doen, hij heeft ze nergens toe gedwongen.

Nee, want alles was op vrijwillige basis
de betrekkelijkheid van vrijwilligheid....
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 00:37
Verwijderd
Citaat:
de betrekkelijkheid van vrijwilligheid....
Die gast heeft ze niet gedwongen, en als ze dan meewerken is het op vrijwillige basis, daar kun je niet omheen
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 14:35
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 23-08-2003 @ 01:37:
Die gast heeft ze niet gedwongen, en als ze dan meewerken is het op vrijwillige basis, daar kun je niet omheen
Nouwja, vanuit e slachtoffers gekeken kun je stellen dat ze er vrijwillig aanbegonnen zijn, maar geloof toch ook wel dat ze toen ze eenmaal meededen ook wel dingen deden die ze minder leuk vonden.
Reageren

Regels voor berichten