Advertentie | |
|
![]() |
|
Grappig dit topic.
Ik had vroeger het gevoel dat ik in een computerspellertje leefde en iedereen om me eigenlijk gewoon in dat spel hoorden. Opzich niet zo raar want je hebt alleen jezelf onder controlle. De rest doet gewoon z'n eigen gang en lijkt het net of alles automatisch gaat. Maar goed, als kind had ik al te veel fantasie. ![]() ![]()
|
Alles is echt als het zich in het universum bevind , zelfs gedachten en fantasiën zijn echt als jij ze denkt. Ookal kunnen bepaalde gedachten of fantasiën nooit fysiek plaatsvinden , het denkproces is een fysiek proces , wat het dan weer "echt" maakt.
![]()
|
Je kan natuurlijk nooit echt aantonen, dat iets buiten jouzelf ook bewustzijn heeft, en niet "gesimuleerd" wordt door je eigen geest. In die zin zou je gelijk kunnen hebben.
Nu weet ik wel, dat je ongelijk hebt, omdat ik mijn eigen bewustzijn ervaar, maar daar heb je met een dergelijke denkwijze weinig aan. Zelf ga ik er dan ook maar van uit, dat het niet zo is, en wellicht is dat ook wat fijner in de omgang. Groet, Tio
|
Dit idee is ouder dan computerspelletjes en wordt solipsisme genoemd. Wat ongeveer betekent "het idee dat je de enige ziel bent".
Er is weinig logica tegen in te brengen. Maar ik verwerp het op morele gronden. Trouwens, zo overtuigd van je eigen bestaan hoef je ook niet te zijn. Misschien is iedereen, inclusief jou wel een simulatie.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik herken me hierzelf wel in. ik heb me ook afgevraagt of alles om me heen niet nep is.
maar word je niet nogal depri van zulke gedachten? je kunt makkelijk overal aan twijfelen maar heeft dat wel zin? ik denk dat alles wat je ziet tenminste voor jou echt is. en je kunt aannemen dat anderen dezelfde gevoelens als jou hebben omdat ze een zelfde lichaam hebben. natuurlijk kun je wel denken dat alles een droom is maar volgens mij bereik je daar niets mee. |
![]() |
|
Vroeger had ik ook een soort "matrix" voorstelling van de wereld, met als wijziging dat ik dacht dat ik in een psychiatrische inrichting lag en ze allemaal dingen op me uitprobeerden
![]() Nu ben ik echter geneigd aan te nemen wat je kunt zien ofwel aantonen/bewijzen. Zolang er geen reden is om te geloven in een god, doe ik dat niet, zolang er geen reden is om te geloven dat dit nep is (terwijl mijn zintuigen mij iets anders zeggen) doe ik dat niet.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ach, misschien moet je het op deze manier zien: Het maakt niet uit of je echt bent of niet, als je maar blij en gelukkig bent.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() sarcasme gaat je slecht af jochie |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
(topic nog niet gelezen, alleen de eerste post)
Dit staat bekend als de 'other minds' problematiek. Het geloof dat er buiten je eigen geest niets is, dat alles om je heen een product is van je eigen geest/ziel whatever, wordt 'solipsisme' genoemd. De vraag van een aantal 20e eeuwse ethici was dan ook vooral: Hoe kan ik aan een ander bewijzen dat ik evenzeer in eigen recht besta als zij denken te zijn? Het concept van 'de ander' is daarmee een van de waardevolste concepten in het veld van de ethiek. Martin Buber stelde dat de wereld om ons heen bestaat uit dingen 'Es' (niet te verwarren met het 'Es' van Freud). En dat het het doel is om ieder 'Es' steeds te zijn als een 'Du', een 'Jij'. Zelf ben je een 'Ich', en dit 'Ich' staat steeds in relatie met zijn omgeving. Het 'Ich' in relatie tot een 'Es' is wezenlijk anders dan een 'Ich' in relatie tot een 'Du'. In het tweede geval beschouwt het 'Ich' de ander namelijk als een 'Ich' in eigen recht. Bij de 'Ich-Es' relatie is het andere slechts een middel in je leven. Het streven is om zoveel mogelijk 'Ich-Du' relaties te creëren, maar de ironie is dat deze altijd weer zullen vervallen tot een 'Es'. Niettemin, er is geen oplossing, geen absolute methode om te beslissen of andere wezens inderdaad 'bestaan'. Dit zal altijd een geloof blijven, een veronderstelling, ook in de wetenschap. Daarom blijft filosofie ook altijd nuttig, om zich met dit soort fundamenteel wetenschappelijk problemen bezig te houden. Het relativeert ook de autoriteit van de wetenschap, omdat deze zetelt op principes die slechts intuitief aangenomen worden.
Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 19:54. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om er eindelijk inhoudelijk op in te gaan: de zekerheid heb je inderdaad niet dat andere net zo bestaan als jij. Eveneens is af te vragen of jijzelf niet een brain-in-a-box bent die met electroden wordt gemanipuleerd. De constante verandering om je heen impliceert voor mij dat er meerdere "Ichs" aan het werk zijn. Zodoende is er de erkenning van anderen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
In mijn wereld. vidaaa | 24 | 09-02-2006 20:47 | |
Verhalen & Gedichten |
De weg naar mijn wereld Verwijderd | 4 | 11-01-2004 16:51 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit is mijn wereld Q | 29 | 31-01-2003 12:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn wereld... Secreet | 3 | 02-12-2002 15:47 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn wereld * in de nacht. Mees | 9 | 14-01-2002 19:23 |