Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ben tweedejaars BioMedische Technologie aan de UT.
Ik heb in het eerste jaar niet echt vakken gehad met verplichte aanwezigheid. Alleen practica waren verplicht en dat is ook wel logisch natuurlijk. Dit trimester hebben we een enorm zinloos vak en daarbij is aanwezigheid verplicht ("als jullie je daar niet aan houden, ga ik kinderachtig doen hoor, dan moet je een vervangende opdracht doen en dat moet je niet als straf zien, maar ik vind dat je dan gewoon extra werk moet doen" duzzzz.....). Ik ben van mening dat als een docent denkt dat zijn vak zo belangrijk is dat je het niet mag missen, hij gewoon heel goed college moet geven. Colleges neurofysiologie van een docent uit Leiden werden bijvoorbeeld heel druk bezocht, omdat je gewoon veel miste als je er niet was.... Studenten zijn inderdaad oud en wijs genoeg om zelf te beslissen of ze naar college komen. En als ze niet wijs genoeg zijn, dan halen ze het vak maar lekker niet... eigen schuld BaMa-verandering heb ik geen last van, omdat mijn studie nog niet echt bestond voordat dit werd ingevoerd.
|
1e jaars Geneeskunde in groningen:
We moeten verplicht aanwezig zijn bij practica, anders reparatieopdracht. Bij tutor/mentor/coachgroepen mogen we 20% missen, anders reparatieopdracht. verder hebben we ook dingen als handelingsdelen op de middelbare school.. namelijk beroepsvoorbereiding, dan moet je bijvoorbeeld een verhaaltje schrijven over wat jij een goede dokter vindt. Persoonlijk vind ik het nogal onzin. Verder hebben we voortgangstoetsen, iets wat ook verdacht veel lijkt op mijn middelbare school... "Als je ze niet haalt mag je geen examen doen".. nu is het: Als je ze niet haalt heb je niet genoeg punten voor een propaedeuse, dus komt op hetzelfde neer. Verder zijn ze bij de colleges best streng qua op tijd komen, als je er niet bent gaat de deur op slot, terwijl ik bij mensen met een andere studie altijd hoor over het academisch kwartiertje.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft die deuren op slot, je weet waarschijnlijk ook wel dat RUG-colleges in de bios worden gegeven. Die sluiten ze ook al vroeg af zodat er niemand meer in of uit kan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Rechten in Grunn
Wat ik zeer irritant vind zijn die verplichte vakken zoals juridische vaardigheden waar je zo nodig heen moet. Waarom laten ze het niet aan de studenten zelf over of ze willen komen of niet, als iemand nooit komt dan merkt hij of zij dat uiteindelijk zelf toch wel weer. Ook die verplichte opdrachten als je 2 keer gemist hebt zijn te gek voor woorden. Ik dacht altijd dat studeren veel met eigen verantwoordelijkheid te maken had ![]() Ik ga het dan nog nieteens hebben over de docentjes die gaan zeuren als je het niet gemaakt hebt en er dan echte verklaringen voor willen hebben waarom je het niet gemaakt hebt, wat gaat hen dat wat aan waarom ik een keer iets niet kon maken ![]() |
![]() |
|
Eigenlijk zou je de VOX van de uni in nijmegen moeten ziet te krijgen. Daar staat een artiekel in over de verscholing. Ik zal morgen voor je kijken of hij er nog ligt, zo ja neem ik hem voor je mee. Als je hem wil moet je maar een pm sturen ofzo.
|
Op dit moment merk ik het vooral aan mijn docenten (ik studeer psychologie in Leiden).
Het is alsof ik weer terug ben in de Brugklas. Er wordt om stilte gemaand, mensen worden aangewezen als ze iets verkeerds hebben gedaan, er wordt gevraagd vragen te beantwoorden over het te behandelen onderwerp. Beetje frustrerend.
|
Verwijderd
|
Ik zit nu in mijn eerstejaar politicologie op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Nadat ik mijn middelbare schooltijd schutterend ben doorgekomen - twee keer blijven zitten en een keer gezakt - ben ik wel twee keer in de stront gezakt hier op school. Ik blijf het gewoon school noemen, want het gaat helemaal nergens meer over.
De verplichte colleges, waarin je er zelfs bijna wordt uitgetrapt als je je opdrachten niet allemaal op tijd inlevert, worden gegeven door leraren die je behandelen alsof je een kleuter bent. Ze besteden ontzettend er veel tijd aan om je af te zeiken en te zeggen hoe graag zij willen dat jij het doet zoals zij het willen (god weet waarom je daar iets aan hebt) en als je dan echt iets wilt weten sturen ze geen mailtje terug of zeggen ze je ook in de collegezaal niets. De VU schrijft zichzelf aan als persoonlijk en een plek waar je veel begeleiding kan krijgen. Het enige waar ik in mee begeleid is een gesprek met een studieadviseur die de hele tijd alleen maar kon praten over dat ik al met 16 jaar ben begonnen daar. En dat terwijl ik best wat begeleiding kan gebruiken. Ik heb nooit geleerd om te plannen. Maar met al dat gezeik aan mijn kop wordt dat niet veel beter. In mijn ogen is het de bedoeling dat de student er wat van opsteekt en men schiet niets op met deze studenten straf te geven, omdat ze niet meer in het stramien hoeven te lopen van de leraar. En als de leraar zo goed was geweest had hij een ander beroep gekozen. Volgens mij is hier geen touw aan vast te knopen, maar dat komt vast door de tijd. Ik heb veel te vertellen en ik kan het ook wat duidelijker brengen. Je kan me altijd bereiken op grotvergelijker@hotmail.com mvg |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
2ejaars PWO in Nijmegen. Vorig jaar hadden we 1 vak waar we verplicht naar college's moesten, dat werd iedere keer afgetekend. Hier ontkwam je ook niet aan, want iedere week moest je een opdracht inleveren of een minitentamen maken. De college's van alle andere vakken waren niet verplicht, al waren er voor statistiek en filosofie bepaalde data waarop bepaalde opdrachten ingeleverd moesten worden. Als je deze niet naar behoren had, mocht je geen tentamen doen.
Dit jaar heb ik ook nog geen enkel verplicht college gehad. Wel weer het principe van opdrachten inleveren bij statistiek. Ik stoor me er niet aan, vind dit eigenlijk wel fijn. Vooral bij een vak als statistiek is dit een stok achter de deur om me er toch toe te zetten de opgaven te oefenen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat je kan scannen en mailen? Of anders even de hoofdlijn van het artikel mailt? Alvast heel erg bedankt! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zou je mij wat meer kunnen vertellen over het bindend studieadvies van Leiden? En wat over jullie Rector Magnificus Kist die het landelijke nieuws haalde met de stelling dat studenten van tegenwoordig te weinig doen en hij meer inspanning van de studenten wil? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vinden jullie een stok achter de deur goed of niet? |
![]() |
|
![]() |
Ik studeer Economie aan de Erasmus. Niets is verplicht bij ons maar er is wel een bonussysteem. Als je daar aan meedoet moet je wel bij de practicumcolleges 9 van de 10 keer aanwezig zijn om een bonuspunt te krijgen boven op je tentamencijfer. Daarnaast moet je voior sommige vakken elke week iets inleveren. Dus je moet toch best wel wel doen voor die ene bonuspunt. Maar het is maar waar je voor kiest. Je hoeft ook niet te komen maar dan heb je ook geen bonuspunt. Zelf vind ik het toch wel prettig om voor de bonus te gaan, maar ik vind het idd eignelijk best wel schools.
|
![]() |
|
![]() |
NN, zie dat HBO-topic voor mijn gevoelen omtrent de verschoolsing.
![]() Hetgeen dus -voor alle duidelijkheid- betrekking heeft op een 3e-jaars student Rechten aan de UU, oude systeem. Add. -> over een bindend studieadvies weet ik niks. Ik heb er nooit bij stil hoeven staan. ![]()
Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 20:35. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Blok duurt 6 weken. Je kan totaal 100 punten halen in een blok. Onderverdeeld in max. 30 punten voor tussentoets na 3 weken. max. 50 punten voor eindtoets van het blok. En max 20 punten, voor aanwezigheid bij werkgroepen/practica. Met de punten voor werkgroepen zit het zo: ben je niet aanwezig 0 punten ben je aanwezig 1 punt heb je alles goed gedaan/ huiswerk gemaakt 2 punten Je haalt een blok als je meer dan 60 punten hebt. Zo zit het bij ons.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
UU (pedagogiek, 1e jaar)
Hier gaan ze af en toe wel erg ver vind ik. Bij werkcolleges verplicht aanwezig, voor afwezigheid moet een reden gegeven worden (via mail). Per werkcollege wordt er ook huiswerk opgegeven. Twee keer niet voorbereid op werkcollege = individueel het jaar afmaken. Opdrachten moeten gemiddeld voldoende zijn anders mag je niet meedoen met het tentamen. Ook daarvoor moet je minstens een 5.5 halen. Er kan niet gecompenseerd worden. Academisch kwartiertje kennen ze min of meer. Stip op tijd gaat de deur op slot. Wel blijft de boveningang open. Een kwartier, dan gaat ook die op slot en kun je dus tot de pauze niet meer binnen. En ik waande mij in de illusie dit jaar lekker alles op mijn manier te doen...
|
Natuur- & sterrenkunde 3e jaar
Universiteit van Amsterdam verplichte deelname aan colleges Bij ons speelt dit niet. Dit is onder anderen het gevolg van een zeer felle generatie van studentenraden die de reglementen op dit gebied steevast afkeuren. Voor het bindend studeiadvies geldt hetzelfde. Ik vind het een goede zaak. Het is de taak van de universiteit om mensen te scholen om kritisch te staan in de maatschappij. Aanwezigheid bij colleges draagt daar niets aan bij. Een docent die studenten in de collegebanken wil hebben heeft maar goed college te geven (en je merkt bij ons inderdaad vrij snel wie de goede en wie de slechte docenten zijn). Het doodknuffelen van studenten (al gebruikt men in bestuurlijke kringen liever de term "harde regelgeving") voegt niets toe aan de kritische houding van deze studenten. Aanwezigheidsplicht bestaat wel bij praktica. Dat vind ik raar aangezien een prakticum juist een eindverslag moet opleveren dat voldoende moet worden beoordeeld. Dat is een beetje dubbelop (als je er niet bnet kun je het prakticum ok niet halen. En als je het wdel haalt door er niet te zijn dan ben je blijkbaar een goede experimentator). verplichte inlevering van opgaven helaas komt dat bij ons voor. Of het werkt weet ik niet. De deelname aan het tentamen kan je alleen maar worden ontzegd als je na twee keer herkansen de opdrachten nog steeds onvoldoende hebt. Wel hebben we werkcollegegroepen. De aanwezigheid wordt wel bijgehouden maar telt niet mee. academisch kwartiertje Aangezien het op andere faculteiten vaak voorkomt dat docenten het academisch kwartier niet in acht willen nemen en het bovendien veel meer duidelijkheid schept beginnen op onze opkleiding alle colleges om **.15. Ik vind dit een goede zaak. Duidelijkheid voor alles. En dat artikel van de maastrichtse universiteit heb ik ook gelezen. Hoe kan het nou dat docenten, zij die het hardst voor verschoolsing van het curriculum zijn, gaan klagen over de verschoolsing van studenten??
|
KUN 1e jaars
ja. het viel mij op dat de uni schoolser is dan de middelbare school waar ik op zat. ik ben niet extreem rebels maar het lijkt of er geen zelfstandigheid verwacht wordt. bij elke opdracht wordt een handleiding geschreven waarin zelfs de deelvragen en het onderzoeksdesign voor je worden gekozen, en het woord handelingsdeel lijkt ook hier aan populariteit gewonnen te hebben: er wordt alleen maar gekeken naar vorm en opzet, nauwelijks naar inhoud. verder word ik geacht oefenopdrachten in te leveren in het postvakje van de docent zodat ze nagekeken kunnen worden. of in de werkgroep worden door de docent de antwoorden voorgelezen. ook hier de verplichte aanwezigheid maar daarnaast ook nog de optijdkomregel. je hoeft nog net geen briefje te halen maar je komt niet meer binnen (ik heb vanwege het kleine aantal studenten geen les in collegezalen). Daarnaast is ook het niveau van de stof dramatisch laag (voorbeeld van tentamenvraag: geef de definitie van de term probleem ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
INHOLLAND Diemen is waar ik studeer. Derdejaars Communicatie Media & Design, oftewel, Creatief.
Het min of meer schoolse gedrag van medewerkers op een HBO-instelling ervaar ik toch als redelijk prettig. Ik weet van mijzelf dat ik geen Fok! doe, als er niemand op mijn taken wijst, een docent bedoel ik dus. Aan de andere kant valt het ook wel weer mee. Op het moment loop ik stage, terwijl dat eigenlijk helemaal niet mag, vanwege niet behaalde studiepunten. Niemand die zich daarom druk maakt. Je wordt dus ook weer best vrij gelaten. Ik heb verder niks te maken met de structuur van bachelor of master (vrijgezel of meester? ![]() Maar om nou vrijgezel te worden na een studie te hebben afgerond......? Ik weet het niet hoor......Ik blijf wel vrijgezel totdat ik klaar ben |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben enkel geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die een opleiding volgen aan een uni. Dat heb HBO schools is, is al wel bekend en zodoende niet erg interessant om over te schrijven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik studeer economie aan de RuG, 2e jaar. Bij ons is vrijwel niets verplicht. Bij enkele vakken kun je aan de hand van werkcolleges cijfers krijgen die meetellen voor het tentamen. 1 keer hebben we een bonus gehad, wanneer je actief meedeed met de werkcolleges. Wel merk ik dat men toe wil naar gesprekken met studieadviseurs voor de nieuwe eerstejaars. Adviseurs die je nog nooit gezien hebt en die 50 studenten op een dag voor zo'n gesprek zien langskomen.
|
![]() |
|
Bij Nederlands in Groningen is voor bijna alle vakken een aanwezigheidsplicht ingesteld (voor alle werkcolleges en bijna alle vakken hebben werkcolleges dus ook aanw. plicht). Zeker voor mij als ouderejaars is het irritant. Ik doe een aantal eerstejaars vakken over en moet gezellig 2 x 45 minuten bij zo'n vak met de armpjes over elkaar zitten en luisteren naar wat ik al eerder gehoord heb. Een vrijstelling was niet te krijgen, want bijna alle eerstejaarsvakken van vorig jaar zijn met de tweedejaarsvakken gefuseerd, dus moet ik dat ook overdoen. Het liefst had ik bij bijna alle vakken vrijheid gehad, want de meeste werkcolleges hebben ook nauwelijks inhoud.
|
![]() |
|
![]() |
eerstejaars wiskunde KUN
heb geen enkele aanwezigheidsplicht, maar veel wegblijven doe je niet als je het bij wilt houden. Geen regeling van binnen 2 jaar propedeuse halen ed. Eigenlijk volledige vrijheid. Je kunt opdrachten inleveren voor bonuspunten en feedback als je wilt, maar hoeft niet. Te laat komen is geen probleem, weglopen tijdens een college ook niet (ook al getuigt het van weinig respect voor de docent). Dus kom allemaal naar mijn studie ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
is HBO studeren of niet? watervlo | 71 | 25-11-2021 00:30 | |
Algemene schoolzaken |
HBO Rechten, propedeuse moeilijk? ceylan | 40 | 12-12-2003 18:17 |