Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2003, 15:21
Orchid
Orchid is offline
Kibbeling

De stilte valt
met knallen van
de trap

De kat krabt
de krullen van
zijn hart

Gedicht

Oh, liefste
Kijk, poëzie
Oud 12-12-2003, 15:26
jsoes
jsoes is offline
Helemaal niet onaardig! Wat was precies je doel? (misschien dat men dan wat gerichter naar je gedicht(en) kan kijken)
Oud 12-12-2003, 15:44
Orchid
Orchid is offline
Doel gedicht 1:
Ik vroeg me af of iedere gedachte een gedicht waard is. Maar eigenlijk is het geen willekeurige gedachte. Want er is sprake van deviatie op intertekstueel niveau (=je kent 'de kat krabt de krullen van de trap') en syntactische equivalentie (zelfde woordvolgorde/woordfunctie), personificatie (=de stilte kan niet vallen), paradox (knallende stilte) en assonantie (=klinkerrijm). Daarbij nog semantische ambiguïteit (=iets heeft verschillende betekenissen: kat-kibbeling (vis) / kibbelen/knallende ruzie.

Doel gedicht 2:
Het kortst mogelijke gedicht met de 'wezenskenmerken'. Apostrofe (=aanroepen), directief (=gericht aan), momentaan (=beschrijving van een korte emotie/moment/fragment). En eigenlijk kritiek op het hele idee 'gedicht'. Of in ieder geval het hele verheven poëziebesef.

Je vroeg het zelf.
Oud 12-12-2003, 16:02
tacidvs
tacidvs is offline
ja en nu je al die verschrikkelijk moeilijke woorden gebruikt vinden we je geweldig link, puntje puntje puntje
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 16:03
Orchid
Orchid is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 12-12-2003 @ 17:02:
ja en nu je al die verschrikkelijk moeilijke woorden gebruikt vinden we je geweldig link, puntje puntje puntje
Doe niet zo stom.
Oud 12-12-2003, 16:06
jsoes
jsoes is offline

Met stomheid geslagen.
Had ik het op het Letteren-forum net nog met iemand over "schrijven als een wetenschap". Niet eens een onaardig voorbeeld. Het prikt genadeloos overal doorheen.
Volgens mij kun je van die eerste best een rijtje op papier krijgen, of niet? (ik bedoel niet "je" in algemene zin, maar jij met deze kennis) Zo ja: raad ik je aan, lijkt me erg interessant.
Oud 12-12-2003, 16:11
tacidvs
tacidvs is offline
'But it's just me I'm just obscene'
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 16:19
jsoes
jsoes is offline
Nogmaals: interessante poging, mijn bewondering heb je.
Oud 12-12-2003, 16:27
Negrotiator
Negrotiator is offline
Haha. Het is alleen jammer, Orchid, dat niemand geniaal genoeg zal zijn het volledig te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 21:02
Woodstock
Woodstock is offline
Kom kom, waarom nu weer meteen zo elitair gegooid met woorden als geniaal in combinatie met niemand?
het is mooi spel, het is duidelijk dat de dichter begrepen heeft hoe te spelen met woorden, te knutselen als het ware... maar het leuke is nou juist dat niemand hier geniaal voor hoeft te zijn...
Oud 12-12-2003, 21:24
Orchid
Orchid is offline
Citaat:
Woodstock schreef op 12-12-2003 @ 22:02:
Kom kom, waarom nu weer meteen zo elitair gegooid met woorden als geniaal in combinatie met niemand?
het is mooi spel, het is duidelijk dat de dichter begrepen heeft hoe te spelen met woorden, te knutselen als het ware... maar het leuke is nou juist dat niemand hier geniaal voor hoeft te zijn...
.
Oud 13-12-2003, 09:14
Medea
Medea is offline
Ik vind de gedichten zelf niet zo mooi, maar de uitleg is er een om 'U' tegen te zeggen. Fantastisch gewoon!
(misschien kan je 'kibbeling' met een strofe uitbreiden, ik vind het wel wat hebben)
Oud 13-12-2003, 11:16
Orchid
Orchid is offline
Citaat:
Medea schreef op 13-12-2003 @ 10:14:
Ik vind de gedichten zelf niet zo mooi, maar de uitleg is er een om 'U' tegen te zeggen. Fantastisch gewoon!
(misschien kan je 'kibbeling' met een strofe uitbreiden, ik vind het wel wat hebben)
Nee maar dat bedoelde ik. (Ik voel een uitroepteken.) Moet het nog mooi zijn. Als eigenlijk al het mooie al een keer gezegd is. Duizend keer. Wat blijft er dan nog over.
Oud 13-12-2003, 11:33
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Orchid schreef op 13-12-2003 @ 12:16:
Nee maar dat bedoelde ik. (Ik voel een uitroepteken.) Moet het nog mooi zijn. Als eigenlijk al het mooie al een keer gezegd is. Duizend keer. Wat blijft er dan nog over.
Daar zit zeker wat in. Als je die mening inderdaad toepast, valt alles weg wat vandaag de dag nog iets met poëzie te maken heeft, waaronder ook forums als deze.
Ik prefereer zelf daarom maar om daar niet al teveel over na te denken. Dat klinkt naïef, dat is het ook, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker.
Oud 13-12-2003, 12:20
Medea
Medea is offline
Citaat:
jsoes schreef op 13-12-2003 @ 12:33:
Daar zit zeker wat in. Als je die mening inderdaad toepast, valt alles weg wat vandaag de dag nog iets met poëzie te maken heeft, waaronder ook forums als deze.
Ik prefereer zelf daarom maar om daar niet al teveel over na te denken. Dat klinkt naïef, dat is het ook, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker.
Vanuit die gedachte is elke vorm van kunst sinds de Renaissance plagiaat...
Oud 13-12-2003, 12:26
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Medea schreef op 13-12-2003 @ 13:20:
Vanuit die gedachte is elke vorm van kunst sinds de Renaissance plagiaat...
Daarom.
Dus sluit ik mijn ogen daar maar gewoon voor. Het blijft gewoon fascinerend om nieuwe dingen te lezen of schrijven. Dat zo'n wiel dan al eens eerder is uitgevonden, is bijzaak.
Oud 13-12-2003, 13:34
Orchid
Orchid is offline
Citaat:
jsoes schreef op 13-12-2003 @ 13:26:
Daarom.
Dus sluit ik mijn ogen daar maar gewoon voor. Het blijft gewoon fascinerend om nieuwe dingen te lezen of schrijven. Dat zo'n wiel dan al eens eerder is uitgevonden, is bijzaak.
Inderdaad. En trouwens, 'plagiaat' is een groot woord. Dat een schrijver zich bewust is van de relativiteit van zijn 'produkten' is toch net zo goed een interessante literatuuropvatting/een interessant uitgangspunt. Hoe te variëren? Hoe de heersende orde/verwachtingen te verstoren? De zgn. onoriginaliteit is naar mijn idee juist een aansporing.
Oud 13-12-2003, 13:35
Orchid
Orchid is offline
En jsoes, zou je mij wat opdrachten die je voor school hebt gekregen willen PM'en?
Oud 14-12-2003, 14:26
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten