Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2003, 23:31
MH
MH is offline
Ik zit met een klein probleem. Ik studeer Nederlands en voor volgend jaar heb ik ruimte gepland om mijn zogeheten vrije ruimte op te vullen. Dat wil zeggen dat ik twee tot vier vakken moet kiezen en in die keuze ben ik volledig vrij. Op zich mooi, maar helaas heb ik totaal geen idee wat voor vakken ik in die vrije ruimte moet stoppen. Het enige waarmee ik tot nu toe de keus heb kunnen beperken is dat ik in Groningen wil zoeken en bij voorkeur op de letterenfaculteit.
Iemand enig idee of een suggestie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2003, 09:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Moet je niet gewoon een keuze maken uit een aantal vakken? Zo ja, dan is het misschien handig om hier neer te zetten omdat veel mensen waarschijnlijk niet weten hoe dit in zn werk gaat op de uni.
Oud 07-12-2003, 09:59
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ja, wat Daantje zegt. Ik dacht dat die vrije ruimte bestond uit een aantal gegeven vakken?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 12:02
MH
MH is offline
Binnen de letterenfaculteit van de RuG worden ongeveer 750 vakken gegeven, dus dat is net even iets te veel om op te noemen. Maar ik kan wel de studies opnoemen, dat maakt de keuze al des te makkelijker (let wel, minimaal uit 1 studie moet ik een vak kiezen, maximaal uit 4).
-Algemene taalwetenschap
-American Studies
-Archeologie
-Communicatie- en Informatiewetenschappen
-Duitse Taal en Cultuur
-Engelse TC
-Finoegrische TC
-Friese TC
-Geschiedenis
-Griekse en Latijnse TC
-Informatiekunde
-Internationale organisaties
-Kunst, Cultuur en Media
-Kunstgeschiedenis
-Nederlandse TC (doe ik al)
-Romaanse TC
-Scandinavische TC
-Slavische TC
-TC van het Midden-Oosten

meer informatie over wat de studies inhouden is te vinden op www.rug.nl
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 15:33
desiree1986
desiree1986 is offline
Uiteraard weet ik niet wat je wilt doen met je studie en wat je persoonlijke interesses zijn. Ik denk dat je die kant op moet zoeken.. Verder is het voor een buitenstaander moeilijk om iemand vakken aan te raden.. Succes ermee.
Oud 07-12-2003, 15:55
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Hoe moeten wij weten wat jij leuk vind?

Wil je iets dat aansluit bij je (vaste) programma of juist heel iets anders?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 16:02
MH
MH is offline
Dat is ook mijn probleem: alles vind ik bijna even leuk. Verder is het mij geheel om het even. Ik doe ook een beroep op jullie persoonlijke voorkeur, met motivatie, zodat ik de keuze makkelijker kan maken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 16:34
Verwijderd
ik zelf zou denk ik iets zoeken in communicatiewetenschappen. Dan zit je wel met taal (wat jou denk ik wel aanspreekt) en de praktische mogelijkheden daarmee. Ik denk dat dat misschien praktischer is met het oog op de arbeidsmarkt dan een andere taal....

maar dat is heel persoonlijk natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 18:10
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
MH schreef op 07-12-2003 @ 13:02:
Binnen de letterenfaculteit van de RuG worden ongeveer 750 vakken gegeven, dus dat is net even iets te veel om op te noemen. Maar ik kan wel de studies opnoemen, dat maakt de keuze al des te makkelijker (let wel, minimaal uit 1 studie moet ik een vak kiezen, maximaal uit 4).
-Algemene taalwetenschap
-American Studies
-Archeologie
-Communicatie- en Informatiewetenschappen
-Duitse Taal en Cultuur
-Engelse TC
-Finoegrische TC
-Friese TC
-Geschiedenis
-Griekse en Latijnse TC
-Informatiekunde
-Kunst, Cultuur en Media
-Kunstgeschiedenis
-Nederlandse TC (doe ik al)
-Romaanse TC
-Scandinavische TC
-Slavische TC
-TC van het Midden-Oosten

meer informatie over wat de studies inhouden is te vinden op www.rug.nl
Ik zou voor American Studies gaan
Oud 07-12-2003, 18:38
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
ik zou een vreemde taal kiezen die je leuk vindt... zelf zou ik denk ik voor franse T&C kiezen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 23:16
MH
MH is offline
Kijk, daar heb ik veel meer aan. Ik hoop dat ik meer reacties krijg. Alles wat ik lees, kan ik overwegen en dan verder verdiepen of afstrepen. Dat maakt de keus al een stuk eenvoudiger. Bedankt tot nu toe, moge het aantal reacties toenemen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 23:40
Chaucus
Chaucus is offline
Heb je al weggestreept welke vakken niet of bijna niet haalbaar zijn, omdat ze teveel tijd kosten voor iemand die niet thuis is in dat vak, maar meer geschikt zij voor studenten die dagelijks met zo'n vak bezig zijn?
Of die te dicht liggen bij wat je al weet (ik denk namelijk niet dat je zoiets zoekt als ik je post zo lees).
Je kunt natuurlijk ook kiezen om dan een aantal talige vakken van een studie kiezen om zodoende een basis te leggen voor een bepaalde taal...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 09:58
silentkid
silentkid is offline
je zou iets bij taalwetenschap kunnen gaan doen, want dat sluit wel aan bij Nederlands, de taalkunde kant dan. En het is leuk als je nog meer over taal in het algemeen wil weten.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 12:30
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
finoegrische tc inleiding estisch
Oud 09-12-2003, 12:35
Balance
Balance is offline
Heb je al enig idee wat je precies wil gaan doen als je bent afgestudeerd?

Persoonlijk lijken mij Communicatie- en Informatiewetenschappen en Kunst, Cultuur en Media wel leuk.
Oud 11-12-2003, 22:15
MH
MH is offline
Ik weet nog niet wat, maar ik zit het meest te denken aan iets wat verbredend is. Het hoeft niet zo zeer te passen bij mijn master, dat komt allemaal later wel. Wederom tot hier bedankt en dat veel reacties mogen volgen.

Btw Een willekeurige taal staat op dit moment bovenaan, American studies lager. Zwaarte is niet bepaald te meten, iig moet ik 1/3 van een jaar (20 credits van de 60 van de 180 in totaal).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 22:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
MH schreef op 11-12-2003 @ 23:15:
Ik weet nog niet wat, maar ik zit het meest te denken aan iets wat verbredend is. Het hoeft niet zo zeer te passen bij mijn master, dat komt allemaal later wel. Wederom tot hier bedankt en dat veel reacties mogen volgen.
het hoeft ook niet zo zeer bij je master aan te sluiten; het geeft je interesses duidelijk weer.
Met Nederlands kan je volgens mij vrij veel gaan doen.
Wil je journalist worden, dan is communicatie misschien wel wat.
Wil je met computers werken, dan kan informatica geen kwaad.
Oud 15-12-2003, 21:25
MH
MH is offline
Tussenstand: inmiddels heb ik Informatica en American Studies al op een zijspoor gezet. Een vreemde taal (incl oude talen) is nu mijn voorkeur. Maar welke, en waarom? Dat zou ik graag willen weten. Dus graag geen reacties van "jij weet wat jij wilt en wij niet" of "die studie, omdat het leuk is", maar graag wat je zelf zou kiezen en waarom.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 07:22
madwoman
madwoman is offline
ik zou gaan van Scandinavische TC, gewoon omdat dat een tik van mij is. Ooit wil ik een Scandinavische taal leren, gewoon omdat ik het zo'n toffe taal vind. Verder zou ik nooit, maar dan ook nooit Grieks&Latijn nemen. Hoe leuk ik het ook vond op de middelbare. Ik heb een keer een opendag daarvan meegelopen en dat was saai. Zo saai dat wil je gewoon niet. (ja ik weet wat je wilt )Succes met kiezen!

oja, cultuur&media lijkt me ook heel interessant. Een vriendin studeert dat. Is echt interessant, maar weet niet of ik dat ooit als studie zou kiezen.
Oud 16-12-2003, 07:29
wissie
wissie is offline
Citaat:
MH schreef op 15-12-2003 @ 22:25:
Tussenstand: inmiddels heb ik Informatica en American Studies al op een zijspoor gezet. Een vreemde taal (incl oude talen) is nu mijn voorkeur. Maar welke, en waarom? Dat zou ik graag willen weten. Dus graag geen reacties van "jij weet wat jij wilt en wij niet" of "die studie, omdat het leuk is", maar graag wat je zelf zou kiezen en waarom.
Als ik uit de verschillende talen die hierboven staan zou moeten kiezen, zou het Engelse taal en cultuur worden. Ten eerste omdat ik goed ben in Engels en het een mooie taal vind, zowel qua uitspraak als grammatica. Verder denk ik dat je in de toekomst het meeste voordeel zult hebben van het goed beheersen van Engels, ten opzichte van de andere talen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 08:06
the tourist
the tourist is offline
Ik zou gewoon voor iets kiezen dat nuttig is: een taal, internationale organisaties, American studies of informatiekunde.
Van de talen is Engels, Duits of Scandinavische talen misschien het nuttigst.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 09:41
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline

Ontzettend nuttig en bruikbaar. Hiermee kan je veel makkelijker aan een internationale baan komen. Het lijkt mij persoonlijk ontzettend interessant.

-Kunst, Cultuur en Media
Tja, ik geloof dat er in de toekomst in deze sector veel meer banen te krijgen zijn. En het bruist. Lijkt mij.

-Kunstgeschiedenis
Dit zou ik zooo graag willen doen. Negatieve kanten: Erg theoretisch en weinig kans op een aansluitende baan.
Reageren

Regels voor berichten