![]() |
|
Bron: http://cgi.milieucentraal.nl/buildfr...n_vuurwerk.htm
Tijdens de jaarwisseling schieten we in Nederland circa 10 miljoen kg (zo'n 40 miljoen euro) aan klein vuurwerk de lucht in. Daar komt nog ongeveer 30% aan illegaal vuurwerk bij. Het grootste deel, 90%, is siervuurwerk, de rest is knalvuurwerk. Knalvuurwerk is minder milieubelastend dan siervuurwerk. Bij knalvuurwerk komt voornamelijk het broeikasgas kooldioxide vrij. Bij siervuurwerk komen daarnaast stofdeeltjes vrij, waaronder metaaldeeltjes. Stelling: Vuurwerk moet verboden worden [list=1][*]Vast Afval Na het afsteken van het vuurwerk blijft een deel van het vuurwerk op de grond liggen of valt al snel naar beneden. Dit is jaarlijks ongeveer 6 miljoen kilogram afval dat voornamelijk bestaat uit papier (van het knal- en siervuurwerk) en hout, kunststof en klei (van het siervuurwerk). Het merendeel komt bij het huishoudelijk afval en het straatvuil terecht. Wie kent het beeld van de door vuurwerkafval rode straten niet? Dit is een onnodige belasting van het milieu.[*]Luchtvervuiling Tijdens de jaarwisseling is de lucht vol met fijn stof: smog. Behalve fijn stof komen er gasvormige stoffen (distikstofoxide, zwaveldioxide, methaan, koolstofdioxide, zwavelwaterstof en koolstofmonoxide) in de lucht terecht. Op sommige plaatsen kan de concentratie fijn stof in de nieuwjaarsnacht enkele uren 5 à 6 keer zo hoog zijn als normaal. Over het hele jaar gezien veroorzaakt vuurwerk 0,4% (128,5 ton) van de uitstoot van fijn stof naar de lucht. Dit is een vrij grote belasting als we zien dat dit in enkel twee tot drie uur veroorzaakt wordt.[*]Bodem- en Watervervuiling Bij het afsteken van met name siervuurwerk komen naast verbrandingsgassen, ook metalen vrij, zoals barium, koper, strontium en antimoon. De totale emissie van deze stoffen overschrijdt echter geen maximaal toelaatbare grenzen in het oppervlaktewater, bodem of lucht. Dit geldt alleen niet voor koper, waarvan op veel plaatsen in het oppervlaktewater de concentratie boven de maximaal toelaatbare grens uitkomt. Circa 15% van de totale belasting van het oppervlaktewater door koper is afkomstig van vuurwerk. Koper is giftig voor planten en dieren, wanneer de natuurlijke gehaltes worden overschreden. De belasting van het oppervlaktewater is echt ontoelaatbaar groot, vooral bij koper. Dit is vooral gevaarlijk voor plant en dier, zeker vlak na nieuwjaar.[*]Geluidsoverlast Vuurwerk mag wettelijk maximaal 153 decibel (dB) geluid produceren op een afstand van twee meter van het vuurwerk. Ter indicatie: de pijngrens van de mens ligt op ongeveer 120 dB. Als er vlak bij mij knalvuurwerk wordt afgestoken, heb ik daar erg veel last van. Het spreekt voor zich dat ik op oudejaarsavond niet meer buiten kom, maar het probleem is vooral voor 31 december erg groot. Natuurlijk is het afsteken van vuurwerk op dit tijdstip reeds illegaal, maar het toelaten van vuurwerk in de oudejaarsnacht stimuleert het afschieten van vuurwerk dat men nog over heeft het jaar daarna, voor de toegestane datum.[*]Huisdieren Huisdieren hebben nog het meest last van vuurwerk. Terwijl ik mij nog kan wapenen met mijn handen of door goed op te passen en met mijn kennis van het feit dat het spoedig weer afgelopen zal zijn, moeten huisdieren haast wel denken dat er een oorlog aan de gang is. Veel huisdieren laten zich uren niet zien uit angst voor het enorme lawaai. Dit is volstrekt ontoelaatbaar.[*]Geld De enorme verkwisting die bij vuurwerk komt kijken, is ook enorm. 40 miljoen euro is het officiële bedrag, maar daar zal het wel niet bij blijven. Dit bedrag kunnen we veel beter ergens anders aan uitgeven, bijvoorbeeld aan hen die het echt nodig hebben.[*]Slachtoffers Ieder jaar eist vuurwerk weer slachtoffers, dodelijk, maar ook niet dodelijk. Hoewel het er niet veel zijn, zijn ze onnodig.[/list=1] Vuurwerk is volstrekt nutteloos. Als de mens vermaak wil, zoekt hij dat maar ergens anders. Vuurwerk maakt veel lawaai, eist slachtoffers, jaagt onze huisdieren van hot naar her, en zorgt bovendien voor een enorme uitstoot aan giftige stoffen. Daarom moet vuurwerk verboden worden. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik moet zeggen dat ik geen grote fan van vuurwerk ben. Maar dat wil niet zeggen dat ik voor een verbod op vuurwerk ben. Als je vuurwerk illegaliseert zal er nog meer (nog zwaarder en schadelijker) vuurwerk uit België en andere landen worden gesmokkeld. Het is nu eenmaal een feit dat veel mensen er lol aan hebben om een knal te horen of dat ze mooie lichteffecten van het siervuurwerk zien.
Wel zou je kunnen denken aan een extra heffing op het vuurwerk. Dat extra belastinggeld heeft de overheid in deze tijd wel nodig en hopelijk heeft het een lager gebruik van vuurwerk tot gevolg. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vuurwerk is typisch een geval waarin men zelf maar moet oordelen of het goed is of niet. Je moet zelf afwegen of je de vervuiling en last de moeite waard vindt. Let wel, het afsteken is al tot één dag per jaar beperkt.
De vervuiling bestaat, maar wat is een schone wereld als je er niets mee mag doen? C'mon, natuurlijk is een schoon milieu belangrijk, maar de wereld is bovenal een speelterrein waarop we dingen kunnen en mogen doen! De geluidsoverlast is inderdaad wel te harden als je 31 december niet op straat komt, en ook dan valt het mee (153 dB is op twee meter, en behalve als je zelf afsteekt, kom je daar niet in de buurt). Tuig dat zich niet aan de wet houdt, moet daar zelf de gevolgen van dragen, maar daar mag niet een grote groep onder lijden. Huisdieren? Die moeten één dag per jaar lijden, helaas voor hen. Ze raken ontregeld, maar gaan er niet dood aan. Spijtig voor de diertjes, maar ze zijn geen volwaardige partij in deze discussie. Waaraan mensen hun geld uitgeven, is helemaal hun eigen zaak. De Nederlandse burger betaalt al genoeg belasting aan de overheid. En de slachtoffers? Die steken meestal zelf vuurwerk af. Bovendien komen verwondingen alleen van verkeerd gebruik van vuurwerk; als je de regels en gebruiksaanwijzingen opvolgt, hoef jij (en je medemens) niet gewond te raken. En wie ben jij nou helemaal om te bepalen hoe ik me vermaak? Jeej, laten we alcohol en drugs verbieden en alle horeca sluiten. En dan heb ik het nog niet eens over hoeren gehad! |
![]() |
|
deze stelling zo je ook kunnen toepassen op: sigaretten, alcohol, vuurwapens enz.
het is nu eenmaal een traditie om met oud op nieuw vuurwerk af te steken. je gaat toch ook niet even zomaar kerstmis verbieden omdat daar zoveel konijnen voor worden geslacht
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
hmmz.. misschien moeten ze alleen professionals vuurwerk af laten steken. In elke stad een grote vuurwerkshow, door mensen die weten waar ze mee bezig zijn....
minder vervuiling, minder slachtoffers, enz..... k denk alleen niet dat je het voor elkaar krijgt...
|
Toch niet deze discussie weer he?
![]() Ik vind (sier)vuurwerk leuk en dat beetje vervuiling en overlast kan me voor deze keer geen ene zak schelen. Met het terugdringen van onnodig autoverbruik valt sowieso veel meer milieuwinst te halen. En zolang alcohol en roken (en tot op zekere hoogte softdrugs) legaal zijn zie ik niet in waarom vuurwerk ineens verboden zou moeten worden vanwege die drie doden per jaar wat meestal toch hun eigen schuld is.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Negrotiator schreef op 19-12-2003 @ 13:23:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb zelf een hekel aan vuurwerk, maar een verbod gaat me te ver. |
![]() |
||||
Citaat:
maar dat doen ze niet. Citaat:
het is zes procent van de jaarlijkse uitstoot door het verkeer. Het is alleen een beetje wrang dat die zes procent in één etmaal wordt geproduceerd. Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
extinction schreef op 20-12-2003 @ 16:00:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De pijngrens van een normaal mens mens ligt boven de 140 en een schadelijke hoeveelheid geluid moet je inschatten rond de 165 dB... De hoeveelheid geluidsoverlast waar je aan het extreemste geval aan blootgesteld wordt in 3 uur nieuwjaarsvuurwerk (3 uur luisteren we er overigens niet naar hoor), daar revalideer je van in, op z'n hoogst, 12 uur. De hoeveelheid is lang niet schadelijk voor eens per jaar en een dagfestival is ongeveer even schadelijk als zo'n 5 en een half uur blootstelling aan puur en alleen vuurwerk op het hoogste geluidsniveau. Gemiddeld produceert vuurwerk tussen de 90 en de 125 dB... Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
.... Ontopic: Voor elk argument vallen minstens 3 tegenargumenten te bedenken. Als we 1 dagje per jaar niet auto zouden rijden, zo min mogelijk afval maken, etc. heb je het er dik uit. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar mensen die elke ochtend en avond vrolijk in de spits staan en zeuren "dat vuurwerk is slecht voor het milieu" zijn IMO een beetje hypocriet bezig. |
![]() |
|
Vuurwerken beperken tot een bepaalde periode waar het dan door professionals afgestoken wordt die dan ook de hele boel opruimen. Lijkt me wel wat, iedereen kan er van genieten, de slachtoffers worden beperkt, het vuil wordt achteraf opgeruimd,...
Maar kom, ik snap sowieso niet dat mensen het willen afsteken, ik vind er niks aan, een hoop geld uitgegeven om wat vingers te verliezen... |
![]() |
|
ach jah het enige wat ik vervelend vind is dat mn schaapje dan een paar nachtjes in zn hok moet omdat hij anders een vuurpijltje ofzo op zijn kop krijgt
![]() maar om het nu te gaan verbieden, als je ziet hoe veel geld eraan uitgegeven word, zijn er heel veel mensen die het meer dan leuk vinden!
||
Citaat:
|
![]() |
Misschien. Gezien de punten die je aanvoert, zou het logisch zijn vuurwerk te verbieden. Roken is immers ook verboden op openbare plaatsen met ingang van volgend jaar; qua vervuiling en met het oog op gezondheid zou het niet gek zijn vuurwerk te verbieden.
Aan de andere kant: vuurwerk is leuk om naar te kijken en het is maar één keer per jaar geoorloofd. Bovendien hebben veel mensen plezier erdoor en is het hoe dan ook iets wat echt bij de jaarwisseling hoort. Zo'n probleem is het afsteken van vuurwerk al met al niet. Mensen kunnen altijd nog het bos in vluchten ofzo als ze zich erg storen eraan.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
vuurwerk artikelen kevinkuyer | 0 | 05-01-2010 10:44 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Consumentenvuurwerk verbieden? Verwijderd | 146 | 03-02-2009 16:47 | |
Muziek |
Britney Spears CharismaticBass | 109 | 06-02-2005 19:19 | |
Vrije tijd |
“Column: “Wat zijn we toch verrot met elkaar?” USPalermo | 121 | 07-10-2004 13:05 | |
Algemene schoolzaken |
geweld tegen criminaliteit hmvreemd | 9 | 10-12-2003 13:51 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vuurwerk 10% duurder apekop123 | 31 | 29-11-2002 21:14 |