Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2004, 18:49
Upke
Upke is offline
Ik ben zelf satanist en ik hoor vaak dat het allebei veel op elkaar lijkt. Behalve dat wicca's in de kracht van dingen geloven, en dat satanisten in de kracht uit henzelf geloven. Maar goed mensen die verstand van satanisme en wicca hebben kunnen ze mij wat overeenkomsten vertellen? En ook de dingen die het verschil maken? Eén overeenkomst weet ik al, sommige gebruiken magie voor eigen doeleinden. Maar wat weer anders is, satanisme gelooft niet in dat wat je andere toewenst dat ook terugkrijgt. Maar goed de rest hoor ik wel van jullie.
Advertentie
Oud 30-01-2004, 21:00
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
kvind het eiglijk totaal niet op elkaar lijken..

wicca is meer ene "tolerante" religie om het zo maaris te zeggen..
en satanisme is heel erg egoistisch
Oud 31-01-2004, 08:52
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Ik vind het juist wel veel overeenkomsten hebben.
Ik lees op het moment the satanic bible en hoewel de toon van dit boek compleet anders is dan die van wicca boeken vallen mij de overeenkomsten wel op. Zij geloven niet in de drievoudwet, maar geloven wel in concequenties van je daden en eigen verantwoordelijkheid. Wiccans leggen de nadruk erg op lief doen en zacht zijn, terwijl Satanisten meer de nadruk leggen op persoonlijk genot en bereiken van doelen. Maar ontzettend ver van elkaar af liggen ze niet hoor. Verenigbaar zijn de twee geloven in mijn mening niet, maar een inspiratiebron kan het zeker zijn (hoewel de Satanisten zich volgens mij nog liever tot het christendom bekeren dan inspiratie halen uit Wicca-literatuur haha).
Oud 31-01-2004, 15:40
Upke
Upke is offline
Citaat:
PurpleMyst schreef op 31-01-2004 @ 09:52:
Ik vind het juist wel veel overeenkomsten hebben.
Ik lees op het moment the satanic bible en hoewel de toon van dit boek compleet anders is dan die van wicca boeken vallen mij de overeenkomsten wel op. Zij geloven niet in de drievoudwet, maar geloven wel in concequenties van je daden en eigen verantwoordelijkheid. Wiccans leggen de nadruk erg op lief doen en zacht zijn, terwijl Satanisten meer de nadruk leggen op persoonlijk genot en bereiken van doelen. Maar ontzettend ver van elkaar af liggen ze niet hoor. Verenigbaar zijn de twee geloven in mijn mening niet, maar een inspiratiebron kan het zeker zijn (hoewel de Satanisten zich volgens mij nog liever tot het christendom bekeren dan inspiratie halen uit Wicca-literatuur haha).
Tjaah dat is voor iedere satanist anders waar ze hun inspiratie halen. Satanisten zijn geen groep, maar allemaal individuen bij elkaar. Maar de satanic bijbel ja? In het Nederlands? Mag ik vragen waar je die vandaan hebt want ik ben er ook al een tijdje naar opzoek. En nog ff voor een antwoord op hierboven. Satanisme zelf is helemaal niet egoistisch. Dat ligt gewoon aan het persoon zelf. Vind een satanist het leuk om andere mensen te helpen dan doet hij/zij dat toch? Niks mis mee? Maar wil een satanist eerst zijn eigen wensen vervullen dan gaat hij/zij zijn gang toch lekker. Niks verkeerd mee vind ik.
Oud 01-02-2004, 14:53
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
"Satanisten zijn geen groep, maar allemaal individuen bij elkaar. "
Dat is met elk geloof zo .

"Maar de satanic bijbel ja? In het Nederlands? Mag ik vragen waar je die vandaan hebt want ik ben er ook al een tijdje naar opzoek."
Hm je bent Satanist maar je hebt nog nooit de satanic bible gelezen? In de satanic bible staan alle grondvesten van het Satanisme, op dit boek is het gehele Satanisme gebaseerd. Zonder dit boek gelezen te hebben begrijp je denk ik niet voldoende hoe het Satanisme in elkaar steekt om er een goed onderbouwde mening over te hebben.
En om het te kopen - de boekhandel wel eens geprobeert?!

"Satanisme zelf is helemaal niet egoistisch. Dat ligt gewoon aan het persoon zelf. "
Nee, Satanisme is een egoistoische religie. Jij doet wat JIJ wilt, doe wat je wilt is de gehele wet . Voel jij je lekker als jij anderen helpt? Doe dat dan vooral, maar doe het omdat JIJ het leuk vindt en omdat JIJ het wilt. In het Satanisme ben jij God, jij bent belangrijk en anderen komen op een zeer duidelijke tweede plaats. Als een Satanist veel om iemand geeft zal hij voor diegene door het vuur gaan, maar alleen omdat de Satanist dit wil, die voelt veel voor die ander. Kijk maar eens goed naar de regels van het Satanisme, dat snap je wat ik bedoel.

"Niks verkeerd mee vind ik."
Dat vind ik ook niet. Het Satanisme is voor mij een grote inspiratiebron en ik spreek graag met Satanisten. Ik vind het een boeiende en realistische religie, ik zou me geen Satanist noemen maar ik haal er zeker elementen uit.
Oud 01-02-2004, 19:54
Blowie
Blowie is offline
Ik geloof dat ik niet alleen ben als ik zeg dat dit een beetje appels met peren vergelijken is..

Maar ik zal er ff hard over na gaan denken.. owke.. ten eerste sluit ik me wel aan bij PurpleMyst, met één uitzondering: de Satanic Bible is niet het enige Satanische geschrift (maar volgens mij is er geen Nederlandse uitgave.. alleen een Engelse: zie American Bookstore, die in de kalverstraat heeft hem altijd in voorraad)

In ieder geval: satanime staat los van magie.. dat is eigenlijk het verschil dat voor mij de vergelijking niet mogelijk maakt.. Maar als je dat buiten beschouwing laat, zijn er wel overeenkomsten en veschilllen te noemen..

Dus daar gaan we:
Wicca's geloven dat ze samen één geheel vormen.. En Satanisten geloven dat ze individueel één geheel vormen.. Om het zo maar ff te zeggen.. Een Satanist geloofd niet in vergeving, gaat niet uit van het goede in de mens, eerst zien dan geloven.. En een Wicca is wat dat betreft veel vriendelijker..
Maar ik weet niet zo heel veel van Wicca af, dus eigenlijk kan ik er niet zo erg veel over oordelen..

Ik kan alleen wel zeggen dat Wicca's volgens mij ook veel meer groepsmensen zijn, Satanisten zijn veel meer individueel ingesteld.. (eigenlijk wel raar, want we zijn nou eenmaal een groepsdier..)

Maarre PurpleMyst, "doe wat je wilt is de gehele wet"; is dat geen citaat uit de Necronomicon? Volgens mij heeft Crowley dat gezegt.. *gaat zoeken...* check: "Do what thou wilt schall be the whole of the Law".. (ik weet nu niet zeker of dat nu ook in de SB staat... )

Upke, zie dit alsjeblieft niet als een soort van afkraken. Want dat is het totaal niet. Ik benijt je lust naar kennis :good: ik probeer enkel de juiste informatie te geven :good:
Oud 01-02-2004, 22:20
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Blowie - de Satanic Bible is zeker niet het enige satanistische geschrift nee. Maar wel een van de allerbelangrijkste.

"satanime staat los van magie.. dat is eigenlijk het verschil dat voor mij de vergelijking niet mogelijk maakt.."
Waarom? De Wicca kan ook zonder magie bekeken worden, het Satanisme heeft veel banden met magie, ik vind een vergelijking wat dat betreft heel goed mogelijk....
Oud 02-02-2004, 17:06
Upke
Upke is offline
Citaat:
PurpleMyst schreef op 01-02-2004 @ 15:53:
"Satanisten zijn geen groep, maar allemaal individuen bij elkaar. "
Dat is met elk geloof zo .

Ja maar satanisme is geen geloof.

"Maar de satanic bijbel ja? In het Nederlands? Mag ik vragen waar je die vandaan hebt want ik ben er ook al een tijdje naar opzoek."
Hm je bent Satanist maar je hebt nog nooit de satanic bible gelezen? In de satanic bible staan alle grondvesten van het Satanisme, op dit boek is het gehele Satanisme gebaseerd. Zonder dit boek gelezen te hebben begrijp je denk ik niet voldoende hoe het Satanisme in elkaar steekt om er een goed onderbouwde mening over te hebben.
En om het te kopen - de boekhandel wel eens geprobeert?!

Ja dat is jou mening dat je denkt dat zonder satanic bijbel geen goede onderbouwing hebt. Daar ben ik het niet mee eens veel teksten staan ook gewoon op het internet zonder dat je daar een boek voor hoeft te lezen, en daardoor kun je dus al de zogenaamde satanist in je vinden. Maar het lijkt mij inderdaad ook leuk om het te lezen en er meer over te weten komen. Maar boekhandel? Nee ik ben in mijn leven slechts een paar keer in de bieb geweest, en een boekhandel nooit. Ik weet niet waar ze zoiets in mijn omgeving hebben.

"Satanisme zelf is helemaal niet egoistisch. Dat ligt gewoon aan het persoon zelf. "
Nee, Satanisme is een egoistoische religie. Jij doet wat JIJ wilt, doe wat je wilt is de gehele wet . Voel jij je lekker als jij anderen helpt? Doe dat dan vooral, maar doe het omdat JIJ het leuk vindt en omdat JIJ het wilt. In het Satanisme ben jij God, jij bent belangrijk en anderen komen op een zeer duidelijke tweede plaats. Als een Satanist veel om iemand geeft zal hij voor diegene door het vuur gaan, maar alleen omdat de Satanist dit wil, die voelt veel voor die ander. Kijk maar eens goed naar de regels van het Satanisme, dat snap je wat ik bedoel.

Ja maar voor andere mensen ben je dan niet egoistisch bezig als je anderen helpt. Maar zo kun je zeggen dat heel veel mensen egoistisch bezig zijn. Omdat mensen zich daardoor goed voelen. Ik ken bijna geen mensen die dingen doen waardoor ze zich express slecht gaan voelen. Maar dat van die vrije wil klopt niet helemaal. Doe alles wat je wilt, nee satanisme verbied het offeren van mensen en dieren. Dus was je dat van plan heb je even pech. Ik denk verder ook niet dat er satanisten zijn die zoiets in gedachte hebben maar het is maar een voorbeeld.

"Niks verkeerd mee vind ik."
Dat vind ik ook niet. Het Satanisme is voor mij een grote inspiratiebron en ik spreek graag met Satanisten. Ik vind het een boeiende en realistische religie, ik zou me geen Satanist noemen maar ik haal er zeker elementen uit.

Ik ook alleen ik ben slechts nog maar een beginner. Maar ik slurp vanalles op over het satanisme en ik begin het steeds mooier te vinden.
Oud 02-02-2004, 18:56
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Oei wil je voortaan het qouten OF goed doen OF niet doen? Dankje..

"Ja maar satanisme is geen geloof. "
Volgens velen wel. Satanisten noemen het hun religie.

"Ja dat is jou mening dat je denkt dat zonder satanic bijbel geen goede onderbouwing hebt. Daar ben ik het niet mee eens veel teksten staan ook gewoon op het internet zonder dat je daar een boek voor hoeft te lezen, en daardoor kun je dus al de zogenaamde satanist in je vinden. "

Internet is naar mijn mening nooit een voldoende bron van informatie.

"Maar het lijkt mij inderdaad ook leuk om het te lezen en er meer over te weten komen. Maar boekhandel? Nee ik ben in mijn leven slechts een paar keer in de bieb geweest, en een boekhandel nooit. Ik weet niet waar ze zoiets in mijn omgeving hebben. "
Beetje initiatief zou niet slecht zijn. Kijk eens in de gouden gids of het telefoonboek....

"Maar dat van die vrije wil klopt niet helemaal."
Jawel, dat is de basis van het Satanisme zo'n beetje.

"nee satanisme verbied het offeren van mensen en dieren"
Dat vind ik dan ook redelijk hypocriet. Ik heb zelf ook een hekel aan dat soort verboden en dergelijke, ik heb graag dat een religie genoeg respect voor mij heeft om te accepteren dat ik heel goed, op basis van morele regels en ideeen, mijn eigen acties kan bepalen.
Dit soort verboden en regels laat me aan het christendom denken..
Oud 03-02-2004, 09:19
Blowie
Blowie is offline
Citaat:
PurpleMyst schreef op 01-02-2004 @ 23:20:
Blowie - de Satanic Bible is zeker niet het enige satanistische geschrift nee. Maar wel een van de allerbelangrijkste.
(ik probeerde alleen Upke maar te verdedigen )
Ik weet dat de SB de allerbelangrijkste is.. In ieder geval voor de zgn moderne Satanisten.. Voor de personen die vinden LaVey het goed bekeken / beschreven heeft.
Want voor zijn leven bestond het Satanisme ook al.. Hij gaf er alleen een iets modernere kijk op..

Maar dat het internet geen goede bron is ben ik het niet mee eens.. Want volgens mij mag je dit forum bijvoorbeeld ook als een bron zien.. En je leert veel als je met Satanisten praat.. meer dan dat er beshreven is in een boekje.. Maar daarentegen weet je nooit welke informatie je kan aanemen als waar.. maar kan je dat met een boek wel..?

Citaat:
PurpleMyst schreef op 01-02-2004 @ 23:20:
"satanime staat los van magie.. dat is eigenlijk het verschil dat voor mij de vergelijking niet mogelijk maakt.."
Waarom? De Wicca kan ook zonder magie bekeken worden, het Satanisme heeft veel banden met magie, ik vind een vergelijking wat dat betreft heel goed mogelijk....
Ik vind het alleen een beetje jammer dat AngelLena nog niet gereageerd heeft.. Want die weet een heel stuk meer van Wicca dan ik.. Maar ik meende te weten dat Wicca om magie draaide..

Wicca.com geeft als 2e punt bij de ontwikkeling van Wicca: "Many authors and philosophers helped to develop the magical modern religion and to articulate parts of its belief structure."
bron: http://www.wicca.org/church/define.html

En deze vind ik wel sterk :good: (komt van dezelfde pagia)"There is no official text; for the Craft is a religion of life and of nature, not of "the book.""
Oud 03-02-2004, 13:24
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Internet als bron.. Ik vind het in ieder geval niet voldoende. Ik zit zelf ook veel op internet en als ik snel even ergens iets over wil weten dan zoek ik het gewoon hier op. Maar om echt ergens kennis over te krijgen.. De informatie op internet en de informatie die je van anderen kunt krijgen is beperkt, net zoals boeken ook hun beperkingen hebben. Maar boeken gaan over het algemeen veel dieper en uitgebreider op de dingen in, en ik vind daarom boeken ook erg belangrijk, belangrijker dan internet.

Over magie en Wicca.. Wiccans (paganisten) hebben een magisch wereldbeeld, zij erkennen dat er magie in de wereld is. Dat doen de Satanisten ook

Regels voor berichten