Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ik weet eigenlijk niet cker of satanisme wel onder godsdienst valt. Het is volgens mij meer een anti-godsdienst dan een godsdient op zich. (correct me if I`m wrong) |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat dat aan de school moet liggen. Een streng reformatorische school zal niet gauw uberhaupt een andere, en zeker geen satanisme geven. Zulke docenten krijgen dan ook gewetensbezwaren, dus die moet je sparen, vind ik. Zelf vind ik niet dat het satanisme moet worden gegeven op school, omdat het niet in het rijtje van de grote wereldgodsdiensten valt, tenzij iemand mij dat kan verbeteren.
|
![]() |
|
![]() |
We wonen toch in een samenleving die gebaseerd is op het Christelijke wereldbeeld? Dan is het toch niet meer dan logisch dat daar meer aandacht aan besteed wordt zodat een kind in ieder geval de achtergrond van bepaalde normen en waarden weet en zodoende kan bepalen of hij mee wil gaan met 'massa' danwel een zijstroming wil inslaan als satanisme?
Alles behandelen kan nooit... dus waren om niet laten zien waarom we doen zoals we doen en mensen dan zélf evt. een andere weg laten inslaan?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Dús zou je mensen moeten uitleggen waarom we denken zoals we denken, en hun de ontstaansgeschiedenis van de 'achterliggende gedachten' van deze maatschappij moeten uitleggen, zodat ze zich zélf een beeld kunnen vormen. Citaat:
Of is het verstandiger mensen uit te leggen waarom de maatschappij in elkaar zit zoals zij zit en als iemand zich daar niet in kan vinden voor zich te bepalen wat meer bij die persoon past? IMO toch het laatste ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Het idee is goed, er zijn veel voor oordelen over satanisme, zoals bloed offers brengen en satan aan bidden, terwijl het eigenlijk een filosofie is over hoe je moet leven. Ik heb (gelukkig (?)) nooit godsdienst gehad, eigenlijk kan ik daar niet over oordelen.
Overgens denk ik niet dat iedereen zo atheďstisch is, bij onderzoeken blijkt nog een groot gedeelte van de nederlanders overtuigt te zijn van het bestaan van een opper wezen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb eerst op een protestants-christelijke basisschool gezeten, naja daar was alleen aandacht voor het christendom...
Na 8 jaar op die school gezeten te hebben geloofde ik letterlijk in de bijbel, echt vaag ![]() (Dat lag meer aan mij dan aan die school hoor, de andere kinderen hadden het niet). Daarna een katholieke middelbare school. Maar daar deden ze eigenlijk niet zoveel aan godsdienst. In het lesboek stond wel basiskennis over alle "grote" geloven zeg maar. Op zich wel nuttig vond ik dus, om die algemene kennis te hebben. Ik weet eigenlijk niet of satanisme echt heel veel aanhangers heeft ![]() Als dat wel zo is, lijkt het me idd nuttig om er wat over te vertellen tijdens de godsdienstles. Ik zou er op zich ook wel wat over willen weten, gewoon uit interesse. Verder geloof ik niet echt in satan ofzo. |
![]() |
|
![]() |
Satan beteken "tegenstrever"
Je gelooft niet in satan, maar het zijn een aantal leef regels: bijv. Als iemand jouw op het eerste gezicht niet aardig behandelt, hoef je ook geen energie aan hem te verspillen. verbeter me als ik fout zit. Ik geloof er ook niet in enzo, maar ik weet wel wat er een groot aantal voor oordelen aan vast zit, enkel vanwege de naam. Ik ben geinterreseert in dit soort "geloven" omdat het gewoon leuk is om standpunten te vergelijken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik ben voor, het is inderdaad goed als mensen er meer van weten. Wij leerden met zedenleer enkel het christendom,. jodendom en de islam. Maar er zijn nog zoveel geloven meer die 1 of 2 lesuren waard zijn...
REIE
||
![]() |
Citaat:
ik vind iniedergeval dat ze voorbeelden van alle soorten religie onder behandeling moet komen. Ik snap dat je op de grote geloven meer in gaat dan op de onbekendere, maar met taal leer je toch ook onbelangrijkere dingen als tellen en met wiskunde leer je ook alle situaties waar je een bepaalde formule kan gebruiken. |
![]() |
|
ik ben er tegen. denk ik. eerlijk gezegd weet ik het niet, omdat ik geen goed beeld van satanisme heb. mijn idee is eigenlijk nogal negatief. rituele slachtingen enzo
![]() en het hangt ook van de school af, ik zit op een katholieke school en jammer genoeg besteden ze alleen aandacht aan het christendom. ik weet overigens niet of dat zo is vanwege het katholiek zijn. ik vind het wel belangrijk dat jongeren veel weten over iig de belangrijkste wereldgodsdiensten. of je satanisme daartoe moet rekenen weet ik niet. hoe groot is de rol die zij speelt in de wereld... volgens mij niet heel groot, of lijkt dat zo omdat het toch nogal verborgen is? misschien moet je een godsdiens'/levensbeschouwing 2 ontwikkelen. als keuze vak. in gd 1 leer je meer over de rol die godsdienst speelt en over de islam, christendom, jodendom, en evt. ook boeddisme en hindoeisme. bij gd2 kijk je ook naar kleinere godsdiensten en sekten enzo. hier zou satanisme dan ook bij kunnen. de leerlingen die dit zouden kiezen zijn iig geinteresseerd en zullen en daarom waarschijnlijk ook op een serieuze manier mee om gaan. want ik zou het mijn leraar niet aan willen doen het satanisme te moeten behandelen in mijn klas. dat zou een groot fiasco worden, en dat wens ik zelf hem niet toe |
![]() |
|||
Citaat:
ik vind dat je dat best mag doen. je moet er toch eens over leren, anders blijf je dus met vooroordelen zitten en het wordt tijd dat dat soort dingen verleden tijd worden. Citaat:
||
Citaat:
ik vind het goed om te proberen vooroordelen te bestrijden, maar je moet wel kijken hoever je daarmee gaat op de middelbare school. want daar zijn vaak vooroordelen die veel dichterbij liggen. als daar al problemen zijn, dacht je dan dat ongeinteresseerde en ongemotiveerde jongeren als bv mijn klasgenoten een serieuze discussie opzetten over het satanisme oid? met geschiedenis merkte ik al dat over de islam lacherig gedaan wordt, en je zou bij ons niet kunnen zeggen dat je in god gelooft zonder belachelijk gemaakt te worden volgens mij. en mijn klas is dan wel heel extreem maar er zijn meer van dat soort jongeren. ik vind het wel belangrijk dat de wereldgodsdiensten besproken worden, maar meer met het oog op algemene ontwikkeling. en mensen die het echt interesseert gaan er zelf wel achteraan... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Best zonde, aangezien er idd nogal veel vooroordelen over zijn die snel uit de wereld zouden zijn als satanisme gewoon standaard in het programma werd opgenomen.. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
REIE
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het laatste nl. écht niet op school thuishoren ![]()
||
![]() |
Citaat:
-Alle Belgen zijn dom -Alle Palestijnen willen geweld -Alle Amerikanen zijn dik en rijk. Een school kan nooit alle vooroordelen wegnemen, en ze zult bepaalde dingen als levenservaring moeten opdoen. En zéker een relatief kleine levenshouding als het satanisme lijkt me niet van genoeg maatschappelijk belang om op school te onderwijzen.
||
Citaat:
ik vind je streven erg goed, maar ik zie het gewoon niet gebeuren. als je mensen al niet de vooroordelen over alto's, gabbers, veganisten af kunt nemen, hoe denk je ze dan op een objectieve manier naar iets 'vreemds' als satanisme te kunnen laten kijken? een godsdienst als de islam, die toch steeds meer voorkomt in nederland, en zelf het christendom worden nog overspoeld met vooroordelen. is het dan niet beter daar mee te beginnen? je kunt wel satanisme introduceren in de godsdienstlessen, maar als er al niet serieus gereageert wordt op een bijbeltekst, wat wil je dan bereiken? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De gemiddelde jongere (meeste satanisten beginnen in de puberteit) die een 'lifestyle' zoekt wil zich juist afzetten tegen alles wat normaal is, zoals ouders, school. Als je zoiets op school gaat onderwijzen, is dat niet eigen een dood-verklaring van?
||
Citaat:
Ik ben trouwens ook VOOR!!! Nu gaan mensen er van alles bij bedenken...dat satanisten blonde maagden offeren enzo blabla Laatst gewijzigd op 24-07-2002 om 02:57. |
![]() |
||
Citaat:
Dat snappen die mensen ook wel, toch?
||
Citaat:
Je kunt de school toch ook niet aansprakelijk stellen voor jongeren die spontaan katholiek worden door de godsdienstlessen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en verder vind ik het dus niet echt een grote plaats in de maatschappij innemen en ik denk dat religies die dat wel doen op dit punt voor gaan... en nogmaals mensen die er in geinteresseerd zijn gaan zelf toch wel op onderzoek uit, lijkt me. zelf vind ik godsdiensten ook erg interessant, maar op school voeren we geen klap uit. daarom zoek ik zelf wel naar info... |
![]() |
||
Citaat:
Dan zou je je dus moeten beperken tot de grooste geloven: Christendom, Islam, Joden, Boeddhisme, Hindoeisme en Wicca (Ja, die laatste ook, is het snelst groeiende geloof op dit moment). Maar je hoeft niet uitgebreid alle aspecten van satanisme te behandelen, maar gewoon, ook al is het maar 1 les, om de vooroordelen over duivelsaanbidders weg te nemen. En ik ben trouwens geen satanist, het zijn alleen bepaalde delen van satanisme die me aanspreken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
hoe kan het dan dat er nog zoveel vooroordelen bestaan terwijl over een heleboel onderwerpen genoeg gepraat wordt? denk bijvoorbeeld aan homoseksualiteit... vooroordelen die nog steeds leven zijn bv dan homo's verwijfd zijn enzo en dat lesbische vrouwen meer man dan vrouw zijn... er zijn zoveel vooroordelen over onderwerpen waar gewoon over gesproken wordt.... je hebt gelijk dat vooroordelen bestaan door onwetendheid, maar imo bestaan vooroordelen ook door onwillendheid (is dit een nederlands woord of verzin ik dit net??)... veel mensen boeit het gewoon niet wat de waarheid is... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En wat betreft dat het geen groot geloof is. Het is wel een geloof met vele tegenstanders die stuk voor stuk vol zitten van vooroordelen. Die zou je op deze manier kunnen wegnemen.
||
Citaat:
heb zelfs een verslag van 20 pagina's over Heavens Gate moeten schrijven...heel intrigerend howr. Hoe die mensen zo geindoctineerd worden en zo gebrainwashed....... |
![]() |
||
Citaat:
misschien moet ik jullie maar gelijk geven ![]() ik ben verbitterd ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Echter lijkt het me geen probleem om een satanistische school op te richten,.........
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maarja, mijn godsdienstleraren zijn ook van die types die me meewarig aankijken als ik zeg dat ik atheist ben, waarop ze opmerken dat 'dat nog wel komt, als mijn leven moeilijker wordt'. *kotst* Ik word zo moe van die opmerking, he. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|