Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2002, 17:02
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Ik post deze topic maar hier, omdat ik hier verwacht serieuzere reacties te krijgen dan op "school".

Zou het leren van basiskennis over satanisme nuttig zijn voor de samenleving? Zou het niet enorm veel vooroordelen wegnemen tegenover satanisten?

Dit vraag ik me de laatste tijd wel eens af. Ik ben zelf ook redelijk geinteresseerd in satanisme, gewoon om erover mee te kunnen praten. Zou dit niet nuttig zijn voor de rest van Nederland of zou er lacherig over worden gedaan?

Meningen!!
Oud 21-07-2002, 18:03
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ja, ik ben voor ( ik krijg trouwens geen godsdienst lessen op school...).
Al is het maar om evt. vooroordelen te verminderen of te laten verdwijnen
Oud 21-07-2002, 18:30
Joris
Joris is offline
Citaat:
*Fallen_Tear* schreef:
Ja, ik ben voor ( ik krijg trouwens geen godsdienst lessen op school...).
Al is het maar om evt. vooroordelen te verminderen of te laten verdwijnen
yus, vroeg van dingen afweten is fijn, dan krijg je idd niet van die vooroordelen
Oud 21-07-2002, 19:04
TMLWKY
TMLWKY is offline
Hier ben ik 100% voor!!!

Bij Godsdienstlessen dient de Christelijke godsdienst niet meer behandeld te worden dan andere godsdiensten of geloven!

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 19:37
In_flames
In_flames is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Hier ben ik 100% voor!!!

Bij Godsdienstlessen dient de Christelijke godsdienst niet meer behandeld te worden dan andere godsdiensten of geloven!

Grtz,
F
Dat ligt er natuurlijk maar net aan op wat voor school je zit. Bij mij op school wordt overal evenveel aan besteed.
Maar ik weet eigenlijk niet cker of satanisme wel onder godsdienst valt. Het is volgens mij meer een anti-godsdienst dan een godsdient op zich. (correct me if I`m wrong)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 21:04
rene-gn
rene-gn is offline
Ik denk dat dat aan de school moet liggen. Een streng reformatorische school zal niet gauw uberhaupt een andere, en zeker geen satanisme geven. Zulke docenten krijgen dan ook gewetensbezwaren, dus die moet je sparen, vind ik. Zelf vind ik niet dat het satanisme moet worden gegeven op school, omdat het niet in het rijtje van de grote wereldgodsdiensten valt, tenzij iemand mij dat kan verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 21:31
Hippielove
Hippielove is offline
Ik denk dat zoveel mogelijk stromingen belicht moeten worden tijdens godsdienstlessen. Het satanisme is daar denk ik ook een van.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 22:29
RenT
RenT is offline
We wonen toch in een samenleving die gebaseerd is op het Christelijke wereldbeeld? Dan is het toch niet meer dan logisch dat daar meer aandacht aan besteed wordt zodat een kind in ieder geval de achtergrond van bepaalde normen en waarden weet en zodoende kan bepalen of hij mee wil gaan met 'massa' danwel een zijstroming wil inslaan als satanisme?

Alles behandelen kan nooit... dus waren om niet laten zien waarom we doen zoals we doen en mensen dan zélf evt. een andere weg laten inslaan?
Oud 22-07-2002, 00:12
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
RenT schreef:
We wonen toch in een samenleving die gebaseerd is op het Christelijke wereldbeeld?
Nee. We zijn tegenwoordig voornamelijk atheďstisch.

Citaat:
Dan is het toch niet meer dan logisch dat daar meer aandacht aan besteed wordt zodat een kind in ieder geval de achtergrond van bepaalde normen en waarden weet en zodoende kan bepalen of hij mee wil gaan met 'massa' danwel een zijstroming wil inslaan als satanisme?
Nee. Iedereen moet gelijke voorlichting ontvangen om een juiste keuze te kunnen maken.

Citaat:
Alles behandelen kan nooit... dus waren om niet laten zien waarom we doen zoals we doen en mensen dan zélf evt. een andere weg laten inslaan?
Zie boven.
Oud 22-07-2002, 00:30
RenT
RenT is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Bijna. Atheďstisch wil namelijk zeggen dat je tégen God bent en de gemiddelde westerling accepteert hem wel, maar is zelf niet gelovig. Daarbij komt dat onze complete wereld bijna rechtstreeks is terug te voeren op de Romeinse basisprincipes (qua normen, waarden, principes, recht en etiquette) waardoor hun staatsgodsdienst (het rooms-katholicisme) onze basis is.
Dús zou je mensen moeten uitleggen waarom we denken zoals we denken, en hun de ontstaansgeschiedenis van de 'achterliggende gedachten' van deze maatschappij moeten uitleggen, zodat ze zich zélf een beeld kunnen vormen.

Citaat:
McCaine schreef:
Nee. Iedereen moet gelijke voorlichting ontvangen om een juiste keuze te kunnen maken.
Idd, maar dan anders dan jij het bedoelt. Zou je iedereen alles moet leren of het christendom, protestantisme, boeddisme, hindoďsme (om even de hoofdstromingen te noemen) én alle subgroepen daarvan, alsmede alle níet god-gerelateerde levensfilosofiën als satanisme, wicca, mormonisme, enz??
Of is het verstandiger mensen uit te leggen waarom de maatschappij in elkaar zit zoals zij zit en als iemand zich daar niet in kan vinden voor zich te bepalen wat meer bij die persoon past? IMO toch het laatste
Oud 22-07-2002, 00:49
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
RenT schreef:
Bijna. Atheďstisch wil namelijk zeggen dat je tégen God bent en de gemiddelde westerling accepteert hem wel, maar is zelf niet gelovig. Daarbij komt dat onze complete wereld bijna rechtstreeks is terug te voeren op de Romeinse basisprincipes (qua normen, waarden, principes, recht en etiquette) waardoor hun staatsgodsdienst (het rooms-katholicisme) onze basis is.
Ah, maar dan wel de Romeinse basisprincipes ontstaan en gemaakt toen ze nog polytheďstisch waren. Daar verdient het christendom geen enkele eer voor.

Citaat:
Dús zou je mensen moeten uitleggen waarom we denken zoals we denken, en hun de ontstaansgeschiedenis van de 'achterliggende gedachten' van deze maatschappij moeten uitleggen, zodat ze zich zélf een beeld kunnen vormen.
Inderdaad. Maar dat bewijst dus niets voor het christendom.

Citaat:
Idd, maar dan anders dan jij het bedoelt. Zou je iedereen alles moet leren of het christendom, protestantisme, boeddisme, hindoďsme (om even de hoofdstromingen te noemen) én alle subgroepen daarvan, alsmede alle níet god-gerelateerde levensfilosofiën als satanisme, wicca, mormonisme, enz??
Of is het verstandiger mensen uit te leggen waarom de maatschappij in elkaar zit zoals zij zit en als iemand zich daar niet in kan vinden voor zich te bepalen wat meer bij die persoon past? IMO toch het laatste
Voor dat laatste is niet de godsdienstles lijkt mij, meer maatschappijleer ofzo. Bij godsdienstles hoor je godsdiensten en semi-godsdiensten te krijgen ja, en omdat ze niet allemaal kunnen een keuze daaruit. Maar die keuze moet wel uit meer dan één bestaan.
Oud 22-07-2002, 11:32
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het idee is goed, er zijn veel voor oordelen over satanisme, zoals bloed offers brengen en satan aan bidden, terwijl het eigenlijk een filosofie is over hoe je moet leven. Ik heb (gelukkig (?)) nooit godsdienst gehad, eigenlijk kan ik daar niet over oordelen.

Overgens denk ik niet dat iedereen zo atheďstisch is, bij onderzoeken blijkt nog een groot gedeelte van de nederlanders overtuigt te zijn van het bestaan van een opper wezen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 12:03
Verwijderd
Ik heb eerst op een protestants-christelijke basisschool gezeten, naja daar was alleen aandacht voor het christendom...
Na 8 jaar op die school gezeten te hebben geloofde ik letterlijk in de bijbel, echt vaag
(Dat lag meer aan mij dan aan die school hoor, de andere kinderen hadden het niet).
Daarna een katholieke middelbare school.
Maar daar deden ze eigenlijk niet zoveel aan godsdienst.
In het lesboek stond wel basiskennis over alle "grote" geloven zeg maar. Op zich wel nuttig vond ik dus, om die algemene kennis te hebben.

Ik weet eigenlijk niet of satanisme echt heel veel aanhangers heeft
Als dat wel zo is, lijkt het me idd nuttig om er wat over te vertellen tijdens de godsdienstles.
Ik zou er op zich ook wel wat over willen weten, gewoon uit interesse. Verder geloof ik niet echt in satan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 12:20
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Verder geloof ik niet echt in satan ofzo.
satanisten geloven naar mijn weten ook niet in satan; tenminste dat dacht ik... toch?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 12:50
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Satan beteken "tegenstrever"

Je gelooft niet in satan, maar het zijn een aantal leef regels:

bijv. Als iemand jouw op het eerste gezicht niet aardig behandelt, hoef je ook geen energie aan hem te verspillen.

verbeter me als ik fout zit. Ik geloof er ook niet in enzo, maar ik weet wel wat er een groot aantal voor oordelen aan vast zit, enkel vanwege de naam. Ik ben geinterreseert in dit soort "geloven" omdat het gewoon leuk is om standpunten te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 13:48
RenT
RenT is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
(...) Ik ben geinterreseert in dit soort "geloven" omdat het gewoon leuk is om standpunten te vergelijken.
Tuurlijk! Maar zou het daarom verplicht moeten zijn dit soort geloven tijdens godsdienstlessen te behandelen??
Oud 22-07-2002, 15:33
REIE
REIE is offline
Ik ben voor, het is inderdaad goed als mensen er meer van weten. Wij leerden met zedenleer enkel het christendom,. jodendom en de islam. Maar er zijn nog zoveel geloven meer die 1 of 2 lesuren waard zijn...

REIE
Oud 22-07-2002, 17:01
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
RenT schreef:

Tuurlijk! Maar zou het daarom verplicht moeten zijn dit soort geloven tijdens godsdienstlessen te behandelen??
je bedoelt omdat het niet meer is dan een stel omgangsregels?
ik vind iniedergeval dat ze voorbeelden van alle soorten religie onder behandeling moet komen. Ik snap dat je op de grote geloven meer in gaat dan op de onbekendere, maar met taal leer je toch ook onbelangrijkere dingen als tellen en met wiskunde leer je ook alle situaties waar je een bepaalde formule kan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 20:36
sublime
sublime is offline
ik ben er tegen. denk ik. eerlijk gezegd weet ik het niet, omdat ik geen goed beeld van satanisme heb. mijn idee is eigenlijk nogal negatief. rituele slachtingen enzo maar ik heb het idee dat dit een vooroordeel is. laat ik het dan zo zeggen, levensovertuigingen met een negatieve inslag, zoals bijvoorbeeld dat gedoe met die dj, weet niet hoe het heet, waar kanibalisme en zo toegestaan wordt, vind ik niet kunnen, dat kun je jongeren niet voorschotelen vind ik.
en het hangt ook van de school af, ik zit op een katholieke school en jammer genoeg besteden ze alleen aandacht aan het christendom. ik weet overigens niet of dat zo is vanwege het katholiek zijn. ik vind het wel belangrijk dat jongeren veel weten over iig de belangrijkste wereldgodsdiensten. of je satanisme daartoe moet rekenen weet ik niet. hoe groot is de rol die zij speelt in de wereld... volgens mij niet heel groot, of lijkt dat zo omdat het toch nogal verborgen is?

misschien moet je een godsdiens'/levensbeschouwing 2 ontwikkelen. als keuze vak. in gd 1 leer je meer over de rol die godsdienst speelt en over de islam, christendom, jodendom, en evt. ook boeddisme en hindoeisme. bij gd2 kijk je ook naar kleinere godsdiensten en sekten enzo. hier zou satanisme dan ook bij kunnen. de leerlingen die dit zouden kiezen zijn iig geinteresseerd en zullen en daarom waarschijnlijk ook op een serieuze manier mee om gaan. want ik zou het mijn leraar niet aan willen doen het satanisme te moeten behandelen in mijn klas. dat zou een groot fiasco worden, en dat wens ik zelf hem niet toe
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 20:59
jimmyO
jimmyO is offline
Is het christendom/islam/boedisme ook verplicht in Godsdienst lessen? Dat vraag ik me af. En zo nee, dan ben ik et er dus niet mee eens.
Oud 22-07-2002, 21:16
Joostje
Joostje is offline
Het is een te kleine religie met te weinig gelovigen om aandacht eraan te verplichten
Oud 22-07-2002, 22:03
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
sublime schreef:
ik ben er tegen. denk ik. eerlijk gezegd weet ik het niet, omdat ik geen goed beeld van satanisme heb. mijn idee is eigenlijk nogal negatief. rituele slachtingen enzo maar ik heb het idee dat dit een vooroordeel is. laat ik het dan zo zeggen, levensovertuigingen met een negatieve inslag, zoals bijvoorbeeld dat gedoe met die dj, weet niet hoe het heet, waar kanibalisme en zo toegestaan wordt, vind ik niet kunnen, dat kun je jongeren niet voorschotelen vind ik.
klinkt het nu heel raar als ik zeg dat je het vermoorden van vrouwen in de naam van de islam omdat zij verkracht zijn ook niet voor kunt schotelen aan jongeren? of wat dachten we van de christelijke praktijken, het zou ook niet gezond zijn om sexueel misbruik van kinderen door sleutelfiguren in het christelijke geloof voor te schotelen, toch?
ik vind dat je dat best mag doen. je moet er toch eens over leren, anders blijf je dus met vooroordelen zitten en het wordt tijd dat dat soort dingen verleden tijd worden.

Citaat:
misschien moet je een godsdiens'/levensbeschouwing 2 ontwikkelen. als keuze vak. in gd 1 leer je meer over de rol die godsdienst speelt en over de islam, christendom, jodendom, en evt. ook boeddisme en hindoeisme. bij gd2 kijk je ook naar kleinere godsdiensten en sekten enzo. hier zou satanisme dan ook bij kunnen. de leerlingen die dit zouden kiezen zijn iig geinteresseerd en zullen en daarom waarschijnlijk ook op een serieuze manier mee om gaan. want ik zou het mijn leraar niet aan willen doen het satanisme te moeten behandelen in mijn klas. dat zou een groot fiasco worden, en dat wens ik zelf hem niet toe
dat vind ik wel een goed plan ja...
Oud 23-07-2002, 15:25
sublime
sublime is offline
Citaat:
liefebees schreef:
klinkt het nu heel raar als ik zeg dat je het vermoorden van vrouwen in de naam van de islam omdat zij verkracht zijn ook niet voor kunt schotelen aan jongeren? of wat dachten we van de christelijke praktijken, het zou ook niet gezond zijn om sexueel misbruik van kinderen door sleutelfiguren in het christelijke geloof voor te schotelen, toch?
ik vind dat je dat best mag doen. je moet er toch eens over leren, anders blijf je dus met vooroordelen zitten en het wordt tijd dat dat soort dingen verleden tijd worden.

dit zijn dingen die zowel de islam als het christendom van oorsprong niet, hoe noem je dat, nou ja wat dus niet in hun wetten en grondbeginselen staat. idioten vind je overal en bewegingen als bijvoorbeeld de taliban leven niet het oorspronkelijke geloof na. als je dat gelooft, das niet best, want dan maak je van de hele islam dus een mensonterende beweging. en persoonlijk lijkt me dat nogal sterk. ook het sexueel misbruiken van kinderen door zoals jij het noetm sleutelfiguren staat nergens in de leer van het christendom. dat er zulke zieke mensen zijn die dat doen, kun je niet aan het geloof toeschrijven.

ik vind het goed om te proberen vooroordelen te bestrijden, maar je moet wel kijken hoever je daarmee gaat op de middelbare school. want daar zijn vaak vooroordelen die veel dichterbij liggen. als daar al problemen zijn, dacht je dan dat ongeinteresseerde en ongemotiveerde jongeren als bv mijn klasgenoten een serieuze discussie opzetten over het satanisme oid? met geschiedenis merkte ik al dat over de islam lacherig gedaan wordt, en je zou bij ons niet kunnen zeggen dat je in god gelooft zonder belachelijk gemaakt te worden volgens mij. en mijn klas is dan wel heel extreem maar er zijn meer van dat soort jongeren.

ik vind het wel belangrijk dat de wereldgodsdiensten besproken worden, maar meer met het oog op algemene ontwikkeling. en mensen die het echt interesseert gaan er zelf wel achteraan...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:05
unintended
unintended is offline
Ik ben er wel voor, vind dat iedereen de kans moet hebben om verschillende godsdiensten te leren begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb eerst op een protestants-christelijke basisschool gezeten, naja daar was alleen aandacht voor het christendom...
Na 8 jaar op die school gezeten te hebben geloofde ik letterlijk in de bijbel, echt vaag
(Dat lag meer aan mij dan aan die school hoor, de andere kinderen hadden het niet).
Daarna een katholieke middelbare school.
Maar daar deden ze eigenlijk niet zoveel aan godsdienst.
In het lesboek stond wel basiskennis over alle "grote" geloven zeg maar. Op zich wel nuttig vond ik dus, om die algemene kennis te hebben.
Ja, dat had ik ook. Heb zes jaar op een zwaar protestants-christelijke basisschool gezeten, en na zes jaar hersenspoelerij geloofde ik in practisch alles wat in de bijbel stond. Gods wil was gewoon letterlijk wet, en daar maakten mn ouders gebruik van (denk aan: 'nee, god wil niet dat je vandaag met sasha mee gaat spelen, god wil dat je eerst je kamer opruimt'). Maar op een gegeven moment ging die school failliet, en werd ik overgeplaatst naar een katholieke school, waar ze helemaal niets aan godsdienst deden en waar het woordje 'god' helemaal niets betekende. En tja, als tienjarige pas je je aan naar je omgeving, dus binnen een halfjaar was al mijn geloof zo ongeveer weg. Nu zit ik drie jaar op een (volgens mij) protestantse middelbare school, maar bij ons worden alleen de basisgeloven behandeld (twee per jaar, dus je kan uitrekenen wat voor vaart het heeft). Ze hebben er trouwens wel het wicca en het boeddhisme behandeld, dat is wel weer goed.. Maar satanisme is dus verbannen.
Best zonde, aangezien er idd nogal veel vooroordelen over zijn die snel uit de wereld zouden zijn als satanisme gewoon standaard in het programma werd opgenomen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2002, 16:54
REIE
REIE is offline
Citaat:

Ik werd ook doodgegooid met al die verhaaltjes. Ik ken ze allemaal wel, en als ik er over praat denken mensen dat ik ook christelijk ben. Toch ben ik nooit in God gaan geloven al heb ik soms getwijfeld.

REIE
Oud 23-07-2002, 18:16
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
sublime schreef:

ik vind het goed om te proberen vooroordelen te bestrijden, maar je moet wel kijken hoever je daarmee gaat op de middelbare school. want daar zijn vaak vooroordelen die veel dichterbij liggen. als daar al problemen zijn, dacht je dan dat ongeinteresseerde en ongemotiveerde jongeren als bv mijn klasgenoten een serieuze discussie opzetten over het satanisme oid? met geschiedenis merkte ik al dat over de islam lacherig gedaan wordt, en je zou bij ons niet kunnen zeggen dat je in god gelooft zonder belachelijk gemaakt te worden volgens mij. en mijn klas is dan wel heel extreem maar er zijn meer van dat soort jongeren.
in dat geval zou je beter alle media kunnen verbieden want daar zien mensen het toch. in mijn ogen kun je die vooroordelen beter wegnemen door mensen de echte feiten te geven in plaats van hen maar die vooroordelen te laten houden en ze eventueel zelf laten ontdekken dat die vooroordelen erg fout zijn
Oud 23-07-2002, 18:20
RenT
RenT is offline
Citaat:
Paranoide schreef:

(...) Nu zit ik drie jaar op een (volgens mij) protestantse middelbare school, maar bij ons worden alleen de basisgeloven behandeld (twee per jaar, dus je kan uitrekenen wat voor vaart het heeft). Ze hebben er trouwens wel het wicca en het boeddhisme behandeld, dat is wel weer goed.. Maar satanisme is dus verbannen.
Best zonde, aangezien er idd nogal veel vooroordelen over zijn die snel uit de wereld zouden zijn als satanisme gewoon standaard in het programma werd opgenomen..
Tuurlijk zijn er veel vooroordelen tegen levenshoudingen als het satanisme. Maar hoeveel mensen zijn er nou daadwerkelijk aanhanger van en leven er écht naar? Misschien 1 op de 500. Zou daarom een school verplicht moeten zijn die vooroordelen weg te nemen ten koste van veel lestijd, die waarschijnlijk beter besteed had kunnen worden (op hetzelfde maatschappelijke vlak) aan bijvoorbeeld het beter bijbrengen van normen/waarden of het 'waarom' van hoe wij leven, en dan de geďntresseerden zélf evt. een levensvisie als bijvoorbeeld het satanisme laten kiezen!
Ik vind het laatste nl. écht niet op school thuishoren
Oud 23-07-2002, 18:24
RenT
RenT is offline
Citaat:
liefebees schreef:
in dat geval zou je beter alle media kunnen verbieden want daar zien mensen het toch. in mijn ogen kun je die vooroordelen beter wegnemen door mensen de echte feiten te geven in plaats van hen maar die vooroordelen te laten houden en ze eventueel zelf laten ontdekken dat die vooroordelen erg fout zijn
Waarom zou een school tov. van álles vooroordelen moeten wegnemen? Er zijn toch veel ergere vooroordelen die 'de gemiddelde nederlander' heeft tegen voor grotere groepen mensen??
-Alle Belgen zijn dom
-Alle Palestijnen willen geweld
-Alle Amerikanen zijn dik en rijk.

Een school kan nooit alle vooroordelen wegnemen, en ze zult bepaalde dingen als levenservaring moeten opdoen. En zéker een relatief kleine levenshouding als het satanisme lijkt me niet van genoeg maatschappelijk belang om op school te onderwijzen.
Oud 23-07-2002, 18:27
liefebees
liefebees is offline
ik zeg toch niet alle vooroordelen?
we hebben het hier over de vooroordelen m.b.t. bepaalde geloven, en die vooroordelen bedoelde ik dus ook.
Oud 23-07-2002, 18:53
sublime
sublime is offline
Citaat:
liefebees schreef:
ja daar heb je misschien wel gelijk in, maar ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar bij mij op school wordt er weinig wat de leraar zegt echt serieus genomen. dus dan vindt ik het beter dat mensen die er wel in geinteresseerd zijn er dieper op ingaan dan dat je een stel kortzichtige mensen een vehraaltje ophangt wat ze toch nooit serieus zullen nemen...

ik vind je streven erg goed, maar ik zie het gewoon niet gebeuren. als je mensen al niet de vooroordelen over alto's, gabbers, veganisten af kunt nemen, hoe denk je ze dan op een objectieve manier naar iets 'vreemds' als satanisme te kunnen laten kijken? een godsdienst als de islam, die toch steeds meer voorkomt in nederland, en zelf het christendom worden nog overspoeld met vooroordelen. is het dan niet beter daar mee te beginnen? je kunt wel satanisme introduceren in de godsdienstlessen, maar als er al niet serieus gereageert wordt op een bijbeltekst, wat wil je dan bereiken?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 22:07
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
sublime schreef:

ja daar heb je misschien wel gelijk in, maar ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar bij mij op school wordt er weinig wat de leraar zegt echt serieus genomen. dus dan vindt ik het beter dat mensen die er wel in geinteresseerd zijn er dieper op ingaan dan dat je een stel kortzichtige mensen een vehraaltje ophangt wat ze toch nooit serieus zullen nemen...

ik vind je streven erg goed, maar ik zie het gewoon niet gebeuren. als je mensen al niet de vooroordelen over alto's, gabbers, veganisten af kunt nemen, hoe denk je ze dan op een objectieve manier naar iets 'vreemds' als satanisme te kunnen laten kijken? een godsdienst als de islam, die toch steeds meer voorkomt in nederland, en zelf het christendom worden nog overspoeld met vooroordelen. is het dan niet beter daar mee te beginnen? je kunt wel satanisme introduceren in de godsdienstlessen, maar als er al niet serieus gereageert wordt op een bijbeltekst, wat wil je dan bereiken?
Nou ik denk dat het satanisme meer mensen zal boeien dan het christendom wat ze al vanaf jongs af aan op elke feestdag horen. Het mysterieuze en de vooroordelen zullen menig scholier met iets meer interesse naar de lessen doen gaan. Maak hierbij een aantal video's, waarin snel door de basis wordt gelopen en je hebt al een heleboeol gedaan. Kijk dit is in misschien 4 uur les gedaan. Helemaal niet moeilijk dus. Hiernaast kun je gewoon de kennis van de grote geloven blijven geven. Ik vind het zelf achteraf jammer dat wij er nooit iets over hebben gehoord. Het lijkt wel alsof ontkend wordt dat zulke mensen bestaan en dat vind ik jammer. Het gaat me alleen over het wegnemen van de vooroordelen. Ik ben zelf geen satanist hoor, maar ben er wel in geinteresseerd.
Oud 23-07-2002, 22:26
RenT
RenT is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

Nou ik denk dat het satanisme meer mensen zal boeien dan het christendom wat ze al vanaf jongs af aan op elke feestdag horen. Het mysterieuze en de vooroordelen zullen menig scholier met iets meer interesse naar de lessen doen gaan. Maak hierbij een aantal video's, waarin snel door de basis wordt gelopen en je hebt al een heleboeol gedaan. Kijk dit is in misschien 4 uur les gedaan. Helemaal niet moeilijk dus. Hiernaast kun je gewoon de kennis van de grote geloven blijven geven. Ik vind het zelf achteraf jammer dat wij er nooit iets over hebben gehoord. Het lijkt wel alsof ontkend wordt dat zulke mensen bestaan en dat vind ik jammer. Het gaat me alleen over het wegnemen van de vooroordelen. Ik ben zelf geen satanist hoor, maar ben er wel in geinteresseerd.
Ander punt: zou het dan niet helemaal verloren gaan?
De gemiddelde jongere (meeste satanisten beginnen in de puberteit) die een 'lifestyle' zoekt wil zich juist afzetten tegen alles wat normaal is, zoals ouders, school.
Als je zoiets op school gaat onderwijzen, is dat niet eigen een dood-verklaring van?
Oud 24-07-2002, 02:38
Gaia
Gaia is offline
Citaat:
In_flames schreef:

Het is volgens mij meer een anti-godsdienst dan een godsdient op zich. (correct me if I`m wrong)
Satanisme is opzich wel een geloofsovertuiging. Ik bedoel ze zijn niet alleen tegen christelijkheid, maar ze staan zelf wel ergens voor! Snapje. Ze hebben tegenargumenten waar zij in geloven en zeiken de christelijken niet zomaar af.

Ik ben trouwens ook VOOR!!!
Nu gaan mensen er van alles bij bedenken...dat satanisten blonde maagden offeren enzo blabla

Laatst gewijzigd op 24-07-2002 om 02:57.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 07:28
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
RenT schreef:

Ander punt: zou het dan niet helemaal verloren gaan?
De gemiddelde jongere (meeste satanisten beginnen in de puberteit) die een 'lifestyle' zoekt wil zich juist afzetten tegen alles wat normaal is, zoals ouders, school.
Als je zoiets op school gaat onderwijzen, is dat niet eigen een dood-verklaring van?
Maar dat er op school aandacht aan wordt besteed betekent niet dat de school er achter staat.
Dat snappen die mensen ook wel, toch?
Oud 24-07-2002, 11:42
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
liefebees schreef:
Maar dat er op school aandacht aan wordt besteed betekent niet dat de school er achter staat.
Dat snappen die mensen ook wel, toch?
ALs jongeren zich aangetrokken voelen tot satanisme, laat ze daar dan deel van uit gaan maken!

Je kunt de school toch ook niet aansprakelijk stellen voor jongeren die spontaan katholiek worden door de godsdienstlessen
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 13:22
rene-gn
rene-gn is offline
Maar waarom zou je zo duidelijk voor zijn??omdat je zelf satanist bent?? Ik ben tegen omdat ik het niet onder de belangrijkste geloven schaar. Straks zul je ook alle sektes moeten behandelen die gifgas aanvallen in metro's plegen.....
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 13:54
sublime
sublime is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

wat ik me vooral gewoon niet voor kan stellen is dat door een paar godsdienst lessen de vooroordelen weggenomen worden....

en verder vind ik het dus niet echt een grote plaats in de maatschappij innemen en ik denk dat religies die dat wel doen op dit punt voor gaan... en nogmaals mensen die er in geinteresseerd zijn gaan zelf toch wel op onderzoek uit, lijkt me. zelf vind ik godsdiensten ook erg interessant, maar op school voeren we geen klap uit. daarom zoek ik zelf wel naar info...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 15:59
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Maar waarom zou je zo duidelijk voor zijn??omdat je zelf satanist bent?? Ik ben tegen omdat ik het niet onder de belangrijkste geloven schaar. Straks zul je ook alle sektes moeten behandelen die gifgas aanvallen in metro's plegen.....
Hmmmmz... hier zit op zich wel wat in...

Dan zou je je dus moeten beperken tot de grooste geloven: Christendom, Islam, Joden, Boeddhisme, Hindoeisme en Wicca (Ja, die laatste ook, is het snelst groeiende geloof op dit moment).

Maar je hoeft niet uitgebreid alle aspecten van satanisme te behandelen, maar gewoon, ook al is het maar 1 les, om de vooroordelen over duivelsaanbidders weg te nemen.

En ik ben trouwens geen satanist, het zijn alleen bepaalde delen van satanisme die me aanspreken.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 18:13
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
sublime schreef:

wat ik me vooral gewoon niet voor kan stellen is dat door een paar godsdienst lessen de vooroordelen weggenomen worden....
Die vooroordelen ontstaan uit onwetendheid, het lijkt mij dus wel dat die vooroordelen (in ieder geval grotendeels) worden weggenomen.
Oud 24-07-2002, 18:54
sublime
sublime is offline
Citaat:
liefebees schreef:
Die vooroordelen ontstaan uit onwetendheid, het lijkt mij dus wel dat die vooroordelen (in ieder geval grotendeels) worden weggenomen.

hoe kan het dan dat er nog zoveel vooroordelen bestaan terwijl over een heleboel onderwerpen genoeg gepraat wordt?
denk bijvoorbeeld aan homoseksualiteit... vooroordelen die nog steeds leven zijn bv dan homo's verwijfd zijn enzo en dat lesbische vrouwen meer man dan vrouw zijn...
er zijn zoveel vooroordelen over onderwerpen waar gewoon over gesproken wordt....

je hebt gelijk dat vooroordelen bestaan door onwetendheid, maar imo bestaan vooroordelen ook door onwillendheid (is dit een nederlands woord of verzin ik dit net??)... veel mensen boeit het gewoon niet wat de waarheid is...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 19:58
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
sublime schreef:

je hebt gelijk dat vooroordelen bestaan door onwetendheid, maar imo bestaan vooroordelen ook door onwillendheid (is dit een nederlands woord of verzin ik dit net??)... veel mensen boeit het gewoon niet wat de waarheid is...
Maar bij satanisme worden ze helemaal veroorzaakt door onwetendheid.

En wat betreft dat het geen groot geloof is. Het is wel een geloof met vele tegenstanders die stuk voor stuk vol zitten van vooroordelen. Die zou je op deze manier kunnen wegnemen.
Oud 24-07-2002, 20:21
Gaia
Gaia is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Ik heb het met godsdienst ook over sektes gehad....heb het helemaal moeten bestuderen.
heb zelfs een verslag van 20 pagina's over Heavens Gate moeten schrijven...heel intrigerend howr. Hoe die mensen zo geindoctineerd worden en zo gebrainwashed.......
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 20:57
sublime
sublime is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:

Maar bij satanisme worden ze helemaal veroorzaakt door onwetendheid.

En wat betreft dat het geen groot geloof is. Het is wel een geloof met vele tegenstanders die stuk voor stuk vol zitten van vooroordelen. Die zou je op deze manier kunnen wegnemen.
je hebt waarschijnlijk wel gelijk hoor, maar ik twijfel gewoon over de vraag of de godsdienstlessen op de middelbare school hier de plaats voor zijn. ik weet eigenlijk ook niet waar het anders zou moeten.... >denk<

misschien moet ik jullie maar gelijk geven en zou er ruimte voor gemaakt moeten worden... ik heb gewoon de pech in een klas te zitten waar ze niets en niemand serieus nemen...

ik ben verbitterd
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 15:03
Zdubbel
Zdubbel is offline
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik ben zelf een voorstander van het satanisme en vind dat het afgelopen moet zijn met al die vooroordelen.
Oud 28-07-2002, 11:28
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
Ik post deze topic maar hier, omdat ik hier verwacht serieuzere reacties te krijgen dan op "school".

Zou het leren van basiskennis over satanisme nuttig zijn voor de samenleving? Zou het niet enorm veel vooroordelen wegnemen tegenover satanisten?

Dit vraag ik me de laatste tijd wel eens af. Ik ben zelf ook redelijk geinteresseerd in satanisme, gewoon om erover mee te kunnen praten. Zou dit niet nuttig zijn voor de rest van Nederland of zou er lacherig over worden gedaan?

Meningen!!
onzinnig. De mens heeft helemaal geen behoefte aan voorlichting over alle mogelijke geloofsvormen. Satanisten zijn nou eenmaal lager in getal (helemaal als je alleen de echte mee telt, en niet de satanisten die alleen de wereld haten) en zullen bij dat soort activiteiten altijd ondergeschikt zijn.
Echter lijkt het me geen probleem om een satanistische school op te richten,.........
Oud 28-07-2002, 20:19
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
Internationalist schreef:

(helemaal als je alleen de echte mee telt, en niet de satanisten die alleen de wereld haten)
volgens mij hou je zo ook maar bar weinig christenen over
Oud 29-07-2002, 15:09
Nate
Nate is offline
Het meerendeel van de westerse wereld is nog steeds christelijk hoor... Wellicht niet hier in NL maar wel in de U.S. en zuid-europa.
Oud 29-07-2002, 18:37
liefebees
liefebees is offline
dat bedoel ik niet.
Oud 01-08-2002, 12:26
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
Ha! Was het maar waar, op mijn school zou je dat er nooit door krijgen, satanisme erbij. Waarschijnlijk weten mijn godsdienstleraren niet eens dat ze geen kerken afbranden enzo...

Maarja, mijn godsdienstleraren zijn ook van die types die me meewarig aankijken als ik zeg dat ik atheist ben, waarop ze opmerken dat 'dat nog wel komt, als mijn leven moeilijker wordt'. *kotst* Ik word zo moe van die opmerking, he.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten