Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2003, 10:38
Snellius
Snellius is offline
Goedendag ( verlichte) mensen, zondaren, depressievelingen en andere wezens die niet onder de bovenstaande categorieen vallen.

Ben je bang voor den dood? Ikzelf niet, vandaag vertelde ik dat ik me niet lekker voelde door mijn verkoudheid en mijn hoofdpijn, waarop een verwante tot mij zei: "Ach, je zult het wel overleven."
Waarop, ik antwoorde met: "Ach, zo niet, jammer dan."
Wat heerlijk vrij gevoel geeft dat, om niet bang te zijn hiervoor.
(Je zou door dat vrije gevoel bijna niet meer dood willen )

Hoe denken jullie erover, broeders en zusters?
Oud 29-12-2003, 10:45
Verwijderd
Ik ben niet bang voor de dood, wel voor niet meer leven.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:47
Jehova Getuige
Jehova Getuige is offline
Nee, de heer zal zich over mij ontfermen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:52
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
geen idee. als ik zou weten wat er na de dood is, zou ik mijn antwoord kunnen bevestigen. maar hoe ik er nu over denk kan ik je wel vertellen ; pas zat ik in de geschiedenisles, wat weg te dromen...ineens dacht ik aan het idee dat ik nu misschien wel ineens dood kon neervallen. eens ben je levend, eens ben je dood. en ik zou niemand afscheid kunnen nemen. ik werd wat bang bij de gedachte dat het zo eigenlijk ineens afgelopen kon zijn...

de dood zelf lijkt me niet zo heel beangstigend..maar alles daaromheen wel.
Oud 29-12-2003, 10:56
Xabzof
Xabzof is offline
NopeZzZzzzzzz...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:58
Dolores
Dolores is offline
Nee.. tis wel dat ik er bewust niet teveel over nadenk, uit angst dat ik d'r wel bang voor ga worden.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:05
Verwijderd
Hmm. Als ik zomaar inslaap niet. Ik heb een vertrouwen, of noem het geloof, dat het allemaal goed zal komen aan *die andere kant*. Gewoon inslapen en ergens anders *wakker* worden, dat vind ik niet eng. Maar wel om aan een slopende ziekte te overlijden..Weten dat je dood gaat op korte termijn, dat maakt me misschien wel banger dan de dood opzich.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:14
artless
artless is offline
Citaat:
Xia schreef op 29-12-2003 @ 12:05:
Hmm. Als ik zomaar inslaap niet. Ik heb een vertrouwen, of noem het geloof, dat het allemaal goed zal komen aan *die andere kant*. Gewoon inslapen en ergens anders *wakker* worden, dat vind ik niet eng. Maar wel om aan een slopende ziekte te overlijden..Weten dat je dood gaat op korte termijn, dat maakt me misschien wel banger dan de dood opzich.
Ja.

Ik ben niet bang voor de dood, maar wel voor de manier waarop ik zal sterven. Ik hoop vredig, in mijn slaap, of anders in één keer zonder ziekte.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:22
Verwijderd
Citaat:
artless schreef op 29-12-2003 @ 12:14:
Ik ben niet bang voor de dood, maar wel voor de manier waarop ik zal sterven. Ik hoop vredig, in mijn slaap, of anders in één keer zonder ziekte.
Ik hoop dat m'n vriend (dan hopelijk al man, anders wordt het wel heel snel) er bij is... Als ik moet kiezen tussen dat hij er bij is en ik ziek ben of zonder hem ineens, dan zou ik toch voor het eerste kiezen. Lijkt me heel erg eenzaam anders (in zekere zin ook voor hem)...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
artless schreef op 29-12-2003 @ 12:14:
Ik ben niet bang voor de dood, maar wel voor de manier waarop ik zal sterven. Ik hoop vredig, in mijn slaap, of anders in één keer zonder ziekte. [/B]
Met als enige verschil dat ik er toch wel bang voor ben. Ik wil gewoon weten wat er daarna met je gaat gebeuren, maar helaas kan niemand je dat (serieus) vertellen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:48
Miss Helena
Miss Helena is offline
Nee, ik ben niet bang voor de dood, ook niet voor de manier waarop... Als het komt dan komt het.
Oud 29-12-2003, 12:01
FireCracker
FireCracker is offline
nee, maar wel voor de manier waarop
ik ben op zich niet bang om dood te gaan, als het maar niet via een lange lijdensweg is, of door een mes in mn maag ofzo
Oud 29-12-2003, 13:03
Nona
Nona is offline
Ik ben niet echt bang, dat voelt anders. Ik wil gewoon niet sterven.
Oud 29-12-2003, 13:09
Roxann
Roxann is offline
Ik ben niet bang voor de dood. Ook al geloof ik niet echt in een of ander leven na de dood.
't is zoals Leonoor ook al zei, het leven geeft me meer angst dan de dood.
De dood is een zekerheid en als het zover is, dan kan je er echt niets aan veranderen, maar het leven is voor mij een grotere onzekerheid, omdat ik niet weet wat er nog gaat komen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 13:50
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
dionnetje schreef op 29-12-2003 @ 11:58:
Nee.. tis wel dat ik er bewust niet teveel over nadenk, uit angst dat ik d'r wel bang voor ga worden.
Sta er voor open.
Oud 29-12-2003, 13:54
MazeMouse
MazeMouse is offline
I do not fear death. Nor do I fear pain.

Om die ene filmquote ook maar even te doen:
Death should be a release, not a punishment.

Dus zo zie ik het ook. Een bevrijding
Oud 29-12-2003, 13:54
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-12-2003 @ 12:22:
Ik hoop dat m'n vriend (dan hopelijk al man, anders wordt het wel heel snel) er bij is... Als ik moet kiezen tussen dat hij er bij is en ik ziek ben of zonder hem ineens, dan zou ik toch voor het eerste kiezen. Lijkt me heel erg eenzaam anders (in zekere zin ook voor hem)...
Als jullie elkaar regelmatig vertellen hoeveel jullie van elkaar houden, kan je denk ik ook rustig in je eentje sterven, wellicht met goede gedachten over hem. Als je idd gaat nadenken hoe je ergens in een hoekje in elkaar zakt en daarbijde eenzaam sterft kan ik me iets voorstellen bij de mensen die zich zorgen maken.
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden om eenzaam te sterven, volgens mij is de dood dan alleen maar mooier.
Oud 29-12-2003, 13:56
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 29-12-2003 @ 14:54:

Mooi
Oud 29-12-2003, 14:08
Charlottetje
Charlottetje is offline
Bang voor de dood zelf? Nee, verre van dat juist.
Ik geloof namelijk ook niet in iets na de dood ofzo, dus de dood is voor mij ook eerder een bevrijding dan wat anders. Het leven is een stuk lastiger, een grotere lijdensweg, dan de dood. In mijn ogen althans. Maar om nou neergestoken te worden, uren lang heel erge pijn te voel en dan dood te gaan, nou nee, dat is nou niet echt wat ik zou willen. Het liefst zou ik doodgaan zonder ook maar te weten dat ik doodga, maar ja, daar kunnen we nou eenmaal niet op rekenen.

Mijn moeder zegt ook vaak tegen me, als iets tegen zit, je overleeft het wel of de wereld vergaat niet. Terwijl ze weet dat ik het niet eens erg zou vinden om opeens te overlijden ofzo. Het is voor ons gewoon een standaard zin die we bij regelmaat gebruiken. Als ik thuis kom van school is het ook altijd: How's life? of Heb je het een beetje overleefd? Soms, als mensen vragen hoe het gaat zeg ik: tsja, ik leef nog he? maar dan meer als synoniem voor het gaat goed. Al zeg ik dat bijna altijd, want wat zou ik een ander aan zijn neus gaan hangen hoe het daadwerkelijk met mij gaat?

Dat was behoorlijk off-topic gebrabbel, maar nee, ik ben dus verre van bang voor de dood.
Oud 29-12-2003, 14:18
Verwijderd
Nee. Ik ben onsterfelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 14:39
Miracle
Miracle is offline
Soms wel. Vooral als anderen dood gaan...
Oud 29-12-2003, 14:56
Fantôme
Fantôme is offline
hmm, eerder bang voor de manier waarop ik dan dood ga.
Oud 29-12-2003, 15:13
oldt3
oldt3 is offline
nie bang voor de dood,wel voor een handicap.Ik kan niet leven met een handicap,zeker weten.Als ik niet kan sporten,wordt ik agressief,moedeloos.Als ik niet kan rijden wordt ik maar depri(is al gebeurt nl).Nee als ik een hand of been verlies sterf ik liever(zoals vroeger toen we nog in grotten woonden,de zwakkeren sterven,dat is de natuur EN DAT MOET ZO BLIJVEN,is jammergenoeg niet zo ).
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 15:47
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
122450146 schreef op 29-12-2003 @ 16:13:
nie bang voor de dood,wel voor een handicap.Ik kan niet leven met een handicap,zeker weten.Als ik niet kan sporten,wordt ik agressief,moedeloos.Als ik niet kan rijden wordt ik maar depri(is al gebeurt nl).Nee als ik een hand of been verlies sterf ik liever(zoals vroeger toen we nog in grotten woonden,de zwakkeren sterven,dat is de natuur EN DAT MOET ZO BLIJVEN,is jammergenoeg niet zo ).
Die angst had ik eerst ook, het is vervelend, maar er zijn nog een hoop andere dingen die je nog steeds kunt doen, waar je wellicht vrede aan beleefd. Maar veel mensen kunnen er mee leven, blijkt. Wellicht dat als het einmal passiert is, dat je er dan anders over denkt.
Oud 29-12-2003, 15:48
Verwijderd
niet bang voor de dood, wel voor de manier waarop. gaat t pijn doen, slaap ik rustig in, enzenz. allemaal van dat soort vage dingen. maar ja, ik vind het niet beangsttigend. iedereen gaat tenslotte, datis alleen moeilijk te accepteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2003, 16:03
oldt3
oldt3 is offline
Citaat:
Snellius schreef op 29-12-2003 @ 16:47:
Die angst had ik eerst ook, het is vervelend, maar er zijn nog een hoop andere dingen die je nog steeds kunt doen, waar je wellicht vrede aan beleefd. Maar veel mensen kunnen er mee leven, blijkt. Wellicht dat als het einmal passiert is, dat je er dan anders over denkt.

Mja ik zal er nooit vrede mee kunnen nemen als ik die deingen niet meer kan, dan noem ik dat niet meer leven maar afzien met je leven.Mss zijn er dingen die je nog leuk vind,maar je zal nooit meer echt gelukkig kunnen zijn.Alé van mijzelf weet ik dat.Ik zou t ook niet leuk vinden als mijn vriendin heel da tijd voor mij moet zorgen,.. NEE Dan sterf ik liever,of ik t meteen wil of niet,daar ben ik nog niet uit,eerst afscheid nemen denkk.

ik ben overigens niet bang voor de manier ik sterf,als ik moet afzien zal dat zijn.

ik geloof in het lot.

Laatst gewijzigd op 29-12-2003 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 16:12
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ik wil nog niet dood, ik wil nog zoveel doen. En ik ben ook wel bang voor het moment waarop iemand uit m'n omgeving dood gaat, dus ik hoop maar dat dat voorlopig nog niet gebeurd!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 16:18
Quiana
Quiana is offline
Ik vind het erger als anderen dood gaan. Vrdmm.

Eh. Denken over de manier waarop en de onzekerheid over hetgeen wat erna komt geeft me geen prettig gevoel, daarom doe ik dat ook niet heel veel.

Dood ga je toch, je tijd verspillen met het uitdenken van scenario's ed erover heeft weinig zin imho.
Oud 29-12-2003, 16:42
Fade of Light
Fade of Light is offline
Nee ik vrees de dood niet, ook niet die van anderen. Ik heb geloof ik nog nooit gejankt bij het overlijden van een mens of dier. Waarom? tja....zolang ze zelf mooi geleefd hebben boeit het niet als ze dood gaan imo. En dat geldt ook voor mezelf, dus ben niet bang ovor de dood.

Ik ben wel enigzins bevreesd voor de manier waarop ik het leven laat...verbranden ofzo lijkt me niet al te jippie.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:11
Verwijderd
niet echt bang om dood te gaan......zolang het maar een beetje vredige dood is. wat daarna komt lijkt me wel een beetje eng.

misschien is het leven na de dood wel 10x minder leuk dan hier. of word je meteen na je dood ergens anders op de wereld geboren (hopelijk niet in een 3e wereld land). ben best wel benieuwd eigenlijk hoe het zal zijn. ik denk dat je eerst door een lange tunnel gaat en daarna ergens in een ruimte met veel bloemen komt (maar dat is de meest lieflijke voorstelling die ik me kan maken )
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:15
oldt3
oldt3 is offline
Citaat:
forum_verslaafd schreef op 29-12-2003 @ 18:11:
niet echt bang om dood te gaan......zolang het maar een beetje vredige dood is. wat daarna komt lijkt me wel een beetje eng.

misschien is het leven na de dood wel 10x minder leuk dan hier. of word je meteen na je dood ergens anders op de wereld geboren (hopelijk niet in een 3e wereld land). ben best wel benieuwd eigenlijk hoe het zal zijn. ik denk dat je eerst door een lange tunnel gaat en daarna ergens in een ruimte met veel bloemen komt (maar dat is de meest lieflijke voorstelling die ik me kan maken )
ik vind het einde van american beauty zo mooi,wat hij denkt de seconde voor zijn dood.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
122450146 schreef op 29-12-2003 @ 18:15:
ik vind het einde van american beauty zo mooi,wat hij denkt de seconde voor zijn dood.
nog niet gezien, maar misschien doe ik dat nog eens.

er schiet me nog iets te binnen

ik denk ook dat je vlak voor en misschien ook daarna een hoop flashbacks ziet van je leven. gewoon alle momenten die belangrijk waren, voor je gevoel. lijkt me vrij emotioneel eigenlijk. en dat je daarna wordt beoordeeld op hoe fair je bent geweest in je leven, kortom of je een goed mens was. vergeef me als me fantasie een beetje op hol is geslagen!!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 19:15
yliek
yliek is offline
waarom bang zijn voor de dood? de dood is gewoon het einde van je leven, meer niet.
Oud 29-12-2003, 19:47
oldt3
oldt3 is offline
Citaat:
yliek schreef op 29-12-2003 @ 20:15:
waarom bang zijn voor de dood? de dood is gewoon het einde van je leven, meer niet.
jup ma sommigen kunnen zoeken er meer achter.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 19:55
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
Zat er vandaag nog aan te denken, toen ik over de vlaamsche wegen scheurde met de auto... wat zou er over 2 minuten met mij gebeuren als ik nu tegen die boom knal en geen gordel draag?
Ik zal dood zijn... ja.... maar verder? we zullen het nooit weten....
Oud 29-12-2003, 19:59
Tsu
Tsu is offline
Neen
Oud 29-12-2003, 20:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nee.... Ik verlang er juist naar.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 20:36
Verwijderd
noowp ik ben niet bang voor de dood
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 20:36
Silver rain
Silver rain is offline
Nee ik ben niet bang om dood te gaan. Wel dat sommige anderen doodgaan
Oud 29-12-2003, 21:06
Gilrups
Gilrups is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 29-12-2003 @ 14:54:

Ja.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:06
Verwijderd
nope
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:14
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
yliek schreef op 29-12-2003 @ 20:15:
ja en sommige vinden het leven zo leuk dat er angst ontstaat voor het einde.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:14
Fledderpoep
Fledderpoep is offline
Ik zal de dood niet vrezen, noch vervloeken ... Hoewel ik 'm geen aardig persoon vind, zal ik, mocht het mijn tijd zijn, hem met open armen ontvangen ...
Oud 29-12-2003, 21:38
Aksirampje
Aksirampje is offline
Eigenlijk wel ja, ik vind het heel eng dat ik niet weet hoe het zal zijn, en ik vind het leven ook zo heerlijk dat het me vreselijk lijkt om dood te gaan. Het idee dat ik dan helemaal alleen ben is ook eng... En ik weet wel dat het geen zin heeft om bang te zijn aangezien ik toch ooit dood ga, maar het is moeilijk om niet bang te zijn.
Oud 29-12-2003, 21:44
herz
herz is offline
tis niet echt de vraag of je er wel of niet bang voor bent. het is meer gewoon een kwestie van je kop in het zand steken..
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:51
Verwijderd
Nee, ik vrees de dood niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je doodgaat. Wat je ziet, voelt en denkt.
Curiosity killed the cat.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 11:28
Verwijderd
nee, compleet geaccepteerd als iets onvermijdelijks.
liever dood dan ergens weg liggen te kwijnen overigens, dáár ben ik wel bang voor.
het afhankelijk zijn van anderen, niet voor jezelf kunnen zorgen enzo, dat is voor mij echt een stuk erger dan de dood.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 12:28
Paris
Paris is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-12-2003 @ 11:45:
Ik ben niet bang voor de dood, wel voor niet meer leven.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 12:34
miss-suus
miss-suus is offline
ja, ik ben heel erg bang voor de dood. als ik dood ga wil ik gewoon weten dat er iets hierna is. ik denk er vaak over na en dan krig ik een heel angstanjagend gevoel van binnen. als er een leven hierna is dan wil ik bij me broer en en moeder en al me andere geliefden die ik dan heb willen bij terugkomen. ik zou niet zonder hun kunnen.
Oud 30-12-2003, 12:35
miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Jadie schreef op 29-12-2003 @ 22:51:
Nee, ik vrees de dood niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je doodgaat. Wat je ziet, voelt en denkt.
Curiosity killed the cat.
ik ben juist heel erg bang dat je niks meer voelt dat er gewoon niks meer is
Reageren

Regels voor berichten