Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 20:34
In_stilte
In_stilte is offline
Nadat ik vanavond voor de 4e keer gewerkt had bij t restaurant kreeg ik te horen dat ik toch echt zelfverzekerder rond moest lopen en niet zo schuw moest zijn, want dat het anders niet opschoot.

Nou ben ik zelf niet echt verlegen, maar als alles nieuw is ben ik wel bang dingen fout te doen. Ben ik nu gewoon horeca ongeschikt of moet ik gewoon ff blijven lachen en duurt het even voor je alles onder de knie krijgt ?

Hoe ervaarden jullie het voor het eerst werken in restaurant of iets dergelijks ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 20:51
iamcj
iamcj is offline
Je kan niet nooit iets laten vallen. Hoe hard je je best ook doet, er zal altijd iets vallen, zelfs bij de beste. Dat gebeurt gewoon een keer.

Je moet niet proberen te letten wat fout kan gaan, maar hoe het goed moet. Dus voor jezelf herhalen, duim in het midden elleboog naar binnen, kijken waar ik heen moet. Of weet ik wat het patroon daar voor is. Bestaat dat niet verzin het dan zelf. Zorg dat je een basis hebt. Dan loop je daar binnen notime zelfverzekerd rond.

Laat je een keer bijna iets vallen, of lukt het je niet op het dagmenu op te ratelen. Niets aan de hand, terug naar de basis. Dus meer tijd nemen om het uit je hoofd te leren of niet naar het glas kijken, maar naar waar ik naar toe moet.
Oud 28-12-2003, 23:06
Joris
Joris is offline
Precies. Iedereen moet het leren, en probeer gewoon altijd vriendelijk en open te blijven tegen je klanten. De derde keer dat ik er werkte gooide ik een glas rode wijn over iemand. (dat is ook echt het ergste meteen ) Die vrouw kwam natuurlijk klagen, ik vroeg later aan mijn baas of het erg was, want ze claimde nogal wat... hij zei "bedrijfsrisico, je moet het leren" Nouja, geluk opzich . Maar bij iedereen gaat weleens iets fout, ook nu ik al heel lang in de horeca werk is het mij welleens voorgekomen dat na 10 uur werken er een heel vervelend iemand komt en ik in het begin wel aardig blijf maar later ineens iemand begin af te snauwen Blijf jezelf en probeer gewoon zo goed mogelijk je werk te doen, dan lukt het wel
Oud 28-12-2003, 23:10
A*
A* is offline
In de horeca groei je, denk ik.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik heel verlegen was enzo, en amper de gasten aan durfde te kijken maar naar verloop van tijd begin je vanzelf met die mensen te ouwehoeren enzo.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 09:47
In_stilte
In_stilte is offline
pfff, bedankt, ik was best wel ongerust, maar ik denk dat het vanzelf idd wel komt, want ik vind het wel heel leuk om te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:24
Nuck
Nuck is offline
Hmm, ik heb nergens moeite mee gehad. Praat wel makkelijk met onbekenden meestal . Maar het zal inderdaad vanzelf wel komen, denk ik.
Oud 03-01-2004, 13:09
DopeBean
DopeBean is offline
moa tis ff wenne in het begin maar as het goed is duurt het niet lang.
Oud 03-01-2004, 13:41
Verwijderd
De horeca, tja soms is het leuk soms is het minder leuk. Dat je het eng vind gaat volgens mij vanzelf over. Ik zelf heb er geen last van gehad maar dat komt omdat ik nogal open ben van mezelf en met iedereen gemakkelijk een praatje maak. Wat ik wel merk dat er heel veen schijn is in de horeca, teminste waar ik werk wel. Het is allemaal zo gespeeld grotendeels voor de fooien, ik doe er ook aan mee hoor. 9/10 keer denk ik ook, shit hee wat een eikels maar ja zij geven wel mijn loon dus ik blijf altijd aardig en vaak gewoon grapjes maken dat werkt echt goed. Laatst kreeg ik gewoon 30 euro fooi en dat alleen omdat ik gewoon mijn werk deed. Ach ja de horeca is leuk voor 1 of 2 dagen per week maar echt niet meer.....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 16:13
Saeed al-Sahaf
Saeed al-Sahaf is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 28-12-2003 @ 21:34:
Nadat ik vanavond voor de 4e keer gewerkt had bij t restaurant kreeg ik te horen dat ik toch echt zelfverzekerder rond moest lopen en niet zo schuw moest zijn, want dat het anders niet opschoot.

Nou ben ik zelf niet echt verlegen, maar als alles nieuw is ben ik wel bang dingen fout te doen. Ben ik nu gewoon horeca ongeschikt of moet ik gewoon ff blijven lachen en duurt het even voor je alles onder de knie krijgt ?

Hoe ervaarden jullie het voor het eerst werken in restaurant of iets dergelijks ?
vraag toch eens aan degene die je aansprak wat hij precies bedoelde met 'dat ik toch echt zelfverzekerder rond moest lopen en niet zo schuw moest zijn'. Misschien bedoelde hij niet dat je verlegen bent, maar dat je houding of uitstraling niet zelfverzekerd is. Je hoofd hangt misschien en je staart naar de grond ofso. Loop af en toe eens langs de spiegel en kijk naar je houding en uitstraling en corrigeer zo nodig.
Oud 03-01-2004, 21:40
Verwijderd
Ik werk nu al ruim 2 en een half jaar in de horeca en ik kan je zeggen dat die zelfverzekerdheid vanzelf komt. Het is een knop die je om moet zetten. Hoe hard mensen ook zeggen dat ze zich zelf zijn tijdens het werken in een horeca gelegenheid, ze zijn toch nooit helemaal zichzelf. En juist daardoor kun je een personage neerzetten dat wel zelfverzekerd is. Je moet niet denken tijdens het werken: "Oh jeej, zometeen laat ik dat glas vallen..", of iets dergelijks. Het gebeurt of het gebeurt niet.

En als je het werk echt leuk vind, bedenk dan kleine dingen voor jezelf, of wees blij met de dingen die gewoon lekker gingen. Ik gooi ook zo nu en dan wat om, of schenk een drankje in een fout glas.

Wat mij erg geholpen heeft in het begin dat ik in de horeca ging werken, is gewoon voordat je gaat werken, lekker rustig aan te doen, lekker douchen voordat je naar je werk gaat, en zo gauw je de deur binnenkomt van het restaurant oid waar je werkt een glimlachend "masker" opzetten.

Ik heb vorig jaar een jaar hogere hotelschool gedaan, en ook daar werd het vooral duidelijk dat de horeca een groot toneelspel is, speel je rol, en je voelt je zelfverzekerder. En als het je helpt, zeg dan dat je pas sinds kort in de horeca werkt, mensen houden er dan rekening mee

succes met het werken daar!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 21:42
Verwijderd
ow ja, nog iets. Bedenk altijd dat je gelijk staat aan de klant/gast. het spreekwoord mag dan wel zijn, de klant is koning. Echter is daar in de horeca een weerwoord op: de klant is koning, zo lang deze zich als koning gedraagt. Dus laat je niet intimideren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten