Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2004, 15:10
Verwijderd
mbo
Mbo
MBO

(En dat geld dan ook voor hbo/Hbo/HBO.)

En iets als 'spw', hoe moet dat?

En 'algemene maatregel van bestuur': amvb, AMvB, AMVB?

Ik heb het ooit geleerd op school, maar ik ben het weer vergeten.

En voor 'en' kan nooit een komma komen, toch?

Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 15:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2004, 15:17
Verwijderd
voor 'en' niet nee en de rest weet ik eerlijk gezegd ook niet zeker
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 15:52
Verwijderd
Ik zou zeggen 'mbo'. Het is immers ook 'havo', 'vwo' e.d. en ik zou niet weten waarom dat een uitzondering zou moeten zijn.

'Algemene maatregel van bestuur' zou ik afkorten als 'a.m.v.b.' om het duidelijk te houden, maar daar ben ik niet zeker van.

[edit] Ik ben net op www.onzetaal.nl gaan kijken en daar haal ik het volgende vandaan. Ze hebben 'bv' als voorbeeld genomen.

Hoe moet besloten vennootschap afgekort worden?

--------------------------------------------------------------

Zowel BV, B.V., bv als b.v. is goed; al deze schrijfwijzen komen voor in de naslagwerken. BV en B.V. komen het vaakst voor. Er zijn geen vaste regels voor het schrijven van hoofdletters en punten in afkortingen. Dit blijkt ook uit de Leidraad van het Groene Boekje. Op bladzijde 31 lezen we: "Voor het hoofdlettergebruik bij de afkortingen van dit soort namen [van organen, instellingen, verenigingen, etc.] zijn geen bindende regels. (...) Voor andere afkortingen zijn evenmin bindende regels."

In het Burgerlijk Wetboek staat dat `besloten vennootschap' afgekort wordt als B.V. U zou dit als norm kunnen aanhouden, maar in principe zijn alle genoemde schrijfwijzen goed.

http://www.onzetaal.nl/advies/bv.html

Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:02
Balance
Balance is offline
zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.
heb het vorig jaar volgens mij gehad met Nederlands

Edit: helaas, ik kan het niet meer vinden
tot mijn grote frustratie, want het hoort gewoon in m'n boek te staan en anders in m'n vorige mappen...

Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 16:08.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:23
Mister Frodo
Mister Frodo is offline
ik weet et niet zeker maar volges mij was mavo een speciaal geval en schreef je dat met hoofdletters --> MAVO , VMBO , havo , VWO ? of was alles gewoon klein

HBO is wel goed zo want ik heb et nog nooit met zo'n h gezien -> h een n met een puntje ze schrijven die h altijd groot en de b ook groot->B
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:26
Verwijderd
mbo, hbo, vwo, havo... volgens de spellingswijzer. Dus allemaal kleine letters.

spw zou ik dan ook met kleine letters doen... en AMvB.. Waarom dat is weet ik niet...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:30
martijn1985
martijn1985 is offline
iedereen zegt iets anders...

volgens mij is het VBO, Mavo, Havo, VWO, MBO, HBO, SPW.

die algemene maatregel heb ik geen idee.

Maar er zijn dus geen echte regels voor...
Oud 05-01-2004, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Mister Frodo schreef op 05-01-2004 @ 17:23:
want ik heb et nog nooit met zo'n h gezien -> h een n met een puntje ze schrijven die h altijd groot en de b ook groot->B
Van dit stukje snap ik helemaal niks.

In de brief die ik van school heb gehad, staat iig 'hbo' en de spellingscontrol rekend HBO'er bij mij niet goed, maar hbo'er en Hbo'er wel. (AMvB had ik gezien, maar op een site stond weer amvb en de spellingscontrol doet ook niet altijd alles goed, dus twijfelde ik. ).

Bedankt iedereen, ik ga voor de kleine letters.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:39
Mister Frodo
Mister Frodo is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-01-2004 @ 17:36:
Van dit stukje snap ik helemaal niks.

In de brief die ik van school heb gehad, staat iig 'hbo' en de spellingscontrol rekend HBO'er bij mij niet goed, maar hbo'er en Hbo'er wel. (AMvB had ik gezien, maar op een site stond weer amvb en de spellingscontrol doet ook niet altijd alles goed, dus twijfelde ik. ).

Bedankt iedereen, ik ga voor de kleine letters.
sorrry voor de onduidelijkheid ik d8 et zou juist duidelijker worden ma ya never mind
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 05-01-2004 @ 17:30:
iedereen zegt iets anders...

volgens mij is het VBO, Mavo, Havo, VWO, MBO, HBO, SPW.

die algemene maatregel heb ik geen idee.

Maar er zijn dus geen echte regels voor...
Niet echt nee, maar er zijn wel een paar dingen die je regels zou kunnen noemen:

1. Oude afkortingen zijn vaak met hoofdletters en puntjes, zo is het dus H.B.S. od HBS.
2. Oude afkortingen die nu nog vaak gebruikt worden, zijn veelal met kleine letters en zonder puntjes. Dus bv. W.C. tegen wc nu.

3. Afgekorte namen -> als woord uitgesproken -> je begint met een hoofdletter en verder kleine letters : Teleac, Unicef.

of letter voor letter uitgesproken -> allen hoofdletters, geen punten : AWBZ, ME

Als een naamgever zelf aangeeft hoe de naam geschreven moet worden, geldt dat natuurlijk (VARA bv.).

4. Afgekorte zaakaanduidingen of persoonsaanduidingen krijgen kleine letters zonder punten : aio, cara, demo, hbo, horeca, mavo, vwo, wc

Deze regel geldt voor zovel afkortingen die per letter of als woord worden uitgesproken (vwo tegen cara bv).

(Paar uitzonderingen: IW, LED, RAM, REM)

5. Afkortingen met opostrof of streepje: is het tweede deel een niet-bestaand woord, dan komt er een apostrof, is het wel een bestaand woord, dan komt er een streepje.
( AOW-regeling, EHBO'er bv.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten