Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou zeggen 'mbo'. Het is immers ook 'havo', 'vwo' e.d. en ik zou niet weten waarom dat een uitzondering zou moeten zijn.
'Algemene maatregel van bestuur' zou ik afkorten als 'a.m.v.b.' om het duidelijk te houden, maar daar ben ik niet zeker van. [edit] Ik ben net op www.onzetaal.nl gaan kijken en daar haal ik het volgende vandaan. Ze hebben 'bv' als voorbeeld genomen. Hoe moet besloten vennootschap afgekort worden? -------------------------------------------------------------- Zowel BV, B.V., bv als b.v. is goed; al deze schrijfwijzen komen voor in de naslagwerken. BV en B.V. komen het vaakst voor. Er zijn geen vaste regels voor het schrijven van hoofdletters en punten in afkortingen. Dit blijkt ook uit de Leidraad van het Groene Boekje. Op bladzijde 31 lezen we: "Voor het hoofdlettergebruik bij de afkortingen van dit soort namen [van organen, instellingen, verenigingen, etc.] zijn geen bindende regels. (...) Voor andere afkortingen zijn evenmin bindende regels." In het Burgerlijk Wetboek staat dat `besloten vennootschap' afgekort wordt als B.V. U zou dit als norm kunnen aanhouden, maar in principe zijn alle genoemde schrijfwijzen goed. http://www.onzetaal.nl/advies/bv.html Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 16:01. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. Oude afkortingen zijn vaak met hoofdletters en puntjes, zo is het dus H.B.S. od HBS. 2. Oude afkortingen die nu nog vaak gebruikt worden, zijn veelal met kleine letters en zonder puntjes. Dus bv. W.C. tegen wc nu. 3. Afgekorte namen -> als woord uitgesproken -> je begint met een hoofdletter en verder kleine letters : Teleac, Unicef. of letter voor letter uitgesproken -> allen hoofdletters, geen punten : AWBZ, ME Als een naamgever zelf aangeeft hoe de naam geschreven moet worden, geldt dat natuurlijk (VARA bv.). 4. Afgekorte zaakaanduidingen of persoonsaanduidingen krijgen kleine letters zonder punten : aio, cara, demo, hbo, horeca, mavo, vwo, wc Deze regel geldt voor zovel afkortingen die per letter of als woord worden uitgesproken (vwo tegen cara bv). (Paar uitzonderingen: IW, LED, RAM, REM) 5. Afkortingen met opostrof of streepje: is het tweede deel een niet-bestaand woord, dan komt er een apostrof, is het wel een bestaand woord, dan komt er een streepje. ( AOW-regeling, EHBO'er bv.) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Breezah taal Thinus | 56 | 07-10-2006 10:43 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] R de piratenhond Verwijderd | 23 | 12-11-2004 10:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
De Kantine |
Opstel in sms-taal - toekomst of gewoon triest? Verwijderd | 59 | 13-03-2003 18:51 | |
Psychologie |
Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING] Eend | 27 | 24-02-2003 18:49 | |
Psychologie |
Moet ik het doen? Linda | 11 | 09-01-2002 19:34 |