Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2004, 14:48
bignielz
bignielz is offline
Tijdens pinksterkamp heb ik een hele discussie gehad of bomen al dan niet gevoel hadden. Ik vind van wel. Maar de meeste verklaarde mij voor gek

Ze zeiden, bomen hebben geen zenuwstelsel. Maar vissen hebben ook geen longen en hebben ook gevoel

mijn vraag aan jullie dus denken jullie dat bomen gevoel hebben en waarom wel of niet?
Advertentie
Oud 14-06-2004, 16:51
lawallan
lawallan is offline
Volgens mij is al 5 jaar geleden wetenschappelijk bewezen dat bomen (en alle andere planten) pijn kennen. Dit zou dus betekenen dat je beter 1 konijn kan vermoorden dan een bos met bomen omkappen.
Oud 14-06-2004, 16:52
Energie
Energie is offline
pas maar op .. de boom gaat je vermoorden
Oud 14-06-2004, 16:54
lawallan
lawallan is offline
Je vergist je, dat is LOTR
Oud 14-06-2004, 17:35
Verwijderd
Citaat:
bignielz schreef op 14-06-2004 @ 15:48 :

Ze zeiden, bomen hebben geen zenuwstelsel. Maar vissen hebben ook geen longen en hebben ook gevoel
Leg mij maar eens uit wat het verband tussen longen en pijn is volgens jou ?
Oud 14-06-2004, 17:44
bignielz
bignielz is offline
als argument dat bomen geen gevoel hebben werd gezegd dat ze geen zenuwstelsel hadden

dus ik zei dat vissen geen longen hadden en ook gevoel tonen
en dat had er dan weer niks mee te maken
Oud 14-06-2004, 19:31
Verwijderd
Het is wetenschappelijk bewezen dat planten een stof afscheiden als ze geknakt of afgesneden worden. Hoe ze dat voelen, of merken, geen idee, ik ben geen expert, maar het is dus wel duidelijk dat er een gewaarwording is. Misschien voelen ze wel pijn maar op een andere manier als wij. Er is nog zoveel dat we niet weten.

Het is iig een van mijn stokpaardjes bij vegetariërs die die lieve kleine diertjes toch zo zielig vinden. En ondertussen maar planten kapot hakken die zich niet eens kunnen verweren, laat staan duidelijk te laten merken dat het wat hun betreft niet klopt. Zolang het maar ogen heeft, zacht is en zielig kan kijken of piepen .
Oud 14-06-2004, 19:51
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Energie schreef op 14-06-2004 @ 17:52 :
pas maar op .. de boom gaat je vermoorden

Dus jij hebt alleen maar respect voor dingen die je kunnen vermoorden...

Ik geloof ook dat planten en bomen gevoel hebben
Oud 14-06-2004, 19:57
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
bignielz schreef op 14-06-2004 @ 18:44 :
als argument dat bomen geen gevoel hebben werd gezegd dat ze geen zenuwstelsel hadden

dus ik zei dat vissen geen longen hadden en ook gevoel tonen
en dat had er dan weer niks mee te maken
Nou, dan snap ik wel dat ze je voor gek verklaarden Vissen hebben misschien geen longen, maar wel een zenuwstelsel. Dus daarom hebben vissen gevoel.
Bomen hebben geen zenuwstelsel, dus ze hebben geen gevoel.

Dus dat met die longen van die vis heeft er niets mee te maken. Een vis ademt gewoon anders.
Oud 14-06-2004, 20:02
Banshee
Banshee is offline
ik ben er 200% van overtuigd dat bomen ook gevoelens hebben. het zijn toch ook levende wezens.
Oud 14-06-2004, 20:13
lawallan
lawallan is offline
Dat zegt niks leraren zijn ook levende wezens maar gevoel?
Oud 14-06-2004, 20:27
JCG
JCG is offline
die beuk in me achtertuin loopt de heledag te mekkeren. Beuken zijn echt overgevoelig
Oud 14-06-2004, 22:04
Tiño
Tiño is offline
een boom kan wel reageren,maar niet voelen als een mens of dier lijkt mij
Oud 15-06-2004, 01:16
Shitonya
Shitonya is offline
Groeien oke, maar voelen? Hmm nee denk het niet. Een boom kan immers ook niet denken en dergelijke.
Oud 15-06-2004, 07:53
Banshee
Banshee is offline
Citaat:
lawallan schreef op 14-06-2004 @ 21:13 :
Dat zegt niks leraren zijn ook levende wezens maar gevoel?
oh ja, leraren zijn ook levende wezens met gevoel. heel veel gevoel zelfs. heb jij ooit al eens gezien hoe een leraar blinkt van geluk als hij een van zijn leerlingen iets heeft aangedaan?
Oud 15-06-2004, 10:29
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 15-06-2004 @ 02:16 :
Groeien oke, maar voelen? Hmm nee denk het niet. Een boom kan immers ook niet denken en dergelijke.
Dat zeiden ze vroeger ook van dieren, dieren zouden niets voelen omdat ze niet kunnen denken...
Oud 15-06-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
tinjooo schreef op 14-06-2004 @ 23:04 :
een boom kan wel reageren,maar niet voelen als een mens of dier lijkt mij
Daarom... misschien voelen ze op een andere manier, een manier die we (nog) niet kennen, hoe kan er anders een reactie komen, er moet op de een of andere manier wel een gevoel-achtig iets zijn dat doorstuurt dat de plant die stof moet gaan afscheiden want haar linkertak aan de achterkant wordt afgekapt.
Oud 15-06-2004, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 15-06-2004 @ 13:17 :
Daarom... misschien voelen ze op een andere manier, een manier die we (nog) niet kennen, hoe kan er anders een reactie komen, er moet op de een of andere manier wel een gevoel-achtig iets zijn dat doorstuurt dat de plant die stof moet gaan afscheiden want haar linkertak aan de achterkant wordt afgekapt.
Cellen gaat kapot waardoor stoffen vrijkomen en daar weer andere stoffen op reageren.

Als wij, als mensen, een wondje krijgen en er gaat bloedcellen kapot dan reageert de stof die vrijkomt met een stof in het bloed waardoor het gaat stollen. Een boom die krijgt ook een beschermend laagje op de plaats waar de tak is afgesneden, maar je kunt me niet vertellen dat ik euforie, pijn of een andere emotie voel tijdens het stollingsproces.
Oud 15-06-2004, 22:21
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 14-06-2004 @ 17:51 :
Volgens mij is al 5 jaar geleden wetenschappelijk bewezen dat bomen (en alle andere planten) pijn kennen. Dit zou dus betekenen dat je beter 1 konijn kan vermoorden dan een bos met bomen omkappen.
Ik zou graag dat wetenschappelijk rapport willen zien.

Ik zie het namelijk als grote onzin. Wat zou een boom eraan hebben om pijn te kunnen voelen? Een boom kan toch niet reageren? (lees: de aanvaller afweren)

Het hebben van de benodigde zenuwen zou veel energie kosten voor bomen, terwijl het ze niets oplevert qua extra overlevingskans. Conclusie: bomen kennen geen pijn.

Evolutie, daar draait het allemaal om.
Oud 16-06-2004, 22:43
funky!
funky! is offline
precies
Oud 17-06-2004, 15:13
Miles
Miles is offline
Haha, ik moet denken aan een prachtig kort verhaaltje uit een verhalenbundel van Roald Dahl:

Een man is maandenlang bezig geweest met een machine die alle geluiden die buiten het bereik van mensen [denk aan een hondenfluitje] laat horen. Dan loopt hij naar buiten om zijn uitvinding te testen en hij hoort vreselijke kreten zoals hij nog nooit gehoord heeft. Zijn buurman was het onkruid aan 't wieden en de man hoort allemaal vreselijke kreten zoals hij nog nooit gehoord heeft. Hij vraagt zijn buurman of hij een bloem wil knippen, en hij hoort nog ergere kreten. Uiteindelijk gaat de man een boom kappen etc.

Heel... maf.

Ontopic: Ik denk dat een boom wel íets moet voelen.
Oud 17-06-2004, 17:35
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Banshee schreef op 14-06-2004 @ 21:02 :
ik ben er 200% van overtuigd dat bomen ook gevoelens hebben. het zijn toch ook levende wezens.
Een amoebe is ook een levend wezen. En ik vind dit een wat vreemde discussie. Uiteraard zal een boom geen pijn kennen zoals wij dat kennen. Ons ervaring van pijn wordt immers bepaalt door ons zenuwstelsel - een zenuwstelsel dat bomen niet hebben. Hoe 'pijn' (het wordt nu een beetje een fishy term aangezien onze ervaring van pijn gebonden is aan onze zintuigelijke mogelijkheden tot het ervaren ervan) zich dan manifesteert bij een boom zullen we nooit achter kunnen komen.
Oud 17-06-2004, 18:47
regenboog-bloem
regenboog-bloem is offline
Ik vind ook dat bomen gevoel hebben!

Omhels een boom, en de energie van de boom stroomt foor in jou!!
Oud 17-06-2004, 19:54
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
regenboog-bloem schreef op 17-06-2004 @ 19:47 :
Ik vind ook dat bomen gevoel hebben!

Omhels een boom, en de energie van de boom stroomt foor in jou!!
Oud 17-06-2004, 19:55
De Veroorzaker
Citaat:
Shitonya schreef op 15-06-2004 @ 02:16 :
natuurlijk kan een boom wel denken, anders dan groeiden de wortels niet de grond in en de bladeren niet naar het licht
Oud 17-06-2004, 22:08
Energie
Energie is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 17-06-2004 @ 20:55 :
natuurlijk kan een boom wel denken, anders dan groeiden de wortels niet de grond in en de bladeren niet naar het licht
zit toch echt in het DNA hoor... omdat jij kan denken betekent toch ook niet dat je groeit..
Oud 17-06-2004, 22:12
De Veroorzaker
Citaat:
Energie schreef op 17-06-2004 @ 23:08 :
zit toch echt in het DNA hoor... omdat jij kan denken betekent toch ook niet dat je groeit..
definieer denken dan eens, betwetertje
Oud 17-06-2004, 22:33
Energie
Energie is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 17-06-2004 @ 23:12 :
definieer denken dan eens, betwetertje
je weet dat ik dat niet kan.. en toch vraag je het om je eigenlijk gelijk proberen te krijgen

je denkt niet met je DNA,je denkt met je hersenen. een boom net als de mens groeit via het DNA maar kan dus niet denken omdat het geen hersenen heeft.

Oud 17-06-2004, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Als je wat van biologie zou afweten dan zou je weten waarom bladeren naar het licht groeien en zou je weten waarom celdeling plaatsvinden. En dat is niet omdat een boom nu even 'denkt' van 'laat ik toch eens even een tak aanmaken'. Een mens denkt ook niet na van 'laat ik mijn nagels eens even groeien'.
Oud 17-06-2004, 23:39
De Veroorzaker
Citaat:
Bootsman123 schreef op 18-06-2004 @ 00:24 :
Als je wat van biologie zou afweten dan zou je weten waarom bladeren naar het licht groeien en zou je weten waarom celdeling plaatsvinden. En dat is niet omdat een boom nu even 'denkt' van 'laat ik toch eens even een tak aanmaken'. Een mens denkt ook niet na van 'laat ik mijn nagels eens even groeien'.
Dus je denkt alleen als het bewust is?
een hond denkt niet, een kat, een vis, een olifant?
Oud 17-06-2004, 23:43
De Veroorzaker
Citaat:
Energie schreef op 17-06-2004 @ 23:33 :
je weet dat ik dat niet kan.. en toch vraag je het om je eigenlijk gelijk proberen te krijgen

je denkt niet met je DNA,je denkt met je hersenen. een boom net als de mens groeit via het DNA maar kan dus niet denken omdat het geen hersenen heeft.

je kunt mi niet beweren dat iets wat geen hersens heeft niet kan denken
Oud 18-06-2004, 13:01
Energie
Energie is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 00:43 :
je kunt mi niet beweren dat iets wat geen hersens heeft niet kan denken
tis gewoon zo... jij ziet gewoon het verschil tussen hersenen en DNA niet .. je weet dat je nu er al uitgelult bent en nog blijf je dezelfde vragen stellen.
Oud 18-06-2004, 13:10
De Veroorzaker
Citaat:
Energie schreef op 18-06-2004 @ 14:01 :
tis gewoon zo... jij ziet gewoon het verschil tussen hersenen en DNA niet .. je weet dat je nu er al uitgelult bent en nog blijf je dezelfde vragen stellen.
maar natuurlijk, je hebt groot gelijk, ik hoop dat je er een dikke lul van krijgt
Oud 18-06-2004, 13:52
capibara
capibara is offline
goddamn tree hugging hippies
Oud 18-06-2004, 15:34
Energie
Energie is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 14:10 :
maar natuurlijk, je hebt groot gelijk, ik hoop dat je er een dikke lul van krijgt
iets dat jij nooit zal krijgen / hebt
Oud 18-06-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Als je er even over nadenkt is het heel onlogisch dat een boom na zou kunnen denken. Het hebben van de benodigde fysieke "apparatuur" om te denken kost veel energie, terwijl de overlevingskansen van de boom ongewijzigd blijven. Bomen hebben namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mensen, apen, en katten, niet de eigenschap direct te kunnen reageren op wat er in de omgeving gebeurt.

Om deze reden kunnen bomen niet denken.
Oud 18-06-2004, 21:21
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik geloof niet dat bomen gevoel hebben. Ze leven wel en daarom hebben ze een energieveld om zich heen, een soort van aura (wel anders dan een menselijke aura natuurlijk). Mensen en bomen zijn naar mijn idee moeilijk tot niet te vergelijken.
Oud 18-06-2004, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:21 :
Ik geloof niet dat bomen gevoel hebben. Ze leven wel en daarom hebben ze een energieveld om zich heen, een soort van aura (wel anders dan een menselijke aura natuurlijk). Mensen en bomen zijn naar mijn idee moeilijk tot niet te vergelijken.
Tsja, als je tegen een natuurkundige begint over een 'energieveld' krijg je waarschijnlijk een vragende blik. Wat voor energieveld bedoel je?

Mensen bijvoorbeeld produceren een (zeer klein) magnetisch veld.
Oud 18-06-2004, 21:49
De Veroorzaker
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:05 :
Als je er even over nadenkt is het heel onlogisch dat een boom na zou kunnen denken. Het hebben van de benodigde fysieke "apparatuur" om te denken kost veel energie, terwijl de overlevingskansen van de boom ongewijzigd blijven. Bomen hebben namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mensen, apen, en katten, niet de eigenschap direct te kunnen reageren op wat er in de omgeving gebeurt.

Om deze reden kunnen bomen niet denken.
Nee kan ik het echt niet mee eens zijn, mischien is denken een verkeerde term maar ik kan geen betere bedenken. Een boom reageert wel direct op licht, het groeit er naar toe. Net als dat bloemen overdag open gaan oiv licht. Als iemand daar een betere term voor heeft hoor ik het graag.
Dan kun je wel zoals energie zeggen dat het in het DNA zit, maar bij een hond zit het ook in het DNA dat ie tegen een boom moet zeiken om zn territorium af te bakenen.
Oud 18-06-2004, 21:49
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:38 :
Tsja, als je tegen een natuurkundige begint over een 'energieveld' krijg je waarschijnlijk een vragende blik. Wat voor energieveld bedoel je?

Mensen bijvoorbeeld produceren een (zeer klein) magnetisch veld.
Dat veld bedoel ik niet. Niet natuurkundig nadenken bij mij .
Wat ik al zei: 'een soort van aura'. Lekker onduidelijk, dat weet ik. Maar kijk, planten hebben net als mensen energie nodig. Levensenergie, die je bijvoorbeeld met reiki over kan brengen. Dat veld wat ik bedoel, bevat levensenergie en is niet te 'meten'.
Nog steeds een beetje onduidelijk ...
Oud 18-06-2004, 21:51
De Veroorzaker
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:49 :
Dat veld bedoel ik niet. Niet natuurkundig nadenken bij mij .
Wat ik al zei: 'een soort van aura'. Lekker onduidelijk, dat weet ik. Maar kijk, planten hebben net als mensen energie nodig. Levensenergie, die je bijvoorbeeld met reiki over kan brengen. Dat veld wat ik bedoel, bevat levensenergie en is niet te 'meten'.
Nog steeds een beetje onduidelijk ...
En als je tegen natuurkundige begint over dingen die niet zijn te meten, nemen ze je een stuk minder serieus.
Oud 18-06-2004, 21:51
Verwijderd
Alle energie is te meten, anders is het geen energie.
Oud 18-06-2004, 21:53
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 22:49 :
Nee kan ik het echt niet mee eens zijn, mischien is denken een verkeerde term maar ik kan geen betere bedenken. Een boom reageert wel direct op licht, het groeit er naar toe. Net als dat bloemen overdag open gaan oiv licht. Als iemand daar een betere term voor heeft hoor ik het graag.
Dan kun je wel zoals energie zeggen dat het in het DNA zit, maar bij een hond zit het ook in het DNA dat ie tegen een boom moet zeiken om zn territorium af te bakenen.
Dat noem ik een hormonale reactie.

De boom zelf heeft geen invloed hierop.
Oud 18-06-2004, 21:54
De Veroorzaker
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:53 :
Dat noem ik een hormonale reactie.

De boom zelf heeft geen invloed hierop.
Edit: hier stond wat stoms
Oud 18-06-2004, 21:56
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 22:54 :
Zie je denken bij mensen dan ook als electrische impulsoverdracht binnen de hersenen?
Je kunt denken op een deterministische manier opvatten.

De hersenen zijn te complex voor mij om een zinnige uitspraak hierover te doen. Bij planten echter is het vrij evident hoe het werkt.
Oud 18-06-2004, 21:56
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:51 :
Alle energie is te meten, anders is het geen energie.
Dan heb je vast nooit reiki ervaren . Maar goed, als jij er zo over denkt, best hoor.
Hoe meet jij zonne-energie dan trouwens?
Oud 18-06-2004, 21:57
De Veroorzaker
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:56 :
Je kunt denken op een deterministische manier opvatten.

De hersenen zijn te complex voor mij om een zinnige uitspraak hierover te doen. Bij planten echter is het vrij evident hoe het werkt.
fuck jij bent te snel.

Ik dacht zelf al dat je de reflexen hier wel bij kunt indelen, maar op beweging e/d kun je wel zelf invloed uitoefenen natuurlijk.
Oud 18-06-2004, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:56 :
Dan heb je vast nooit reiki ervaren . Maar goed, als jij er zo over denkt, best hoor.
Hoe meet jij zonne-energie dan trouwens?
Bedoel je fotonen?

Die zijn op allerlei manieren te meten, bijvoorbeeld met lichtgevoelige diodes.
Oud 18-06-2004, 21:58
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 22:57 :
fuck jij bent te snel.

Ik dacht zelf al dat je de reflexen hier wel bij kunt indelen, maar op beweging e/d kun je wel zelf invloed uitoefenen natuurlijk.
Óf dat kan is maar de vraag. Maar dat is meer een filosofische kwestie die niet op dit forum thuishoort.
Oud 18-06-2004, 22:01
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2004 @ 22:57 :
Bedoel je fotonen?

Die zijn op allerlei manieren te meten, bijvoorbeeld met lichtgevoelige diodes.
Nee, fotonen zijn niet hetzelfde als zonne-energie. Maar t was toch een beetje een drogredenachtig vraagje dus laat maar .

Regels voor berichten