Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2004, 12:07
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
kan iemand mij het precieze verschil uitleggen tussen een EU-richtlijn en een EU-verordening. Ik heb al veel gezocht maar kan het nergens echt vinden. (maar dat kan ook aan mij liggen)...
Oud 27-01-2004, 12:47
Wawl
Wawl is offline
Een richtlijn is een bindend voorschrift terwijl een verordening een vastgesteld voorschrift is.
Oud 27-01-2004, 15:50
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
Citaat:
Wawl schreef op 27-01-2004 @ 13:47:
Een richtlijn is een bindend voorschrift terwijl een verordening een vastgesteld voorschrift is.
is dat niet hetzelfde???
Oud 27-01-2004, 17:23
m@rie
m@rie is offline
Verordeningen hebben een rechtstreekse werking. Richtlijnen hebben dit in principe niet.
Verordeningen zijn rechten en plichtscheppend en richtlijnen kennen alleen rechten toe.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
m@rie schreef op 27-01-2004 @ 18:23:
Verordeningen hebben een rechtstreekse werking. Richtlijnen hebben dit in principe niet.

Verordeningen zijn rechten en plichtscheppend en richtlijnen kennen alleen rechten toe.
Hoho, verordeningen hebben alleen rechtstreekse werking als ze bepalingen inhouden die naar hun aard een ieder kunnen verbinden he. Niet zomaar elke verordening werkt rechtstreeks door. De tekst moet zich er ook voor lenen, voordat hij via 93/94 Grondwet door de nationale rechter toegepast kan worden.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 10:29
m@rie
m@rie is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-01-2004 @ 22:27:
Hoho, verordeningen hebben alleen rechtstreekse werking als ze bepalingen inhouden die naar hun aard een ieder kunnen verbinden he. Niet zomaar elke verordening werkt rechtstreeks door. De tekst moet zich er ook voor lenen, voordat hij via 93/94 Grondwet door de nationale rechter toegepast kan worden.
Oh ja...is ook zo. Ik ben nog 1e jaars
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 10:30
-Daniël-
-Daniël- is offline
EU-richtlijn : moet eerst nog landelijk worden ingevoerd

EU-verordening hoeft niet eerst landelijk worden ingevoerd,
Oud 28-01-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
m@rie schreef op 28-01-2004 @ 11:29:
Oh ja...is ook zo. Ik ben nog 1e jaars
Ik vond Europees recht altijd een gruwel in het eerste jaar

Overigens moet ik je wel heel eerlijk bekennen dat ik nu weer begin te twijfelen hoor volgens mij heb je namelijk wél gelijk. Ik denk nu zelf aan bijv. de EEX-Vo (Europees Executieverdrag in burgerlijke zaken) dat ook een verordering is, maar wel direct toegepast wordt.

Volgens mij geldt 93/94 Grondwet alleen voor niet-EG-verdragsteksten. Bijvoorbeeld het Europees Sociaal Handvest en dan met name art. 6 lid 4 (erkenning recht van staking). Dat was geformuleerd als opdracht aan Lid-Staten, maar heeft blijkens het NS-arrest van de HR toch rechtstreekse werking. Kan best zijn dat ik ernaast zat.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:48
m@rie
m@rie is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2004 @ 11:40:
Ik vond Europees recht altijd een gruwel in het eerste jaar

Overigens moet ik je wel heel eerlijk bekennen dat ik nu weer begin te twijfelen hoor volgens mij heb je namelijk wél gelijk. Ik denk nu zelf aan bijv. de EEX-Vo (Europees Executieverdrag in burgerlijke zaken) dat ook een verordering is, maar wel direct toegepast wordt.

Volgens mij geldt 93/94 Grondwet alleen voor niet-EG-verdragsteksten. Bijvoorbeeld het Europees Sociaal Handvest en dan met name art. 6 lid 4 (erkenning recht van staking). Dat was geformuleerd als opdracht aan Lid-Staten, maar heeft blijkens het NS-arrest van de HR toch rechtstreekse werking. Kan best zijn dat ik ernaast zat.
Op deze site staat dat een verordening altijd rechtstreekse werking heeft in elke lidstaat. (ik had geen zin om mijn boek door te spitten )

http://www.europarl.eu.int/factsheets/1_2_1_nl.htm

Lijkt me een betrouwbare site toch?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 08:45
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
Oud 29-01-2004, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Bob_de_bouwer schreef op 29-01-2004 @ 09:45:
Bouwvakker
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 16:48
m@rie
m@rie is offline
Citaat:
Bob_de_bouwer schreef op 29-01-2004 @ 09:45:
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 06:28
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
vind het allemaal maar vaag. ligt waarschijnlijk niet aan jullie hoor. Iig bedankt voor jullie reacties
Oud 30-01-2004, 10:30
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Wawl schreef op 27-01-2004 @ 13:47:

Ik heb er van de week tentamen over gehad en mijn boek zei hetzelfde als -Daniël-;

Verordening: Werkt direct, hoeft niet eerst in de Nederlandse wet te worden opgenomen

Richtlijn: Moet eerst in de Nederlandse wet worden ingevoerd, voordat er rechten aan ontleend kunnen worden..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 14:37
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
Citaat:
Snufje schreef op 30-01-2004 @ 11:30:

Ik heb er van de week tentamen over gehad en mijn boek zei hetzelfde als -Daniël-;

Verordening: Werkt direct, hoeft niet eerst in de Nederlandse wet te worden opgenomen

Richtlijn: Moet eerst in de Nederlandse wet worden ingevoerd, voordat er rechten aan ontleend kunnen worden..

Dit is het antwoord wat ik zocht! dank je wel!
Reageren

Regels voor berichten