Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2003, 00:05
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Geloven jullie in Voodoo?
En zo ja, geloof je dan dat je er ook echt onomkeerbare dingen mee kan veroorzaken of is het allemaal mild wat je aan zou kunnen richten?

Wie gebruikt het wel eens als manier om kwade gevoelens om te zetten in een soort van daden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Oud 25-12-2003, 00:07
Verwijderd
Nee, ik geloof er niet in. (maar ja, dat was ook wel te verwachten)
Oud 25-12-2003, 07:32
Garbage
Garbage is offline
ergens geloof ik er wel in, ben er benieuwd naar..
Oud 25-12-2003, 09:53
Silver rain
Silver rain is offline
Met wilskracht kan je veel bereiken. Maar daar heb je geen voodoo-poppen voor nodig. En voodoo wordt ook gebruikt voor goede dingen, om iemand licht te geven alleen mensen vinden de kwade dingen die je ermee kunt interessanter en dus hoor je bijna nooit over de goede dingen waar het voor wordt gebruikt. Tenminste dat is wat ik geloof
Oud 25-12-2003, 21:23
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Stel, ik heb het gewoon hélemaal gehad met een bepaald persoon die ik best goed ken, is voodoo dan een manier om van die gevoelens af te komen? Dit omdat ik dan misschien die negatieve gevoelens omzet in iets anders waar die persoon dan last van heeft.

Het klinkt nogal onduidelijk hierboven, maar wat heb je nodig voor voodoo behalve negatieve of positieve gevoelens jegens een bepaald persoon?
Oud 26-12-2003, 15:26
Silver rain
Silver rain is offline
Ik weet de definitie van voodoo niet en weet ook niet of je bepaalde voorwerpen nodig hebt om een onderscheid te maken tussen voodoo en gewoon iemand iets toewensen. Oké dit klinkt heel erg vaag maargoed. Volgens mij kan je bij voodoo alles gebruiken wat een bepaald persoon voorstelt maar ik zou niet mensen slechte dingen gaan wensen, ooit krijg je het toch wel terug (tenminste dat geloof ik)
Oud 26-12-2003, 21:24
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Is er een verschil in manier van iemand iets toewensen als het negatief of positief is?
Ik bedoel: moet je je dan op een andere manier concentreren en iets anders uitvoeren of maakt dat niet zo'n verschil?
Oud 26-12-2003, 22:08
seeker of ligt
seeker of ligt is offline
Ja ik geloof dat voodoo zeker kan...

Ik geloof nml dat demonen vaste voorwerpen kunnen omzetten naar iets "vloeibaars"ofzo.. en dat in het mensenlijk lichaam weer kunnen terugzetten naar de zobehoorende staat..

WAt men nml bij voodoo doet is vervloeken.. bv naalden in een pop steken. ik zeg niet dat alle vervloekingen die bij voodoo wordne uitgevoert zoals de vervloeker zou willen, want ook in de geestelijke strijd is er denk ik wel zoiets als "toestemming"nodig..
Maar hoe dat natuurlijk precies zit weet ik ook niet he..

een vraag die hier wel op zal komen is: voodoo hoeft toch niet altijd verkeert te zijn?
Ik wacht wel of er iemand komt met die vraag of die komt, zo niet dan is het ook prima..!!!

God's zegen
Oud 27-12-2003, 00:32
Tulpje6
Tulpje6 is offline
t bestaat zeker denk ik....maar ik weet niet of een willekeurige nederlander het ook zomaar zal kunnen (ala 'laat ik eens wat spelden in deze pop prikken, ze zeggen dat t zo werkt')....je moet er denk ik wel ECHT in geloven, en degene die je het aandoet moet er misschien ook ECHT in geloven (maar daar ben ik niet zeker van).
Gedachtekracht is sterk en dat komt het ook uit....of zoiets....ik weet niet of het puur gedachtekracht is of ook dat er kwade geesten bij komen kijken o.i.d....in het laatste geval is het dus niet noodzakelijk dat de 'ontvanger' er ook in gelooft.

MAar ik denk wel dat het in de landen waar men het bezigt en waar de bevolking er over het algemeen ook allemaal in gelooft, beter zal werken.
(misschien dat een -ongelovige of er onbekend mee zijnde- nederlander ook wel vervloekt kan worden met voodoo door een surinamer (of deden ze daar alleen winti en geen voodoo?) of haitiaan of weet ik veel waar ze die praktijken allemaal bezigen, maar dat wij het niet gauw zullen herkennen als voodoo/ vervloekt zijn omdat we er niet bekend mee zijn...dan zijn we gewoon verbaasd over de hoeveelheid ongeluk en pech die ons ineens toevalt en hebben we niet door dat de ruzie met onze buitenlandse buurvrouw er de oorzaak van was )
Oud 27-12-2003, 11:57
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
seeker of ligt schreef op 26-12-2003 @ 23:08:
een vraag die hier wel op zal komen is: voodoo hoeft toch niet altijd verkeert te zijn?
Ik wacht wel of er iemand komt met die vraag of die komt, zo niet dan is het ook prima..!!
Ik geloof dat de goede kant van voodoo hier al kort besproken is, maar dan stel ik toch deze vraag maar: hoe kan je dan goed doen terwijl je voodoo 'uitoefent'?
Oud 29-12-2003, 02:58
Snakeboy
Snakeboy is offline
Nou ik weet niet,

Er is maar een Voodoo die ik geloof,

Mijn videokaart Een VooDoo-Kaart

Maar nee, verder weet ik nog niet eens wat een voodoo is
Oud 29-12-2003, 08:13
verzopenkatje
verzopenkatje is offline
Citaat:
seeker of ligt schreef op 26-12-2003 @ 23:08:
Ja ik geloof dat voodoo zeker kan...
idd
Oud 29-12-2003, 20:44
seeker of ligt
Citaat:
Ik geloof dat de goede kant van voodoo hier al kort besproken is, maar dan stel ik toch deze vraag maar: hoe kan je dan goed doen terwijl je voodoo 'uitoefent'?
Uhm nou niet...!
Kun jij mij een positiefe voorbeeld geven van uit een echte situatie waar het een goeie uitwerking had...?

Tenzij het natuurlijk je grafische kaart is. wat helaas ook bij mij het geval is.. haahha NOu ik wou een radion.. of Geforce.. maar oke..
Oud 29-12-2003, 21:34
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
seeker of ligt schreef op 29-12-2003 @ 21:44:
Tenzij het natuurlijk je grafische kaart is. wat helaas ook bij mij het geval is.. haahha NOu ik wou een radion.. of Geforce.. maar oke..
hehe een christen met humor...ze bestaan
Oud 30-12-2003, 14:43
Blowie
Blowie is offline
zoals ik het 'zie' .. zijn de poppetjes en de naalden en de naja.. de rest, puur om je verbeelding te stimuleren.. Om er meer gevoel in te kweken.. want op die manier leg je de link wat makkelijker tussen het slachtoffer en hetgeen wat jij wilt..

In principe moet voodoo ook kunnen zonder de poppetjes.. (maar ik weet niet of het dan nog onder Voodoo valt..) Alleen wordt het dan een stukje moeilijker om hetzelfde resultaat te bereiken omdat je dan veel meer bezig bent met het schetsen van een beeld wat je wil.. eh... [vaagheid]

Kortom.. er is meer tussen hemel er aarde?!
Oud 31-12-2003, 17:30
p0m
p0m is offline
jullie hebben allemaal een heel fout beeld van voodoo, het cliché hollywood-beeld dat je krijgt van alle films.
Een vriendin van me heeft haar profielwerkstuk gemaakt over voodoo.

Jullie zien voodoo als een vorm van zwarte magie, maar voodoo is een geloof. Hoe het allemaal precies zit ben ik vergeten, maar voodoo is meer dan naalden en poppetjes. Ik ken verhalen van mensen die ooit vervloekt zijn en de lichamelijke pijn die ze kregen werd anders opgewekt.
ook is het mogelijk om iemand zo te vervloeken dat die persoon als hij/zij steft ze terug kan keren als een soort zombieslaaf.
Dat is eigenlijk alles wat ik nog weet.. *schaam*
ik zal het werkstuk nog eens lezen..
Oud 01-01-2004, 14:06
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
p0m schreef op 31-12-2003 @ 18:30:

Jullie zien voodoo als een vorm van zwarte magie, maar voodoo is een geloof. Hoe het allemaal precies zit ben ik vergeten, maar voodoo is meer dan naalden en poppetjes.
Dat is wat ik probeerde te zeggen maar het kwam er nogal onduidelijk uit
Oud 03-01-2004, 12:53
seeker of ligt
Citaat:
jullie hebben allemaal een heel fout beeld van voodoo, het cliché hollywood-beeld dat je krijgt van alle films.

Jullie zien voodoo als een vorm van zwarte magie, maar voodoo is een geloof. Hoe het allemaal precies zit ben ik vergeten, maar voodoo is meer dan naalden en poppetjes. Ik ken verhalen van mensen die ooit vervloekt zijn en de lichamelijke pijn die ze kregen werd anders opgewekt.
ook is het mogelijk om iemand zo te vervloeken dat die persoon als hij/zij steft ze terug kan keren als een soort zombieslaaf.
Zoek dan nog maar es goed op wat het precies is....
Ik zeg niet perce dat het zwarte magie is ofzo (bedoel das slechts een naam). of dat het standaart naaldjes in popjes steken is maar ik zeg wel dat het verkeert is, elke vorm van voodoo...
Maar als jij me een goed voorbeld van voodoo kan noemen dan hoor ik het graag.. en ook nagevolgen ect van voodoo....

greets Micah
Oud 08-01-2004, 17:43
p0m
p0m is offline
Citaat:
Maar als jij me een goed voorbeld van voodoo kan noemen dan hoor ik het graag.. en ook nagevolgen ect van voodoo....
eigenlijk een slecht voorbeeld (ik ga mezelf nu enigszins tegenspreken) maar van deze weet ik zeker dat het echt gebeurt is:

de opa van de vriend van een vriendin van me werkte als minister van landbouw op haiti. Haiti is berucht om voodoo. De opa in kwestie had als minister soms wel eens boeren voor de deur staan, en die kon hij dan niet helpen, en niet alle boeren namen dat dan in dank af. En op een dag sprak iemand ter plekke een vloek over hem uit.
Ik weet niet of jullie stigmata kennen
(volgers van jezus kunnen als ze heel erg geloven verwondingen krijgen op de plekken waar jezus ze ook kreeg toen hij werd gekruizigd. Maar de verschijnsel heeft te maken met de geest. Bij stigmata schijnt het zo nml te zijn dat je sterk genoeg geloofd dat je huis op die plekken dunner wordt, waardoor bij de lichtste aanraking bloedingen kunnen onstaan.)
Zo zou het principe van voodoo dus te verklaren zijn geweest als die man in voodoo geloofd zou hebben. Maar.. hij was in nederland geboren. Opgegroeid met boerenkool en worst, en hij geloofde er dus niet in.
De vloek werd over hem uitgesproken, en na een paar dagen begon hij zich ziek te voelen. Hij werd steeds zieker, en liet zich onderzoeken. De dokter kon niets vinden raadde aan om bij een priester langs te gaan. Hij werd steeds zieker en zieker en uiteindelijk ging hij er toch maar langs.
De priester gaf hem een lijstje met dingen die hij moest nazoeken, bijvoorbeeld kippenbotjes moest hij zoeken op plekken waar hij vaak kwam, in zijn auto, onder zijn bed, en uiteindelijk toen hij alle dingen van het lijstje had gedaan en nagezocht begon hij zich weer beter te voelen.

Ander voorbeeld dan de poppetjes en naalden, maar nog niet echt een verhaal om voodoo als geloof te zien, ik ga dat werkstuk eens vragen...
Oud 13-01-2004, 14:25
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:

Is dit het werkstuk? Dat geeft meteen voor anderen weer duidelijkheid: http://huiswerk.scholieren.com/werks...verslagid=8118 . De link stond op http://groups.msn.com/spiritueelenpa...en/voodoo.msnw . Of is dit reclame voor sites? Nee toch? Er staat alleen maar info over het onderwerp..
Oud 21-01-2004, 11:59
Bijoux
Bijoux is offline
Er is niks positiefs aan voodoo. Het kan positief lijken. Netals witte magie. Magie is magie, zwart of wit, tis allemaal hetzelfde. Ik weet dat het bestaat.
Oud 24-01-2004, 19:33
p0m
p0m is offline
Citaat:
Er is niks positiefs aan voodoo. Het kan positief lijken. Netals witte magie. Magie is magie, zwart of wit, tis allemaal hetzelfde. Ik weet dat het bestaat.
heb je misschien wel gelijk in,
{offtopic}
ik ben van mening dat de meeste geloven slecht zijn.
geloof maakt mensen kortzichtig, anderen hatend, terwijl ze niet in de gaten hebben dat ze niet zo veel verschillen.
Oud 24-01-2004, 20:44
metallica
metallica is offline
Ik geloof er wel in, maar ik denk niet dat je het zomaar even kan doen, dat je er een sterke wil voor moet hebben.

Dolls of voodoo all stuck with pins
One for each of us and our sins
So you lay us in a line
Push your pins, they make us humble
Only you can tell in time
If we fall or merely stumble
Oud 25-01-2004, 18:08
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Voodoo (Vodun) is een religie. Zeggen dat je niet in Voodoo gelooft is net zo onzinnig als zeggen dat je niet in het Christendom gelooft. Het Christendom bestaat, net als Voodoo.

http://www.religioustolerance.org/voodoo.htm
Oud 02-02-2004, 00:01
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:

Dat van die zombieslaven heb ik ook wel eens gehoord. Maar er bestaat dacht ik ook een theorie over die zombieslaven dat ze vergiftigd zijn met een gif wat je hart tijdelijk zo langzaam laat kloppen dat je dood lijkt (denk: romeo en juliette, dat gif dus), ook ben je dan tijdelijk verlamd. Iedereen denkt dan dat die mensen uit de dood zijn opgestaan maar in feite zijn ze helemaal niet dood geweest.
Tja ik weet niet welke theorie juist is. T klinkt wel eng, die zombieslaven.
Advertentie

Regels voor berichten