Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() maar als iemand aan mij zou vragen of ik mee zou fietsen wanneer ik de eerste 2 uur vrij heb, vind ik het een beetje logisch dat ik nee zeg, toch?
Laatst gewijzigd op 09-02-2004 om 18:49. |
![]() |
|
ik vind het moeilijk nee te zeggen.
vaak bang iemand te kwetsen.. daardoor schuif ik vaak mij eigen problemen opzij. om diegene tehelpen. ook met werkstukken die je samen moet doen en die ander bijna niks doet en we dan samen het punt moeten verdelen vind ik het moeilijk omtezeggen ik heb meer gedaan dus eigenlijk moet ik een hoger punt hebben. dus dan hebben we een even hoog punt. en dat reageer ik dan weer op mezelf af. en als iemand een sigaret wil en ik heb zelf eigenlijk geen geld meer en diegene ken ik bijna niet, kan ik geen nee zeggen. of als iemand wat wil afspreken en ik heb geen zin, doe ik het vaak toch. en ik zou het wel graag willen verbeteren.
||
Citaat:
met dat werkstuk ook... dat had ik vorig jaar veel). maar nu doe ik meestal mn werkstukken samen met iemand die zelf ook veel tijd erin besteed. wel goed dat je het wilt verbeteren.
||
Citaat:
![]() en ik ben dus niet van plan ooit nog iets met haar samen te doen. hoe heb jij er iets aan gedaan? ![]()
|
Ik kan ook wel moeilijk 'nee' zeggen. Als een vriend(in) serieus iets aan mij vraagt, dan zal ik het in principe ook bijna altijd doen. Het hangt er wel een beetje van af of ik datgene ook daadwerkelijk kan doen en hoe redelijk het is als ik het doe. Maar als aan deze criteria niet wordt voldaan, dan zouden mijn vrienden het denk ik al niet vragen.
|
![]() |
||
Citaat:
en dan moesten we een po maken, die kregen we altijd zo'n 3 weken van te voren op, als het aan haar lag begonnen we dan in de laatste week es met informatie zoeken, maar daar hou ik gewoon niet van. Stel dat er dan iets gebeurd, dat je computer stuk gaat, je bestanden kwijt raakt, ik noem maar wat... dan heb je niks meer, terwijl het wel de volgende dag ingeleverd moet worden. als je nou een btje optijd begint heb je dat dus niet. maargoed, als ik haar dan zover had om te beginnen draaide het er nog op uit dat zij de plaatjes wel even deed en ik de info mocht zoeken, ordenen (wat wel en wat niet) in de goede hfst mocht plaatsen en de hoofdvraag beantwoorden. Dan deed zij het nawoord wel (jaja, een hele opgave). Maar in het nawoord moest staan over hoe we beide vonden dat de samenwerking verlopen was. daarin stond dus standaard: 'we hebben goed samengewerkt en zijn regelmatig bij elkaar geweest, om te kijken wat de ander getypt had en wat daar dan zonodig aan veranderd kon worden.' Als we het zo bekijken hebben we er allebei evenveel werk aan gehad'. mja, dat meisje is dat jaar blijven zitten en sinsdien maak ik werksukken met mensen waarvan ik wéét dat ze er ook echt iets aan doen... het heeft zich dus eigenlijk vanzelf opgelost. wel kut btw, op je verjaardag.... xxx wen
|
Zodra het om iemand gaat waar ik erg veel om geef, kan ik slecht nee zeggen. Eerst zij en dan ik, zeg maar. Bij anderen lukt het (meestal) wel.
Enkele voorbeelden: - Dingen afslaan als je niet meer wil, maar mensen erg opdringen. 'Nou vooruit dan maar, omdat het een ander plezier doet'. - Met een vriendje verder gaan dan dat je eigenlijk wil, omdat het hem gelukkig maakt en dus toch maar ja zeggen (Ja, dat is ontzettend fout, I know) - Als er een taak moet worden gedaan en niemand doet het. (te) Vaak neem ik dan toch die taak maar op me, waardoor bepaalde mensen daar gebruik van maken ![]() Maar ik heb inmiddels al veel geleerd en zeg vaker 'nee'.
|
Ik was laatst bij een feestje een jongen tegengekomen. We hebben even naast elkaar staan dansen, daarna nummers uitgewisseld. Even later belde hij me om eens af te spreken. Dat leek me wel leuk, maar toen hij later terugbelde stelde hij voor ook samen uit eten te gaan. Van schrik zei ik ja (ik moest ook snel ophangen) terwijl het helemaal niet mijn bedoeling was iets op te bouwen anders dan vriendschap.
Maar waarom kan ik dan niet gewoon weigeren en voorstellen samen gewoon wat te gaan drinken ofzo??? En dat heb ik vaker zo, ook als ik meer bedenktijd heb. Ik denk te veel aan anderen en te weinig aan mezelf. Dan kom ik zelf in tijdnood omdat ik nog dingen voor anderen moet doen. Geen goede eigenschap als je het mij vraagt.
|
Vroeger had ik dat ook wel. Maar nu niet meer, mensen zijn soms zulke profiteurs en als je dat gaat inzien dan is het makkelijker om nee te zeggen. Als ze iets nodig hebben kennen ze je wel en anders niet. Ik zeg nu heel makkelijk nee. Ik zeg alleen nooit nee tegen degene waar ik echt om geef, maar dat zijn dus ook de mensen die ook altijd voor mij klaarstaan. Dus bij mij ligt het eraan wie het is.
|
![]() |
|
Ik heb er niet echt moeite mee. Ik kom het dan ook niet vaak tegen dat ik een keus moet maken waar ik misschien een ander mee kan kwetsen door nee te zeggen.
Ik heb 1 voorbeeld; Soms met uitgaan sta ik weleens op de bovendansvloer en mijn vriendin vind dat niet zo leuk, die staat altijd op de dansvloer eronder, als ik dan even bij haar ga dansen en even later weer naar de dansvloer erboven wil, wil zij dat niet, maar dan doe ik dat gewoon. Beetje stom voorbeeld, maar ik zeg gewoon vaak wat ik denk enzo...
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik wás zeer non-assertief, maar de laatste twee jaar ben ik een stuk zelfverzekerder geworden. Verder heeft het onderwerp 'assertiviteit' een vrij centrale rol binnen m'n dynamische psycho-therapie. Hierdoor ben ik tegenwoordig wat weerbaarder
![]()
|
Verwijderd
|
In veel situaties kan ik wel aardig nee zeggen, behalve tegen mensen die ik niet goed ken maar waar ik toch geen ruzie mee wil. Zo zat ik ooit in de auto bij een vriend van een vriend van mijn vriend en hij stak onder het rijden een joint op; daar durfde ik dus niets van te zeggen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
nee zeggen.. deissanne | 5 | 14-02-2017 03:02 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn eigen boeken Demipet660 | 6 | 04-09-2015 06:41 | |
Verhalen & Gedichten |