Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2004, 19:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik weet wel een oplossing voor de vergrijzing.

Gewoon buitenlandse jeugd naar Nederland halen.

Veel landen, voornamelijk in de 'Derde Wereld', hebben teveel jonge mensen in hun land, die werkloos zijn en zonder opleiding zitten.

Percentages van de bevolking jonger dan 14 jaar:
Afghanistan: 41.8%
Belize: 41.1%
Ecuador: 34.9%
Gaza-strook: 49.4%
Guatemala: 42.9%
Haiti: 42.7%
Honduras: 41.6%
India: 32.6%
Irak: 40.7%
Jordanië: 35.9%
Kirgizistan: 33.8%
Libië: 34.5%
Nederland: 18.2%

Nou, oke. Dat zijn er wel even genoeg voor dit topic.
De Afrikaanse landen heb ik weggelaten: die zitten bijna allemaal boven de 40%.

Ik kan je verzekeren dat veel van die landen heel erg blij zouden zijn als wij honderdduizenden van hun jongeren hierheen zouden halen en hier een opleiding en integratietraject aanbieden.
Wij zijn dan geholpen omdat ons vergrijzingsprobleem is opgelost, en de jongeren die we hierheen halen hebben werk en geld (in eigen land hebben ze dat vaak niet of nauwelijks).

Het alternatief (neem me even niet serieus) is het afmaken van onze ouderen: dat zou een even 'goede' oplossing voor de vergrijzing zijn en in mijn ogen het enige alternatief.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2004, 19:35
Verwijderd
geen goed idee:

- Over 40-50 jaar krijg je weer hetzelfde probleem.
- Je kan mensen ook best 2-3 jaar langer door laten werken of minder snel laten stoppen met werken.
- Er is nu werkloosheid, dus die wordt alleen maar groter als er meer inwoners komen. Dat zou juist betekenen dat er per niet-werkende alleen maar minder geld komt.
- Als je nu ineens bijv. 500.000 jongeren uit het buitenland haalt, dan heb ik mijn twijfels over de integratie daarvan. Op dit moment gaat het ook niet bepaald goed met verhoudingen tussen autochtonen en allochtonen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 19:35
Verwijderd
Om voor al die mensen een woonplaats en opleiding te zorgen gaat trouwens ook nog een heleboel geld kosten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 19:40
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Mwoah, lijkt me niet nodig. Er sijpelen langzaamaan genoeg mensen (vluchtelingen e.d.) het land binnen om dat op te vangen, en als de Nederlandse bevolking wat krimpt kan dat ook geen kwaad.
Oud 09-01-2004, 19:46
Verwijderd
Wat een crap, die mensen moeten later ook weer onderhouden worden, dan wil je zeker weer nog eens een flinke lading extra buitenlanders halen, en daarna weer, en daarna weer, en daarna weer tot in het oneindige. Dat is geen oplossing. Het moet mensen gewoon verboden worden op voor hun 65 op te houden wat best veel mensen doen, verder moet de belasting dan maar wat omhoog en moeten we een regering hebben die zorgvuldig met het geld omgaat, en niet een of andere onbenul voor financien die de naam van een vis heeft
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 20:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
en dan hebben ze een opleiding, gaan ze terug naar hun eigen land om daar infrastructuur op te zetten.

bovendien, wie wilt die kinderen opvoeden, als mensen nu al nauwelijks kinderen willen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 21:02
Jordi
Jordi is offline
Het probleem van de vergrijzing is, dat weinig jongeren de pensioenen van veel ouderen op moeten brengen door te werken.

In Nederland is werkeloosheid. Als je meer jongeren haalt, stijgt het aantal banen er niet door. Gevolg: Evenveel banen, meer werklozen. Die werklozen moeten allemaal een uitkering hebben (en onderdak in Nederland krijgen enzo) en dat moet ook allemaal weer worden opgebracht door de werkende Nederlander. Conclusie: het zou alleen maar averechts werken.

Bovendien hebben die mensen geen opleiding en zijn we volgens mij juist bezig te zorgen dat we zo min mogelijk buitenlanders hier krijgen/houden. Dan lijkt me dit dus niet echt een handige actie.
Oud 10-01-2004, 00:39
Tiño
Tiño is offline
ja en die willen hier allemaal blijven, krijgen weer kinderen en dan zo voort, nee lijkt me geen goed idee .En mensen doden na n bepaalde leeftijd is ook geen optie, iets langer actief blijven werken misschien wel...
Oud 10-01-2004, 02:12
Verwijderd
Over tien jaar zouden hun families ook ineens willen komen. In dat geval zouden we dus hetzelfde krijgen als na de jaren '60.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 13:03
vivelafete!
vivelafete! is offline
ik vind het allemaal best
als ze die mensen dan maar wel een normaal huis geven en de nederlandse taal leren spreken..

want dat zijn ze in de jaren 70 en 80 vergeten te doen..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 13:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Mensen worden te oud hier in Nederland. Dat is het hele probleem! Of ze werken niet lang genoeg, maar jah, dat is vaak ook maar relatief.

We zijn te erg gericht op "overleven" terwijl daar helemaal geen maatschappelijk voordeel uit te halen is.
Oud 10-01-2004, 13:57
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-01-2004 @ 14:11:
Mensen worden te oud hier in Nederland. Dat is het hele probleem! Of ze werken niet lang genoeg, maar jah, dat is vaak ook maar relatief.

Dan moeten we ze gewoon afmaken als ze 50 zijn...?
Oud 10-01-2004, 14:22
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 10-01-2004 @ 14:57:
Nee, bij alle ziekenhuizen: verboden voor 80 jaar en ouder
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 14:57
Verwijderd
tegen. Die jongeren worden ook oud en dan heb je dus steeds meer jongeren nodig om die inmiddels oudjes te 'ondersteunen' (en wordt nederland btw ook steeds, en in steeds sneller tempo, voller). Als 'onze' jongerengeneratie nu gewoon een 'normaal' aantal kinderen krijgt lijkt mij het zich vanzelf oplossen. Bij te weinig kinderen blijf je een tekort houden, bij teveel krijg je in de toekomst (als zij groot zijn) mogelijk weer een tekort.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 15:04
Gimme more beer
Citaat:
hasseltboy schreef op 10-01-2004 @ 14:57:
Langer doorwerken (65 is een beetje een achterhaalde leeftijd atm.), minder overlevingsgerichtheid (maatschappelijk probleem) etc.

Maar ik zeg niet dat het moet gebeuren, ik zeg alleen dat als de vergrijzing zo erg is, dat er best wel oplossingen voor zijn.
Oud 10-01-2004, 15:57
Luego
Luego is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-01-2004 @ 14:11:

daar zit het probleem.
ik weet een hele andere oplossing: de pensioensgerechtigde leeftijd afhankelijk maken van de levensverwachting.

wanneer is die grens van 65 jaar vastgesteld? 30 jaar geleden?
en hoe oud werd men toen? 70, 75?

vind je het heel gek dat er steeds minder mensen werken, als diezelfde grens nog steeds geldt nu mensen gemiddeld veel ouder worden?

ontopic: dom idee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:12
Verwijderd
misschien wel een goed idee, straks zijn er te weinig mensen om de massa bejaarden te verzorgen, omdat wij moeten werken voor de hypotheek
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:13
pvm
pvm is offline
Citaat:
wanneer is die grens van 65 jaar vastgesteld? 30 jaar geleden?
en hoe oud werd men toen? 70, 75?
30 jaar geleden was de gemiddelde levensverwachting voor een man 66 jaar.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:17
Bruut
Bruut is offline
geen goed idee.. hebben we nog meer tuig rondlopen dan we nu al hebben

we kunnen beter geboortepremies uitreiken aan nederlandse paspoorthouders!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Bruut schreef op 10-01-2004 @ 17:17:

ennnnnn: jawel hoor!!!!!!!
Daar gaan we weer!!!!!!!!!
alweer iemand die niet weet wat nuancering is........
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Bruut schreef op 10-01-2004 @ 17:17:

comig up, one big
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:10
freyk
freyk is offline
Meer mensen uit andere landen halen??
Nee joh, de eisen voor een baan moeten gewoon omlaag!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 18:10:
Meer mensen uit andere landen halen??
Nee joh, de eisen voor een baan moeten gewoon omlaag!
1. Er zijn niet genoeg banen.
2. Dat helpt ook niet tegen het verschijnsel dat er steeds meer ouderen komen en steeds meer jongeren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:54
McCaine
McCaine is offline
Lijkt me uitstekend, mits ondersteund door een goed quotasysteem.
Oud 10-01-2004, 18:01
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 10-01-2004 @ 18:54:
Lijkt me uitstekend, mits ondersteund door een goed quotasysteem.
En wat wil je doen als die mensen allemaal oud zijn, weer een extra grote lading ergens vandaan halen, en als die oud zijn weer een extra dubbel grote lading etc.
Dat lost het probleem toch niet op, maar verschuift het naar de toekomst.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2004, 18:17
Gimme more beer
Citaat:
pvm schreef op 10-01-2004 @ 17:13:
30 jaar geleden was de gemiddelde levensverwachting voor een man 66 jaar.
Dan mag de pensioensgrens nu naar 80
Oud 10-01-2004, 18:55
Luego
Luego is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-01-2004 @ 19:17:
Dan mag de pensioensgrens nu naar 80

het klinkt behoorlijk rechts wat ik zei, dat weet ik ook wel maar dat ben ik helemaal niet.

maar ik vind het heel raar dat die grens nooit is veranderd.
vroeger werkte je tot je 65e, dan had je nog een paar jaartjes pensioen, en dan was het over. maar nu werk je tot je 65e, mensen van die leeftijd die ik ken zouden best nog wel wat jaartjes door kunnen werken, en je hebt 20 jaar pensioen.

vergrijzing! verhouding werkendenuderen groeit scheef! te weinig mensen die de kosten voor te veel ouderen moeten gaan betalen!!

ja, goh, gek he?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 19:32
Verwijderd
De leeftijd moet inderdaad omhoog, de meeste mensen stoppen al op hun 63e, wat tegen gegaan moet worden. Als je de leeftijd op 67 zet, dan stoppen de mensen op hun 65 zoals het hoort
Verder lijkt mij een verhoging van de belasting en een beter besteding van de middelen in nederland ook zeer zinvol en effectief.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 10:40
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Als je dat al wil doen, wat me geen geweldig idee lijkt, neem dan de buitenlandse jongeren die al in Nederland zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 10:49
Gimme more beer
Citaat:
Gauloises schreef op 10-01-2004 @ 20:32:
De leeftijd moet inderdaad omhoog, de meeste mensen stoppen al op hun 63e, wat tegen gegaan moet worden. Als je de leeftijd op 67 zet, dan stoppen de mensen op hun 65 zoals het hoort
Verder lijkt mij een verhoging van de belasting en een beter besteding van de middelen in nederland ook zeer zinvol en effectief.
Eerst een betere besteding, dan kunnen we daarna wel kijken naar een hogere belasting. Ik ga mijn dure belastinggeld niet afstaan aan een regering die niet eens weet wat ze ermee moet.
Oud 11-01-2004, 11:15
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 10-01-2004 @ 18:15:
1. Er zijn niet genoeg banen.
2. Dat helpt ook niet tegen het verschijnsel dat er steeds meer ouderen komen en steeds meer jongeren.
Precies dus kan je beter niet nog meer mensen halen, heb je nog meer werklozen.
Oud 11-01-2004, 11:40
Alexanchez
Alexanchez is offline
Het is ook een probleem dat die mensen vaak geen opleiding hebben gevolgt. Dus dan moeten ze ook weer een olpeiding enz. krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 12:14
laizy
laizy is offline
Citaat:
Zaina schreef op 11-01-2004 @ 12:15:
Precies dus kan je beter niet nog meer mensen halen, heb je nog meer werklozen.
Je kunt natuurlijk ook anders bekijken: meer jongeren
-> meer onderwijs nodig, dus meer leerkrachten nodig
-> meer voedsel nodig: meer banen id landbouw ofzo..
-> ed.
Maar dat lost niet alle werkeloosheid uit de baan..
Oud 11-01-2004, 12:20
Verwijderd
Citaat:
laizy schreef op 11-01-2004 @ 13:14:
Je kunt natuurlijk ook anders bekijken: meer jongeren
-> meer onderwijs nodig, dus meer leerkrachten nodig
-> meer voedsel nodig: meer banen id landbouw ofzo..
-> ed.
Maar dat lost niet alle werkeloosheid uit de baan..
zal natuurlijk extra eten nodig zijn, maar zo veel mensen extra zijn daar ook weer niet voor nodig
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Maandag 26 januari
Het grijze gevaar – prof. dr. Bernard van Praag

De vergrijzing is een acute bedreiging voor de economie van West-Europa. Gesuggereerd wordt om door een verhoogde immigratie het dreigend tekort aan jongeren op te vangen. Tevens beveelt men langer doorwerken, dus later met pensioen gaan, aan. Hoewel deze politiek wel iets kan bijdragen, verdedigt Van Praag dat de enige werkelijke oplossing is dat West-Europeanen zelf meer kinderen krijgen, waarbij wordt gestreefd naar 2,1 kind gemiddeld per vrouw. Hierdoor wordt de bevolking constant gehouden. Een groeiende bevolking wordt niet nagestreefd.

Maandag 26 januari, 17:30
Universiteit van Amsterdam, hal van het Maagdenhuis, Spui 21, Amsterdam.
Bron: http://www.joods.nl/rubrieken/wetens...rtikel?nr=4525

Voor wie het interesseert.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 19:24
Verwijderd
Dat is inderdaad het verstandigste, 2 kinderen per gezin
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 19:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-01-2004 @ 20:24:
Dat is inderdaad het verstandigste, 2 kinderen per gezin
Ik zal eraan werken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:52
BARON
BARON is offline
Het verstandigst is, zoals ik al eens eerder betoogd heb, de moederrol van de vrouw meer onder de aandacht brengen. Want zoals het nu gaat zijn we hard op weg de Indianen achterna te gaan. Over 10 jaar zijn Nederlandse jongeren al een minderheid, las ik van de week in het NRC.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
BARON schreef op 16-01-2004 @ 09:52:
Het verstandigst is, zoals ik al eens eerder betoogd heb, de moederrol van de vrouw meer onder de aandacht brengen. Want zoals het nu gaat zijn we hard op weg de Indianen achterna te gaan. Over 10 jaar zijn Nederlandse jongeren al een minderheid, las ik van de week in het NRC.
Zit wat in.

Maar dat is weer moeilijk met de emancipatie van de vrouw (die ik zelf steun).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:57
BARON
BARON is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-01-2004 @ 09:54:
Zit wat in.

Maar dat is weer moeilijk met de emancipatie van de vrouw (die ik zelf steun).
Jammer dan voor haar emancipatie. Vrouwen horen nu eenmaal kinderen te krijgen, omdat mannen het niet kunnen. Als een volk dat vergeet is het gedoemd uit te sterven. En voorlopig zie ik Nederlandse vrouwen alleen maar hun lusten nastreven.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 09:19
Gimme more beer
Citaat:
BARON schreef op 16-01-2004 @ 09:57:
Jammer dan voor haar emancipatie. Vrouwen horen nu eenmaal kinderen te krijgen, omdat mannen het niet kunnen. Als een volk dat vergeet is het gedoemd uit te sterven. En voorlopig zie ik Nederlandse vrouwen alleen maar hun lusten nastreven.
Deels mee eens, desalniettemin is een vrouw toch vrij om dit soort keuzes te maken.

De vergrijzing is het probleem dat we in 50 jaar van 5 kinderen per gezin naar 2 kinderen per gezin zijn gegaan, dan houd je erg veel oudere mensen over en relatief gezien minder jonge. Dat probleem lost zich toch vanzelf op. Als je ze uit het buitenland haalt, houd je dat oude 5 kinderensysteem kunstmatig intact. We moeten nu alleen even door de zure appel heen...
Oud 16-01-2004, 17:15
actionhank
actionhank is offline
lol @ al die voorgestelde regeltjes. Pensioensgerechtigde leeftijd omhoog etc. Ik weet het niet hoor, maar ik wil wel zelf bepalen wanneer ik stop met werken (ws. zo vroeg mogelijk) en of ik kinderen krijg (nee).
Je kan dit toch nooit oplossen, hoe wil je in vredesnaam controle uitoefenen op zoiets, zonder de vrijheid van mensen te beperken? Dat gaat al miljoenen jaren door puur toeval, laat het gewoon lekker doorgaan.
(baron) Al komt er een meerderheid nederlanders met een donkere huiskleur, so what? Dan sterven blonde mensen toch uit, niet alsof iemand daar last van heeft toch? En al zijn er veel oma's en opa's, dan worden de belastingen toch lekker hoog, boeie.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 17:51
Verwijderd
Jij kunt niet zelf bepalen wanneer je stopt, tenzij je in armoede wilt leven
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 17:58
Gimme more beer
Citaat:
Gauloises schreef op 16-01-2004 @ 18:51:
Jij kunt niet zelf bepalen wanneer je stopt, tenzij je in armoede wilt leven
Of armoede je minder gelukkig maakt is de vraag nog maar, dat is slechts een kapitalistische aanname, maar dat terzijde.
Oud 16-01-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2004 @ 18:58:
Of armoede je minder gelukkig maakt is de vraag nog maar, dat is slechts een kapitalistische aanname, maar dat terzijde.
Dat is waar, maar omdat wij in een maatschappij leven waar geld wel een zeer belangrijke rol speelt kan men niet stellen dat men zelf kan bepalen hoe vroeg men stopt, misschien een paar jaartjes, maar niet veel. De bedoeling van het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd is ook dat mensen die dan eerder stoppen uiteindelijk toch langer gewerkt hebben, nu is het 65, men stopt met 63, dan is het 67, men stopt dan met 65.

En veel geld hoeft niet gelukkig te maken, maar het maakt het leven wel eenvoudiger, vooral als Zalm weereens de beuk erin gooit
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 18:40
Gimme more beer
Citaat:
Gauloises schreef op 16-01-2004 @ 19:35:
Dat is waar, maar omdat wij in een maatschappij leven waar geld wel een zeer belangrijke rol speelt kan men niet stellen dat men zelf kan bepalen hoe vroeg men stopt, misschien een paar jaartjes, maar niet veel. De bedoeling van het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd is ook dat mensen die dan eerder stoppen uiteindelijk toch langer gewerkt hebben, nu is het 65, men stopt met 63, dan is het 67, men stopt dan met 65.

En veel geld hoeft niet gelukkig te maken, maar het maakt het leven wel eenvoudiger, vooral als Zalm weereens de beuk erin gooit
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik wil dat soort punten altijd aanhalen als het om dat soort dingen gaat. Geld wordt als een essentie in het leven gezien, terwijl ik juist meer het idee heb dat dat geluk zou moeten zijn. Maar ok, we leven nou eenmaal in een kapitalistische maatschappij
Oud 16-01-2004, 18:45
Maarten
Maarten is offline
Genoeg buitenlanders...

Buitenlanders zijn geen probleem mits ze maar niet te buitenlands zijn zeg maar en hun eigen wereldje creeren en schijt hebben aan de onze. Blijf dan weg!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 18:59
Verwijderd
Citaat:
DiGiTracker schreef op 16-01-2004 @ 19:45:
Genoeg buitenlanders...

Buitenlanders zijn geen probleem mits ze maar niet te buitenlands zijn zeg maar en hun eigen wereldje creeren en schijt hebben aan de onze. Blijf dan weg!
Puber, dit heeft er geen fuck mee te maken
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 19:21
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Als je nederland helemaal naar de klote wil hebben moet je het zo doen, trouwens, de vergrijzing lost zichzelf toch binnen de kortste keren op, op dit soort onnatuurlijke oplossingen volgen hoe dan ook problemen, die veel groter zijn dan de vergrijzing zelf. Dan zou half nederland arabisch zijn, de rest afrikaan. Van de idioten is het.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 23:22
actionhank
actionhank is offline
Ligt eraan wat je van arabieren en afrikanen vindt. Ik vind ze wel sexy.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten